Fiskar till 2 st 720 liters

#1 - 9 januari 2011 17:06
Vi har två 720 liters på jobbet som vi behöver byta ut fiskarna i , vi har idag
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=171&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845&SOK=1

Det är inte jag som har valt dessa fiskar från början men jag har tjatat om att vi behöver nog byta ut dem för, för det första så är det inte mina favoriter ;) och för det andra så blir det väldigt skitit i karet då leasingfirman kommer var tredje vecka och sköter karen.

Karen är öppna runt om då de står mitt i ett rum vid vårt samlingrum, det är inte så stor genomströmmning där så det är lugnt runt dem.

Det är rådasand och rötter och stenar i karen.

Kan någon ge mig tips på fisk som hade passat, vi vill ha lugna fiskar i karen, det skall vara lika i båda karen och gärna åt SA-hållet.
Vill ha växter i karet för att göra det grönt och fint att kolla på.

Malawi har vi i akvariet i entren så det vill jag inte ha här med.
#2 - 9 januari 2011 17:09
Jag har nog postat denna i fel kategori, ni får gärna flytta den dit det passar :)
#3 - 9 januari 2011 17:10
Jag tänker genast skalarer, ganska fylliga fiskar utan att hamna i samma fack som orskar...
dock kan man inte BARA ha dessa, blir lite konstigt då:p

Så kanske typ neontetra?
#4 - 9 januari 2011 17:11
Ja, tänkte på dessa med och ett stort stimm med någon tetra och kanske någon corydoras?
#5 - 9 januari 2011 17:16
yes;)

Tänker just neontetra eftersom dessa är redigt färgglada samtidigt som dom är ganska lugna.
Ja corydoras är ju ett måste:D;) men vilken är ju frågan...
jag gillar sterbai, en vanlig sort och jävligt snygga och dom blir lite mustigare också
#6 - 9 januari 2011 17:19
och om det är 2 kar som ska se ungefär likadana ut så kanske man kan ha samma uppsättning i det andra fast en anna "huvudfisk" alltså nåt annat än skalarer... typ flaggciklid eller vad dom heter?

men det är fortfarande leasingfirman som ska sköta det va?
Då får man kanske inte ta det för avancerat då dom bara kommer var 3:e vecka..
#7 - 9 januari 2011 17:24
karrokaja skrev:
och om det är 2 kar som ska se ungefär likadana ut så kanske man kan ha samma uppsättning i det andra fast en anna "huvudfisk" alltså nåt annat än skalarer... typ flaggciklid eller vad dom heter?

men det är fortfarande leasingfirman som ska sköta det va?

Då får man kanske inte ta det för avancerat då dom bara kommer var 3:e vecka..

Japp, tror att det måste vara samma setup.
Nix, måste vara tåliga rackare i karet för leasningfirman kommer ca var tredje vecka. (om inte jag tjatar på dem och skriver en massa mail att de behöver komma innan ;))
Bilagor:
#8 - 9 januari 2011 17:45
Är det rödmunstetrorna som stimmar så bra?
#9 - 9 januari 2011 19:29
Finns det någon tålig, lite större corydoras som skulle passa?
#10 - 9 januari 2011 19:51
rödmunstetran stimmar väldigt bra
#11 - 9 januari 2011 19:52
Flaggciklider skulle nog absolut gå bra, har själv 6st i 250L (3+3). Just i det karet blir det inte vattenbyten eller dammsugning särskilt ofta kan jag säga å de och de andra fiskarna oxå för den delen verkar stormtrivas. Så min erfarenhet är att flaggcikliden är en tämligen robust ciklid iaf map vattenkvalite, dessutom äter de ALLT å är alltså inte kräsna vid val av foder. Det som talar emot dem är att de är ganska duktiga växtärare, mina knaprar tex. anubias och crinum bla (de får både tillräckligt med mat och en hel del vegetabiliskt där inräknat).
#12 - 9 januari 2011 20:05
PiaJo skrev:
Är det rödmunstetrorna som stimmar så bra?

