Fiskar som trivs nära ytan?

#1 - 19 augusti 2003 16:34
Hej.

Jag har ett akvarie med kardinaltetror och svarta neontetror. Men de står oftast inne bland växterna och syns därför inte så ofta. Nu undrar jag vilka fiskar man skulle kunna ha som trivs nära ytan så akvariet blir lite mer livat. Akvariet är ca 50 lit och innehåller fö.n. 7 kardinaler 4 neontetror och en albino ancistrus.

PG[:-128]
#2 - 19 augusti 2003 16:42
Hej!

Det finns många fiskar som trivs att vara vid ytan. T.ex mina platysar är rätt så livliga och är nästan alltid vid ytan. Jag tror även att guppysar, svärdbärare och molly är som mina platysar men jag är inte säker. En annan rolig och MKT!!! livlig fisk som gillar att vara vid ytan är sebrafisk... men det kanske blir lite väl livligt.. Skulle nog satsa på platysar eller guppysar i ditt fall.

MVH Rebecca
#3 - 19 augusti 2003 16:46
Bilbukar står alltid och hänger vid ytan. Men de är inte alltid så livliga, åtminstone inte mina. De står mest still och försöker se coola ut... Annars är ju guppisar livliga och går gärna vid ytan (och längre ned).

Men om dina tetror gömmer sig kanske det beror på att de är för få? Visserligen har du 11 st, men de kanske inte stimmar ihop så bra. Jag har själv 10 st svarta neontetror och 9 st vanliga neoner. De har visserligen inget emot varandra, men de tillhör inte samma stim. De är helt klart 2 olika grupper. Så kanske dina tetror gömmer sig för att de har för få stimkompisar i akvariet? Inte för att jag vill råda dig att packa in massor med tetror i ett så pass litet akvarium, men det kan vara en del av förklaringen.
#4 - 19 augusti 2003 17:20
Silver molly är fina och livligfa dessutom förökar de sig lätt !
simmar runt på alla höjder som vita färg prickar!
#5 - 19 augusti 2003 17:52
<font color="red">"Som ofta är vid ytan..." jaa du... köp en flygfisk. Hehe skojade bara. Guppy, platy och de andra levandefödarna verkar ha en tendens att stå vid ytan, även guramis.</font id="red">
#6 - 19 augusti 2003 17:58
Jag skulle satsa på en mindre fisk än molly och framför allt svärdbärare (16cm!). Guppy eller platy tycker jag du ska ta, färggranna och simmar runt mycket.
#7 - 19 augusti 2003 17:59
ZeroZ, bilbuken är faktiskt en sorts flygfisk! [:)]

Annons