Fiskar i ett 420 L akvarium

#1 - 19 september 2006 18:09
Jag får hem ett 420 L Akvarium om ett par dar och funderar lite på vilka fiskar jag ska ha och vad som passar ihop med annat.

Tänkte slänga i Biltemas Blästersand. Antar att 0,2-1mm är och rekomendera då, samt så undrar jag hur mycket jag slänga i.

När det gäller fiskarna har jag tänkt mig ett stort stimm med Neontetea samt några silverhajar. Ett par malar som håller rent rutorna. Ett gäng räkor för att dom är coola samt så skulle jag vilja ha lite tips på ett par fiskar till. Gärna lite större men måsta gå bra ihop med dom övriga.

Har även tänkt mig att satsa på att ha mycket växter i det oxå.

Har dock tänkt att satsa på ett par fiskar i början samt att krama ur ett gammalt filter i akvariet när jag startar upp det.
/kram Mattias
#2 - 19 september 2006 18:22
Fundera lite om du inte vill skippa räkorna, då de sätter stopp för en del fiskar. Större fisk ser dessa som mat, och det kan ju bli dyrt i längden.
Varför inte skalarer isf, som är ganska lätta att både äga och att få lek på.

Det finns hur mycket fiskar som helst, så det är nästan bättre du går till en välsorterad zooaffär med papper och penna och skriver upp vad du gillar. Sedan går du igenom dessa och ser vad som passar ihop.
Frågar du 10 pers vad de tycker, så får du antagligen 10 olika svar, men det som betyder något är ju vad du gillar för fisk;)
#3 - 21 september 2006 14:16
Fortfarande undrar jag hur mycket grus som är vettigt att ha i det om man ska ha en hel del växter.
/Mattias
#4 - 21 september 2006 14:58
En tumregel är en 20 kg säck/100 liter vatten. Men det finns de som vill ha mer och en del som vill ha mindre, men går du efter detta så blir det ganska lagom att plantera i.
#5 - 21 september 2006 23:22
Det beror ju lite på akvariets mått. Lagom är väl cirka fem centimeter djupt med grus. Sen kan det ju vara grundare på sina ställen där inga växter står.
#6 - 22 september 2006 07:43
Själv tycker jag att det är snyggt att ha relativt tunnt med sand framtill och mycket högre baktill. Man får ett helt annat djup då.
#7 - 22 september 2006 10:11
Norpis skrev:
Jag får hem ett 420 L Akvarium om ett par dar och funderar lite på vilka fiskar jag ska ha och vad som passar ihop med annat.

Tänkte slänga i Biltemas Blästersand. Antar att 0,2-1mm är och rekomendera då, samt så undrar jag hur mycket jag slänga i.

När det gäller fiskarna har jag tänkt mig ett stort stimm med Neontetea samt några silverhajar. Ett par malar som håller rent rutorna. Ett gäng räkor för att dom är coola samt så skulle jag vilja ha lite tips på ett par fiskar till. Gärna lite större men måsta gå bra ihop med dom övriga.

Har även tänkt mig att satsa på att ha mycket växter i det oxå.

Har dock tänkt att satsa på ett par fiskar i början samt att krama ur ett gammalt filter i akvariet när jag startar upp det.

/kram Mattias

mågra mosaikgurami hadde varit fint och då behöver du ju inte skippa räkorna
#8 - 22 september 2006 15:33
Vad roligt att få fylla ett 420l med fisk:) Hade jag ett 420 liters akvarium så skulle jag nog satsa på skalarer, kejsartetror, kanske några grenmalar & ev ngn art av Apistogrammaciklider..

Hälsningar Anneth
#9 - 22 september 2006 20:05
Nu har jag haft i 75Kg blästersand från biltema och haft i ett par växter..
Det simmar även 10 neontetra och 2 silverhajar.
Tanken är att det ska i ett par malar. Några scalarer och så klart mer neontetror och ett par silverhajar till.
Vred även ut ett gammalt inkört filter i akvariet.
Tänkte låta det stå så här nån vecka eller 2 innan jag kompleterar med mer växter och firrar. (måste även få lite klirr i plånboken)
#10 - 23 september 2006 09:37
Tycker du borde ha mycket mer växter redan från början för att undvika alger. Köpa några billiga snabbväxande växter som du senare kan byta ut mot såna som du vill ha.

Beträffande fiskarna: Börja inte skaffa fler nu förrän om 1 månad ocm du inte vill få en nitritspik.
#11 - 7 oktober 2006 08:41
Nu har jag ett par silverhajar och ett gäng med Neontetra och 2 Gibbiceps malar. Var i djuraffären och såg Kuhlii-ålar och blev grymt sugen på att skaffa några. Läste att dom ville ha fodertabletter. Är det nått speciellts sort då eller är det samma som man ger till malarna?
#12 - 8 oktober 2006 12:19
Inte samma tabletter som man ger gibbicepsar nej. Kuhlii-ålar behöver en del animaliskt, så du får i så fall skaffa såna tabletter som man brukar ge pansarmalar och andra köötätande bottenfiskar.

Annons