Fiskar spårlöst borta

#1 - 7 mars 2009 08:07
Hej hopp på er.

Vaknade idag och nyfiken slog mig som en meteorit, jag sprang ut till akvariet...

Jag startade upp mitt 225 liters sötvattenskar förra veckan, i måndags la jag i ca 40 platy-yngel(i fisk-BB såklart). Men först igår inhandlade jag all annan fisk..

Jag köpte invånarna på Royal Zoo i Västerås och killen där är ju verkligen superkunnig, och eftersom jag inte haft akvarium sen jag var tio år, så bad jag honom hjälpa mig att välja fiskar som går ihop, berättade då att vi fått platy-ynglen så vi var tvugna att ta hänsyn till de också, följande fisk rekommenderade han som vi köpte:

En algätare, vet inte sorten men den kostade 85 kronor
2 stycken Läppgurami
10 stycken neontetra
5 guppy

Problemet var att det imorse fattades 2 stycken neontetror och guppyhonan...

Jag har letat i heeeeeeeeeela akvariet, kollat i växterna, under mangrowerötterna, vid insuget och slangen till ytterfiltret, där BTN-bakgrunden är fäst.... ingenstans finns de. De är ju inga lik heller, för då borde de ju flytit någonstans. Så med andra ord har någon ätit upp dem, men vem? Och ska jag kontakta Royal Zoo när det ändå var han som rekommenderade? Jag misstänker starkt guramina för de jagar tetrorna som satan...

Någon som varit med om liknande? Jag hade mycket akvarium när jag var barn/tonåring och har haft Svensson-fisk även då, men aldrig varit med om liknande... då var det mer att de naggade i fenorna och liknande.

Tips och råd mottages varmt!
#2 - 7 mars 2009 08:12
Har de hoppat ut då?
#3 - 7 mars 2009 08:26
[quote=Lenita V-ås;1267929]Hej hopp på er.

Vaknade idag och nyfiken slog mig som en meteorit, jag sprang ut till akvariet...

Jag startade upp mitt 225 liters sötvattenskar förra veckan, i måndags la jag i ca 40 platy-yngel(i fisk-BB såklart). Men först igår inhandlade jag all annan fisk..

Jag köpte invånarna på Royal Zoo i Västerås och killen där är ju verkligen superkunnig, och eftersom jag inte haft akvarium sen jag var tio år, så bad jag honom hjälpa mig att välja fiskar som går ihop, berättade då att vi fått platy-ynglen så vi var tvugna att ta hänsyn till de också, följande fisk rekommenderade han som vi köpte:

En algätare, vet inte sorten men den kostade 85 kronor
2 stycken Läppgurami
10 stycken neontetra
5 guppy

Problemet var att det imorse fattades 2 stycken neontetror och guppyhonan...

Jag har letat i heeeeeeeeeela akvariet, kollat i växterna, under mangrowerötterna, vid insuget och slangen till ytterfiltret, där BTN-bakgrunden är fäst.... ingenstans finns de. De är ju inga lik heller, för då borde de ju flytit någonstans. Så med andra ord har någon ätit upp dem, men vem? Och ska jag kontakta Royal Zoo när det ändå var han som rekommenderade? Jag misstänker starkt guramina för de jagar tetrorna som satan...

Någon som varit med om liknande? Jag hade mycket akvarium när jag var barn/tonåring och har haft Svensson-fisk även då, men aldrig varit med om liknande... då var det mer att de naggade i fenorna och liknande.

Tips och råd mottages varmt![/quote]

Hur stora är läppguramina och ynglen? Kollade på artbeskrivningen för guramin och där står att den är fredlig men allätare. Yngel kan ju ha blivit uppätna?
#4 - 7 mars 2009 08:31
[quote=Sjöhane;1267937]Har de hoppat ut då?[/quote]

Vi har täckglas, och i hörnen finns en del utrystning så tror inte de kunnat hoppa ur, men komiskt nog har jag stått där på alla fyra och letat på golvet, men utan resultat....
#5 - 7 mars 2009 08:32
[quote=GöranE;1267940]Hur stora är läppguramina och ynglen? Kollade på artbeskrivningen för guramin och där står att den är fredlig men allätare. Yngel kan ju ha blivit uppätna?[/quote]

Men ynglena verkar totalt intakta, de är ju i sitt fisk-BB, så det är väl mer märkligt med guppihonan? Hon är ju åndå ganska stor? Neontetrorna är ju mindre... men ändå... Guramina borde ju lysa blå om de svalt varsin neontetra :D
#6 - 7 mars 2009 08:55
Finns det ingenstans de kan ha tagit sig bakom bakgrunden eller andra små skrymslen som de kan ha fastnat i. Har du köpt endast en Guppyhona och resten hanar har honan med all säkerhet gjort allt för att gömma sig. Man ska alltid ha fler honor än hanar när det gäller levandefödare för att minska risken för stress.

