Fiskar med klåda

#1 - 6 december 2009 15:28
Har ett 222 liters akvarium som "halvnystartades" i september. Dvs fiskar, växter, sand och smutsigt filter flyttades över från ett mindre akvarie till detta.
Jag använde vattenberedningsmedel och Nitrivec.
Har finkoring sand, 2 svärdplantor, några grupper Vallisneria, Red moor rötter och mangroverötter, samt lite småsten.
I detta 10 glödbandstetror, 12 corydoras, 1 Otocinclus och 1 pirangatetra.

Problemet är att fiskarna kliar sig. De siktar alltid på gälarna när de gör det.
Jag minns ärligt sagt inte när det började, kan ha varit innan flytten, men jag är osäker.
Hur som helst blev det gradvis värre. I början var det en eller två glödband som kliade sig, senare spred det sig till hela stimmet och sedan till de andra fiskarna. Otton var sist med att få klåda och den ordningen har på något vis fortsatt att avspegla sig i hur illa ansatta de är. Dvs glödbanden kliar sig mest, Corydoras lite mindre och Otton har jag knappt sett klia sig alls det sista.

3 vattentester de senaste veckorna visar inget onormalt, mer än lågt pH, men det är ju att vänta med allt trä. (6,8) Inget nitrit eller annat.

Jag provade med halv Ektozon-dos i några dagar följt av 10% vattenbyte/dag i en vecka (på akvariehandlarens inrådan) och det blev en tillfällig förbättring men inget dramatiskt, och i takt med att saltet togs bort kom symptomen tillbaka.

avvaktade en tid men inget förändrades: de kliade sig mycket och ofta men ingen verkade allvarligt sjuk och ingen dog.

För 2 veckor sedan provade jag med full "Permanent-bad"s-dos av Ektozon, enligt bruksanvisning. Återigen en liten tillfällig förbättring men sedan tillbaka till det vanliga kliandet. Den här gången tar jag bort saltet mkt långsamt, bara genom mina vanliga vattenbyten (10-20%/vecka).

Min nästa tanke är att efter att saltet försvunnit prova någon medicin mot gälparasiter, men jag är tveksam. Borde de inte bli sjuka om det var parasiter? De ligger liksom på samma nivå hela tiden.

Har den sista tiden sett små vita prickar på rötterna, samt små smala sporliknande utväxter i ändträet på Red Moor-rötterna. Vad kan det vara? Har det någon koppling till mysteriet i mitt avkarium?

Någon som har några tips?
#2 - 6 december 2009 17:35
Nu får jag vara lite frågvis..

Hade affären någon teori om vad det kunde vara?
Har fiskarna några utslag på huden?
Hur mycket salt har du haft i? Och är det bara salt?
Temperatur på vattnet?
#3 - 6 december 2009 23:37
Tyvärr vet jag inte vad det skulle kunna vara, låter mkt märkligt har faktiskt inte vart med om eller hört nått liknande. I vanliga fall brukar fisken sluta klia sig även om det kommer tillbaka brukar det inte vara i lika stor skala.

Först och främst tänkte jag bara säga att ektozonsalt är bra, troligtvis bättre än vanligt "bordsalt" då ektozon innehåller fler olika jonslag men detta är marginelt. Ektozon består nästan enbart av NaCl och det går eg. lika bra med vanligt salt gärna havssalt. Ektozon är enligt mig bara ett sätt för företagen att sälja... Det är ett rätt dyrt salt om man säger så (vanligt salt på ICA kostar typ 10kr/kg, vågar inte ens tänka på vad jämförspriset blir:D)

Hur som helst hur mkt salt har du haft i när du körde den rejälare dosen? Vet inte hur salttåliga de arterna du har är men när man saltar hos diskus brukar man ha i 1dl/100l!
#4 - 7 december 2009 11:53
Svarar er båda i samma inlägg:

Affärens teori var inte glasklar. De menade att om det var någon hudirritaion, bakterieinfektion eller parasit så skulle saltet (Ektozon) hjälpa fiskarna att göra sig av med ett lager slemhud och förhoppningsvis det som sitter i den och irriterar.
De tror heller inte riktigt på parasiter. Menar att fiskarna borde drabbas en och en, att en sjuk fisk blir sämre och kanske dör innan nästa visar symtom.

Han rådde mig att köra halva permanentdosen, menade att full dos var för mkt och att man då var tvungen att flytta över fiskarna i ett tillfälligt saltbad.
Det jag började med var halva permanentdosen = 2 tsk/100 liter. Efter avslutad "avsaltning" med 10% vattenbyte/dag i en vecka och 2-3 veckors avvaktan had jag i hela permanentdosen, alltså 4 tsk/100 liter, och det är den som jag nu långsamt späder ut.

Tror inte jag vågar ha mer salt än så, har hört att corydoras inte är så salttålig?

Det är bara Ektozon jag haft i, inga mediciner.

