<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Det här förändrar ingenting, och innehåller ingenting nytt. Man har i årtionden vetat att fiskar har smärtreceptorer och nervsystem, och att samma stresshormoner frigörs som när människor upplever smärta <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote> Att den inte innehåller något "nytt" betyder väl inte att inget har förändrats? Ännu en artikel visar att skilnaden mellan oss och fiskarna inte är speciellt stor när det gäller lidande och registrering av skada, dvs. det som i dagligt tal kallas för smärta. Men visst är det faschinerande att DN släpper "nyhetsbomber" som är gammal skåpsmat<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>- det som... jag skrev nästan "många vägrat tro", är att fiskar upplever smärta. De anses helt enkelt inte ha själsliv tillräckligt avancerat för att lida.
Tanken är att djur, särskilt då 'lägre' djur, agerar som robotar; att en hund ylar om man slår den är då inte annorlunda än att lyset tänds när man trycker på knappen.
Jag har själv alltid tyckt detta är en närmast löjeväckande idé, baserad som den är på tanken att människan är skapad i guds avbild och därför helt annorlunda än alla andra livsformer - men jag fiskar ändå, fast jag är övertygad om att fisken lider, eftersom jag också anser att man inte kan göra omelett utan att knäcka ägg.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote> Håller med<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Den här studien, enligt min mening, övertygar de som redan är övertygade, och kommer att avfärdas av de som redan avfärdat idén att djur kan känna lidande.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Att fiskar kan lida behöver man ju knappast diskuttera. Ännu en studie som visar det är ännu ett argument mot "de som redan avfärdat idén att djur kan känna lidande". Personligen så ser jag det som possitivt.
Mvh.
Ola