Du bör även tänka på att det är mycket fisk på en gång som du släppt i. Hade egentligen räckt med Guppyna och sen ökat med några fiskar i månaden. Har du möjlighet att fråga de du fick ynglen av om de kan krama ur sitt inkörda filter i ditt kar vore det kanon. Sen bör du mata ytterst sparsamt med endast några flingor var tredje dag. Även nitrivec kan skarpt rekommenderas så du förhoppningvis slipper nitrit.
#7 - 7 mars 2009 09:14
[quote=Nina82;1267954]Finns det ingenstans de kan ha tagit sig bakom bakgrunden eller andra små skrymslen som de kan ha fastnat i. Har du köpt endast en Guppyhona och resten hanar har honan med all säkerhet gjort allt för att gömma sig. Man ska alltid ha fler honor än hanar när det gäller levandefödare för att minska risken för stress.

Du bör även tänka på att det är mycket fisk på en gång som du släppt i. Hade egentligen räckt med Guppyna och sen ökat med några fiskar i månaden. Har du möjlighet att fråga de du fick ynglen av om de kan krama ur sitt inkörda filter i ditt kar vore det kanon. Sen bör du mata ytterst sparsamt med endast några flingor var tredje dag. Även nitrivec kan skarpt rekommenderas så du förhoppningvis slipper nitrit.[/quote]

Jag har tagit filter från min pappas kar så bakterierna skulle komma med, samt mangroweroten, körde karet en vecka först, sedan ynglen ensamma och sen fiskarna... Ja, jag kanske skulle köpt fler honor :D... tycker nog kanske lite synd om henne... Jag har kollat överallt vid bakgrunden, men de är borta :(
#8 - 7 mars 2009 11:56
Har du kollat så att dom inte är bakom bakgrunden, jag har fiskar där lite titt som tätt.
#9 - 7 mars 2009 12:16
[quote=mange016;1268007]Har du kollat så att dom inte är bakom bakgrunden, jag har fiskar där lite titt som tätt.[/quote]

Ja jag har kollat där, för jag tänkte ju att de kanske varit lite nyfikna.... men ta mej tusan, nä, de är inte där, jag har en slimline BTN så det är lätt att kolla bakom för det finns inte några hålrum bakom, utan bara en liten glipa vid hörnen... Jag har ju naturligtvis fortsatt att leta under dagen, men nej det är fortfarande ingen framgång...

Dock så har jag sett att algätaren var riktigt aggressiv mot gurami-fiskarna... så det kanske inte är självklart att guramina är huvudmisstänkta längre....

Fast även om algätaren hade haft ihjäl de andra fiskarna så äter de bäl inte fisken sen?'
#10 - 7 mars 2009 12:25
kan du besktiva utssendet på algätaren? är det en sån här?http://www.hygen.net/content/images/afd/Ancistrus%20temmincki.jpg eller liknande?
#11 - 7 mars 2009 12:35
Guramin kommer äta upp alla yngel i karet som passar munnen.

vad är det för algätare du har ?
Crossocheilus oblongus
Gyrinocheilus
aymonieri
Ancistrus

dom har lite olika beteende. jag skulle tro att dom har gömt sig eller fastnat någon stans eller dött av någon orsak (ev förgiftning) och sedan då har dom döda fiskarna blivit mat.
#12 - 7 mars 2009 13:22
[quote=Myzan___;1268021]kan du besktiva utssendet på algätaren? är det en sån här?http://www.hygen.net/content/images/afd/Ancistrus%20temmincki.jpg eller liknande?[/quote]

Jag tror att det är en sån, har dock bara sett den två gånger, varav en gång idag och nu när jag skulle jämföra så verkar den ha gömt sig, får dock för mig att min är något mörkare, absolut inte lika tydliga prickar, min ser mer exakt ut som mangroweroten och är ungefär 8-10 cm lång.
#13 - 7 mars 2009 13:24
[quote=Flaxss;1268030]Guramin kommer äta upp alla yngel i karet som passar munnen.

vad är det för algätare du har ?
Crossocheilus oblongus
Gyrinocheilus aymonieri
Ancistrus

dom har lite olika beteende. jag skulle tro att dom har gömt sig eller fastnat någon stans eller dött av någon orsak (ev förgiftning) och sedan då har dom döda fiskarna blivit mat.[/quote]

Ynglen är ju i tryggt förvar i Fisk-bb så de kommer inte åt dem, men visst, skulle de ta sig ut därifrån är det ju givet att de blir uppkäkade...

