Fiskar i 73 liters

#1 - 20 september 2006 17:09
Hejsan alla Zoopetare!

Jag har ett akvarium, mitt första, på 73 l 70x30x35 där det just nu går 3 dvärgguramis och 6 glödbandstetror. Jag håller långsamt på att introducera nya fiskar då jag helst vill undvika nitrit. Men jag har ett par frågor som jag behöver besvaras.

1. Kan man ha dvärggurami med dvärgciklider (t.ex gul fjärlisciklid) eller är karet för litet? Tänker även på att dessa två arter inte kommer från samma område och kanske är dvärgguramisarnas känselspröt inbjudande att tugga på.
2. Jag behöver också en som städar akvariet. Nu är problemet att jag inte har finkorning sand och då kan man ju inte ha corydoras. Dessutom så har jag tätt planterat så det finns ingen riktigt fir yta att simma på. Tänkte på kuhlii (inga algätare men de är bottenorienterade) men dom gräver ju ner sig i sanden och det kommer dom inte få tillgång till i mitt kar. Kan tänka mig räkor också men dom funkar väl inte med dvärgciklid, om det skulle vara ett alternativ. Hur många skulle jag kunna ha då? Vill ju gärna att man ska kunna se räkorna :P. Hade tänkt körsbärs räkor, verkar trevliga. Hur skulle ni lösa detta problem?

Ge gärna andra lösningar och tips på annan fisk :)

Tack på förhand

Erk
#2 - 20 september 2006 17:23
Ett par fjärilar torde nog gå bra, det är nog inga problem med guramisarna däremot vet jag ej hur dom behandlar räkor.
#3 - 20 september 2006 17:49
Du kan ha corydoras även om du inte har finkorningsand. Bara sanden/gruset inte är vasst så går det bra, fast de gillar iofs sand bättre.

Vi har tidigare haft rundat grus länge.
#4 - 20 september 2006 18:19
Erk skrev:
2. Jag behöver också en som städar akvariet.

Det är nog du det Erk:D
#5 - 20 september 2006 20:15
Långås skrev:
Det är nog du det Erk:D

:p Förmodligen!
#6 - 20 september 2006 20:17
Fellan skrev:
Du kan ha corydoras även om du inte har finkorningsand. Bara sanden/gruset inte är vasst så går det bra, fast de gillar iofs sand bättre.

Vi har tidigare haft rundat grus länge.

Va bra :). Kommer det gå att ha Panda pansamal tillsammans med dvärgciklid då? Man blir ju lite konfunderad när man läser den andra på i denna sektionen om just corydoras och dvärgciklider.
#7 - 20 september 2006 22:04
Jag tycker INTE du ska skaffa corys om du inte har fin sand och lite fri simyta på botten. Visst går det att ha corys även om man inte har fin sand, men frågan är inte om det går, utan om fiskarna kommer att trivas.

Dessutom är inte corys algätare. Vill du ha bra algätare som passar i ditt akvarium satsa på räkor. Ett gäng på 8-10 kanske.

Dvärgciklider och guramis i ett 73 liters är nog ingen bra idé. Dvärgciklider är ju revirhävdande och i ett akvarium av den storleken kommer de nog att betrakta hela akvariet som sitt revir. Guramisarna kommer med all sannolikhet att få stryk och bli ihjälstressade.
#8 - 21 september 2006 10:46
batski skrev:
Jag tycker INTE du ska skaffa corys om du inte har fin sand och lite fri simyta på botten. Visst går det att ha corys även om man inte har fin sand, men frågan är inte om det går, utan om fiskarna kommer att trivas.

Dessutom är inte corys algätare. Vill du ha bra algätare som passar i ditt akvarium satsa på räkor. Ett gäng på 8-10 kanske.

Dvärgciklider och guramis i ett 73 liters är nog ingen bra idé. Dvärgciklider är ju revirhävdande och i ett akvarium av den storleken kommer de nog att betrakta hela akvariet som sitt revir. Guramisarna kommer med all sannolikhet att få stryk och bli ihjälstressade.

Tack för svaret! Det var ju det jag trodde angående dessa två arter. Därför jag frågade :P. Det är bara att acceptera att det inte funkar men som tur var har jag ju inte köpt några än.

Räkor låter som toppenkrabater :). Om jag nu köper 10 st räkor tror du att det finns någon annan trevlig fisk jag kunde stoppa i karet eller är det redan fullt?

