fiskar som bits, alger som frodas, suck

#1 - 1 maj 2007 20:33
Hejsan!
Har nu haft mitt akvarium i 1,5 år ungefär och börjar tappa intresseset.
För ett par veckor sen tömde jag det helt, bytte bakgrundsfärg, köpte ny rot o några nya växter etc, hoppades jag skulle få tillbaka akvarielusten efter det, men nu är det alger på dom nya växterna o jag känner ingen lust att göra rent det igen. Dessutom har jag en 30-40 rödjuveler som gärna bits när man stoppar ner handen. Försökt sälja dom, men bara sålt 8 st.
(Vill någon ha rödjuveler ca 1 år gamla så får du gärna hämta dom i jönköping. Hör av dig på min msn [EMAIL="androxe@spray.se"]androxe@spray.se[/EMAIL])
Fick tips här på zoopet om att byta till svart bakgrund, tycker själv att det blev för mörkt nu med nya bakgrunden med 75 watt lysrör och har inte plats för mer lysrör i rampen.
Så här ser akvariet ut idag under skenet av en 10 watt ikea-lampa som är på en stund på kvällen
http://img394.imageshack.us/my.php?image=img6414qk5.jpg

Här är en gammal tråd med bilder o så med den blåa bakgrunden
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=85426

Anledningen till inlägget är att jag ger er zoopetare en chans att övertyga mig att inte sälja akvariet. Tips på hur man ska få tillbaka glöden?. Har det dessutom väldigt kärvt ekonomiskt för tillfället o är egentligen i behov av pengarna...
vad säger ni?
#2 - 2 maj 2007 05:59
Hej Androxe!!

Jag tyckte du hade ett väldigt smakfullt akvarium som gjorde sig väl där det stod... Om dina fiskar vet jag inget, men det är klart att det inte är kul stt städa om de bits.. Har du provat med tjockare gummihandskar??//Annie
#3 - 2 maj 2007 06:23
Hejsan,

Ge inte upp!
Motgångar är allt för vanligt i denna hobbyn. Alla har haft måååååånga av dem. Känner igen mig så väl i det du skriver..

Tycker du verkar ha ett estetiskt sinne som få har, ditt kar är verkligen fint. Synd att låta ett estetiskt sinne försvinna från akvarestiken.

Du har fått dessa alger för att du bytte allt vatten för ett par veckor sedan. Alger kommer ofta som ett breb på posen då.
Du ska inte behöva rengöra akvariet för att få bort algerna. Det är helt fel. Låt oss istället hitta orsaken till varför du har alger.
Först och främst. Stäng av ljuset till karet. Låt det bara vara igång när du tittar på fiskarna. De växterna (valesneria) som du har, klarar sig utan mycket ljus. Eller snarare, de dör ändå med tanke på att de är sumpväxter och inte akvarieväxter.
Detta ska inte kosta pengar förresten. Bara vi identifierar orsaken till dina problem snabbt, så löser det sig

Bitande fiskar får du nog leva med :) Det är ju inga pirayor direkt....!

Kan du fota algerna du har?

Vi löser detta :) Du måste stabilisera vattenvärdena bara. Det tar några månader att göra det efter ett totalt vattenbyte...

Ge inte upp!

/Stefan
#4 - 2 maj 2007 06:24
Förresten. Svart färg blev mycket bättre!!!
#5 - 2 maj 2007 07:59
Håller med. Svart är mycket snyggare och jag gillar upplägget av trä och sten. Måste du stoppa ner händerna så du blir biten? :) Ge inte upp!
#6 - 2 maj 2007 08:00
Annie72 skrev:
Hej Androxe!!

Jag tyckte du hade ett väldigt smakfullt akvarium som gjorde sig väl där det stod... Om dina fiskar vet jag inget, men det är klart att det inte är kul stt städa om de bits.. Har du provat med tjockare gummihandskar??//Annie

jo har provat gummihandskar, funkade inte så bra. de täcker ju bara ca halva armen o blir vattenfyllda när man stoppar ner handen, blev väldigt bökigt.
tack ändå
#7 - 2 maj 2007 08:09
Stew skrev:
Hejsan,

Ge inte upp!

Motgångar är allt för vanligt i denna hobbyn. Alla har haft måååååånga av dem. Känner igen mig så väl i det du skriver..

Tycker du verkar ha ett estetiskt sinne som få har, ditt kar är verkligen fint. Synd att låta ett estetiskt sinne försvinna från akvarestiken.

Du har fått dessa alger för att du bytte allt vatten för ett par veckor sedan. Alger kommer ofta som ett breb på posen då.

Du ska inte behöva rengöra akvariet för att få bort algerna. Det är helt fel. Låt oss istället hitta orsaken till varför du har alger.

Först och främst. Stäng av ljuset till karet. Låt det bara vara igång när du tittar på fiskarna. De växterna (valesneria) som du har, klarar sig utan mycket ljus. Eller snarare, de dör ändå med tanke på att de är sumpväxter och inte akvarieväxter.

