Fiskar som trivs hos levandefödare?

#1 - 10 augusti 2007 09:24
Någon som har tips på fiskar som skulle kunna trivas ihop med Svärdbärare, Endlers och kardinaltetror? Akvariet är bitvis tätbevuxet men innehåller även ganska stora simytor. Det finns gott om grottor och gömställen. Akvariet är 92 cm långt och 55 cm högt.

Jag har länge funderat på Kakaduaciklid men nu vet jag inte... den verkar både kortlivad och förhållandevis dyr. Kanske någon liten småaggresiv fisk som kan jaga ihop mina tetror men som inte är för bråkiga med resten...
#2 - 10 augusti 2007 09:53
NMA skrev:
Någon som har tips på fiskar som skulle kunna trivas ihop med Svärdbärare, Endlers och kardinaltetror? Akvariet är bitvis tätbevuxet men innehåller även ganska stora simytor. Det finns gott om grottor och gömställen. Akvariet är 92 cm långt och 55 cm högt.

Jag har länge funderat på Kakaduaciklid men nu vet jag inte... den verkar både kortlivad och förhållandevis dyr. Kanske någon liten småaggresiv fisk som kan jaga ihop mina tetror men som inte är för bråkiga med resten...

Apistogramma-arter låter som ett bra val för dig, även om de är lite kortlivade, annars kommer du kanske få yngel av dem och då fylls det ju på om man säger så, likaså kunde Fjärilsciklider funka på samma sätt, men de kan vara lite kinkiga ibland. Palettciklider är lättskötta, men tyvärr allt för lättodlade, du kommer få hur många paletter som helst på sikt. Gillar du scalarer? De kommer visserligen äta lite yngel, och kanske en och anan kardinaltetra, om du nu inte börjar med små scalarer.... Herotilapia multispinosa kan funka, trots att de blir ungefär 12 cm, att de får många yngel kommer kanske inte bli något problem, de kan också bli bra mat för svärdbärarna, men frågan är hur dina Endlers kommer klara sig...Biotodoma cupido kunde kanske funka, den skall vara lugn och vill inte ha för stora fiskar som sällskap, den blir 13 cm. Kurvciklid, eller Dorsigerciklid kunde också vara ett alternativ, men bäst tycker jag nog ändå i alla fall att Apistogrammor vore för din del. Kolla in någon auktion om du tycker att de är för dyra i afärerna, eller annonsera efter privatodlare.
#3 - 10 augusti 2007 10:05
Tack för ett utomordentligt svar :)

Ja, det blir nog någon Apistogramma... det var nog det jag kommit fram till egentligen men det skadar ju aldrig att fråga andra mer vana akvarister. Om några yngel eller minder fisk blir uppäten är nästan bara en bonus... jag menar, fiskarna jag har är ju inte direkt kända för att vara svårodlade...
#4 - 10 augusti 2007 10:09
NMA skrev:
Tack för ett utomordentligt svar :)

Ja, det blir nog någon Apistogramma... det var nog det jag kommit fram till egentligen men det skadar ju aldrig att fråga andra mer vana akvarister. Om några yngel eller minder fisk blir uppäten är nästan bara en bonus... jag menar, fiskarna jag har är ju inte direkt kända för att vara svårodlade...

Kardinaltetrorna då?? :p;):D
Nä allvarligt talat så kan du ju skaffa större tetror om kardinalerna faller ifrån. Själv är jag svag för Dolkstickstetror och Briljanttetror.....:)
#5 - 10 augusti 2007 10:24
Nåja.... Kardinalerna är väl i alla fall tillräckligt stora för att slippa bli uppätna av en dvärgciklid? Lite yngel får dom gärna ta så att populationen hålls nere på naturlig väg.

Fjärilscikliderna verkar ju trevliga... ska ge mig iväg till några butiker och titta närmare på dom.
#6 - 10 augusti 2007 10:43
NMA skrev:
Nåja.... Kardinalerna är väl i alla fall tillräckligt stora för att slippa bli uppätna av en dvärgciklid? Lite yngel får dom gärna ta så att populationen hålls nere på naturlig väg.

Fjärilscikliderna verkar ju trevliga... ska ge mig iväg till några butiker och titta närmare på dom.

Den största kardinalätaren vore nog scalaren, det var det jag menade....[:o]
Tänk på att fjärilscikliderna behöver ha lite högre temp än andra dvärgciklider, jag har alltid misslyckats med dem, men nu när jag håller 25-27 grader så går det bra, de har till och med lekt i mitt sällskapsakvarium!:D Inte för att några yngel kunde överleva där med alla pansarmalar och tetror, men ändå!:p
Annars har jag goda erfarenheter av Apistogramma hoignei, tålig och lättlekt, om än inte lika vanlig som cacatouides....:)
#7 - 11 augusti 2007 15:15
Det blev Fjärilsciklider. Tre stycken, förhoppningsvis bara en hane, simmar runt i karet nu och ser än så länge välmående ut.
#8 - 12 augusti 2007 00:13
NMA skrev:
Det blev Fjärilsciklider. Tre stycken, förhoppningsvis bara en hane, simmar runt i karet nu och ser än så länge välmående ut.

Grattis till inköpet! OM du fått tag i 2 hanar så gör det inget; du kan nog ha flera stycken fler i ditt akvarium, det är bara att fylla på med en eller fler honor till om det behövs. Jag har 5 stycken (två hanar) i mitt 144 liters akvarium, och det funkar kanon! De är ju rätt så snälla, även när de leker....;):D
#9 - 12 augusti 2007 17:48
Nu ser det minsann ut som om dom små rackarna leker... dom har bosatt sig på en av mina "klippor" bakom en dunge Hornsärv. Honan simmar runt och gnider magen mot stenen och hanen jagar bort allt som komer nära.

Lite svårt att se kanske men här är i alla fall en bild.
http://www.jonika.nu/index.php?option=com_easygallery&act=photos&cid=93&Itemid=46
#10 - 12 augusti 2007 19:15
NMA skrev:
Nu ser det minsann ut som om dom små rackarna leker... dom har bosatt sig på en av mina "klippor" bakom en dunge Hornsärv. Honan simmar runt och gnider magen mot stenen och hanen jagar bort allt som komer nära.

Lite svårt att se kanske men här är i alla fall en bild.

http://www.jonika.nu/index.php?option=com_easygallery&act=photos&cid=93&Itemid=46

Kul! Hör av dig när rommen kläcks....:p:D;)

Annons