[font=Comic Sans MS][color=indigo]Hej! [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]Jag har inte sett att denna tråd fanns för oss nybörjare! Jag har haft lite otur med mitt 90liters kar.. Förmodligen pga okunskap (har läst många olika saker som jag skulle behövt vetat om innan..) och pga okunnig(?) eller ignorant(?) zoo personal..[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]Förmodligen hade jag för många fiskar i och så blev de sannolikt övermatade.. Problem uppstod ganska snart i form av vitaprick som inte ville ge sej och som sen blev costia. Nu efter att 10 fiskar dött, behandling med Furanol och filtrering med kolfilter verkar de återstående fiskarna må riktigt bra och balansen i akvariet ser bättre ut än innan. Men, tyvärr har ju en del fiskar dött vilket har medfört att mina svärdbärar honor inte har nån hane och guppysarna är nere på en hane och två honor... Min fråga är således, kan jag om några veckor sätta i en svärdbärarhane och en hona till? Och behöver guppy hanen en till "fru"? Hade två hanar av guppysarna innan och tre honor var.. Kan man sätta i båda svärdbärarna på en gång och sen vänta nån vecka eller fler innan guppysarna går i? Eller tvärtom?[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]Fiskarna som är i nu:[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]17 neontetror[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]2 svärdbärarhonor (varav en verkar misstänkt lik en hane utan svärd, de andra honorna har fått yngel varsin gång, även av de andra arterna, men inte denna svärdhona)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]2 Lyrfensmollys (hona & hane)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]1 Black molly (hona)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]2 kamphonor[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]2 malar[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]1 räka[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]Alla fiskarna är ganska små till växten än så länge..[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]Mvh[/color][/font]