Fiskar som lätt får yngel

#1 - 10 december 2006 13:21
Tjena!
Har haft igång ett 54 liters akvarium i lite över en vecka, och ska senare under dagen köpa mina första fiskar. Är sugen på en fiskart som - naturligtvis under rätt förutsättningar - är känd för att "producera" yngel. Ogillar Guppys rejält, men har en förkärlek till neontetror (av ngn anledning). Hur är det med de, tex, är de livliga i sitt samliv? :) Vill alltså gärna ha andra förslag också. Tjena!
#2 - 10 december 2006 13:28
låter nog bra guppys får många yngel men det fårplatys och neontetror också;) /chriffan 100l akvarium
#3 - 11 december 2006 02:52
Odla Neontetra är inte alls lätt,,, det klarar inte många akvarister att göra. Ska man odla den så tror jag den svarta neontetran är lättast.. men detta kräver mkt pyssel o jobb. Men vill du ha fiskar som får ungel och akvariet är 54 liter så skulle jag nog fundera på Platy som Chriffan pratar om.. det är lätt och du kan få Platy i vilken färg du vill.

Som vanligt då vi pratar Platy så visar jag Monas utmärkta sida med Platy..
http://www.monas.se/platys.htm
Där kan du läsa o klicka på bilder får komma vidare till ändå fler.. o det finns i alla färger... eller nästan alla, men där har du en fisk som funkar i ditt akvarium och som du kan få yngel av.

Den vanliga Neontetran kan du också ha, men räkna inte med tillökning.
#4 - 11 december 2006 09:15
Kakaduaciklider förökar sig lätt! I alla fall mina! :)
#5 - 11 december 2006 09:41
Snäcklekare! Mina Lamprologus multifasciatus hade inte hunnit bo i mitt akvarium i två veckor ens innan de lekte. Otroligt roliga fiskar!
#6 - 11 december 2006 18:42
som heljis säger så är multisar mkt lättlekta...mina började ochså leka efter ett par tre veckor :) men ska du skaffa sånna så bör du inreda med finkornig sand för de gräver MASOR vilket är välldigt intyressant. de bor o leker i snäckskal :D

//kim
#7 - 12 december 2006 01:30
Ojoj - skaffa mollis. De är inte kloka när det gäller att skaffa barn! *skaka huvud*
Då kommer du alltid att ha fullt i karet :)
#8 - 15 december 2006 19:26
om du vill bli översvämmad av yngel, skaffa sebraciklider, sen kommer du inte vilja ha några som ynglar av sig på ett bra tag...

Annons