Jag har 25 grader i mitt akvarie, håller sig konstant där utan fluktuationer trots att jag inte har doppvärmare.

Fiskarna har inga tydliga utslag på kroppen, men vid några tillfällen har det dykt upp antydan till ljusare prick vid stjärtfensbasen på tetrorna. Det har kommit och gått lite.
Jag har försökt lysa på dem med ficklampa för att se om slemhuden ser matt eller "färgad" ut, men kunde inte avgöra om så var fallet, eftersom jag inte hade något att jämföra med så att säga. (Akvariehandlarens tips.)

Gälarna på vissa ser aningen rödare ut, men det är inte alls påtagligt. Inga står vid ytan och snappar luft eller beter sig annorlunda på något sätt. De bara kliar sig mycket. Ibland kliar de sig lite halvslarvigt i förbifarten så där, ibland rycker och skakar dem innan, kanske far runt i hög fart i sick sack innan de hittar en gren att klia sig på. Då kör de ofta flera snabba gnuggningar på raken.

Glömde säga i trådstarten att tetrorna lekt nästan konstant sedan flytten. Pansarmalarna har lekt en gång. Överlag är fiskarna mer aktiva, nästan överaktiva sedan flytten och allt elände började. Lite dampvarning i karet... Tetrorna börjar nu se slitna ut, men jag kan inte avgöra om det beror på lekandet eller klådan eller båda. Inte heller vet jag om de båda hänger ihop och i så fall vilket som är orsak och verkan...! Puh, nedslående detta...:(
#5 - 7 december 2009 21:04
Hej!

Måste säga att dina symptom liknar det jag tror mig ha just nu. Har nått skit i karet sedan en tid tillbaka som rent ut sagt jävlas med mig. Har dock malawiciklider men fisksläkte spelar nog mindre roll. Symptom har varit klia på gälar och ibland sidan på kroppen. Ibland har det uppträtt små vita ljusa prickar, dock inte vita prick, på fenor. Sett små trådliknande "maskar" som sitter fast på fenor, ibland bara nån enstaka ca 1-2mm långa. Fenor ibland trasade något på slutet. Har även sett de här små trådliknande "maskar" sitta på andra ställen i akvariet, vet ej vad de är. Har en hane (Aulonocara) som är märkbart påverkad, lite slö, äter dock utmärkt, kliar sig på gälarna då & då, har mörknat i färgen, även svarta pigmentfläckar har dykt upp. Verkar bli sämre gradvis, men mycket långsamt. Han har energi att jaga honor när han känner för det.

Har behandlat med ektozon tidigare, inte hjälpt, även kört en kur multicura från easy life, inte hjälpt..

Ph mellan ca 7,5-8. Ingen nitrit. Ordentlig cirkulation. Vattenbyte varannan vecka ca 30%.

Om du har samma skit i ditt kar och hittar en lösning får du gärna säga till hur, kan göra detsamma själv!
#6 - 7 december 2009 22:10
Har ett 222 liters akvarium som "halvnystartades" i september. Dvs fiskar, växter, sand och smutsigt filter flyttades över från ett mindre akvarie till detta.

Jag använde vattenberedningsmedel och Nitrivec.

Har finkoring sand, 2 svärdplantor, några grupper Vallisneria, Red moor rötter och mangroverötter, samt lite småsten.

I detta 10 glödbandstetror, 12 corydoras, 1 Otocinclus och 1 pirangatetra.

Problemet är att fiskarna kliar sig. De siktar alltid på gälarna när de gör det.

Jag minns ärligt sagt inte när det började, kan ha varit innan flytten, men jag är osäker.

Hur som helst blev det gradvis värre. I början var det en eller två glödband som kliade sig, senare spred det sig till hela stimmet och sedan till de andra fiskarna. Otton var sist med att få klåda och den ordningen har på något vis fortsatt att avspegla sig i hur illa ansatta de är. Dvs glödbanden kliar sig mest, Corydoras lite mindre och Otton har jag knappt sett klia sig alls det sista.

3 vattentester de senaste veckorna visar inget onormalt, mer än lågt pH, men det är ju att vänta med allt trä. (6,8) Inget nitrit eller annat.

Jag provade med halv Ektozon-dos i några dagar följt av 10% vattenbyte/dag i en vecka (på akvariehandlarens inrådan) och det blev en tillfällig förbättring men inget dramatiskt, och i takt med att saltet togs bort kom symptomen tillbaka.

avvaktade en tid men inget förändrades: de kliade sig mycket och ofta men ingen verkade allvarligt sjuk och ingen dog.

För 2 veckor sedan provade jag med full "Permanent-bad"s-dos av Ektozon, enligt bruksanvisning. Återigen en liten tillfällig förbättring men sedan tillbaka till det vanliga kliandet. Den här gången tar jag bort saltet mkt långsamt, bara genom mina vanliga vattenbyten (10-20%/vecka).

Min nästa tanke är att efter att saltet försvunnit prova någon medicin mot gälparasiter, men jag är tveksam. Borde de inte bli sjuka om det var parasiter? De ligger liksom på samma nivå hela tiden.

