Jaha, jag undrade också vad mts var för något, något nytt lär man sig nästan varje dag.
Jo, snigel- och snäckätande fiskar, jag själv har alltid satt in den traditionella praktbotian när sniglar och snäckor är på invasionshumör.
Min dotter hade läst att skukbotian var ett strå vassare och köpte sådana som så småningom hamnade i ett av mina akvarium, som efter det var snäckfritt i flera år.
Botior är ju livliga stimfiskar, men några mindre exemplar skall väl kunna samsas med kampfiskhonan även i ett litet akvarium.
Även den kufiska kulfisken lär vara bra på att förtära sniglar, har dock ingen egen erfarenhet av den, det är väl dessuton en bräckvattenfisk..?
Men ett 30 liters akvarium är ju rätt litet, i allmänhet rätt så lätt att utrymma för några timmars sanering.
Tag ut allting, köp nytt grus, eller frys ned befintligt grus i frysfacket, eller lägg ut det i vinterkylan, en del sniglar och snäckor kan ju övervintra, men jag tvivlar på att dessa tropiska arter kan det, fela mig om jag har rätt.
Skölj av växterna noggrant, tvätta akvariumet i något basisk ämne som bryer ned kalken i eventuella kvarvarande sniglar och snäckors skal, målarlut kanske, men jag tror att vanligt diskmedel eller maskindiskmedel går lika bra. Skölj väldig noggrant, i med nytt eller det frysta gruset (nytt är säkert det bästa) plantera de omsorgsfullt sköljda och kontrollerade växterna, kanske du även kan hälla i en halv sats med snigelmördarmedel för att vara på den säkra sidan.