Fiskar i nytt akvarium

#1 - 23 mars 2004 02:37
Hej, mitt första inlägg [:)] börjar med en fråga. Ska starta ett nytt akvarium och skulle behöva lite hjälp med valet av fiskar. Har lite att välja på och lite tankar runt det hela. Hade först tänkt mig ett sydamerikanskt men hittade en underbar liten sak från asien som jag vill ha med ett par kuhliiålar. Akvariumet är 270 L och 90cm långt.

Kungstiger peckoltia, LO66 1-2 st
Svart neontetra 20+ st
Neontetra 20+ st
Kardinaltetra 20+ st
Nyckelhålsciklid 4-5 st
Fjärilsciklid 5-6 st
Boliviansk fjärilsciklid 4-5 st
Kuhlii ål 3-4 st

Naturligtvis inte alla men det är de jag funderar på. Tänkte välja en sort av tetrorna och ha ett stim av dom. Hade varit fint med ett par diskusar men det får vänta till ett större akvarium [;)] De ända som jag är säkra på att jag vill ha med är Kuhlii ål och L066 (el liknande). Alla råd är välkomna även andra fiskar naturligtvis men de här är de jag hittat som jag tycker är fina, så helst liknande.

Funkar dessa över huvud taget tillsammans och kan man ha skalare tillsammans med fiskar som dessa?
#2 - 23 mars 2004 06:44
Joda dom fiskarna du har valt fungerar ihopp utan problem. Jag skulle dock dra ner antalet ciklider, alla dom du har valt är botten orienterade så det kommer bli trångt och dom kommer inte kunna ta revir på det sättet dom vill. Jag skulle ta nyckelhålscikliderna och sen ett par av fjärilarna eller den bolivianska.

Visst kan scalarer gå, dom går ju mer i mitten skiktet på akvariumet så kommer inte "krocka" med dom andra. Köper du dom när dom är små så tetrorna hinner bli stora innan scalarerna blir det så brukar det inte vara några problem dock kan det bli svårt att tillföra nya tetror när scalarerna är fullvuxna men det kan man lösa genom att ta mer högryggade tetror så som fantomtetror och liknande.

Annons