Har den sista tiden sett små vita prickar på rötterna, samt små smala sporliknande utväxter i ändträet på Red Moor-rötterna. Vad kan det vara? Har det någon koppling till mysteriet i mitt avkarium?

Någon som har några tips?

Om du inte använder vattenberedningsmedel sen förut så bör du nog testa att använda det vid varje vattenbyte!
#7 - 7 december 2009 23:47
Jag använder Aquatan vid varje delvattenbyte och har gjort det sedan flytten.
Har försökt hitta info om huruvida det tar tid för medlet att verka eller inte, alltså om jag kan blanda i det i hinken och hälla i akvariet direkt, så som jag gjort hittills, eller om det typ ska stå i 5 minuter eller nåt innan man häller ner det i karet. Någon som vet?

emilc: om jag hittar en lösning lovar jag att meddela dig.:) Dock har mina fiskar inga trasiga fenor eller liknande. Inte än iaf......:/
#8 - 8 december 2009 11:30
Jag hade något som kallas sammetssjukan. Yttrar sig med ljusa/guldfärgade "prickar" på sidorna(gälarna och bakåt). Jag plockade ur alla malar(tål inte mycket salt) höjde tempen till ca 30 grader och hällde(på rekommendation av min handlare) i ca 3dl havssalt(jodfritt) /100 liter vatten och fiskarna hade inga problem med det. Medicinerade med EXIT samtidigt och det verkade hjälpa. Växter tål dock inte så mycket salt. Körde me detta under 5-6 dagar och fasade sedan ut saltet genom 4-5 20% vattenbyten. Jag använder aldrig några medel vid vattenbyten.
#9 - 8 december 2009 13:42
GöranE: mina har inga fläckar eller prickar så vitt jag kan se. EXIT har jag missat, vad är det?

Jag har suttit och glott på dem i 10 minuter nu och bara sett 2 fiskar göra var sin halvhjärtad gnuggning under den tiden. Måste banne mig vara rekord! Tänk om det är påväg att vända?:) De är allmänt lugnare idag än tidigare.

Detta med vattenberedningsmedel är nytt för mig. Har förr om åren kört med den gamla metoden att låta vattnet stå ett dygn alternativt fylla hinkarna med duschmunstycket högt upp för att frigöra så mkt klor som möjligt den vägen. Men tidigare i år fick jag veta att det är kloramin i vattnet där jag bor nu så då lydde jag akvariehandlarens råd och började använda Aquatan.

Någon som vet om medlet ska vara i vattnet en viss tid innan man häller det i akvariet?

Tack alla snälla människor som funderar och kommer med råd och idéer!:)
#10 - 8 december 2009 16:41
GöranE: mina har inga fläckar eller prickar så vitt jag kan se. EXIT har jag missat, vad är det?

Jag har suttit och glott på dem i 10 minuter nu och bara sett 2 fiskar göra var sin halvhjärtad gnuggning under den tiden. Måste banne mig vara rekord! Tänk om det är påväg att vända?:) De är allmänt lugnare idag än tidigare.

Detta med vattenberedningsmedel är nytt för mig. Har förr om åren kört med den gamla metoden att låta vattnet stå ett dygn alternativt fylla hinkarna med duschmunstycket högt upp för att frigöra så mkt klor som möjligt den vägen. Men tidigare i år fick jag veta att det är kloramin i vattnet där jag bor nu så då lydde jag akvariehandlarens råd och började använda Aquatan.

Någon som vet om medlet ska vara i vattnet en viss tid innan man häller det i akvariet?

Tack alla snälla människor som funderar och kommer med råd och idéer!:)

Hej du behöver inte låta ditt vatten stå i hinkar innan du fyller på akvariet, du behöver heller inte hälla i ditt vattenberdeningsmedel i hinkarna. Det är bara att köra i vattnet direkt i akvariet och sen när du e klar kör du i vattenberedningsmedlet. Easy Life FFM är som sagt mkt bra och har många fler "funktioner" än Aquatan (tidigare AquaSafe).
Ingen orsak:).
#11 - 8 december 2009 22:36
Rooster skrev:
Hej du behöver inte låta ditt vatten stå i hinkar innan du fyller på akvariet, du behöver heller inte hälla i ditt vattenberdeningsmedel i hinkarna. Det är bara att köra i vattnet direkt i akvariet och sen när du e klar kör du i vattenberedningsmedlet. Easy Life FFM är som sagt mkt bra och har många fler "funktioner" än Aquatan (tidigare AquaSafe).

OK, tycker det ser ut som om medlet blandar sig så dåligt i vattnet, ingen risk att nån fisk hamnar mitt i "molnet" och blir dålig av det?
Hinkarna måste jag använda ändå, kan inte dra slang till akvariet.

Uff...., jag som ganska nyss köpt en ny stooor flaska Aquatan...

