Fiskar från SydAmerika

#1 - 30 november 2010 19:04
Då har jag också hamnat här på zoopet och tänkte dela med mig av lite bilder på det kar som jag kör på just nu. Kommer endast att köra med Sydamerikanska fisksorter där i. har just nu Fjärilsciklider och Neontetror och kommer troligtvis forstätta köra med endast dom två sorterna. Karet jag kör dom i är ett litet 8-kantigt kar som är 55cm långt, 40cm djupt och 28cm högt. tycker det är riktigt bra mått då man får en hel del bottenyta att leka med. kommer att lägga upp bilder allt eftersom.
#2 - 30 november 2010 22:12
http://www.flickr.com/photos/56504125@N05/5221758412/lightbox/ bild på karet. Säg till om det inte fungerar. berätta gärna vad ni tycker om det lilla ni kan få ut av den bilden.
#3 - 30 november 2010 22:31
Ser riktigt bra ut med ett lite annorlunda upplägg. Det enda jag skulle försökt göra ät att få upp något mot bakrutan på något sätt. Något dunkelt men så att det händer något där. :)
#4 - 30 november 2010 23:02
Ser riktigt bra ut med ett lite annorlunda upplägg. Det enda jag skulle försökt göra ät att få upp något mot bakrutan på något sätt. Något dunkelt men så att det händer något där. :)

Tackar! :) dock så är jag inte riktigt nöjd med placeringen av den växten som är till vänster i bild.. tar upp så mycket sikt tycker jag.

Menar du upp med växter mot bakgrunden eller mer sten eller rötter? :)
#5 - 30 november 2010 23:06
scatcat skrev:
Tackar! :) dock så är jag inte riktigt nöjd med placeringen av den växten som är till vänster i bild.. tar upp så mycket sikt tycker jag.

Menar du upp med växter mot bakgrunden eller mer sten eller rötter? :)

Kan du inte placera den längre ut mot kanten kanske? Så att den hamnar i andra glasrutan.

Kanske rada med sten och någon rot mot bakrutan, som ett ras?Jag är dock usel på det personligen. :p
#6 - 30 november 2010 23:12
scatcat skrev:
Då har jag också hamnat här på zoopet och tänkte dela med mig av lite bilder på det kar som jag kör på just nu. Kommer endast att köra med Sydamerikanska fisksorter där i. har just nu Fjärilsciklider och Neontetror och kommer troligtvis forstätta köra med endast dom två sorterna. Karet jag kör dom i är ett litet 8-kantigt kar som är 55cm långt, 40cm djupt och 28cm högt. tycker det är riktigt bra mått då man får en hel del bottenyta att leka med. kommer att lägga upp bilder allt eftersom.

Mycket välkommen =) kul att en akvarist till hittat hit =) tåg din bild med ;)
Måste bara fråga vad det är som gör att du väljer just de fiskarna?
har själv sa kar och tycker de är fantastiska på alla sett å vis.. =)

Just neontetror tycker jag är otroligt vackra faktiskt =) det blåa skimrande som kommer farande i ett stim på ett 20-40 tal Åååå vad vackert...

hehe glider iväg nu känner jag..
lycka till med ditt kar och välkommen till zoopet =)
#7 - 30 november 2010 23:14
jag ska testa lite någon dag får se om jag kan få till det lite bättre! :)
#8 - 30 november 2010 23:15
Får en bild i huvudet av att det blir som två kullar med din nuvarande hög och ett "ras" bakom, men jag tar inte ansvar för eventuella misslyckanden. :p
#9 - 30 november 2010 23:20
TackarTackar!

Jadu...Neontetror är riktigt fina tycker jag! jag älskar fiskar med starka färger å det har ju dom :)

Fjärilar är ganska nytt för mig. Köpte två stycken för ett par veckor sedan men en av dom strök med i flytten tyvär. Ska hämta upp ett par nya nu i veckan.

Anledningen till att jag valde just dom är nog bara att jag fastnat för deras utseénde och beteéned väldigt mycket. verkar vara riktigt intressanta och dom är riktigt fina!

