Fiskar som går i spinn och snurrar runt på nosen

Olorin
#1 - 17 februari 2008 12:27
På ett par månader har nu fyra fiskar drabbats av samma öde hos mig. Först var det tre guppies och nu sist en Apistogramma.

Alla har först blivit lite slöa och halvt legat med sidan på botten. Piggnat till och verkat normala en stund. Sen blivit sämre och simmat runt och gjort rollar(för er som kan flygning). Simmat emot växter och glasrutorna, byt riktning och fortsatt simmar runt med rollar. Efter ett tag har de gått i spinn ner not bottnen och snurrar på nosen mot gruset som någon slags irländsk-julafton.

På ingen av dem har jag kunnat se varken prickar, färgändringar, svullnad eller dåliga fenor.

Det tar ungefär tre dar från första symptom till stendöd.

Vad är detta?
#2 - 17 februari 2008 13:14
Koldioxidförgiftning? Våra fiskar lopade och blev skumma av det iaf.
Olorin
#3 - 17 februari 2008 14:04
Hmm, det har jag inget sätt att mäta, men jag har ingen C02 apparat så det känns som orimligt.
#4 - 17 februari 2008 15:00
Närmaste zoo skulle jag gå in till med ett vattenprov... de brukar ta en mindre summa för att kolla vattnet. Då kan man även rådfråga om vad man ska göra.
#5 - 17 februari 2008 15:18
Har du kollat nitrit-värdet? Finns bra dropptester att köpa i djuraffärer. (Stickor är inte tillförlitliga).

Gör du regelbundna delvattenbyten?
#6 - 17 februari 2008 16:08
Då är det inte så sannolikt nej, men syrebrist kan te sig liknande. Hur har du det med cirkulationen?
Olorin
#7 - 17 februari 2008 19:04
Nitrit noll, PH 6,8, KH 30 mg. Alla värden i stora dropptestet ok. Syrebrist tror jag inte för jag har en 750 liter i timmen på 250 liter, det är snarare för strömt i ena halvan.

Det enda jag inte kunnat mäta är CO2. Byter 10% varje helg, men har inte bytt nåt idag för jag ville inte stressa den snurriga fisken, men den dog så nu kan jag väl lika gärna byta.

Intressant att ingen vet vad det här fenomenet beror på.
#8 - 19 februari 2008 10:27
Det låter som någon form av förgiftning, iallafall. Vad har du för inredning i karet? Har du egen brunn?

Det finns också en fisksjukdom som kallas för "Whirling disease". Den orsakas av en parasit som förekommer i Nordamerika. Det är rätt osannolikt att det är det, men det är kanske värt att göra lite efterforskningar på nätet?
Olorin
#9 - 20 februari 2008 07:34
Ok, Jens. Förgiftning... Hmm, jag har backtonature i karet, några rödaktiga stenar från sjön som jag är 90% säker på att det är gnejs, rådasand och tre mangroverötter. + växter och en del torv.

Det som jag tycker är konstigast vad det nu än är är att jag ju har 20 tetror, 5 skalarer, fem coryodas, 3 ancistrus och fyra Apistogrammoides som inte visat ett uns till symptom under hela halvåret som karet varit igång.

Det känns som en blixt från klar himmel varje gång det händer. Kör ett fullt test med alla vattenvärden och har inte hittat någon förändring i vare sig GH,KH,PH, NO3, NO4 elelr nitrit vid något av fallen.
#10 - 20 februari 2008 08:24
Tycker det låter som ammoniak/nitritförgiftning, första gången jag testade PH så gjorde jag misstaget att inte kontrollera båda värdena utan kollade bara akvariets, här i Göteborg så delar vi på råvattentäkten från Alelyckan och Lackarebäck och enl uppgift har det tidigare år inträffat stora svängningar i PH värdet, även om du inte i dagsläget mäter upp någon förhöjd halt av ammoniak/nitrit så uppvisar ju vissa av dina fiskar, kanske beroende på allmän status/tålighet klara förgiftnings symptom, smäll upp ett karantän kar med salt, lyft över fiskar med symptom och övervaka, om dom går i botten så försök lyfta upp dom i handen och försök hålla dom i strömt vatten, tex utblåset från ett innerfilter.
Olorin
#11 - 25 februari 2008 05:56
Karantän kar med salt? Det låter konstigt för mig, hur funkar det? Hur mycket salt ska man ha i så fall?

Har fått ett annat tips att det skulle vara ett typiskt fall av inavel eftersom det drabbar guppy, men sedan en vildfångad fisk drabbades så tror jag inte längre på den teorin...
#12 - 26 februari 2008 10:19
Olorin skrev:
Karantän kar med salt? Det låter konstigt för mig, hur funkar det? Hur mycket salt ska man ha i så fall?

Har fått ett annat tips att det skulle vara ett typiskt fall av inavel eftersom det drabbar guppy, men sedan en vildfångad fisk drabbades så tror jag inte längre på den teorin...

1 dl per 100 liter.
Olorin
#13 - 26 februari 2008 21:55
1 DL? Oj, det låter som rena chockterapin eller nåt man kan koka pasta i.
#14 - 27 februari 2008 09:53
1 dl per 100 är dosen för sjukdomsbehandling i ett separat karantänskar, inte i "huvudakvariet".
#15 - 27 februari 2008 16:42
jag har en fisk som för ett tag sen gjorde exakt samma sak som dina guppies gjorde. Men efter att den fick dem här anfallen fick den en vit prick på sig och blev blek. Vi tog då och behandlade den mot prickarna och den blev helt återställd och har sen dess inte fått dom här anfallen.
#16 - 28 februari 2008 09:14
Jag har haft samma bekymmer med en del levandefödare och är oxå väldigt nyfiken på vad det kan vara. Någon här på forumet menade på att levandefödare kan bli så här, framförallt om dom fått yngel. Men jag hade även Fjärilsciklid som drabbades.... har ingen aning om vad det kan bero på.

Annons