Fiskar i mitt akvarium senare..

#1 - 23 maj 2007 16:33
Akvariet är på 95liter.

Vi har ju 5 svarta neontetror och 1 Ancistrus nu.

Har tänkt 3 gul/orange Platys, 5 Drottningrasboror, 7 Kardinaltetror, 3 Fembandsbarber.. och 1 till Ancistrus i slutändan alltså.

Blir 25fiskar.

Vad säger ni, vad ska vi dra ner på eventuellt om det blir för mycket? (vi tycker det låter för mycket också)

Vi vill höra med er proffs, malarna blir ju rätt stora.. tetrorna också egentligen osv..

Men det är dessa fiskar vi vill ha [:o], och rasbororna och tetrorna ska ju helst ha ett stim på minst 5 iaf.. så jag vet inte..

Säg vad ni tycker, man vill ju inte ha för många liksom.. :)

Hur tycker ni att vi ska göra?
#2 - 23 maj 2007 16:48
Tetror och barber ska man minst ha 10st av.
#3 - 23 maj 2007 17:03
rsoderberg skrev:
Tetror och barber ska man minst ha 10st av.

Låter väldigt mycket. Visst blir det snyggare med stora stim, men de verkar trivas helt ok med 5-6 stycken också? :confused:
#4 - 23 maj 2007 17:13
Ja, vi har hört minst 5 iaf.. inte mindre än så..
Barber vet jag inte..
Men ja, vi bara undrar överlag om så många får plats, men det blir nog för mycket med den summan av alla dom arterna i vårt menar jag :-/

Vill ju komma fram till nån lösning, så man kan planera vad man ska skaffa sen..
#5 - 23 maj 2007 18:19
Välj färre arter och fler av varje.
#6 - 23 maj 2007 20:28
rsoderberg skrev:
Välj färre arter och fler av varje.

ja, jo, men jag måste ju beräkna lite på storlek och sånt beroende på fisksort också, för att se hur många jag kan ha.. men ja, vi får väl se vad vi kommer fram till..
#7 - 24 maj 2007 08:08
Men som jens säger tror jag oxå med ett tillägg....

5-6 + Några till för att täcka up för dödsfall blir i alla fall tio.... på deras livstid kommer några ganska säkert att kola. När ta bort en art och ha några fler.

Personligen vet jag inte vad man skall ha 5-7 kardinaltetror till....
Tycker antingen en 20-30 st eller inga men det får jag stå för..
#8 - 24 maj 2007 15:44
Xul skrev:
Men som jens säger tror jag oxå med ett tillägg....

5-6 + Några till för att täcka up för dödsfall blir i alla fall tio.... på deras livstid kommer några ganska säkert att kola. När ta bort en art och ha några fler.

Personligen vet jag inte vad man skall ha 5-7 kardinaltetror till....

Tycker antingen en 20-30 st eller inga men det får jag stå för..

Jo, har man ett jättestort akvarium vill man säkert ha 30 tetror, men vi har ju inget jättestort, och vill inte bara ha såna liksom, då känns det hopplöst med akvarium om man ska ha 30 likadana fiskar att glo på (bara en art i hela karet alltså), tycker jag då.., då jag vill ha lite olika, vi vill båda ha lite olika som vi tycker om.
Men självklart ska dom må bra också, så ja, vi får väl se vad det blir då..
Vi har räknat lite på det hela.. fiskarnas längd x liter osv så alla går plats osv.. vi får se hur vi gör..

Men tack för alla tips :)
#9 - 25 maj 2007 20:33
Jag tänkte bara tillägga att platys vill ha hårdare ph än de övriga iaf tetrorna och ancistrusen men är osaäker på vad rasboran ska ha för ph
#10 - 25 maj 2007 22:41
Jag tänkte bara tillägga att platys vill ha hårdare ph än de övriga iaf tetrorna och ancistrusen men är osaäker på vad rasboran ska ha för ph

Ja, det stod 5-7 nånting här på tetrorna och 7-8 på Platyn, så ja, det går väl någorlunda in i varandra, men ja, vi får kolla upp det..
Bilagor:
#11 - 26 maj 2007 01:20
kardinal/neon tetror har vi provat i flera omgångar nu senaste halvåret, men det har inte tagit många dagar innan de dött allihopa, och bara dem inga andra fiskar.. blir bleka, avsmalnade och lite vita i fenorna o sen dör dem i högar... så jag avråder dig att köra på dem...

mitt tips till ett 95-liters som du har är att hoppa över tetror och rasboras, köp ett gäng Platys i olika färger och ett litet stim (6 eller fler) kopparbarb, de är fredliga, fina och lätta att sköta..
passar bra i färg med Platys oxå..
osså kanske en Ancistrus till.. eller varför inte prova nån liten snäcka..?
jag kör själv på zebrasnäckor, väldigt effektiva algätare! =)
#12 - 26 maj 2007 08:31
en sak angånde dina tetror crillepille vad hade du dem i för ph dem vill ju nämligen ha surt vatten?
#13 - 26 maj 2007 13:49
vi har runt pH 8 direkt ur kranen, dock har vi en massa rötter i karet, så har fått ner det till runt 7.2-7.5..
har frågat i flera olika affärer och de har själva erkänt att neontetrorna är grymt dåliga just nu och avråder folk att köpa dem!

kan hända att det är för basiskt vatten, men alla symtom passar in på den s.k. neon-sjukan..?
#14 - 26 maj 2007 14:17
Ja, kardinaltetror vill ju verkligen sambon ha, det har han ju sagt redan innan vi köpte akvariet, men ja, vi får ju testa oss fram lite, går nåt fel, så får vi göra på annat sätt.

Vi har skaffat 3 platys nu.. men ja, det blir inga drottningrasboror och barber i detta akvariet, det blir kardinaler och 2 ancistrus till (varav en ska flytta till annat kar senare) Sambon har blivit riktigt akvarieberoende och vill ha ett eget kar senare och det vill väl jag med, och sen är detta vårt gemensamma.

Men då får jag ha rasboror och fembandsbarber i mitt senare..

Men vi testar med kardinaltetror i detta senare iaf.. får se hur det går..

Nu har nitriten varit låg igen några dagar, vilket är skönt, men nu får vi hålla kolla igen regelbundet då nya fiskar flyttat in, så vi ser om det blir minsta lilla förändring..
Verkar kännas bra iaf, kännas som om vi kan ha det bra under kontroll iaf..

Platysarna verkar väldigt orädda iaf, och en äter på växterna, på Cabombaväxten, vet inte om den hittat mat på den eller nåt, men sen tog den tag i en rot som börjat växa ut på en av dess grenar (alltså inte nere vid botten) och backade med den i munnen och drog loss den!

Äter dom på växter eller?
Vilka små rackare.. :)

En rejäl färgklick blev det iaf, lyser upp rejält..
Det är en hane och 2 honor..
Ca 3½cm långa, det stod att fullvuxna är mellan 3-6cm.. kan dom vara fullvuxna redan i butik då?
Hanen är väldigt mycket tillsammans med en hona (matvraket som äter på växterna) den andra honan är lite mer ensam..

Annons