Tackar ännu en gång! :)
#10 - 30 november 2010 23:22
Det ska jag helt klart prova med! Det lät som en riktigt bra ide! :D haha nejdå jag skyller inte på någon förutom stenarna om inte dom kan ligga still som jag vill ;)
#11 - 30 november 2010 23:27
Får en bild i huvudet av att det blir som två kullar med din nuvarande hög och ett "ras" bakom, men jag tar inte ansvar för eventuella misslyckanden. :p

Jag återkommer med bilder när jag fixat till lite! :D
#12 - 30 november 2010 23:28

Det ska jag helt klart prova med! Det lät som en riktigt bra ide! haha nejdå jag skyller inte på någon förutom stenarna om inte dom kan ligga still som jag vill
#13 - 30 november 2010 23:28
Hellsson skrev:
Mycket välkommen =) kul att en akvarist till hittat hit =) tåg din bild med ;)

Måste bara fråga vad det är som gör att du väljer just de fiskarna?

har själv sa kar och tycker de är fantastiska på alla sett å vis.. =)

Just neontetror tycker jag är otroligt vackra faktiskt =) det blåa skimrande som kommer farande i ett stim på ett 20-40 tal Åååå vad vackert...

hehe glider iväg nu känner jag..

lycka till med ditt kar och välkommen till zoopet =)

TackarTackar!

Jadu...Neontetror är riktigt fina tycker jag! jag älskar fiskar med starka färger å det har ju dom

Fjärilar är ganska nytt för mig. Köpte två stycken för ett par veckor sedan men en av dom strök med i flytten tyvär. Ska hämta upp ett par nya nu i veckan.

Anledningen till att jag valde just dom är nog bara att jag fastnat för deras utseénde och beteéned väldigt mycket. verkar vara riktigt intressanta och dom är riktigt fina!

Tackar ännu en gång!
#14 - 30 november 2010 23:49
Nej vad tråkigt att det strök med en rackare.. :-/ har du en hona eller hane kvar?
Bli guldmedlem nu med så kan kasta in bilder som f.n! :P det uppskattas alltid =)
Det märkte jag när jag var ny, att man har stor nytta av det... dels kan man ju lägga in bilder.. men man har ju även tillgång till mycket annat tex alla arter man vill se ;)

Antar att det är det första kar! är riktigt kul att du väljer ett SA kar tycker jag =)
#15 - 30 november 2010 23:58
Hellsson skrev:
Nej vad tråkigt att det strök med en rackare.. :-/ har du en hona eller hane kvar?

Bli guldmedlem nu med så kan kasta in bilder som f.n! :P det uppskattas alltid =)

Det märkte jag när jag var ny, att man har stor nytta av det... dels kan man ju lägga in bilder.. men man har ju även tillgång till mycket annat tex alla arter man vill se ;)

Antar att det är det första kar! är riktigt kul att du väljer ett SA kar tycker jag =)

Jag lägger min gissning på att det är en Hane som är kvar. Rätt så säker på det. så det ska i en hane + två honor på torsdag troligtvis :) Ja jag får ta och ordna guldmedlemskap snarast!

Jag har haft en hel del akvarium innan det här. fick mitt första för 10 år sedan. å innan dess har pappa alltid haft akvarium. Har haft Platy, Neontetror, Guppy, Guramisar, Malawi, Kampfisk, mm. innan. :) Men har tyvär alltid haft "små akvarier". skulle vilja ha något på minst 200-300 liter framöver.