Jag verkar ha rätt värden i karet, pappa var här och mätte, så det verkar underligt om de dött :( Men visst, sånt händer ju...
Om de ätit upp en hel guppi och 2 neontetra lär jag ju inte behöva mat på nån månad :D
#14 - 7 mars 2009 13:45
[quote=Lenita V-ås;1268049]Ynglen är ju i tryggt förvar i Fisk-bb så de kommer inte åt dem, men visst, skulle de ta sig ut därifrån är det ju givet att de blir uppkäkade...

Jag verkar ha rätt värden i karet, pappa var här och mätte, så det verkar underligt om de dött :( Men visst, sånt händer ju...
Om de ätit upp en hel guppi och 2 neontetra lär jag ju inte behöva mat på nån månad :D[/quote]

vad menar du med fisk-bb ? har du dom i eget kar eller har du dom i en yngelkasse? beroende på hur yngel kassen är utformad så kan ynglen bli uppätna ändå.

vilken algätare va det du hade?

under mognads tiden så får du ju olika ''nitrit''spikar som tar död på fiskar om det blir för mycket. det är därför man ska börja ett kar med få och tåliga fiskar som tål dessa ''spikar'' som händer. sedan vartefter karet mognar så kan man tillföra mer fisk.
#15 - 7 mars 2009 13:48
Och sen kan man endast ha ynglen i yngelbox några veckor sen måste de tillbaka för att kunna växa som de ska. Tror du inte Guramina klipper ynglen när de släpps tillbax?
#16 - 7 mars 2009 14:05
Jag har inte läst hela tråden, nån har säkert redan sagt detta:

Superkunnig var nog inte han i djuraffären, då hade han inte sagt åt dig att starta karet med så mycket fisk.

Min gissning är att du har fått kraftig nitrit och fiskarna har dött, därefter har de blivit uppätna.

Guramis kan vara elaka mot andra fiskar, men de äter inte levande fisk.

Du skrev "La ner ynglena i fisk BB (såklart)"". Det tycker inte jag är såklart, yngel växer och trivs bättre utanför yngel burar, dessutom hade du ju ändå ingen annan fisk i karet just då? Och har du mycket växter så överlever ju ynglena ändå.

Och nu när du sparar alla 40 ynglena och inte låter några bli tagna av de andra fiskarna, vad planerar du göra av 40 full vuxna platys? Affärer kan köpa 10-15 stycken, men inte 40
#17 - 7 mars 2009 14:20
mina gurami äter upp ynglen. dom står och lurpassar uppe vid ytan bland växterna.
#18 - 7 mars 2009 14:36
Håller med Jojjen han var nog inte specielt smart (eller kanske bara ville käna pengar) med tanke på att du slängde i nästan 20 fiskar direkt. DU fick nog nitrit, fiskarna dog och dom som var kvar fick sig ett kvällsmål ir har liken brytits ner på en natt med tanke på att de e ganska små fiskar
#19 - 7 mars 2009 16:22
[quote=Flaxss;1268088]mina gurami äter upp ynglen. dom står och lurpassar uppe vid ytan bland växterna.[/quote]

Jaja, ynglena är en sak, men jag syftade på fullvuxna fiskar. Guramis är ju ingen rovfisk.

Alla fiskar som jag har äter ju yngel, men inte jagar fullvuxet.
#20 - 7 mars 2009 23:49
ta det lungt royal zoo är en väldigt bra affär.och att det dör tre fiskar när man startar ett kar händer .och ni låter som att handlarn inte vet vad han gör .att det det dör neon tetror är inte en nyhet.eller guppis i ett nytt kar , så ta det lungt innan ni klagar på den som har säljer fisken.
#21 - 8 mars 2009 06:13
[quote=Tougaye;1268316]ta det lungt royal zoo är en väldigt bra affär.och att det dör tre fiskar när man startar ett kar händer .och ni låter som att handlarn inte vet vad han gör .att det det dör neon tetror är inte en nyhet.eller guppis i ett nytt kar , så ta det lungt innan ni klagar på den som har säljer fisken.[/quote]

Om det startas rätt så ska inte 3 fiskar dö på en gång...
#22 - 8 mars 2009 07:10
Först av allt, jag har inte nitrit, inte igår i alla fall.

Ja Royal Zoo ska ju vara en sååååååååååååå bra akvariebutik, men visst ligger ansvaret på mig som konsument också, och mitt ansvar kanske slutade lite när jag sa åt honom och välja fiskar som gick ihop i ett nystartat kar...

