Fiskar som dött, vilka nya?

#1 - 3 juni 2005 18:43
[font=Comic Sans MS][color=indigo]Hej! [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]Jag har inte sett att denna tråd fanns för oss nybörjare! Jag har haft lite otur med mitt 90liters kar.. Förmodligen pga okunskap (har läst många olika saker som jag skulle behövt vetat om innan..) och pga okunnig(?) eller ignorant(?) zoo personal..[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]Förmodligen hade jag för många fiskar i och så blev de sannolikt övermatade.. Problem uppstod ganska snart i form av vitaprick som inte ville ge sej och som sen blev costia. Nu efter att 10 fiskar dött, behandling med Furanol och filtrering med kolfilter verkar de återstående fiskarna må riktigt bra och balansen i akvariet ser bättre ut än innan. Men, tyvärr har ju en del fiskar dött vilket har medfört att mina svärdbärar honor inte har nån hane och guppysarna är nere på en hane och två honor... Min fråga är således, kan jag om några veckor sätta i en svärdbärarhane och en hona till? Och behöver guppy hanen en till "fru"? Hade två hanar av guppysarna innan och tre honor var.. Kan man sätta i båda svärdbärarna på en gång och sen vänta nån vecka eller fler innan guppysarna går i? Eller tvärtom?[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]Fiskarna som är i nu:[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]17 neontetror[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]2 svärdbärarhonor (varav en verkar misstänkt lik en hane utan svärd, de andra honorna har fått yngel varsin gång, även av de andra arterna, men inte denna svärdhona)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]2 Lyrfensmollys (hona & hane)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]1 Black molly (hona)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]2 kamphonor[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]2 malar[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]1 räka[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]Alla fiskarna är ganska små till växten än så länge..[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=#4b0082]Mvh[/color][/font]
#2 - 3 juni 2005 20:04
mer räkor skulle nog inte va fel då vissa av dom trivs bättre i grupp.
vilken art är det ?

nog ingen större ide att köpa mer guppy då dom mer eller mindre bara behöver vatten för att föröka sej ;)
#3 - 3 juni 2005 21:19
[font=Comic Sans MS]Jag vet faktiskt inte vad det är för sorts räka...:o ...men det är en sån som filtrerar och den har inga klor..Kan ta reda på imorron vad det är! En räka till skulle vara skoj, men den jag har är ju så stor (ca5-6cm)..kan de samsas? Han som finns nu har boat in sej uppe på roten i akvariet precis i pumpströmmen! Har räkor sällis av varandra?[/font]

[font=Comic Sans MS]Guppys skaffar jag helst inga fler, iaf inte från en zooaffär... men jag undrar om hanen behöver fler honor eller om det går att ha en hane och två honor?[/font]
[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS]Däremot vill jag ha en svärdbärarhane och helst en hona till... Funderar på en väderål..men det känns som om karet är för litet..[/font]
[font=Comic Sans MS]Så summan av nya fiskar skulle isf bli: två svärdbärare, en räka och ev. en ål...klarar mitt lilla kar det:confused: ....[/font]
#4 - 3 juni 2005 21:21
Sorry Raven!! Såg nu att du skrivit att vissa räkor trivs i grupp..får ta reda på vad det är för krabat jag har! Har försökt leta här men inte hittat.. Mvh
#5 - 3 juni 2005 21:32
väderål vill ha 300L så dina 90L skulle bli rätt trångt.

http://www.petshrimp.com/bambooshrimp.html
där finns det bilder på alla möjliga räkor men låter som du kan ha en "filtrerräka" som dom i zooaffärn kalla dom.

om det är en sån räka så bör det inte va många i karet då dom svälter ihjäl.
haha smart en som sitter vid filtret där allt gottgott kommer ;)

läst att amanoräkan till exempel blir modigare om den har kompisar i karet.
#6 - 3 juni 2005 21:39
[font=Comic Sans MS]Ja! Filterräka kallade de den i affären.. [/font]

[font=Comic Sans MS]Oj var det så stort de behövde, ålarna, jo misstänkte att det var för litet mitt lilla kar..men då är det bara att börja planera för 300liters då :rolleyes: ! [/font]
[font=Comic Sans MS]Tack för svaren och för länken..ska kolla nu![/font]
#7 - 3 juni 2005 21:44
När jag klickade på länken såg jag en bild direkt...en sån är det jag har! En Asian filter shrimp.. Det roliga var att det stod längre ner i texten att om den mådde bra och fick bra med mat fick den en röd färg...vanligtvis är den brunaktig.. Min var brun när den kom...nu är den orange/rosa! Kanske mår den finfint då och kommer bli ännu mer färggrann!! *hoppas*
#8 - 3 juni 2005 22:01
[QUOTE=LindiLooo][font=Comic Sans MS]Oj var det så stort de behövde, ålarna, jo misstänkte att det var för litet mitt lilla kar..men då är det bara att börja planera för 300liters då :rolleyes: ! [/font][/QUOTE]

haha låter som du snart kommer tillhöra dom som väljer hem efter akvarier ;)

