Fiskar i 54L?

#1 - 26 januari 2006 15:43
Hejhej!
Håller på att fundera vilka fiskar jag ska ha i mitt 54 liters kar. Hade tänkt mig kanske 5 platy, 2 honungsgurami och kanske 2 eller 3 otocinclus. Vad tycker ni? Går det bra att ha så många fiskar i det lilla akvariet? Sen undrar jag ifall någon vet var man kan köpa bra flytväxter någonstans runt Malmö/Lund.
Ha det bra!
#2 - 27 januari 2006 12:21
Det låter som en ganska lagom mängd..
#3 - 27 januari 2006 15:53
Jag har tre otocinclus, fyra ancistrus och två guppy i mitt 54 liters. Det är för många malar men jag räknar med att köpa nytt akvarium snart. Och fler guppy.

KAFFEDAAAAX
#4 - 27 januari 2006 17:37
[QUOTE=Fulijett]Hejhej!
Håller på att fundera vilka fiskar jag ska ha i mitt 54 liters kar. Hade tänkt mig kanske 5 platy, 2 honungsgurami och kanske 2 eller 3 otocinclus. Vad tycker ni? Går det bra att ha så många fiskar i det lilla akvariet? Sen undrar jag ifall någon vet var man kan köpa bra flytväxter någonstans runt Malmö/Lund.
Ha det bra![/QUOTE]

Hej!

Det totala antalet fiskar är nog bra. Däremot så är 45 liters tyvärr för litet för de flesta gurami-arterna, inklusive honungsgurami. Bor de för trångt så kan de börja slåss och det kan tom sluta med att den ena dör.

Vad gäller otocinclus så är 2 eller 3 stycken lite väl få. De känner sig tryggare i fall de är några fler. 6 stycken skulle gå bra utan att det skulle bli för många fiskar. Otocinclus är även väldigt känsliga. Så jag skulle rekommendera ett litet gäng algätande räkor istället. Dessa är väldigt söta och effektiva och kan trivas i små akvarier utan problem.

Vad gäller vissa flytväxter så vet jag att akvariebutiker brukar sälja dem som vanliga växter. Jag har t ex sett Sumatraormbunke i kruka i en akvariebutik.

Lycka till!
#5 - 27 januari 2006 17:47
Vem har snackat om 45l? ;P
#6 - 27 januari 2006 18:27
[QUOTE=gladhertha]Vem har snackat om 45l? ;P[/QUOTE]

Oj, 54l var det visst. Sorry! Även 54l är lite i underkant, men det kanske går...
#7 - 27 januari 2006 18:51
Har ett 63l med 4 st honungsguramis. Funderar dock på att sälja ett par, då den mindre hanen inte riktigt färgar ut tillsammans med den andra. Funkar lysande.
#8 - 27 januari 2006 21:21
Hanarna inom nästan alla guramiarter har en förmåga att att slåss rätt mycket om de inte får gott om plats.. Dessutom jagar de ofta honan/orna om det är trångt.. Honan/orna kan då inte gömma sig utan stressas hela tiden...

Men om du lyckas få ett par som fungerar så är det en intressant fisk... [:)]
#9 - 28 januari 2006 11:18
Hm räkor lät intressant. Vilken sort ska jag då ta och hur ska jag sköta dom? Har ni något annat förslag på fiskar om honungsgurami inte får plats i mitt akvarium? Som passar ihop med platy. Har fått ett annat problem nu. Mina rötter flyter! Dom har legat i vatten i två dygn men dom vill inte sjunka! Vad ska jag göra? Tack för alla svar! Det hjälper verkligen!
#10 - 28 januari 2006 11:39
Amanoräkor har jag hört ska vara duktiga algätare, men det finns fler arter. Ställ gärna frågan under "Skaldjur" så kommer du säkert att få en massa bra tips.

