fiskar som går ihop med tigerbarber!

#1 - 18 oktober 2007 17:17
hej! :)

jag har inte fått ett eget medlemskap ännu så jag skriver från min systers.

min fråga är.. jag har odessabarber, tigerbarber, guldbarber, sorgmanteltetror, sebrafiskar, khuliål, ancistrus och en segelfens pleco. jag har en 240 l tank så vad tror ni, blir det för mkt fisk i om jag skffar fler? det har varit igång ett bra tag så d ska inte vara ngn fara tror jag att skaffa fler.. men då till min egentliga fråga..

systra mi har massa mollybebisar. vet att barberna är fenbitare så jag kan ju inte få guppysar av henne men skulle det gå att släppa i mollys utan att dom blir totalt trakasserade? :confused:

tacksam för lite tips och svar!!

/kristoffer
#2 - 20 oktober 2007 20:19
Jag har tigerbarber ihop med scalarer, neontetror, guppys, guramis och en pleco, inga problem alls.
Dom har inte visat nåt som helst intresse för mina guppys, dom försökte dock på mina scalarer i början men insåg snart att stora scalarer är snabbare och biter hårdare än dom så idag aktar dom sig :)
Om du kan ha fler i ditt kar vet jag inte då du inte säger nåt om hur många du har av varje art, men mitt tips är att inte skaffa för många arter, blir snyggare att istället ha fler av varje art ;)
#3 - 21 oktober 2007 10:17
jag har 1 odessabarb, men d ska bli några fler, 3 guldbarber, 4 sorgmantel och sebrorna och tigrarna har jag 10 utav av varje sort. det kanske blir total fisksoppa då om jag släpper ner några guppys eller mollys också då..

kan ju se hur det ser ut kanske.. hon behövde lite dagisplats åt sina fiskar. hon har bara två 65 l tankar och alldeles för mkt yngel så ser det alldeles för rörigt kan jag ju ge dom tebax när hon köpt sig ett större. :)

jag har läst att varje cm fisk ska ha en liter vatten.. försöker följa det så jag tror inte att jag har för mkt utan att det finns rum för några till.. om det nu stämmer..

fast nu när jag tänker efter har du nog rätt i att det är bättre att ha några få arter och fler. förresten, passa på och fråga dig som också har tigerbarber, sover dina upp och ner? ser ju helt galet ut.. brukar dom bete sig så eller är det mina som är halvtokiga? :confused:

tacksam för hjälpen!!
#4 - 21 oktober 2007 11:46
Låter lite kul att dina tigerbarber sover upp och ner, det gör iaf inte mina så lite tokiga är dom nog ;) men kan va så att dom har luft i magen så att när dom somnar kämpar dom inte emot och hamnar plötsligt åt fel håll, matar du möjligen med nåt flytande foder kan det va så att dom i sin glupskhet sväljer lite luft samtidigt av bara farten, isåfall kan du prova nåt sjunkande foder eller om det är flingfoder bara blanda ner det i ett glas vatten så det börjar sjunka innan du häller i det i akvariet, om du gör så i några dagar och sen kollar om dom fortfarande sover upp och ner, då kanske det kan va ide att fundera över att byta till mera snabbsjunkande foder.
Ska du prova att ha dagis så börja med några vuxna guppyhonor, hanar och yngel riskerar att hamna på menyn så se hur honorna klarar sig först.
Men vore jag du hade jag som sagt satsat på fler firrar av dom arter du har, kanske först sorgmantlarna så du får ett fint stim, dom flesta arter brukar behöva va 6-10st för att bilda ordentliga stim.
1cm fisk per liter funkar bra som tumregel när det gäller fiskar under 10cm.
Vet inte om det skulle funka ihop med så många barber men ett par stora scalarer kan va riktigt snyggt i ett akvarie med många mindre fiskar, i mitt kar har jag 3 scalarer och bara 4 tigerbarber då.
#5 - 21 oktober 2007 14:09
bara så att du vet....

´Jag har ett 60 liters akvarium med 8 tigerbarber, 4 platy av okika slag, 1 räka, en mal och två palletciklider och mina barber har inte bitit på platyna eller någon annan så det går nog jätte bra :D

Från en ganska ny medlem :p
#6 - 21 oktober 2007 14:26
carro_h84 skrev:
jag har 1 odessabarb, men d ska bli några fler, 3 guldbarber, 4 sorgmantel och sebrorna och tigrarna har jag 10 utav av varje sort. det kanske blir total fisksoppa då om jag släpper ner några guppys eller mollys också då..

Barber är stimfiskar och du har tyvärr för få av varje art utom tigerbarberna då. Du bord ha minst 8 av varje. Även tetrorna är stimfiskar och ska inte vara så få. Jag tycker du borde skaffa fler av varje art och låta bli att skaffa fler arter. Det skulle bli alldeles för många fiskar.

Helst borde du omplacera några av arterna och satsa på max 3-4 arter och då 8-10 individer av varje art.

Varning: tigerbarber är ofta fenbitare och bara för att de fungerar bra ihop med guppies i ett akvarium behöver det absolut inte betyda att de alltid gör det. Så varför riskera?

Kan inte din syster annonsera efter nya hem till sina guppy-och mollyyngel istället?

Annons