Men det är första gången jag ska hålla mig till fiskar endast ifrån SA nu! :)
#16 - 1 december 2010 00:11
Okej Je men då har du ju koll på läget ;)
Guld är det som gäller vettu =)

Ja förstår din känsla när det gäller "större" kar.. :-) man vill ju iof bara ha större å större :P vet inte var vi skall sluta hen.. hehe
När det gäller Sa så har jag ju en självklar favorit som jag själv fick tag i i helgen ;) Geophagus altifrons :-D sjukt fina, min mening :-)
#17 - 1 december 2010 10:06
hej o välkommen får väl jag önska med då.

tråkit det där med fjärilen. men det är tyvärr lätt hänt. de är väldigt känsliga av sig. blir lätt sjuka o droppar av.

håller med visualdarkness här o att flytta växten antingen till vänster o kanske längre bak. stora växter gör sig bättre i bakgrunden oftast :)

sen skulle jag nog skippat luftpumpen. om du nu vill köra på SA så brukar man satsa på mycket växter. o en luftpump mer eller mindre dödar din växter. den driver nämligen ut koldioxid ur vattnet o det behöver växter för att växa. o de gör itne särskillt mycket nytta för att syresätta vattnet heller. det räcker gott o väl att ha ytrörelse från filtret :)

är ett stort SA-fan jag med. :)
#18 - 1 december 2010 10:34
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag skulle tagit alla större blommor och planterat dom långt bak, [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]och satt dom så att dom ”växer upp mellan stenarna”. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Skulle skapat en bra fri yta till några trevliga dvärgciklider. [/FONT][/SIZE]
#19 - 1 december 2010 16:12
Hellsson skrev:
Okej Je men då har du ju koll på läget ;)

Guld är det som gäller vettu =)

Ja förstår din känsla när det gäller "större" kar.. :-) man vill ju iof bara ha större å större :P vet inte var vi skall sluta hen.. hehe

När det gäller Sa så har jag ju en självklar favorit som jag själv fick tag i i helgen ;) Geophagus altifrons :-D sjukt fina, min mening :-)

Dom var riktigt fina måste jag erkänna! :D
#20 - 1 december 2010 16:14
hannesc skrev:
hej o välkommen får väl jag önska med då.

tråkit det där med fjärilen. men det är tyvärr lätt hänt. de är väldigt känsliga av sig. blir lätt sjuka o droppar av.

håller med visualdarkness här o att flytta växten antingen till vänster o kanske längre bak. stora växter gör sig bättre i bakgrunden oftast :)

sen skulle jag nog skippat luftpumpen. om du nu vill köra på SA så brukar man satsa på mycket växter. o en luftpump mer eller mindre dödar din växter. den driver nämligen ut koldioxid ur vattnet o det behöver växter för att växa. o de gör itne särskillt mycket nytta för att syresätta vattnet heller. det räcker gott o väl att ha ytrörelse från filtret :)

är ett stort SA-fan jag med. :)

Tackar! Japp ska fixa iordning lite ikväll tänkte jag :) Ska försöka ordna en bild med. Jahaja ja då ryker luftpumpen utan tvekan ur karet! Tack för det tipset! :)
#21 - 1 december 2010 16:15
Kensa skrev:
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag skulle tagit alla större blommor och planterat dom långt bak, [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Calibri]och satt dom så att dom ”växer upp mellan stenarna”. [/FONT][/SIZE]

[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Calibri]Skulle skapat en bra fri yta till några trevliga dvärgciklider. [/FONT][/SIZE]

Jag ska grejja lite med det där ikväll får se om jag får till det bättre. Tack för tipsen!
#22 - 1 december 2010 16:59
Nu är det nydonat i karet + att luftpumpen är urplockad.. bilder kommer om någon timme när skiten lagt sig :)
#23 - 1 december 2010 17:12
gytt
#24 - 1 december 2010 19:17
http://www.flickr.com/photos/56504125@N05/5223923497/lightbox/
http://www.flickr.com/photos/56504125@N05/5223923295/lightbox/

nydonat... vet ej om jag gillar det än. men får bli såhär ett tag nu tror jag.
Bilagor:
#25 - 1 december 2010 19:37
Det är på väg men man får donam ycket innan man är nöjd. :p
Dina stenar är dock riktigt läckra mot sanden och växterna!
#26 - 1 december 2010 19:39
Det är på väg men man får donam ycket innan man är nöjd. :p

Dina stenar är dock riktigt läckra mot sanden och växterna!