Jepp dom stimmar bra...
Fast dom som jag har är inte fruktansvärt duktiga på det... kan vara för at det är så mkt blandade tetrasorter, så dom blir typ virriga:p men har för mej att priset är lite högre på dom, men inget jag vet säkert

PiaJo skrev:
Finns det någon tålig, lite större corydoras som skulle passa?

sterbai kan ju bli ganska stora...
Sen finns det ju corrysar som denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=299&SOK=1 Tror dock att den är rätt svår att få tag på och när du väl hittar den så är den nog rätt dyr...

Och så finns det långsträckt pannsarmal http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=342&SOK=1
Men det är inte en riktigt corry....
Dessa går också, men dom vill hellre leva i par än i stimm, såna ska jag ha nån dag;)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=303&SOK=1
#13 - 9 januari 2011 20:29
#14 - 9 januari 2011 20:39
hmm jag är inte expert på det här men tycker att man skall välja tetror som är stora - har en egen erfarenhet av scalar 8cm stor som åt upp alla mina kardinaltetror - läste senare att neontetra är huvudföda för vilda scalare... :S
#15 - 9 januari 2011 21:25
Ska du inte låta ett av karen bli ett CA-kar. Det finns otroligt vackra och personliga centralare.
#16 - 9 januari 2011 21:55
PiaJo skrev:

Har inte haft dem själv men vad jag har förstått så är väl någorlunda liknande flaggciklider och andra Sydamerikaner av samma size i temperament och övriga "krav". Kör på nyckelhål för tusan, de är fina, verkar dessutom vara mkt trevliga robusta och fredliga fiskar. :)
#17 - 10 januari 2011 00:07
Varför inte två olika tetror i karen? T ex ett jättestim neoner i ena och rödmunnar i det andra? Skulle nog bli superhäftig kontrast men med symmetri! :d
#18 - 10 januari 2011 00:11
karrokaja skrev:

Och så finns det långsträckt pannsarmal http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=342&SOK=1

Om de kan klassas som lugna eller harmoniska så lovar jag att dricka ett glas med vatten från ett av mina kar som du får välja. ;)
Hetsigare fisk är nog svårt att finna! :D
#19 - 10 januari 2011 06:13
Om du funderar på nyckelhål så vill jag tipsa om Guianacara Geayi som har liknande temperament men än mer utstrålning och ett intressantare mer variationsrikt beteende. 2-3 par av dessa i ett 720 var en tanke jag själv hade innan jag tog CA spåret med det akvariet.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142909&
Bilagor:
#20 - 10 januari 2011 07:52
Vem är det som betalar fiskarna? Lite intressant vid val av tex Corydoras, Sterbai för en hundring styck och ett stim på 15 kan vara svårt att motivera, kostar de däremot 30:-/stså blir det lite lättare.
Även rödmunnarna är dyra om man jämför med tex neontetra, så även om man själv gillar fiskarna och vill ha dem så är det inte säkert att företaget tycker det är en så bra idé och vill då kanske behålla det gamla. Så för att få till stånd en förändring gäller det nog att veta hur mycket pengar det finns att röra sig med först:).
#21 - 10 januari 2011 08:28
Det är leasingfirman som betalar fiskarna, har varit i kontakt med dem idag och väntar på svar ang. avtal mm

Tänkte att lägga fram förslag till fiskar, lite olika varianter så att jag har "på fötterna" om vad vi/jag villl ha för fiskar.
#22 - 10 januari 2011 08:29
Sterbaier finns just nu i stockholm hos privatodlare för 25 pix styck 3cm.

Det finns också en lekgrupp på 10 fiskar för 450pix.
#23 - 10 januari 2011 15:37
Jag funderar på att be dem skaffa skalarer, neontetror och nån corydoras till det ena och nyckelhål med svart neontetra och någon corydoras till det andra.

jag fick ok från chefen att bestämma med leasingfirman:)
#24 - 10 januari 2011 15:47
PiaJo skrev:
Jag funderar på att be dem skaffa skalarer, neontetror och nån corydoras till det ena och nyckelhål med svart neontetra och någon corydoras till det andra.

jag fick ok från chefen att bestämma med leasingfirman:)

det finns ju tyvärr en betydande risk att neomisarna blir dyr mat till scalarerna.....

kanske bättre att satsa på en tetra som är "hög" i ryggen, ex colombia eller sorgmanteln....