Vilka funktioner har Easy Life som Aquatan inte har?
#12 - 9 december 2009 18:48
Och jag tar tillbaka det där om att de verkade klia sig lite mindre, skulle aldrig ha sagt det...[:(!] Nu kliar de sig mer än någonsin, särskilt malarna som annars brukat ta det lite lugnare med gnuggandet än tetrorna...:(

Parasitmedel: vad ska jag leta efter? *ledsen*
Bilagor:
#13 - 9 december 2009 20:51
Inte så att fisken började klia sig när du började med aquatan?

Innan du börjar medicinera, testa med ett stort vattenbyte UTAN några vattenberedningsmedel eller andra tillsatser. Eventuellt en knivsudd askorbinsyra om du vill (neutraliserar kloramin).
#14 - 9 december 2009 21:18
Azur skrev:
Inte så att fisken började klia sig när du började med aquatan?

Innan du börjar medicinera, testa med ett stort vattenbyte UTAN några vattenberedningsmedel eller andra tillsatser. Eventuellt en knivsudd askorbinsyra om du vill (neutraliserar kloramin).

Det är det jag inte minns tyvärr, men jag har undrat... Problemen kan ha börjat så smått redan innan dess, men blev definitivt större sedan jag genomfört flytten och samtidigt använde Aquatan för första gången. Och de kliar sig ofta lite mer precis efter vattenbyte (och det har ju blivit väldigt många sådana eftersom jag håller på att fasa ut salt hela tiden).
Jag kanske har läst fel i bruksanvisningen och överdoserar Aquatan...?:confused:

Ska testa ditt tips innan jag gör något annat. Tack.
#15 - 3 januari 2010 16:55
Det låter som samma problem som jag verkar ha med mitt tanganyikakar
Men det har dött en massa fiskar av olika sort.
Byter vatten ca en gång i veckan i ett 375L kar med två innerfilter fluval 4+
Testat med vattentest o nitrithalten är obefintlig.
Det konstiga är att man inte ser något på fiskarna dem jag har sett har börjat simma konstigt o sen bara dött.Några har jag hittat efter att de redan hade dött.
Har provat med medicin mot bakterier samt med salt och medicin mot parasiter.Nitrivec.
Kör vattnet genom ett kolfilter vid vattenbytena.
Sanden är Jula blästersand som jag har haft utan problem förr.
Väldigt märkligt det här och tråkigt har sett att de flesta fiskar kliar sig titt som tätt men det har inte dött av alla sorter?
Mvh Per
#16 - 3 januari 2010 20:24
Tråkigt att höra att du har liknande problem. En kompis till mig här i stan har också bekymmer med fiskar som dör lite hipp som happ, men de har inte alls kliat sig så mkt som mina.
Annars kunde man nästan börja misstänka ett lokalt vattenproblem med dina firrar inräknade.;)

Än så länge har dock inga av mina dött alls. De bara kliar sig.:confused: Skulle nästan välkomna lite massdöd, då skulle det kännas lättare att veta att något faktiskt är fel för som det är nu börjar jag snart tro att jag inbillar mig alltihop...:confused::(

Har struntat i vattenberedningsmedlet sedan sist och gör som jag gjorde förr innan jag hört talas om kloramin och allt sånt där, dvs. häller upp kallvatten i hinkar med duschmunstycket högt upp i luften och låter det stå och bli rumstemperarat över natten.

Om det beror på det eller nåt helt annat vet jag inte, men de kliar sig lite mindre och något mer sällan nu.

Köpte idag 3 platy som ett slags försöksdjur (huvaligen:eek:[:I]) och släppte ner till de andra. Ville se om de börjar klia sig de med och hur snart det i så fall sker. Hittills har jag sett en snabb skrubbning.
I övrigt verkar de pigga, äter massor med alger och kalasar även på mina invandrade mossdjur. Dock snappar de luft vid ytan ibland.:confused:
#17 - 4 januari 2010 13:58
Glömde nämna att jag tagit bort den mesta av den allra finaste sanden. Den var så finkornig att en del av den nog alltid var i rörelse i vattnet och jag tänkte att det kanske gav upphov till hudirritationer.

Platysarna slutade stå vid ytan och suga luft när jag drog ner lite bubblor via innerfiltret.
Bilagor:
#18 - 5 januari 2010 07:54
Hej igen Eidesdotter!
Det är inte så att du har för liten syresättning i ditt akvarium? Du skriver om platysarna, har dom stått uppe vid ytan och kippat efter luft tidigare?
Att fiskar får sjukdomar beror till 99% på ett det är något som inte stämmer i akvariet.
Kjell.F har en väldigt bra guide över vilka frågor du behöver ställa dig?
Finns här på forumet någonstans, skickar en länk när jag hittar den

Glömde nämna att jag tagit bort den mesta av den allra finaste sanden. Den var så finkornig att en del av den nog alltid var i rörelse i vattnet och jag tänkte att det kanske gav upphov till hudirritationer.