Jag kommer naturligtvis inte att ha ALLLA 40 ynglen själv av platy-ynglen, min dotter ska ha några i sitt akvarie och min kompis vill ha några, vi får se hur många som blir kvar när de släppts ut i karet, för det ska de ju naturligtvis, de kan ju inte bo i fisk-BB för alltid...

Anledningen till att de är där nu är väl delvis att få bli liiite större, samt att de skulle kunna följa med i insuget nu i den storleken de har.

Sen igår har i alla fall ingen mer fisk försvunnit.
#23 - 8 mars 2009 21:00
tråkigt att se hur vissa på detta forum inte har mer förståelse för nyfrälsta akvarister, det enda ni verkar pyssla med här är att tala om för andra hur dåliga dem är och hur dålig koll dem har och hur bra ni andra är ! tror 3-4 st har sagt att det är nitrit i karet .. konstigt då att alla yngel lever ?!? borde inte dem vara känsligast av alla . borde inte alla fiskar dö om nitrithalten är förhög ? och hoppat ur hon har juh ffs sagt att dem inte har det flera ggr trots det forsätter folk att svara med iqfiskmåssvar,
är inte det mest troligaste att dem fiskar som saknas , har blivit stressade , dött och sedan har algätaren tillsammans med andra fiskar städat bort liken
#24 - 8 mars 2009 21:02
fiskar är olika känsliga mot gifter i vattnet, det är därför man ska börja med några tåliga fiskar som klarar av dessa ''spikar''.

jag har alltid uppfattat unga djur som tåligare än äldre men jag kan ha fel.
#25 - 9 mars 2009 07:23
Vad är det för j-la dumheter att det skulle vara för mycket fisk att starta med, det var ganska lite fisk och ett rätt stort akvarium. Om det är nitrit som dödat fisken så beror det på övermatning och inte antalet fiskar. Men jag tror inte att det beror på det.

Nyinköpta fiskar kan vara ganska känsliga då de ofta är uppfödda i perfekta förhållande utan bakterier i vattnet (p.g.a. man använder antibiotika). Sedan transporteras de långt och kanske byter vattenkvalite flera gånger, vilket stressar fisken.

Samtidigt tycker jag att man borde åtminstone sett något lik om tre fiskar försvunnit.

Kort sagt jag har ingen aning om vart fiskarna tagit vägen, varför dem gjort det eller hur.
#26 - 9 mars 2009 08:20
[quote=JojjeN;1268338]Om det startas rätt så ska inte 3 fiskar dö på en gång...[/quote]

Nu vet jag inte om Lenita fick peka ut vilka fiskar hon ville köpa, men om det är många tex neontetror i ett akvarium så får ju inte alla mat när det är matdags... Vissa svagare fiskar hinner inte dit. Ofta när personalen håvar upp stimfisk så drar de bara håven genom stimmet och kontrollerar hur många det var. Brist på mat + stress efter flytten kan bli för mycket för de svaga fiskarna...

Akvariet är inte felstartat och fiskar kan dö ändå.
#27 - 9 mars 2009 19:10
Hej allihopa!

Jag tog mig till den andra väldigt omtalade fiskbutiken i västerås, på bäckby ligger den, tydligen en kille som hållt på i många år, för jag ville på nåt sätt inte åka tillbaka till Royal Zoo, för det kändes ändå som om han hade koll och inte hade gett oss fel fiskar, jag tror inte alls att han gjort något som helst fel. Jag har hört en del som haft ett par fiskar som dött direkt när man startar upp karet och av flytten från en butik.

Men i alla fall så åkte jag till den där andra butiken och han sa såhär, garanterat ligger de i ytterfiltret!

-Men vaddå? Slangen är ju mindre än fiskarna? sa jag...

Då sa han (efter några ställda frågor) att det blir sån enorm häv-funktion i slangen och då kan de absolut sugas in i filtret om amn inte har någon "korg" på insuget...

Skyndade hem och letade i filtret och hittade 5 levande neontetra, 1 levande guppyhane och en död guppyhona...

Så det hade inte dött någon fisk alls, honan dog nog för att hon legat i filtret i 4 dagar...

Jag kan tillägga att jag köpt en korg och satt på insuget nu =)
#28 - 9 mars 2009 19:16
:D Där ser man! :D
#29 - 9 mars 2009 21:29
Trodde det var självklart att man använde korg på insuget :D Skönt att det löste sig iaf! Och härligt med några survivors :)
#30 - 10 mars 2009 19:28
[quote=DAHLBERG;1269490]Trodde det var självklart att man använde korg på insuget :D Skönt att det löste sig iaf! Och härligt med några survivors :)[/quote]

Ja det borde verkligen vara självklart, fan vad dum man känner sig *rodnar* men men, första gången med ytterfilter för mig :)
#31 - 10 mars 2009 19:46
[quote=JojjeN;1268077]

Superkunnig var nog inte han i djuraffären, då hade han inte sagt åt dig att starta karet med så mycket fisk.