.
#25 - 10 januari 2011 15:58
Ok, jag hoppas att jag har fel men det kommer nog att bli lite jobb att få firman att byta ut fiskarna. De lever på att ha leasat ut akvarium, och då ska det givetvis vara tåliga fiskar som syns, och att köra småfiskstuket i ett sådant kar är säkerligen för mycket jobb för dem.
Skulle du nu säga att du har hand om dem och det skulle hända något, tex en sjukdom eller att många dör så vet jag vem de kommer att skylla på.
Som sagt, jag hoppas att jag har fel;).

Ang. billiga Corydoras, jag tror inte leasingfirman tar det priset och för att få det att gå runt kan de inte ha i sådan fisk som är dyr. De handlar säkert från grossist, och tar fullt betalt till kunden för fisken genom leasingavtalet och då funkar det inte att köpa fisk privat.
Men visst, ett avtal kan alltid förhandlas om, och med förändringar på fiskfrånten blir det troligen en sådan förhandling isf.
#26 - 10 januari 2011 16:04
Kensa skrev:
det finns ju tyvärr en betydande risk att neomisarna blir dyr mat till scalarerna.....

kanske bättre att satsa på en tetra som är "hög" i ryggen, ex colombia eller sorgmanteln....

.

beror på vilka skalarer det gäller... vildfångade utpräglade rovskalarer sväljer nog neonerna...
Men om man köper nån som är mer avlad så att den där jaktinstinkten inte är lite stark så kanske det funkar?
Bara en teori...
Har också hört att om man låter skalarerna växa upp med neoner så är chansen mindre att nonerna blir mat...
#27 - 10 januari 2011 16:18
ansjo skrev:
Ok, jag hoppas att jag har fel men det kommer nog att bli lite jobb att få firman att byta ut fiskarna. De lever på att ha leasat ut akvarium, och då ska det givetvis vara tåliga fiskar som syns, och att köra småfiskstuket i ett sådant kar är säkerligen för mycket jobb för dem.

Skulle du nu säga att du har hand om dem och det skulle hända något, tex en sjukdom eller att många dör så vet jag vem de kommer att skylla på.

Som sagt, jag hoppas att jag har fel;).

Ang. billiga Corydoras, jag tror inte leasingfirman tar det priset och för att få det att gå runt kan de inte ha i sådan fisk som är dyr. De handlar säkert från grossist, och tar fullt betalt till kunden för fisken genom leasingavtalet och då funkar det inte att köpa fisk privat.

Men visst, ett avtal kan alltid förhandlas om, och med förändringar på fiskfrånten blir det troligen en sådan förhandling isf.

Vi har haft problem länge med dessa kar, cyano och bakterieangrepp på fiskarna så vi/de behöver göra nåt drastiskt ändå för detta håller inte. Så då tänkte jag passa på och fråga om det går att kolla över fisksorter mm, dessa fiskar vi har nu har vi haft i ca 3 år så det hade varit roligt att få lite nya sorter. Har inte sett avtalet än så vi får se hur det blir och går men nåt behövs göras.

Jag matar bara fiskarna, ser till att verkar ok och sköter kontakten med firman, skulle inte ta på mig att sköta dessa kar räcker med de jag har hemma:)
#28 - 10 januari 2011 16:38
karrokaja skrev:
beror på vilka skalarer det gäller... vildfångade utpräglade rovskalarer sväljer nog neonerna...

Men om man köper nån som är mer avlad så att den där jaktinstinkten inte är lite stark så kanske det funkar?

Bara en teori...

Har också hört att om man låter skalarerna växa upp med neoner så är chansen mindre att nonerna blir mat...

om jag tittar på alla de skalarer jag har haft så skulle jag vilja säga att det är 50/50 över hela linjen
oberoende om det är vf eller avlade.

ex det par jag har nu, helt sjukt avlade så att de ser hemska ut, de äter allt som är mindre än 3 cm,
tuggar även sönder fullvuxna endlershonor på 5-6 cm.........

samtidigt har jag haft vf som inte har rört nått levande över 1 cm,,,,,,,,,,

.

Annons