är det nåt du undrar över räkor så finns det även ett forum på den länken jag skrev.
#9 - 13 juni 2005 13:03
Vad för ska man ha väder ål? det är bättre med kuhliiål för dom kräver inte så stort akvarium som 300 liter.Jag har mina i ett 52 liters.
#10 - 4 juli 2005 09:38
hmmmm...det är nog kuhliiål jag tänkte mej från början.. men är lite osäker då jag inte är så hemma på ålarna... så såna skulle kunna funka i mitt 90l kar då?
#11 - 4 juli 2005 10:06
hallå

jag tycker nog du ska ta det lite lungt med nya fiskar. Kuhliålar är stimfiskar så du bör nog ha allra minst 4 st av dom. Enligt 1cmfisk/1 l vatten blir bara ålarna 40l vatten och jag tycker nog ditt akvarium är fullt som det är..
17 st neontetror x 5 cm = 85l vatten, dvs 5 l kvar till övriga fiskar :)

det blir svårare att få en bra balans i akvariet om det är överbelastat. Om du absolut vill ha fler fiskar tycker jag nog du ska köpa ett bra innerfilter (vet iofs inte vad du har för filter nu..)

iofs kanske du bör köpa nån kompis till räkan.

mvh
Lena Maria
#12 - 5 juli 2005 11:37
[QUOTE=LindiLooo][font=Comic Sans MS]Guppys skaffar jag helst inga fler, iaf inte från en zooaffär... men jag undrar om hanen behöver fler honor eller om det går att ha en hane och två honor?[/font][/QUOTE]

Bara du har en hona mer än hane, fungerar det utmärkt :)

[font=Comic Sans MS][font=Verdana][QUOTE=LindiLooo][/font]Däremot vill jag ha en svärdbärarhane och helst en hona till... Funderar på en väderål..men det känns som om karet är för litet..[/font]

[font=Comic Sans MS]Så summan av nya fiskar skulle isf bli: två svärdbärare, en räka och ev. en ål...klarar mitt lilla kar det:confused: ....[/font][/QUOTE]

Det samma gäller svärdbärare - en hona mer än hane. Jag har 2 honor och en hane, fungerar jättebra :) Annars tror jag nog jag hade väntat med både räkor & ålar... om du då inte köper större kar :)
#13 - 5 juli 2005 12:26
[font=Comic Sans MS]Har nu: 17 neontetror, en filter räka, 2 malar, 3 mollys, 2 kampfiskar, 2 guppys och en svärdbärare... Sätter i en svärdb.hane och en till hona.. Guppysarna dör en efter en och den sista honan ser dålig ut nu så jag skaffar inga fler. Räkan har jag lärt mej ska vara ensam i mitt lilla kar..annars är risken att de inte får tillräckligt med mat.. Den jag har har ändrat färg från grå till orangeröd och det tyder på att den mår fint har jag läst! [/font]

[font=Comic Sans MS]Summan blir: 3 svärdbärare, 3 mollys, 2 kamp, 17 neon, en räka och 2 malar... det får vara tills jag fått större kar! [/font]
[font=Comic Sans MS]Tack alla för era svar!! [/font]
#14 - 5 juli 2005 17:05
bra beslut!

hehe kul att räkan trivs :D
#15 - 5 juli 2005 18:21
något ingen nämt, men som du borde veta, svärdbärare, guppys och ett gäng andra fiskar, kan utan vidare para sig med varandra, och gör så om de plaskar i samma akvarie.. om dina guppy honor parar sig med svärdbärar hanen är risken överhängande att de går bort vid födslen... altså att avkomman blir så stor att inte modern överlever... andra fiskar i riskzonen är även platy och molly....

B!
#16 - 6 juli 2005 20:13
Eftersom du var nybörjare med klantig zoopersonal (stackare). Så undrar jag: Hur mycket växter har du? Typiskt nybörjarfel är att det står två Hygrophila i ena hörnet och gulnar. Med ditt val av fiskar kan du med fördel ha mycket växter (dock med lite simutrymme för neontetrorna). Med mycket växter blir det svårare att mislyckas med balansen
#17 - 13 juli 2005 10:14
[font=Comic Sans MS]Jag har ganska "mycket" växter.. inte vet jag vad de heter men det finns växter baktill och i hörnen och några nyplanterade skott i förgrunden.. tetrorna har gott simutrymme mellan och genom växterna.. Tyvärr har mollysarna gått rätt hårt åt en av växtsorterna men de övriga ger de sjutton i så jag fyller på med såna! En sak jag sett är att kampisarna gärna är och simmar i växterna..de försvinner ibland och när man "letar" så hittar man dem "inuti" växterna.. [/font]

#18 - 13 juli 2005 10:16
ok.... Nu har jag inga guppys kvar..bara en hane som ser skraltig ut.. Men inte visste jag att de parar sej "över gränserna"!! Tack för upplysningen! Kan ju vara bra att tänka på då man sätter ihop firrar...

Annons