Har sett ett 250L jag har lust att köpa men kan inte bestämma mej för vilka fiskar jag ska ha i det - det finns ju såå många..
Har ni några förslag?
taxidermy skrev:Har sett ett 250L jag har lust att köpa men kan inte bestämma mej för vilka fiskar jag ska ha i det - det finns ju såå många..
Har ni några förslag?
Verbal-slaughter skrev:Ett råd från mig: Inget småfisk... Inga tetror osv, som minst borde du välja typ små ciklider som malawi vilket i ett 250 inte e så stora.... Eller gör som jag, börja med att köpa bolivianska fjärilciklider/gurami liknande så kan du köpa lite större fiskar som passar dom och då finns det nog en del du kan välja mellan... Anledningen till att JAG tycker att du inte ska ha neontetror osv är för att du kommer kolla hela tiden att fiskarna finns där för dom dör vare sig du vill det eller inte... Och det e skittråkigt, jag vet för jag har haft nästan alla sorters fiskar... Och småfisk som tetror dör lätt, dvs ifall du inte väljer att köra stora stim med småfisk... För större fiskar tål mer(för det mesta), sen beror det ju mycket på dig själv såklart...
Säger inte att tetror och annat småfisk e bara slöseri med pengar men jag har efter 3 år av guppy, olika sorters tetror, kulfisk, fjärilciklid och annan småfisk kommit fram till att aldrig köpa för små fiskar ^^ Men kom fram till ifall du vill ha en blandning av små och stora fiskar eller ifall du bara vill ha stora/små, sen är det bara att kolla...
Det BÄSTA jag tror du kan göra är att gå och kolla på fiskar! Man fasnar för nästan allt men gå och titta,fråga så kommer de funka... Jag har bytt från och till så mycket så det e inte sant :D Också därför många har flera akvarium, man vill ha allt :D
c90368 skrev:[FONT=Verdana]Ovanstående inlägg talar nog mer om författarens bristande skötsel än om svårigheten att hålla tetror och andra små fiskar. Ja, större fiskar kan uppvisa en större tålighet mot misskötsel. Men inte alla, jag tror inte Discus som är en stor fisk, skulle trivas hos dig.[/FONT]
taxidermy skrev:Har sett ett 250L jag har lust att köpa men kan inte bestämma mej för vilka fiskar jag ska ha i det - det finns ju såå många..
Har ni några förslag?
Verbal-slaughter skrev:
Vi kan göra såhär med: Jag såg du har Citrontetra 11 stycken,Rödmunstetra 10 stycken, Kardinal tetra 16 stycken, Neontetra 30+.. Berätta hur många som dött sen 2 veckor tillbaka?
Amaro skrev:ok, nu får du lite svar på dina frågor. Ska dock påpeka en viktig sak till att börja med. Du kan endast ha gachua eller bleheri i ditt kar pga dess storlek. Oavsätt vad de i butikerna säger så är det endast dessa 2 arter du får köpa, inget annat ur detta släkte då alla blir för stora för ditt kar. Folk som jobbar i fiskbutik vet oftast inte ett skit om vad de säljer, köp deras varor, köp dock inte allt dem säger :)
OK ang skötsel och hållning av denna firre.
Du bör ha gömställen, inget överdrivet lixom men du ska ha några grottor iallafall. bygg lite med stenar eller lägg en rot lutandes mot en sten så det blir ett gömställe etc etc. PS ju fler channor du har i samma kar desto fler grottor/gömställen behövs. Glöm bara inte att du ska strunta i att överdriva och vara jättepetig. Det är en lätt fisk att hålla, den har inte så höga krav som man kan tro.
Ja de rymmer lätt, de där hålen som du drar kablarna igenom kan du täppa igen med blå filtermatta, funkar suveränt. Jag kör med 27-28C rakt av och det funkar utan problem, varierar inte temp, känns onödigt.
Växter ska du givetvis också ha, helst mycket på samma ställe än att du har lite som är utspritt överallt i karet.
Håller inte med om att man måste vara erfaren för att hålla denna fisk, den är enormt tålig och blir sällan sjuk.
Gör regelbundna vattenbyten, variera dess kost med tex räkor, musslor mm (behöver inte vara levande foder), ha rätt temp, ge den gömställen sen har du inte så mycket mer att hålla koll på förutom att du kanske ska akta fingrarna då de växt till sig.
Svårt o säga vad de ligga på, mellan 250-500kr har jag sätt dem ligga på i olika butiker. Det varierar från butik till butik.
angrylinkan skrev:Dom här blir man lite sugen på att skaffa faktiskt:D