[/quote]

Det har inte så mycket med kunnighet att göra utan att möta en marknad. De flesta kunder vill faktiskt, trots rekommendationer att köpa få fiskar, köpa ganska många fiskar, och givetvis måste en affär sälja fiskar för att gå runt. Att var för nitisk kan lätt få kunden att gå någon annanstans, så jag uppfattar att många zooaffärer försöker hitta en gyllene mellanväg. Dels sälja en del fisk så att de tjänar något på att stå och informera kunden så pass mycket som vissa gör, men också försöka hindra en del kunder som vill köpa allt för mycket på en gång.
#32 - 10 mars 2009 20:33
Jag tror nog jag ska sluta skriva i nybörjar trådar här nu.

1 månad så säger många kunniga akvarister hur det ska vara, och man lär den informationen vidare. Månaden efter så kommer någon med ny info, och skäller ut mig som om jag vore dum i huvudet eftersom jag ger "helt fel info"

Ytterligare en månad senare så försöker man använda informationen som man fick av han som skällde ut en, och då kommer tamejfan en 3:e och skäller ut en! Och oftast så hakar ju alla på, folk verkar tycka det är skit kul att sparka på folk som redan ligger efter första slaget.

Tex. så för några veckor sedan så sa alla "starta med 3-5 fiskar", nu säger ni att han inte alls startade karet för snabbt, och en snubbe sa ju tillochmed att han startade med för lite fisk för ett så stort kar!

Ett annat exempel är att alla förut sa att fiskar inte skulle dö om man startade upp rätt, nu säger alla att det är helt naturligt att fiskarna dör ändå i uppstarten.

En lite konstig grej är dock att det är samma personer som säger "man kan starta med mycket fisk", som också skriver "fiskar dör vid uppstarten". Har ni/dom aldrig reflekterat över om det kanske kan vara de höga fisk antalen som orsakar döden?

(Obs, syftar INTE på dig Robin!)

Om jag någon gång i framtiden skriver i en nybörjar tråd så tänker jag skriva något så allmänt så ingen kan säga att det var "si eller så" jag menade, tex. kan jag skriva "Man behöver ett akvarium större än genomsnittet för att kunna ha den fisken", istället för att skriva "200 ltier för guldfisk". Då kan ingen säga vilka liter man menar, men alla borde ju fatta att man behöver ett hyfsat stort kar!
#33 - 10 mars 2009 20:40
Bra att det löste sig, och att de flesta fiskarna kunde räddas!
#34 - 10 mars 2009 20:54
har skummat igenom tråden nu, ganska "rolig" avslutning på historien med uppsugna fiskar! :)

några reflektioner på det hela, kan nitrit bildas så snabbt i ett kar? om vi nu ska spåna vidare i denna tråden?

jag tycker med att fiskbelastningen var för hög i början och tycker man ska hålla nere fiskantalet i början...

förstår jojjes frustration här men samtidigt ska man ha klart för sig att detta inte är en exakt vetenskap utan det finns lika många sanningar som akvarister! därför lär ju svaren variera varje gång...

och jojje, fortsätt svara i nybörjar trådarna, det är guld värt men tänk på hur du skriver och att det är lätt att man missuppfattas i cyberrymden!
#35 - 10 mars 2009 22:06
Ja, en sak är ju säker i alla fall, om man ska ha ytterfilter så ska man ha en korg på insuget =) och man bör skaffa åtminstone 2 fiskar så de har någon att leka med. Slutsats av tråden alltså!
#36 - 10 mars 2009 22:24
Jojjen, ingen bryr sig egentligen om hur du startar ditt akvarium. Gör som du vill, du behöver inte lyssna på alla som skriver.
#37 - 10 mars 2009 23:02
[quote=DAHLBERG;1270003]Jojjen, ingen bryr sig egentligen om hur du startar ditt akvarium. Gör som du vill, du behöver inte lyssna på alla som skriver.[/quote]
det va ett riktigt bra svar .ta det lungt och lär dej av dina eller andras misstag .men man har allt och lära .och va fan prova du kan bara misslyckas.och till er som ofta dömer folk för att dom inte gör som din gör .lyssna och lär ni med
#38 - 10 mars 2009 23:26
[quote=Tougaye;1270013]det va ett riktigt bra svar .ta det lungt och lär dej av dina eller andras misstag .men man har allt och lära .och va fan prova du kan bara misslyckas.och till er som ofta dömer folk för att dom inte gör som din gör .lyssna och lär ni med[/quote]

Har för mig att det finns ett ordspråk som lyder: "Den som aldrig gör fel, gör oftast ingenting alls." :)
#39 - 11 mars 2009 05:04
Jag vet inte om du försökte låta positiv eller negativ med det svaret DAHLBERG, men troligen negativt eftersom det var just du som skrev det.

