Fiskar till 240 liters

#1 - 28 februari 2007 20:56
Hej!

Har precis startat ett 240 liters akvarium. Köpt allt utom fisken. Hur mycket växter behöver man. Har nu en snabbväxande växt, två stycken mellanstora som kommer att bli lite större och en ganska stor som troligen oxå kommer att växa lite och så finns det tre små som kommer att bre ut sig något.
Även en flytväxt finns, en sort jag aldrig sett som ser ut som en upp-och-ner-vänd julgran som tydligen släpper iväg nya "julgranar" då coh då och blir ca 20 cm vad jag har fattat det som. Är det här för lite växter?

Vad ska man ha för fisk som nybörjare? Har i och för sig haft akvarie förut men inte det har bara slutat med att fiskaran legat på botten och sett hängiga ut och inte simmat och till sist dött, den här gången vill jag göra allt rätt vad det nu är när alla säger olika. En del säger att man stoppa i några fiskar direkt, andra att man ska vänta 2-4 veckor (som om inte det är en stor skala) och en del säger att man ska ha medel i och andra inte.

Så tanken är att det ska finnas
4 scalare
2 kuhlii-ålar
5 platy av någon sort
5 svärdbärare
1 mal av någon sort
30-40 neontetror

Naturligtvis inte alla på en gång och förhoppningsvis förökar sig platyn och svärdbärarna. Men är detta en utgångspunkt? Kan man ha fler sorter? Troligtvis blir platyn i någon orange färg. Kan man välja någon annan fisksort då som inte är orange eller ska man hålla sig till den färgen så att det inte blir rörigt? Vill ju inte ha för många olika sorter så att det blir rörigt.
Är det lagom med 4 scalarer?
#2 - 28 februari 2007 21:18
scalare äter neontetror!
tycker pesonligen inte att svärdbärare eller platy passar med scalare tycker i stället du ska välja någon mer ciklidart till scalaren som också är en ciklid!
#3 - 1 mars 2007 12:04
Jag tycker det låter som lite många fiskar i akvariumet. Räkna ut hur många centimeter fisk det är (efter artens vuxenstorlek). Det är bra att sikta på ca 240cm totalt. Fyra ungfiskar eller ett skalarpar är en bra ide om karet är högt nog. Jag tycker platysar passar med skalarer men ha inte både svärdbärare och platysar de korsar sig.
#4 - 1 mars 2007 14:54
Jag hade använt vattenberedningsmedel om jag var som du, Nitrivec och Aquatan t.ex. Och stoppat ner 5-6 tåliga fiskar efter 3-4 dagar eller så. Det är nog det vanligaste rådet jag fick när jag startade mitt kar.

Aquatan ska man hälla i vattnet vid uppstarten och varje vattenbyte och Nitrivec de första 10 dagarna som karet är igång.

Lenas råd om att räkna ut hur mkt fisk man kan ha har jag oxå fått. Låter vettigt i mina öron. Byt ut platyn eller svärdbäraren mot nåt annat och ta lite färre neontetror så blir det ju bra.

Stora scalarer kan äta små neontetror. Jag har små scalarer och rätt små kardinaltetror i mitt kar, funkar jättefint. Man kan ju tänka på att låta neontetrorna bo in sig först och växa till sig lite innan du köper scalarerna och sedan köpa små scalarer så funkar det nog.

Tänk på att göra regelbundna vattenbyten, 2-4 grr/månad har jag blivit rekommenderad, och det funkar bra. Köp också ett dropptest att kontrollera nitrit med så slipper du säkert döda fiskar den här gången!

Lycka till!
#5 - 1 mars 2007 16:03
Vi har redan hunnit ta bort svärdbärarna och ska ha platysar istället i någon färg. Fanns en jättehärlig gulaktig platy i djuraffären (kommer inte ihåg vad den kallades för). Det verkar ju inte så bra att de korsar sig, hade vi inte ens tänkt på däremot vill inte att det ska bli för rörigt därför tog vi bort dem. Hur är det om man har två olika sorters platy eller rättare sagt två oliak färger? De korsar väl sig oxå fast det är kanske inte lika fel?

Akvariet är 44 högt och 120 långt, djupet är 40 (cm). Hm blev lite fundersam på hur man räknar ut literna nu? Kan ju det egentligen men det står still. Stämmer det att det är 240 liter.

Är det för mycket med 4 scalarer. Det kanske bara ska vara 2?

Som det ser ut nu har vi tänkt oss
4 scalarer
2 Kuhlii-ålar
10 platy
1 mal
och 30 neontetror

Vi har hört att om man köper små scalarer samtidigt eller efter man har köpt neontetror så brukar inte scalarerna käka upp neontetrorna.

Hur är det med ektozonsaltet då? Är det något som är bra att ha i innan?
#6 - 1 mars 2007 18:39
cillan skrev:

Akvariet är 44 högt och 120 långt, djupet är 40 (cm). Hm blev lite fundersam på hur man räknar ut literna nu? Kan ju det egentligen men det står still. Stämmer det att det är 240 liter.

Man mäter i decimeter och tar höjden*bredden*djupet. I ert fall blir det 211liter inte 240liter och 211l är för litet för skalarer, det är stora fiskar.
#7 - 2 mars 2007 18:46
Är det inte på gränsen till för litet? Jag fick höra att det viktigaste för scalarerna är höjden på akvariet, och att den skulle vara minst 45 cm.

Annons