Fiskar till 100 liter?

#1 - 27 juli 2004 17:50
Hej!!

Ska snart göra en omstart av mitt akvarium, och har efter att tittat runt på denna sida och frågat om råd nog kommit på vilka fiskar jag vill ha.
Just nu har jag 4 fjärilsciklider (2 honor + 2 hanar) och en ancistrus skäggmunsmal (hane).
Tänkte köpa 4 kakaduaciklider (1 hane + 3 honor), 2 kuhlii, och en ancistrus mal (hona).
Är det lagomt antal med fiskar eller är det för många, och passar dom ihop med varandra?

Hoppas att jag inte är helt fel ute, är nybörjare så jag är tacksam för alla tips jag kan få [:)]

/Therese
#2 - 29 juli 2004 10:55
Är det ingen som vill svara på min fråga? Vore jätte snällt om nån orkade göra det =)
#3 - 29 juli 2004 11:24
köp lite tetror i stället för mer ciklider.
#4 - 29 juli 2004 11:46
Jag tänkte köpa det först men det var nån som skrev att det kunde bli lite "stökigt" i akvariet när fjärilscikliderna leker, trodde därför att det var bättre med fler ciklider istället. Vilka tetror skulle du föreslå då istället, och varför tycker du inte att jag ska ha fler ciklider?
Och hur många tetror kan jag ha isåfall?
Många frågor blev det, men jag är som sagt nybörjare och vill såklart att fiskarna ska trivas så bra som möjligt tillsammans.
#5 - 29 juli 2004 14:21
Det är större risk att det blir stökigt om du har fler ciklider om nu fjärilarna och kakaduorna skulle leka samtidigt så är det risk för krig i ett sånt litet akvarium. Jag skulle också lägga till någon tetra tex neoner , det kommer dessutom att göra fjärilarna mer aktiva (om de små fiskarna vågar vara ute så kan det inte finnas så många andra fiskar som kan äta oss , då kan vi vara ute: mentaliteten)
#6 - 29 juli 2004 19:01
Hur många tetror kan jag ha isåfall då?
Vill nog helst ha kardinaltetror då, tycker att dom är finast, fast dom kanske är mer svårskötta än neontetrorna eller?
#7 - 29 juli 2004 19:04
jo, kardinaltetror är mer känsliga för dåliga vattenvärden och är dyrare oxå...

men de är mycket snyggare än neontetrorna..=)
#8 - 30 juli 2004 11:10
ok, men om jag istället köper till 10 kardinaltetror, 3 korallplaty och en ancistrus hona. Blir det bättre?

Annons