Jag hade gärna tagit upp en diskussion här angående vissa andra inlägg här i tråden där ni har gjort exakt som ni säger nu att jag inte ska göra, men jag skiter nog i det eftersom det antagligen blir för många mot mig.

Men endel ni sa stämmer ju faktiskt (Syftar mest på Smurfmats pedagogiska svar. :)), det går nog att tänka på i framtiden så man på något sätt skriver så ingen kan säga "så är det inte alls", man kan skriva det som "egen åsikt" istället för "fakta"
#40 - 11 mars 2009 05:46
Jepp, och ord som ca. och ungefär är ganska bra att använda;).
#41 - 11 mars 2009 06:00
[quote=Lenita V-ås;1269995]Ja, en sak är ju säker i alla fall, om man ska ha ytterfilter så ska man ha en korg på insuget =) och man bör skaffa åtminstone 2 fiskar så de har någon att leka med. Slutsats av tråden alltså![/quote]Du skriver att försäljaren på zoo affären hade sagt till dig att det bildas en enorm häv-kraft i slangen, betyder detta att du köpte fisken, fyllde på med vatten i akvariet, pytsade i fisken och sen hävert sög i gång akvariet, naturligtvis utan sil över insugset?

Jag kanske är fel ute men ibland börjar en välkänd melodi klinga i bakhuvudet på mig.. [FONT=Arial Black][SIZE=1]"När trollmor har lagt sina elva små troll och bundit ihop dom i svansen..[/SIZE][/FONT]"
#42 - 11 mars 2009 13:40
[quote=JojjeN;1270112]Jag vet inte om du försökte låta positiv eller negativ med det svaret DAHLBERG, men troligen negativt eftersom det var just du som skrev det.[/quote]

Vad menar du med det?
#43 - 11 mars 2009 14:13
[quote=DAHLBERG;1270187]Vad menar du med det?[/quote]

Bara att det inte är ofta som du säger något positivt.

Eller jo, du verkar vara lite inställd på att mot vissa på zoopet ska du vara positiv, andra som gör samma grej vill du vara negativ mot.
#44 - 11 mars 2009 14:20
[quote=JojjeN;1270200]Bara att det inte är ofta som du säger något positivt.[/quote]

Sluta svamla.
#45 - 11 mars 2009 14:21
[quote=DAHLBERG;1270206]Sluta svamla.[/quote]

Jag gör bara som du säger, uttrycker mig om min egen åsikt istället.
#46 - 11 mars 2009 15:02
[quote=JojjeN;1270208]Jag gör bara som du säger, uttrycker mig om min egen åsikt istället.[/quote]

Jag skrev inte att du skulle säga att jag var negativ i mina inlägg, jag sa att du skulle starta/sköta ditt akvarium hur du själv vill. Man kan inte följa alla "regler" som finns, man måste tänka lite själv också. :) (lägger till en smiley så du inte får för dig att jag är negativ nu.)
#47 - 11 mars 2009 17:28
[quote=Gaffel;1270114]Du skriver att försäljaren på zoo affären hade sagt till dig att det bildas en enorm häv-kraft i slangen, betyder detta att du köpte fisken, fyllde på med vatten i akvariet, pytsade i fisken och sen hävert sög i gång akvariet, naturligtvis utan sil över insugset?

Jag kanske är fel ute men ibland börjar en välkänd melodi klinga i bakhuvudet på mig.. [FONT=Arial Black][SIZE=1]"När trollmor har lagt sina elva små troll och bundit ihop dom i svansen..[/SIZE][/FONT]"[/quote]

Hmmm, inte säker på att jag förstår vad du menar, men jag fyllde akvariet med sand, fyllde vatten, planterade växter, fyllde med mera vatten, satte insuget till ytterfiltret i ena hörnet och utblåset i andra hörnet. Jag startade sedan pumpen och trixade lite tills den funkade, och när det fungerar så är det ju insug på slangen, och slangen har sedan ett fall som gör att det blir häv-effekt. Om något fastnar så blir ju suget enormt ett kort tag...

Det spelar väl iofs inte så stor roll hur kraftig effekten var och hur stort insugsrör utan korg jag hade, det var tillräckligt för fiskarna i alla fall.

