Fiskar som bör undvikas

#1 - 29 september 2003 15:27
Tycker det vore intressant om vi kunde sammanställa en lista över fiskar som borde undvikas i akvariehobbyn, och varför. Jag kom på sex st utan att tänka allt för mkt, vilka andra kan vi komma på?

<b>1.</b>
<b>Handelsnamn</b>: Pacu
<b>Vetenskapligt namn</b>: Colossoma macropomum
<b>Varför</b>: Ungfiskar apar ofta av pirayor och det är inte helt ovanligt att de säljs till den ovetande kunden som pirayor. Problemet med den här fisken är att den lätt når en storlek av c.a 30 cm på ett år, och det här är inte ens dens fulla storlek vilket kan vara upp till 90 cm! Lägg till det faktum att den tillhör familjen characidae och bör hållas i ett stim om minst sex djur så är det inte så svårt att förstå varför dessa fiskar inte lämpar sig i de flesta akvarium.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=427

<b>2.</b>
<b>Handelsnamn</b>: Papegojciklid
<b>Vetenskapligt namn</b>:Cichlasoma sp. "hybrid"
<b>Varför</b>: På nått sätt så undviker akvariebutiker alltid att säga till sina kunder att det här är en hybrid art som inte klarar av att stänga munnen och ofta har krokiga ryggrader eller andra defekter. Det minsta man kan säga är väl att det är djurplågeri. Enda sättet att få bort den här arten från akvariehobbyn är att som kund vägra att köpa de.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=845

<b>3.</b>
<b>Handelsnamn</b>: Målad/Färgad Glasabborre
<b>Vetenskapligt Namn</b>: Parambassis ranga
<b>Varför</b>: En fisk som inte är lika populär längre som den en gång i tiden var. Fisken får sin fina färg genom att grymt utsättas för färgämnen som "tattueras" in i fisken, vilket leder till ett försvagat immunförsvar och i slutändan en allt för tidig död.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=393

<b>4.</b>
<b>Handelsnamn</b>: Bladfisk
<b>Vetenskapligt Namn</b>: Monocirrhus polyacanthus
<b>Varför</b>: Ja visst är den häftigt, men den är tyvärr väldigt svår att få att äta. Att den skulle äta de vanliga pellets/flingorna är helt uteslutet och det enda som är dugligt är levande föda. Den är dessutom en väldigt glupsk fisk som behöver mycket mat för att överleva, vilket leder till att man måste producera stora mängder levande föda vilket kan vara svårt och dyrt.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=386

<b>5</b>
<b>Handelsnamn</b>: Redtail-mal
<b>Vetenskapligt Namn</b>: Phractocephalus hemioliopterus
<b>Varför</b>: En fisk som endast hör hemma på offentliga akvarium.... Såvida du inte har ett akvarie i storleksordningen 300 cm x 120 cm x 120 cm / 4000+ Liter akvarium med ett filtreringsystem i samma storleksordning som du är villig att låta den här 100+ cm långa fisken ha för sig själv.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=352

<b>6</b>
<b>Handelsnamn</b>: Tanganyikafjällätare
<b>Vetenskapligt Namn</b>: Plecodus straeleni
<b>Varför</b>: Det här är en fisk som imiterar Cyphotilapia frontosa. Som namnet antyder så äter fisken fjäll från fiskar, men även rom. Om man inte har en passion att köpa eller odla tex guldfiskar för att sedan pula ner i akvariumet så att den här fisken kan äta fjällen på dem så är det nog klokast att inte försöka med den här fisken

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=734

Några andra förslag som ni har kanske? Den sk common pleco ligger väldigt nära till att få komma in tycker jag pga det faktum att den säljs många gånger i tron om att den inte blir 30+ cm.
#2 - 29 september 2003 15:55
paroonhaj, blir väl också över metern som vuxen?
#3 - 29 september 2003 18:08
sant

Pangasius hypophthalmus borde förmodligen vara på listan också

#4 - 29 september 2003 18:29
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=859

Dum fisk att ha :))
#5 - 29 september 2003 18:38
Det finns precis hur många som helst som skulle platsa in :)

//Marcus
#6 - 29 september 2003 18:55
Darrålar och elektriska malar, både eftersom de blir för stora för de allra flesta akvarium + att de utgör en fara för ägaren.
#7 - 29 september 2003 19:02
Paron haj såg jag i ett "akvarie" eller mer en stor damm där gick de tilsammans med alligatorer och det är väl nästan så dom ska ha det inte ett litet akvarie...
#8 - 29 september 2003 19:10
Gå in på Zoopets fisklista och sök på de som har svårighetsgrad 5, så får du en fin lista på fisk att undvika...
#9 - 29 september 2003 19:14
Många av de större fiskarna bör undvikas.

Sen finns det många som kan hållas i akvarium men det innebär inte att man bör det.
#10 - 29 september 2003 19:14
OK, glöm det, det går inte att söka på svårighetsgrad - till skillnad från hur det funkar med alla andra kriterier väljer den "5 eller lägre" när man väljer svårighetsgrad 5.
#11 - 29 september 2003 19:14
Men man kanske ska komma ihåg att alla här inne inte är nybörjare utan att det finns dom om klarar dessa djur,, personligen så drar jag alla saltvattens fiskar över olämplighetskammen
#12 - 29 september 2003 19:16
Frågan är bara vad listan ska fylla för funktion.