Detta ska inte kosta pengar förresten. Bara vi identifierar orsaken till dina problem snabbt, så löser det sig

Bitande fiskar får du nog leva med :) Det är ju inga pirayor direkt....!

Kan du fota algerna du har?

Vi löser detta :) Du måste stabilisera vattenvärdena bara. Det tar några månader att göra det efter ett totalt vattenbyte...

Ge inte upp!

/Stefan

Tack för bra svar :)
vad menar du med att valisnerian kommer dö ändå? det kommer ju nya skott hela tiden(?)

här kommer lite algbilder

alger på nyköpta anubias
http://img129.imageshack.us/my.php?image=img6428ya7.jpg

alger på sanden
http://img214.imageshack.us/my.php?image=img6424ob9.jpg
#8 - 2 maj 2007 08:23
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag kan inte tänka mig att vallisnerian kommer dö. Det har den inte gjort under alla år hos oss. Algerna p åanubiasen beror på att de är extremt långsamväxande. De i sanden är cyano. Mota Olle i grind: Testa att trycka ner lite snabbväxande växter som skymmer anubiasen och som förbrukar överskottsnäringen. Cyanon blir du av med om du släcker ner akvariet ett par dagar och täcker väl så inget ljus kommer åt. Ge inte upp nu, akvariet blev ju jättesnyggt!! :)[/COLOR][/FONT]
#9 - 2 maj 2007 08:31
har kasnke fel om vallisnerian. Mina har alltid ruttnat bort :) Bra att andra lyckas bättre.

Som lenmar säger. Det i sanden är cyano. Brukar uppkomma i nystartade kar. Total mörkläggning med tex svarta soppsäckar fungerar. (Glöm inte att klippa hål i toppen av påsarna, så att luft kommer in.
Sök runt lute på cyano. Finns massa värdefulla tips. Ganska enkla att få bort tycker jag.

De på anubiasen är jag lite tveksammare till. Toffsalg?
#10 - 2 maj 2007 08:34
valle är väll ingen sumpväxt?
för att döda en del av cyanon så vänder du bara ner sanden, försiktigt. ju mer man grötar på den ju mer sprider man sporena och dessto mer sprider den ut sej.
#11 - 2 maj 2007 13:21
Stew skrev:
har kasnke fel om vallisnerian. Mina har alltid ruttnat bort :) Bra att andra lyckas bättre.

Som lenmar säger. Det i sanden är cyano. Brukar uppkomma i nystartade kar. Total mörkläggning med tex svarta soppsäckar fungerar. (Glöm inte att klippa hål i toppen av påsarna, så att luft kommer in.

Sök runt lute på cyano. Finns massa värdefulla tips. Ganska enkla att få bort tycker jag.

De på anubiasen är jag lite tveksammare till. Toffsalg?

jo har haft mycke cyano i mina dagar så har nog läst det mesta om det, aldrig lyckats få bort det på annat sätt än att suga upp översta sanden, o då måste man fylla på nytt vatten, som gynnar cyano antar jag...
Nä blir nog blocket snart. Köper jag ett akvarium nån gång igen i framtiden så blir det ett akvarium där man kommer åt överallt, helt omöjligt nå ner till sanden o tex vända på det försiktigt...
Tack alla som engagerat sig, men va inget som gav mig lusten tillbaka.
#12 - 2 maj 2007 13:23
avveckla och avvakta ett tag innan du säljer...
#13 - 2 maj 2007 13:24
polysperma skrev:
avveckla och avvakta ett tag innan du säljer...

avveckla?
#14 - 2 maj 2007 13:25
Är det ok att ha ihjäl en 40 fisk? Är ju ingen som vill ha rödjuvelerna och är så himla jobbiga... men ush va hemskt det skulle kännas..
#15 - 2 maj 2007 13:38
Men - vill ingen ha dem ens om du skänker bort dem?? Var bor du någonstans? Inget zoo som vill ta dem?

androxe skrev:
Är det ok att ha ihjäl en 40 fisk? Är ju ingen som vill ha rödjuvelerna och är så himla jobbiga... men ush va hemskt det skulle kännas..
#16 - 2 maj 2007 13:46
Mamma Mia skrev:
Men - vill ingen ha dem ens om du skänker bort dem?? Var bor du någonstans? Inget zoo som vill ta dem?

Skrev i första inlägget att jag bor i Jönköping.
bara frågat på ett zoo, men där ville de inte ha. De sa att de är ju så lättodlade så de hinner knappt sälja dom de föder upp
#17 - 2 maj 2007 14:06
nä är inte ok att avliva 40 firrar men testa att skänk bort dom här på zoopet, blocket, tradera höllt jag på att säga men där är det olagligt att sälja djur, plantswap...... tyvärr för långt bort för mej annars hade jag tagit några iaf.
#18 - 2 maj 2007 21:08
Sälj inte!

Sälj inte!

Det är högt pris på nya kar och man får inte ut så mycket om man säljer ett begagnat. Även om du har lite pengar just nu kommer du inte ha råd att köpa ett sådant fint kar senare. Du har ett vackert kar som kan bli mycket snyggt. Ge ej upp.