Ingen mer fisk är borta och allt ser fint ut nu =)
#48 - 11 mars 2009 22:57
Häveffekt blir det i alla fall inte, stäng av filtret och kolla om du inte tror mig..
#49 - 12 mars 2009 12:47
Själv hade jag en neontetra som sögs fast av insuget på mitt ytterfiler. Den satt fast på "korgen" död.
Varför köper du inte bara till en korg? Om det är en eheim du har så vet jag att det finns korgar för insuget att köpa som tillbehör/reservdel.
#50 - 12 mars 2009 20:00
Okej, jag lägger ner det här forumet, det är ju inte till för alla, tur jag inte blev guldmedlem.

Jag förstår inte hur man som entusiaster orkar vara så jävla dryga. Jag har verkligen försökt att inte se alla dryga kommentarer, men nu skiter jag i det här. Hoppas ni kan bete er mot andra nya. Fy fan säger jag.

JAG HAR KÖPT KORG TILL INSUGET

FISKARNA LÅG I FILTRET OAVSETT HÄVEFFEKT ELLER VAD JAG SKITER I VILKET
#51 - 12 mars 2009 21:03
"Nitritspikar" är överskattade.

Byter man vatten några gånger extra i början och håller vattnet syresatt ordentligt så är det ingen fara om man kör i fisk lite sparsamt första veckan. Vatten/ filtergojs från ett kar som är igång är ett stort plus!
Nitrivec osv är fusk enligt mig!

Bottenfilter är däremot underskattade!

Ville bara säga det.
#52 - 12 mars 2009 21:42
[quote=Albinfiskare;1270764]"Nitritspikar" är överskattade.

Byter man vatten några gånger extra i början och håller vattnet syresatt ordentligt så är det ingen fara om man kör i fisk lite sparsamt första veckan. Vatten/ filtergojs från ett kar som är igång är ett stort plus!

Ville bara säga det.[/quote]

det är inte överskattade om man har drabbats av det. det har hänt mig innan och jag började efter alla regler och nånting hände dagen där efter låg hälften av alla fiskar döda med röda gälar.

lika så om nåt annat händer så kan fiskarna lätt bli förgiftade.
#53 - 12 mars 2009 21:42
[quote=Albinfiskare;1270764]"Nitritspikar" är överskattade.

Ville bara säga det.[/quote]

Tack för din info, låter ungefär som min pappas syn på uppstart av kar. Han har hållt på i många år, men med ett långt uppehåll nu, han har aldrig använt nutrivec eller liknande...
#54 - 12 mars 2009 22:18
[quote=Lenita V-ås;1270775]Tack för din info, låter ungefär som min pappas syn på uppstart av kar. Han har hållt på i många år, men med ett långt uppehåll nu, han har aldrig använt nutrivec eller liknande...[/quote]

Äh, ge inte upp det här forumet. Underbart bra forum för fiskintresserade. Låt inte enstaka personer skrämma bort dig. :)
#55 - 13 mars 2009 05:42
[quote=Lenita V-ås;1270775]Tack för din info, låter ungefär som min pappas syn på uppstart av kar. Han har hållt på i många år, men med ett långt uppehåll nu, han har aldrig använt nutrivec eller liknande...[/quote]
Det låter som om han tillhör den "gamla" stammen akvarister som troligen aldrig har i något preparat i burken, mäter inget pH, nitrit eller andra värden utan ser på karet och fiskarna hur det står till.
Jag kör själv på detta viset och det funkar alldeles utmärkt i de flesta lägen, men är man nybliven akvarist och numera har möjlighet att få viss kemisk hjälp som funkar, varför ska man inte då ta emot den hjälpen:)?

Ta det lugnt med ditt avhopp, för det mesta är det ett väldigt trevligt forum trots att det kommer downperioder mellanåt;).
#56 - 13 mars 2009 09:34
Jag kör oxå på det "gamla" sättet, för det mesta. Om inget strular dvs. fungerar aldeles utmärkt här oxå. Har mycket sällan sjukdomar och fiskdöd i mina kar. Ser till att sköta mina vattenbyten det lönar sig i längden.

Detta ÄR ett trevligt forum även om det blir tjafs och gnabb ibland. Så är det på vilket forum man än kommer till. Det får man ta med en klackspark. Tycker det är trevligt att du hittat hit Lenita V-ås, ge inte upp än. :d
#57 - 13 mars 2009 09:42
Oki, finns hopp om mänskligheten alltså =)

Jag kör också gamla skolan men kommer absolut använda moderna ting så fort det behövs =) Annars hade man nog inte kommit på alla mediciner och grejer, om de inte gör nån nytta menar jag! Men jag är rätt mycket för att saker ska vara så naturliga de kan i en fejkad miljö, såsom att vattnet får mogna av sig själv och så!
#58 - 13 mars 2009 11:21
Klart det finns hopp, vi Västeråsare får hålla ihop ;)...Finns en del här på forumet har jag sett...