Platysarna slutade stå vid ytan och suga luft när jag drog ner lite bubblor via innerfiltret.
#19 - 5 januari 2010 13:02
GöranE: Platysarna var helt nyinköpta.
Stod vid ytan en del den första timman efter ikoppningen. Så snart jag satte i bubblorna slutade de med det och jag har inte sett dem göra det igen sedan dess, så jag fortsätter med bubbleriet tillsvidare.
Inga andra fiskar har stått vid ytan, men jag gissar att det inte är enda tecknet på syrebrist?

Har ett nytt och kraftfullare innerfilter att hämta på posten idag, kanske det hjälper till att öka syresättningen.

Köpte platysarna för att se om de började klia sig ganska direkt, inte alls eller efter lång tid. Fick för mig att det skulle kunna ge en indikation på om det var fråga om angrepp av parasiter eller liknande, eller om det var troligare med antingen främmande ämnen eller för mkt partiklar i vattnet.
Platysarna började klia sig ganska omgående (inom 2 timmar), om än inte särksilt intensivt eller ofta, så jag tror att jag kan avfärda parasiter?

Tar tacksamt emot länken om du hittar den!:)
#20 - 5 januari 2010 21:10
Jag har ett liknande problem. Har mest lurat utanför zoopet men skaffade nu ett konto för att få ett svar... Funderar ibland på att slänga ut karet, jag blir galen på det [:(!] Vill egentligen utöka till ett 375 l, men det känns inte så lockande just nu.

Mina malar och praktbotior visar inga tecken på att vara sjuka, har sett någon praktbotia klia sig men det var längesen, och inte alls på samma sätt som mina platy och scalarer.

Mitt kar är på 120 l, har varit igång sedan i maj. När mina platy sjuknade in första gången så medicinerade jag med JBL Ektol fluid, och de svarade på behandligen. Det var borta ett tag, sedan kom det igen. Nu svarar de inte på behandlingen. Provade med salt. Samma för mig med, att saltning av karet förbättrar för en stund men sedan är problemet tillbaka igen. Bytte vatten och fick ur all salt.
En platy fick senare bomullsludd, svamp, som ett svar på kliandet tror jag. Medicinerar med JBL Fungol nu, har inte sett mycket kliande sedan Fungol kom i karet.. Pepparpeppar. Flera fiskar har dött, fem platys hittils. Nu är det tre kvar. De tre + mina två scalarer kliar sig.

Suck, hittar du någon universallösning så säg gärna till mig! :D
#21 - 6 januari 2010 19:22
Jag lider nog lite av en glömska[:o]
Kjell har klistrat den tråden längst upp på denna avdelning.
#22 - 6 januari 2010 21:25
GöranE skrev:
Jag lider nog lite av en glömska[:o]

Kjell har klistrat den tråden längst upp på denna avdelning.

Jag upptäckte det själv nu och hade läst den innan jag startade tråden.:D Men tack ändå!
#23 - 9 januari 2010 23:33
Jag sitter här och är lite fundersam nu (mer än vanligt alltså...:p). Hoppas någon orkar läsa.

Fiskarna har som sagt kliat sig lite mindre det senaste.
För några dagar sedan installerade jag ett nytt innerfilter och kör nu det nya och gamla parallellt ett tag = mkt rörelse i vattnet.

Efter en fråga i den här tråden om jag möjligen hade syrebrist i mitt kar satte jag igång bubblorna i utblåset på det nya filtret. Det blir betydligt mindre (alltså i storlek, inte antal) bubblor av det än av det gamla och de stannar länge i vattet.

Märkte efter någon dag att fiskarna kliade sig ännu mindre och när de gjorde det var det liksom lite halvslött så där, inte alls som om det verkligen besvärade dem och var skitjobbigt, så som det verkade förr. Blev jätteglad.

Men det är verkligen bubblor överallt och jag blev lite orolig över växterna och tänkte t.o.m. på bubbelsjuka på fiskarna, så jag stängde av för att bara ha det igång om nätterna. Inom en eller två timmar efteråt sätter fiskarna igång att klia sig järnet...![:O]
Jag lät bubblorna vara avstängda under dagen, fiskarna kliade sig massor, jag satte igång bubbleriet igen på kvällen och nästan genast (talar om minuter här alltså) lugnade fiskarna ner sig!
Nu har jag bubblorna på dygnet runt igen och har överlag rätt pigga och nöjda fiskar som inte skrubbar sig särskilt mkt mer än vad jag skulle våga kalla normalt.

Vad är det som händer i mitt akvarium?:confused: Vad är det jag missar?:confused:

De simmar ju i värsta syrgastältet just nu...
#24 - 10 januari 2010 11:49
Hjälp vad jag tjatar i min egen tråd...

Glöm vad jag skrev igår.
Idag kliar de sig betydligt mer. Halvslöa oengagerade skrubbningar blandade med plötsliga utbrott av smått panikartade rusningar genom karet där de skrubbar sig på allt som kommer i deras väg.
Det där med bubblorna var säkert bara en tillfällighet.

