Fiskar i liten glasburk = BLÄÄÄÄHH!

#1 - 2 december 2005 16:41
Jag läste för ett tag sen i en bok att i glasburk på 5-8 liter kan man ha mindre fiskar. Jag tycker att det är dumt att man kan hålla fisk i glas burk!! Men, kan man ha fiskar så små som Guppy i burkar? Jag bara undrar. :confused:
#2 - 2 december 2005 16:58
Enligt min mening kan man men det är inte att rekommendera om man är nybörjare eftersom det kräver mycket mer skötsel än ett större akvarium.

En glasburk på 5-8 liter är så liten så förmodligen får man inte plats med ett filter. Resultatet blir att du måste byta vatten väldigt ofta, förmodligen varje dag. Stora vattenbyten varje dag blir troligtvis ganska stressande för fiskarna vilken i sin tur inte är nyttigt i längden. Sen guppy är nog inte heller så lämpligt för de förökar sig, så även om du bara har två små guppies ibörjan så kommer du snabbt att ha 10, 20 och då börjar glasburken bli för liten snabbt och fiskar kommer att börjar må dåligt. Det kan nog finnas andra små fiskar som kanske går bättre än just guppies, men fortarande så är det mycket enklare med ett akvarium på åtminstone 50 liter.

Problemet med glasburkar och guldfiskskålar är ofta att man har fel fiskar i dem och man har inget filter i dem och man byter inte vatten tillräckligt ofta. Detta resulterar i att fiskarna ofta vantrivs genom att de växer och blir för stora eller genom att vatten kvaliteten blir dålig.
#3 - 2 december 2005 22:39
Takashi Amano har inrett ett akvarie på 1 liter (10x10x10) cm. Där har han 2 Rasbora maculata, 2 Amano räkor. Och följande växter; Riccia fluitans, Ludwigia arcuata, Micranthemum micranthemoides.

4/5 vattenbyte varje dag

Och det fungerar
#4 - 3 december 2005 02:48
[QUOTE=DadoSwe]Och det fungerar[/QUOTE]

definiera fungerar ?

att djuren överlever är ingen definiton som ja skulle använda på att det fungerar
#5 - 3 december 2005 10:21
Höjden 10 cm låter väldigt lite. Och ska man ha bottematerial så blir den ännu mindre.
#6 - 3 december 2005 10:26
[QUOTE=DadoSwe]Och det fungerar[/QUOTE]Fungerar som i att djuren överlever ja. Men jag tvivlar på att det fungerar som i att de trivs.

Nu har jag inte sett något mer om den här tanken, men är du säker på att fiskarna alltid går där? Annars är det vanligt att man håller fiskar i små utställningskar, men då bara under någon dag (under utställningen/fotograferingen).
#7 - 3 december 2005 13:44
Så här står i boken;

The smallest aquarium in the world of Nature Aquariums contains only one liter of water. Though they have no filter, oxygen is released into the water by Riccia fluitans, despite the fact that it is also small, the ecology inside the tank is dynamic. Because there is no sand on the bottom of the tank, the long stems of aquatic plants are entwined around sall mats and give a living quality to tank.
#8 - 3 december 2005 14:14
klassar de fortfarande som djurplågeri.
en fisk ska ju kunna simma å slå kullorbuttor utan att köra huvet i glas hela tiden

Annons