Ska listan finnas som en del a Zoopet så folk kan se vilka fiskar som bör undvikas och varför.

En Bladfisk till exempel bör dom flesta undvika, men jag har fortfarande inget emot att det går att beställa en om någon verkligen har lust göra ett fungerande akvarium för att få det fungera med den fisken.

En Redtail däremot är bland dom coolaste fiskar man kan ha, och då menar jag verkligen att dom har en grym personlighet som få andra fiskar kan mäta sig med, Jag håller med om att dom blir för stora för akvarier som inte är gigantiska.

Jag vet att många kan tänka sig skaffa en och ha den tills den blir 50+cm, sen när det blir problem Avlivas fisken. Mina fiskar införskaffas inte för att avlivas i framtiden, men jag dömer ingen som går den vägen eftersom Redtails absolut inte är utrotningshotade.

Paronhajar anser jag borde förbjudas att importera utan specielle tillstånd eftersom dom lätt skadar sig själva i akvarier, dom ser väldigt coola ut helt klart. Men det är en fisk jag helt tar avstånd ifrån.

Gällande odlande/manipulerade fiskar anser jag att så länge fiskarna inte lider av sin kroppsform spelar det inte mig så stor roll om dom säljs, men det finns många sjuka fiskar som helt klart inte har en positiv anatomi, och dom säljs pga sina missbildade kroppar, det är helt fel. (jag själv håller mig till så nära naturliga fiskar jag kan)

Jag har funderat lite på den här tråden, och det kanske vore något för Kjell att lägga upp som ett eget kapitel så folk vet vad som gäller för dom fiskar som är mindre lämpade för akvarium, eller kanske kräver väldigt stort kunnande och speciella insatser för att hålla just den fisken.

till exempel min Daector Gerringi (köpt som sötvattens stenfisk)

Efter att ha läst på det lilla som fanns att tillgå om fisken inreder jag ett kar med sandbotten, när jag sedan släpper fisken i sitt nya hem som jag inrett med tanke bara på den fisken, så gräver den ner sig så mycket att bara ögonen syns, Ögonen är lika stora som 2 snadkorn och det krävs lång tid för att kunna se vart fisken gömmer sig. Vad som blir intressant är att fisken aldrig kommer fram ur sanden, den äter levande fiskar på nätterna.

Dom som tycker det låter roligt att ha en liten stenfisk bör ta sig både ne två och tre funderare, efter att ha haft fisken i 6 månader så gillar jag den mer och mer.

Stenfisken platsar lätt in på listan olämpliga fiskar, orsakerna är att du för att vara säker på att den äter upp fiskarna du släpper i akvariet inte kan ha andra fiskar som ger sig på matfiskarna, det blir svårt att ha andra fiskar i akvariumet om du ska ha lite kontroll på hur det fungerar. Det är ingen fisk som dina vänner troligen någonsin kommer att se, och sällan du själv heller.

Men har man enormt tålamod och ett akvarium för bara den fisken + någon mal som gnager på rutorna etc så är den intressant, men det är inget du har nöje av varenda vecka, man blir bara så glad dom få gånger man ser den flytta på sig.

Om Kjell vill starta en lista med olämpliga fiskar så finns det många med erfarenhet av just dom fiskarna, det vore kul om man kunde lämna en kommentar, jag vet att man kan kommentera i fisk arkivet, men dom som hittar en redtail där säker troligen just den fisken för att dom absolut vill ha en häftig fisk, många som köper dom här olämpliga fiskarna skulle nog ha nytta av att kunna läsa om olika sorter som har nackdelar och är olämpliga. Många som köper Paroon hajar till exempel far till affären och ser dom ruskigt coola små fiskarna som simmar runt i ett litet stim i ett 100 liters akvarium, sen handlar dom och far nöjda hem och upptäcker att inom ett år är det monster dom har, troligen har dom andra sällskaps fiskarna försvunnit.....

helt fel enligt mig.

//Marcus
#13 - 29 september 2003 19:24
En fisk ska vara simkunnig, därav kan jag inte med slöjstjärtar och dylikt.
Blir illa till mods när jag ser en slöjstjärt kämpa sig fram.

Mvh Jari
#14 - 29 september 2003 19:55
visst finns det massor med fiskar som inte är med på listan men lite granna i bakhuvudet tänkte jag nog så att det skulle vara fiskar som dyker upp titt som tätt i butikerna...

En fisk som Atractosteus spatula dyker ju knappast upp i så många akvarie affärer runt om i landet.. Jag har faktiskt bara sett den en enda gång i verkliga livet på en fiskshow, och det var en fisk som skulle till ett zoo. För de som inte vet vad det här är för fisk, så är det en 3 meter lång gädd/alligator liknande fisk. Tydligen så finns det folk som har dessa fiskar i sina akvarium i USA. Säkert nån som sitter med den här fisken i sverige också, men vanlig nog att ta med den på en sån här lista är väl tveksamt.
#15 - 29 september 2003 20:01
Gwendly: jag är rätt säker på att det är förbjudet att importera Alligatorbengädda till Sverige, eftersom den skulle kunna överleva utomhus. Enstaka ex kan förstås ta sig in ändå, i blandade sändningar.
#16 - 29 september 2003 20:07
Det är förståligt :)

http://www.fishbase.org/images/Atspa_u2.jpg för den här fisken som är väldigt intressant men som sagt var, olämplig

Annons