Hej!
Har precis startat ett 240 liters akvarium. Köpt allt utom fisken. Hur mycket växter behöver man. Har nu en snabbväxande växt, två stycken mellanstora som kommer att bli lite större och en ganska stor som troligen oxå kommer att växa lite och så finns det tre små som kommer att bre ut sig något.
Även en flytväxt finns, en sort jag aldrig sett som ser ut som en upp-och-ner-vänd julgran som tydligen släpper iväg nya "julgranar" då coh då och blir ca 20 cm vad jag har fattat det som. Är det här för lite växter?
Vad ska man ha för fisk som nybörjare? Har i och för sig haft akvarie förut men inte det har bara slutat med att fiskaran legat på botten och sett hängiga ut och inte simmat och till sist dött, den här gången vill jag göra allt rätt vad det nu är när alla säger olika. En del säger att man stoppa i några fiskar direkt, andra att man ska vänta 2-4 veckor (som om inte det är en stor skala) och en del säger att man ska ha medel i och andra inte.
Så tanken är att det ska finnas
4 scalare
2 kuhlii-ålar
5 platy av någon sort
5 svärdbärare
1 mal av någon sort
30-40 neontetror
Naturligtvis inte alla på en gång och förhoppningsvis förökar sig platyn och svärdbärarna. Men är detta en utgångspunkt? Kan man ha fler sorter? Troligtvis blir platyn i någon orange färg. Kan man välja någon annan fisksort då som inte är orange eller ska man hålla sig till den färgen så att det inte blir rörigt? Vill ju inte ha för många olika sorter så att det blir rörigt.
Är det lagom med 4 scalarer?