Klart dom nya "medicinerna" och annat grejs gör nytta. Jag t.ex använde mig av bakteriekultur och senare PMDD bara för att snabba på saker och ting :d
#59 - 13 mars 2009 16:33
[quote=Silvertejp;1270866]Klart det finns hopp, vi Västeråsare får hålla ihop ;)...Finns en del här på forumet har jag sett...

Klart dom nya "medicinerna" och annat grejs gör nytta. Jag t.ex använde mig av bakteriekultur och senare PMDD bara för att snabba på saker och ting :d[/quote]

Trevligt trevligt!

Härligt med lite Västeråsare :)

Appropå det där med att skynda på, klart man helst vill det, men man vill ju så gärna att det ska vara ett bra akvarie länge också ;)

Men det finns ju egentligen inget rätt och fel sätt när det gäller att fejka verkligheten, sen finns det bättre och sämre vägar att gå och tänk vad bra det egentligen är med forum att vända sig till och kunna få svar!

Trevlig fredagskväll på er alla!
#60 - 13 mars 2009 16:47
Vill bara tillägga att både Tommy på Royal Zoo och Assar på Zoo Hoo är duktiga och erfarna akvarister, jag handlar av båda två...

Skönt att du hittade fiskarna och löste problemet :)

viva la västerås :D
#61 - 13 mars 2009 17:50
[quote=Markus1984;1270955]Vill bara tillägga att både Tommy på Royal Zoo och Assar på Zoo Hoo är duktiga och erfarna akvarister, jag handlar av båda två...

Skönt att du hittade fiskarna och löste problemet :)

viva la västerås :D[/quote]

Ja, det känns verkligen som att Tommy hade kanonkoll på vilka fiskar jag skulle köpa och Assar hade koll på vart den tog vägen sen. Det är ju helt klart kanonbra butiker båda två. Assar är ju dock lite mera pratglad :d
#62 - 13 mars 2009 17:58
Royal Zoo har jag varit på men inte på Zoo Hoo. Jag bor i Eskilstuna. Är Zoo Hoo så pass bra att det är värt att åka och kika där? Alltid kul att se nåt nytt. :D
Bilagor:
#63 - 13 mars 2009 19:18
[quote=Marisch;1270973]Royal Zoo har jag varit på men inte på Zoo Hoo. Jag bor i Eskilstuna. Är Zoo Hoo så pass bra att det är värt att åka och kika där? Alltid kul att se nåt nytt. :D[/quote]

Zoo Hoo och Royal Zoo är båda värda att besöka, dom har olika utbud av fisk och växter m.m(detta är något dom kommit överens om tror jag)

Zoo Hoo brukar ha lite mer speciella fiskar tycker jag, ganska mycket dvärgciklider och sånt man inte ser så ofta.

Och ja, Tommy får man prata på lite med för att han ska komma igång...
#64 - 13 mars 2009 19:24
[quote=Marisch;1270973]Royal Zoo har jag varit på men inte på Zoo Hoo. Jag bor i Eskilstuna. Är Zoo Hoo så pass bra att det är värt att åka och kika där? Alltid kul att se nåt nytt. :D[/quote]
Kan verkligen rekomendera ZooHoo,men du har ganska nära till Köping Zoo en butik i samma kaliber som ZooHoo
#65 - 13 mars 2009 20:29
[quote=Galne-Gurra;1271015]Kan verkligen rekomendera ZooHoo,men du har ganska nära till Köping Zoo en butik i samma kaliber som ZooHoo[/quote]

Jamen de e ju taget!:d Blir TVÅ resor då. En till Västerås och en till Köping. :D
#66 - 15 mars 2009 19:16
[quote=Lenita V-ås;1267929]

...Någon som varit med om liknande? Jag hade mycket akvarium när jag var barn/tonåring och har haft Svensson-fisk även då, men aldrig varit med om liknande... då var det mer att de naggade i fenorna och liknande.

Tips och råd mottages varmt![/quote]

Har inte läst allas svar, men en av mina diamantetror har försvunnit spårlöst, och det lustiga är att jag bara hade då diamt tetror och fantom tetror.
Bilagor:
#67 - 17 mars 2009 19:37
[quote=BriljantTetra;1271942]Har inte läst allas svar, men en av mina diamantetror har försvunnit spårlöst, och det lustiga är att jag bara hade då diamt tetror och fantom tetror.[/quote]

Med min erfarenhet nu så skulle jag topsa dig om att titta i filtret =)

Annons