Mina tips:

steg 1 Gå med i närmaste akvarieförening

Steg 2 Gör dig av med rödcikliderna, på vilket sätt det vara må.

steg 3 Städa måttligt, reducera vallisineriabeståndet kraftigt( de kan "ta över", rubba balansen, ta upp kol ur karbonater snedvrida näringsupptaget till andra växters nackdel.

steg 4 Mörklägg noga i tre dagar för att döda cyanorester. Får du cyano i framtiden får du först mörklägga och sedan använda något medel med silvercolloid, men det behöver du ej nu.

steg 5 byt/köp en liten fisk, en lättförökad sk "uppstartsfisk" (eller tom räka) låte de ta över karet. Plantera några lätta cryptocoryne, hygrophilor eller eventuellt svärdsplantor.

steg 6 sätt dig framför karet och fundera lite på vad du vill ha i det. Släpp ner någon större fisk på prov som du kanske vill ha och som kan gå och äta lite av uppstartsbeståndet.

Jag tror det kan funka, det brukar det göra för mig.
#19 - 2 maj 2007 21:14
Ja... Jag satt också och ville peppa dig lite...

Köp några växter som växer fort och tar upp näringen för algerna... Jag har Posthornssniglar som städar tillsammans med räkor... Inga stora firrar här som bara skitar ner :D
Mina firrar smakar på mig också när jag pillar i karet men det är mest för att kolla om jag är god och sen är de så små så det blir mest goa pussar ;)

Älskar mina små räkor... De städar och pillar på botten... Snabba som attan om någon firre försöker smaka på dem och sitter stilla och petar med spröten om firrarna är runt omkring... Kul att kolla in dem... Nästan roligare än firrarna och jag hade varit sugen på akvarium igen länge... :)

Kändes det lite roligare nu då????? [:o]
#20 - 2 maj 2007 22:01
Jag skulle inte ge upp om jag var som du. Jag tror att ditt kar har följande problem vilket är ganska lätt komma tillrätta med:

1) För lite växter i förhållande till karets volym. a) Du riskerar få för mycket ljus i karet vilket gynnar algerna. Anubiasen blir också bäst om den står lite grann i skugga av någon annan växt, det bildas annars gärna alger på bladen eftersom den växer långsamt. b) Växterna kan heller inte utnyttja alla näringsämnen i vattnet vilket gynnar algerna.

En del beror säkert på att du nyligen startat karet, det brukar komma alger den första tiden. Inget konstigt med det.

Vallisnerian är ju bra, det ser ut som gigantean du har och den växer ju kvickt och bra (annars håller jag med Stew, alla andra varianter av Vallisneria jag haft bara ruttnar). Låt den gärna breda ut sig och skär inte ner bladen för mycket, de kan gärna få flyta uppe på ytan.

Sen kan du ju kolla upp hur länge du har tänt belysningen, 9-10 timmar om dagen räcker säkert och har du timer kan du lägga in en "siesta" mitt på dagen (dvs. dela upp belysningen i t.ex. tänt 4 timmar, släck tre timmar, tänt 5 timmar), det lär inte skada växterna (eller fisken) men dämpar algerna.

Plantera in någon billig snabbväxare, typ Limnophila. Kanske kan du komplettera med någon tålig Cryptocoryne så kan det bli riktigt snyggt.

Sen kan du ju kolla upp hur utblåset från pumpen går, sätter du ordentlig fart på ytan så får du mycket syre i vattnet vilket algerna ska gilla enligt en bok jag läste nyligen. Dessutom driver vattenrörelsen ut koldioxid vilket missgynnar växterna.

Göder du växterna så hade jag tagit det lugnt med det och minskat dosen, de växter du har idag har jag fått att trivas bra helt utan tillsatt gödning.

Försök ev. skänka bort fisken och byt till någon annan art/arter, det brukar alltid påverka intresset positivt. Passa då på att skaffa någon fisk eller räka som äter lite alger.

Men jag har förståelse för om du tycker det är lite meckit att fixa med ett hörnkar, jag tycker själv de verkar lite besvärliga att komma åt i. Men annars är det nog inga större problem.
#21 - 2 maj 2007 23:14
Vet inte hur mycket du experimenterat med ditt kar, men du kanske kan testa att byta biotop?
#22 - 3 maj 2007 19:12
Ett snyggt kar har du och problemen är inte olösliga. Jag har just startat ett akvarium och det har ju lite brunalger som vanligt är vid starten. Men med tiden och med algätande fisk försvinner detta. Det är bara cyanon som behöver lite extra tillsyn.
#23 - 3 maj 2007 22:00
Tack alla för ert stöd :)
Har ändrat mig nu o bestämt mig för att jag behåller det!
Jag kommer flytta från Jönköping till Norrköping om några månader o har nu tänkt att jag säljer/skänker/avlivar dom fisk jag har idag o startar upp med nåt helt nytt bestånd sen. Kanske ett stim fisk som älskar cyano? finns det sånna snälla fiskar? eller kanske nåt skaldjur som äter det?

Annons