Hejsan alla Zoopetare!
Jag har ett akvarium, mitt första, på 73 l 70x30x35 där det just nu går 3 dvärgguramis och 6 glödbandstetror. Jag håller långsamt på att introducera nya fiskar då jag helst vill undvika nitrit. Men jag har ett par frågor som jag behöver besvaras.
1. Kan man ha dvärggurami med dvärgciklider (t.ex gul fjärlisciklid) eller är karet för litet? Tänker även på att dessa två arter inte kommer från samma område och kanske är dvärgguramisarnas känselspröt inbjudande att tugga på.
2. Jag behöver också en som städar akvariet. Nu är problemet att jag inte har finkorning sand och då kan man ju inte ha corydoras. Dessutom så har jag tätt planterat så det finns ingen riktigt fir yta att simma på. Tänkte på kuhlii (inga algätare men de är bottenorienterade) men dom gräver ju ner sig i sanden och det kommer dom inte få tillgång till i mitt kar. Kan tänka mig räkor också men dom funkar väl inte med dvärgciklid, om det skulle vara ett alternativ. Hur många skulle jag kunna ha då? Vill ju gärna att man ska kunna se räkorna :P. Hade tänkt körsbärs räkor, verkar trevliga. Hur skulle ni lösa detta problem?
Ge gärna andra lösningar och tips på annan fisk :)
Tack på förhand
Erk