Och till sist hur många liter tror du att guramina och cikliderna behövs för att kunna vara i samma kar? Båda arterna är verkligen fina och man vet ju aldrig när jag flyttar med min flickvän till en egen lägenhet och får lite mer space ;).
Redan fast i akvarieträsket, efter sex veckor :P.

MVH

Erk
#9 - 21 september 2006 13:18
Erk skrev:
Redan fast i akvarieträsket, efter sex veckor :P.

Yep! Det är verkligen beroendeframkallande :D

Ett 73 liters akvarium blir lätt fullt. Räkorna tar ju iofs mindre plats än fiskar eftersom de inte simmar på sammam sätt. Du kanske skulle kunna ha ett gäng endlers. De är fina och trevliga och väldigt små. Men se i så fall till att ha en del flytväxter eller växter som lägger sig på ytan så ynglen har nånstans att gömma sig.

Beträffande ett akvarium som är tillräckligt stort för både dvärgguramis och dvärgciklider så beror det en del på vilka ciklider det rör sig om, men minst180-200 liter skulle jag tro.
#10 - 21 september 2006 16:19
Mjo, endlers får jag kolla in. Angående räkor. Vad äter dom förutom alger? Har man någon speciell foder som man ger dom eller?
#11 - 21 september 2006 17:46
Förutom alger äter de även fiskmat.
#12 - 21 september 2006 18:23
sedan dricker de även en hel del vatten
#13 - 22 september 2006 13:56
Jag hade tidigare metallpansarmalar i ett akvarium med engelsk sjösten, alltså inte fin grus, och hade inga som helst problem med det. Min levde i fyra år (och de var redan rätt stora när jag köpte dem). Vet iofs inte om det är normalt för en metallpansarmal, men mina såg alltid ut att trivas...
#14 - 22 september 2006 15:24
Fiddan skrev:
sedan dricker de även en hel del vatten

;), väldigt kul!
#15 - 22 september 2006 15:29
Jag hade tidigare metallpansarmalar i ett akvarium med engelsk sjösten, alltså inte fin grus, och hade inga som helst problem med det. Min levde i fyra år (och de var redan rätt stora när jag köpte dem). Vet iofs inte om det är normalt för en metallpansarmal, men mina såg alltid ut att trivas...

Fyra år är inte mycket för pansarmalar. Jag har lite olika sorter som är över 10 år gamla nu, och en del av dom går på lite grövre rådagrus. Men fin sand verkar dom trivas bättre på.
#16 - 22 september 2006 17:35
Yep! Jag hade Rådasand 0,8-1,2mm förrut och bytte för drygt 3 veckor sen till Råda 0,33mm + 0,4-0,8mm (fifty-fifty) och jag kunde se på dem direkt att de var mycket nöjdare med den nya sanden, fast skillnaden inte tycks vara så stor.
#17 - 22 september 2006 21:40
Min pansarmal som är över 20 år(!) har alltid gått på grus...

Så jag tror knappast att de får en förkortad livslängd :p Den har desutom lagt ägg massvis med gånger. Nu har den dock tappat färgen och slutat att lägga ägg.
Den är skitcool!!:D Vit/silvrig, inte som albinon men nästan. Kolla bilder i min zoon.

Ska skaffa sand!! Jag har tagit över karet från min mamma, så det är hon som har bestämt att det skule vara grus i det från början.
#18 - 23 september 2006 03:25
Fellan skrev:
Min pansarmal som är över 20 år(!) har alltid gått på grus...

Så jag tror knappast att de får en förkortad livslängd :p Den har desutom lagt ägg massvis med gånger. Nu har den dock tappat färgen och slutat att lägga ägg.

Den är skitcool!!:D Vit/silvrig, inte som albinon men nästan. Kolla bilder i min zoon.

Ska skaffa sand!! Jag har tagit över karet från min mamma, så det är hon som har bestämt att det skule vara grus i det från början.

Läckert med en så gammal Cory. Den ser ut att ha varit lite spräcklig, stämmer det? Den har ju jättefina känselspröt. grattis till en urgammal Cory som ser fräch ut fortfarande.
#19 - 23 september 2006 07:32
Mmm, visst e den läcker!!
Den är ju en corycoras paleatus så den kanske var lite spräcklig ;)

Annons