fiskar som bara försvann

#1 - 16 april 2006 20:46
jag var idag och köppte 6 nya fiskar, 4 grön bågfensciklider, och 2 fjärilsciklider. det jag la märkte till var att de "andades" ovanligt snabbt och vart rädda. men det är ju kanske vanligt i böjan men det konstiga är att jag har inte sett skymten av 2 av de nyinköpte bågfenscikliderna. jag har letat och letat. jag har sett 2 av de en kort stund, men fjärilarna mår bra.

brukar de "försvinna" så h'r i början eller??

ps: har inga agressiva fiskar i 375l karet men ganska mycket gömnställen.:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
#2 - 16 april 2006 20:59
de har med stor sannorlikhet bara gömt sig. :p flytten är ju ganska stressande och blir de stressade gömmer de sig av naturliga skäl. du ser dem snart igen. :D
#3 - 16 april 2006 21:01
hmmm låter braa men jag tvivlar ... men de är i sånna fall j*vligt bra på att gömma sig :(
#4 - 16 april 2006 21:03
Hej
Jag är ingen expert, men jag har ett par bågfenciklider. De har bott här i drygt ett år. Jag känner inte igen att de skulle vara så rädda. När de var nya var de inte särskilt rädda eller försvann.

De var igång och såg sej om nästan genast. Kanske första timmen att honan stod lite avvaktande men inte nåt märkbart. Ifs har jag inte så stort akvarium som du, så dina har nog bara hittat nåt lugnt ställe längst bak.
Avvakta nån dag så dyker de nog upp.
#5 - 16 april 2006 21:05
du skulle bara veta :p :p ... har 7 amanoräkor i ett 60 literskar... två höll sig undan i en månad.. var helt säker på att de va döda :D ta det bara lugnt, de dyker upp.
#6 - 16 april 2006 22:49
Jag har malar som jag inte ser på 1 månad men sedan bara dyker de upp.
Fiskar är mästare på att gömma sig,man kan glo ihjäl sig och inte se dem och helt plötsligt är de bara där.Man blir lite orolig men de brukar komma fram efter ett tag.
MvH Richard
#7 - 16 april 2006 23:19
höll på å skita knäck själv dan efter jag hade köpt min stora fina afrikanska jättefiltreräka för 200kr.
tog 5-10min innan ja hitta den i ett litet 37liters kar.
den hade klämt in sej bakom cirkulationspumpen.

tänk på att ju mer du letar ju mer skrämmer du fiskarna.
#8 - 17 april 2006 09:15
jag har inte letet i akvariet så mycket mest genom turan, men eftersom jag altid har rätt när jag får onda aningar så hittade jag en lite död bågfenshona :( i morse. två av de andra bågfenorna lever men e inte aktiva, får se vad som händer med den sissta... man måste väll kunna klaga lr, för mitt vatten e det inge fel på och fjärilarna lever ju och frodas..??
#9 - 17 april 2006 10:15
Utifrån din beskrivning låter det som att de var reellt stressade när de kom.

Hände det nånting under resan som gjorde att påsen skakade mycket? Utsattes de för stora temperatursskillnader eller starkt ljus?

Hur länge koppade du in dem och hur? Man brukar kunna minska stressen vid inkoppningen genom att tillsätta lite vattenberedningsmedel till vattnet i påsen.
#10 - 17 april 2006 10:38
jaa det var en lite biltur på 15 min men inget specielt guppande.. jag tog i lite vatten var 5 min och sen efter 15 min öppnade jag påsen så att de fick simma ut om de ville... lite mer glade besked nu :) båda hanarna lever men är skygga som små möss. visar sig nästan aldrig. en hona död, den andra nerflyttad till ett mindre akvarium på rehanbb, men den e nästan död , kan överleva... det är läget just nu
#11 - 17 april 2006 10:46
Hmm, vad gäller inkoppningen så gick det väl snabbt. Jag brukar låta inkoppningen ta ca 1 timme.

Först låter jag den öppna påsen flyta i akvariet i ca 20 minuter för att jämna ut temperaturen. Sen börjar jag tillsätta lite akvarievatten var 10:e minut.

Sen häller jag försiktigt ut vattnet med fiskarna i en håv (så att inget av det vattnet så var med från butiken kommer in i akvariet) och stoppar ner håven i akvariet så fiskarna får simma ut.
#12 - 17 april 2006 10:53
Det kan nog vara så att du hade lite för bråttom att släppa i fiskarna.På 15 min hinner de nog inte vänja sig vid det nya vattnet och tempen blir inte lika den heller.
MvH Richard
#13 - 17 april 2006 11:55
mm. men jag fick byta( de är välldigt trevliga på akvarielagret :)) jag har nu nya fiskar som jag ska släppa in mera försiktigt då .. får se hur det går.. tack för alla svar :D

Annons