För lågt pH? Har bara teststickor men enligt dem ligger jag aldrig under 6,8 iaf.
Löss? Finns sånt i sötvatten? Ska inte de synas med blotta ögat?

Starta om hela eländet?:(
#25 - 10 januari 2010 16:41
Har dina fiskar ihopklibbade fenor numera?
Mina hade det i början, men efter medicinering försvann de ihopklibbade fenorna och kliandet blev kvar. Börjar nästan fundera på om de bara tror att det kliar på dom :D Ett nytt invant beteende. Nä, skämt åsido.

Jag startade nästan om mitt kar i fredags. Noterade att det skillde nästan en cm på vattennivån mellan bakre och främre rutan! Såg att akvariet står en bit i luften, att den inte vilar på hela bänken. Hur sjutton har det kunnat bli så? Bor visserligen i en gammal lägenhet, golvet kanske lutar men hur sjutton ska det kunna glida på ett skåp. Låter märkligt... Kan inte minnas att det var så i början.

Jaja, jag blev nervös för att akvariet skulle spricka så jag tömde så det bara var några cm mer vatten i bottnen. Dels för att få rätt akvariet, men också för att ta bort medicin ur karet och köra igång med gödning igen. Växterna börjar se ledsna ut. Har *pepparpeppar* inte sett dem klia sig sedan dess! Visserligen bara gått två dar, men ändå. Kan man verkligen få ur skiten genom att byta ut nästan allt vatten? Jag ställer mig tveksam, men jag är ingen expert heller..
#26 - 10 januari 2010 19:38
Shit vad läskigt med glidande akvarium![:O] Tur att du upptäckte det innan det sprack eller åkte i golvet...

Ja vad vet jag, eftersom ingen av oss vet vad det är som får våra fiskar att klia sig så varför inte anta att det kan försvinna vid ett totalvattenbyte? Jag hamnar väl där förr eller senare jag med är jag rädd.:(

Nej, inga av mina har eller har haft ihopklibbade fenor. Är nästan en del av bekymret: om de inte såg så f-bannat friska och krya ut i övrigt vore det lättare att ringa in problemet. Inbillar jag mig iaf...

Du, jag har också börjat undra om de kan klia sig som en vana, särskilt när de gör det så där slött och liksom oengagerat...!:p Men teorin stämmer inte i mitt kar eftersom de nyisläppta platysarna satte igång att klia sig efter bara ett par timmar i vattnet. De har ju inte haft ett halvår på sig att få in ovanan, som de andra, menar jag...;)

Håller tummarna för att det fortsätter vara lugnt i ditt kar nu!:)
#27 - 21 januari 2010 15:50
Karet var lugnt, i nästan hela två veckor! Wow alltså. Nu har kräken börjat igen. Samma gamla vanliga fiskar, platyna och scalarerna. Platyna mer än scalarerna. Varför kliar sig inte praktbotiorna, eller malarna? Mycket fascinerande.

Har du gjort något stort vattenbyte? Isåfall, är det någon skillnad i ditt kar nu?
#28 - 21 januari 2010 21:59
Skumt.
Att vissa arter kliar sig mer än andra kanske beror på skillnader i mottaglighet för vad-17-det-nu-är? Eller att det mystiska finns i de övre vattenskikten snarare än de lägre?

Stämmer inte i mitt kar dock, där kliar sig pansarmalarna också.

Nej, har faktiskt inte gjort något jättevattenbyte än. Hade en teori om att saltet skulle fasas ut så attans sakta, så har inte blivit än. Och just nu när det ändå är förhållandevis lugnt törs jag ju inte göra det och riskera att rubba...ja, vad det nu är...

Blev så modig och våghalsig att jag släppte ned mitt länge planerade stim svarta neon och ett par S. barbatus. Barbatusarna kliade sig genast och 3-4 av 16 sv. neon gjorde detsamma.
Det är nästan alltid samma individer som kliar sig har jag märkt, oavsett art.

En liten iakttagelse är att nyinförskaffade fiskar kliar sig inom en timma efter ikoppning, men det verkar lugna sig en del efter några dagar.
Har jag nåt skumt i vattnet som de reagerar på men till viss del vänjer sig vid?

Kan man testa sitt vatten för att hitta främmande ämnen, gifter, metaller osv.? Hur?
#29 - 29 januari 2010 08:53
om vanliga fiskar klarar 1 dl salt per 100l, hur mycket salt klarar pansarmalar av?
#30 - 16 mars 2010 20:18
eidesdotter, har du testat för amoniak?
jag har kliande guppys, och vet att jag haft amoniak tidigare, det ska ju tydligen försvinna om man har med syresättning. Funderar på om det är amoniak igen... fast låg dos...
#31 - 16 mars 2010 21:31
Jag har grubblat lite på det. Hur testar man ammoniak?