Om du är inne på labyrintfiskar så är den fredliga kampfisken ett bra alternativ: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=232

Även den siamesiska kampfisken skulle gå bra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233
#11 - 28 januari 2006 12:27
[quote=Fulijett] Har ni något annat förslag på fiskar om honungsgurami inte får plats i mitt akvarium? Som passar ihop med platy. Har fått ett annat problem nu. Mina rötter flyter! Dom har legat i vatten i två dygn men dom vill inte sjunka! Vad ska jag göra? [/quote]

Varför inte Pygmégurami...Dom blir ca 4 cm... Lite mindre alltså.. Jag tänkte ha sånna i mitt 50 liter som jag ska hämta nästa helg..:D

Det är bara att vänta på att rötterna sjunker, det kan ta en vecka eller mer..hade samma problem, men det är bara att ha dom liggades i en hink i vatten och vänta..:p
#12 - 28 januari 2006 12:31
[QUOTE=miiaoo]Varför inte Pygmégurami...Dom blir ca 4 cm... Lite mindre alltså.. Jag tänkte ha sånna i mitt 50 liter som jag ska hämta nästa helg..:D[/QUOTE]

Jo de är jättesöta och små. Men enligt rekommendationerna ska de ändå ha minst 60 liter. Dessutom bör man komma ihåg att de är ganska känsliga och ställer höga krav på vattenkvaliten.
#13 - 28 januari 2006 15:17
Jag har faktiskt tänkt på att ha kampfiskar men jag trodde att dom var jättekänsliga! I alla zooaffärer jag har varit har alla kampfiskarna sett helt nere ut, sett sjuka ut eller legat nere på botten. Kommer inte ihåg att jag sett en enda som ser frisk och glad ut! Ser dom alltid sjuka ut så eller är det djuraffären som sköter dom illa? Jag tycker dom är jättefina och hade gärna haft ett par i mitt akvarium men jag har inte vågat!
#14 - 29 januari 2006 00:25
[QUOTE=Fulijett]Jag har faktiskt tänkt på att ha kampfiskar men jag trodde att dom var jättekänsliga! I alla zooaffärer jag har varit har alla kampfiskarna sett helt nere ut, sett sjuka ut eller legat nere på botten. Kommer inte ihåg att jag sett en enda som ser frisk och glad ut! Ser dom alltid sjuka ut så eller är det djuraffären som sköter dom illa? Jag tycker dom är jättefina och hade gärna haft ett par i mitt akvarium men jag har inte vågat![/QUOTE]

Kan inte det bero på att i akvarieaffärer sitter kampfiskarna i minimala och tråkiga akvarier där det inte finns något annat att göra än just att ligga på botten och se deppig ut?

Ett par funkar inte. Det får vara minst två honor och en hane. Och absolut aldrig fler än en hane.
#15 - 29 januari 2006 11:59
[QUOTE=batski]Jo de är jättesöta och små. Men enligt rekommendationerna ska de ändå ha minst 60 liter. Dessutom bör man komma ihåg att de är ganska känsliga och ställer höga krav på vattenkvaliten.[/QUOTE]
Oj, vilken gigantisk skillnad, NOT!
60 liter och 54 är ju så gott som ingen skillnad, står det 60 liter i artbeskrivningen funkar det med 54 också.
#16 - 29 januari 2006 12:19
[QUOTE=greken]Oj, vilken gigantisk skillnad, NOT!
60 liter och 54 är ju så gott som ingen skillnad, står det 60 liter i artbeskrivningen funkar det med 54 också.[/QUOTE]

I procent så blir det ju det när det rör sig om redan så små vattenmängder
#17 - 29 januari 2006 12:59
I volym ja, i längd, bredd och höjd nej.
Vilket innebär att fiskarna kan simma nästan lika långt, men att det är lite mindre volym. Löses lätt med att stoppa i en fisk mindre, de andra fiskarna kommer kunna simma runt lika mkt som i ett 60 liters
#18 - 30 januari 2006 22:08
[QUOTE=greken]I volym ja, i längd, bredd och höjd nej.
Vilket innebär att fiskarna kan simma nästan lika långt, men att det är lite mindre volym. Löses lätt med att stoppa i en fisk mindre, de andra fiskarna kommer kunna simma runt lika mkt som i ett 60 liters[/QUOTE]

Eftersom 60 liter uppges som ett *minimum* innebär det snarare att det skulle vara bättre om fisken fick mer volym att simma i. Inte mindre.

Annons