Sedan en tid (flera veckor) är det väldigt lugnt med kliandet i mitt kar. Sker inte oftare än att jag ser det som "normalt" eller iaf acceptabelt.
#32 - 22 maj 2010 09:52
Jag har grubblat lite på det. Hur testar man ammoniak?

Sedan en tid (flera veckor) är det väldigt lugnt med kliandet i mitt kar. Sker inte oftare än att jag ser det som "normalt" eller iaf acceptabelt.

Hur har det gått med karet? Mina fiskar har nyligen börjat klia sig helt febrilt de med... Om du har fått bort kliet, vad gjorde du då?
Du ska göra ett nitrit/nitrat-test för att kolla om du har ammoniak i vattnet :) Som ett par andra som skrivit i denna tråden så hade inte jag det heller, ammonium i vattnet alltså, vilket jag ställer mig väldigt frågande till då allt annat i karet skall vara "optimalt"... men nånstans så är det väl inte det då! haha :D
#33 - 22 maj 2010 11:16
Bullfisk skrev:
Hur har det gått med karet? Mina fiskar har nyligen börjat klia sig helt febrilt de med... Om du har fått bort kliet, vad gjorde du då?

Ända från mitt förra inlägg och fram tills för några dagar sedan har mina fiskar varit i princip befriade från klåda. Men nu har det alltså börjats igen, åtminstone lite grann. Ingen katastrof än, men tillräckligt för att man ska sucka lite när man går förbi akvariet...

Jag har inte testat vattnet nu, men tror mig veta att det inte är så bra kvalitet som det ska vara. Det har blivit överbefolkat av platy och jag har inte skött mina akvaristiska plikter som jag borde den sista tiden. Då får man skylla sig själv...
Gjorde delvattenbyte häromdagen men de kliar sig lika mkt, om inte mer.

De förändringar jag gjorde förra gången var egentligen bara dessa: vid varje vattenbyte använde jag kallvatten från kranen som fick stå nåt dygn för att bli rumstempererat. Jag tillsatte inget vattenberedningsmedel. Tidigare, när klådan uppstod, blandade jag akvarietemperat vatten i kranen och tillsatte Aquatan.

Vid senaste vattenbytet, då när de kliade sig lika mkt efteråt, var en mellanvariant: kallt kranvatten och Aquatan.

Så, nej, jag vet nog inte vad som orsakat det eller vad som hjälpt, men de enda misstankar jag just nu kan ha är det inte är bra att använda vatten från varmvattenberedaren här i huset, och att Aquatan inte hjälper, utan kanske rent av stjälper. Men varför det skulle vara så begriper jag inte.

Ska dock tillägga att jag har ett yngelakvarium igång sedan ett halvår, och där använder jag Aquatan utan problem (dock inte vatten från varmvattenberedaren) och där har inte en enda fisk kliat sig någonsin.

Nä..., mysteriet kvarstår.:confused:

Men om jag börjar sköta mitt "stora" kar bättre igen och fortsätter som jag gjorde när problemen försvann så hoppas jag att det blir bra igen.

Lycka till med dina fiskar och hittar du en universallösning: berätta!:D
#34 - 22 maj 2010 11:57
Jag fick lite panik i morse jag med, när jag såg en av pansarmalarna (!) klia sig och kasta sig mot bottnen helt hysteriskt! I panik så sökte jag här, och hittade denna tråden. Vilket förde mina tankar till att jag faktiskt bara har ytbrytning på min renares utblås just nu, och inte har haft på den där specialslangen jag fick med för att få mer bubbel i vattnet (på en aquael-renare).
Jag satte på den, och det bubblar på på max just nu och än har jag inte sett något mer kli.
Men jag tyckte mig läsa att någon hade ökat just sin syretillförsel i karet, och sedan hade det vänt igen vilket för mig till en teori om att kanske fiskarna vill ha lite variation i syretillförseln? Ok, man kanske ska hitta någon gyllene medelväg, men det verkar väl inte ha gått för någon av oss att finna än...
Mina växter är faktiskt inte heller helt ok. Jag började med PMDD-gödning igår, och förhoppningsvis kan det hjälpa! :)
Hur hade du det med växtligheten i akvariumet?

Skall tilläggas också att mitt yngelakvarium är det precis samma sak med, inget kli där inte! De små fiskarna kanske inte är lika mottagliga för vad-det-nu-må-vara i vattnet som det stora fiskarna?
Mina vattenvärden ser annars bra ut, inget ammonium, och ph på 7.5 vilket tydligen är perfekt då vi har supermjukt vatten i gbg... Hmm.
Ett ytterligare problem som jag har, är att jag inte kan salta hur mycket som helst... det bor nämligen en eldbukssalamander i samma kar, och jag vill ju inte fräta sönder hans hud haha :(
Men salt verkar ju bara hjälpa till en liten del (om ens det) så det kanske är skitsamma då.
Detta är ett mysterium! Och HIMLA synd att du fått tillbaka det efter att det försvunnit ett tag :(
#35 - 22 maj 2010 12:27
Bullfisk skrev:

Du ska göra ett nitrit/nitrat-test för att kolla om du har ammoniak i vattnet :) Som ett par andra som skrivit i denna tråden så hade inte jag det heller, ammonium i vattnet alltså, vilket jag ställer mig väldigt frågande till då allt annat i karet skall vara "optimalt"... men nånstans så är det väl inte det då! haha :D

Hur testar man ammoniak/ammonium med nitrat- och nitrittester? Kanske något trick jag missat men själv har jag ordentligt dropptest för för de ämnena med.
#36 - 22 maj 2010 12:29
Hur ser strömningen ut i era kar? Mer ytrörelse ger mer syre och är betydligt effektivare än diffusor på utblåset.
#37 - 22 maj 2010 13:43
Ang ammoniak kan jag bara säga att enl zoopets vattenkemister så är det närt omöjligt att mäta upp i akvarium, dessutom behövs det extremt låga nivåer för att ha ihjäl varendaste fisk i akvariet, luktar inte akvariet 'stickigt' kan jag nästan på rak arm kan säga att det inte är ammoniak.

Två saker som däremot får fiskar att skrubba och 'klia' sig är parasiter, dåliga vattenvärden och höga nitrithalter.

Beskriv gärna storlek på akvarie samt vilka filter som används, ta en översiktsbild på akvariet hur det ser ut nu och lägg upp.
#38 - 22 maj 2010 13:53
Japp, det är rysligt svårt att mäta ammoniak/ammonium utan ett laboratorium. Men visst kan man få fram något av ett test (för mig har det fungerat) och ammonium kan man få resultat på en bra bit innan det slår ut hela karet.

I parasitväg börjar man direkt tänka på sammetsjukan eller något liknande.

Skulle även vara bra med andra testresultat än stickor. Gå och lämna ett vattenprov till en akvarieaffär åtminstone är mitt tips.
#39 - 22 maj 2010 14:18
Ja så kan det vara! (ang ammoniak) Det är nog jag som har missuppfattat det där med olika vattentester. Jag har bara haft akvarium i Borås innan, och där hade jag (true story!) aldrig problem med vatten/kliande fiskar. Men det är väl flera faktorer som spelar in...
Mitt akvarium är 100l och jag tror att yngelakvariet är på 35-40l.
I det stora akvariet har jag aquael fan-renare/filter och i det lilla har jag ett väldigt gammal Eheim-filter.
Djur i stora akvariumet:
4 pansarmalar
7-9 ca kuhliålar
1 Plecostomus
1 annan mal som jag ej minns namnet på... ser ut som två spättor som överlappar varandra, haha!
Ett antal platy, 3 stora och massa små yngel.
Guppy
Eldbukssalamander (har bott där i ca 3 dagar)

Bild: http://images1.bilddagboken.se/87/_u9/_u3/_u4/_u5/u93453/f/a/30a5dc380ccbb51496f66bdbbbc8d662077ac7f3e64bdd65c3e68c0944213bf3.jpg

Två olika "mattor" är på g att växa fram, och som jag tidigare skrev så ÄR mina växter lite smårisiga...
Ett annat problem kanske är strömningen? Man kanske har för lite av den varan? Hur BÖR den se ut, enligt er?
#40 - 22 maj 2010 14:20
Kan förövrigt inte se några tecken på sammetssjukan eller någon annan svamp/parasit/hudirritation!
#41 - 22 maj 2010 15:56
Hur ofta byter du vatten och hur mycket byter du vid varje tillfälle?
Hur mycket och hur ofta matar du och med vad?
Vilken temperatur håller ditt akvarium?

Om du stänger av venturin på ditt innerfilter så kommer mer vatten att passera genom filtret, se till att filtrets utblås är strax under vattenytan. Ditt filter är ganska slött och har dessutom en väldigt liten filtervolym

Som jämförelse kan jag säga att jag har ett litet 100 liters akvarium med ett eheim 2010 pickup, ett eheim 2222 Pro, ett eheim 2213 Classic samt ett aqua szut mini inbyggt i en HMF, jag snålmatar alla mina akvarier varannan till var trtedje dag.

Svårt att avgöra någonting på den bilden då den är extremt mörk och oskarp.
#42 - 22 maj 2010 15:58
Ser att du har en dödskalle, har du stoppat i flera saker eller konstiga stenar och liknande i akvariet?
#43 - 23 maj 2010 10:48
Haha nej, jag har inga andra "konstiga" saker i akvariet. Skallen fick jag med på köpet av min väninna som jag fick akvariumet av, dock kokade jag den innan den stoppades ner i akvariumet. Annars är jag inte så mycket för "prydnader" och liknande.
Mina utfodringsrutiner ser ut precis som dina. Jag byter inte vatten speciellt ofta dock, gör det kanske en gång i månaden. Då byter jag 25-30 %. Vattentemperaturen brukar ligga runt 25-26 grader.

Annons