Visst är dom! Älskar kontrasten som blir! blir å grejja hela halva natten för imorgon kommer det nya fjärilar å flyttar in! ^^
#27 - 1 december 2010 19:43
scatcat skrev:
http://www.flickr.com/photos/56504125@N05/5223923497/lightbox/

http://www.flickr.com/photos/56504125@N05/5223923295/lightbox/

nydonat... vet ej om jag gillar det än. men får bli såhär ett tag nu tror jag.

kolla kolla =) Riktigt najs ju ;)
#28 - 1 december 2010 19:44
Hellsson skrev:
kolla kolla =) Riktigt najs ju ;)

Bättre iallafall, men jag är inte nöjd än! Hehe ;)
#29 - 1 december 2010 19:45
scatcat skrev:
Bättre iallafall, men jag är inte nöjd än! Hehe ;)

Men tack så mycket!
#30 - 1 december 2010 19:59
scatcat skrev:
Visst är dom! Älskar kontrasten som blir! blir å grejja hela halva natten för imorgon kommer det nya fjärilar å flyttar in! ^^

De lär bli glada över alla fina hålor! :D
Bilagor:
#31 - 1 december 2010 20:10
De lär bli glada över alla fina hålor! :D

Jaa det finns det då gott om! :D
#32 - 1 december 2010 20:51
ser skitbra ut. men när startade du karet? så du itne pyttsar i massa fisk nu i början.
#33 - 1 december 2010 20:55
Ca. 2 månader sedan å har haft 10 neontetror i sedan dess och fjärilcikliden 3-4 veckor
#34 - 1 december 2010 20:56
DÅ är det lu-lu (lugnt med Suradialekt)!
#35 - 1 december 2010 20:57
a inga problem då :P
#36 - 1 december 2010 20:59
hannesc skrev:
a inga problem då :P

Nepp :)
#37 - 1 december 2010 20:59
DÅ är det lu-lu (lugnt med Suradialekt)!

Jajemän! :)
#38 - 1 december 2010 21:52
http://www.flickr.com/photos/56504125@N05/5224280893/

Ännu en otroligt kass bild! Den här gången ovanfrån!

...Måste verkligen skaffa en bättre kamera...
#39 - 2 december 2010 16:47
Inkoppning!
#40 - 2 december 2010 16:48
Koppa, sedan fota! ;)
#41 - 2 december 2010 16:56
Koppa, sedan fota! ;)

självklart :D ska försöka ordna bättre kamera för det också! så man ser vad det är på bilderna ;)
Bilagor:
#42 - 2 december 2010 18:27
http://www.flickr.com/photos/56504125@N05/5226455811/lightbox/
http://www.flickr.com/photos/56504125@N05/5226454335/lightbox/
http://www.flickr.com/photos/56504125@N05/5227052948/lightbox/

uscha repigt å skitigt glas får ni ignorera....
Men riktigt fina tyckte jag iallafall! fanns dock inte dom som jag igentligen ville ha! och jag blev väldigt fäst vid electric blue... men dom får bli en annan gång istället :)

Dessutom så ska det fixas till mera blå bakgrund när jag tar mig orken att måla
#43 - 2 december 2010 18:30
Vilka fina fiskar, grattis! :D
#44 - 2 december 2010 18:32
Vilka fina fiskar, grattis! :D

Tackar! riktigt glad över dom! :D totalt 4 stycken fjärilar som glider runt nu i karet!
#45 - 2 december 2010 18:36
Tänk när de blir riktig utfärgade? De kommer verkligen lysa. :)
#46 - 2 december 2010 18:38
Tänk när de blir riktig utfärgade? De kommer verkligen lysa. :)

Det ser jag fram emot! :)
#47 - 2 december 2010 18:43
De ser väldigt fina ut, varma på nått sätt :)
#48 - 2 december 2010 18:45
Narien skrev:
De ser väldigt fina ut, varma på nått sätt :)

Ja verkligen! :) Riktigt nöjd är jag!
#49 - 6 december 2010 17:27
Inte mycket nytt har hänt i burken mer än att vattnet har börjat bli lite grummligt. Ska prova att slänga i en pump till å se om det klarnar. Sen inom ett par dagar blir det troligtvis ett byte av kar till ett 80 liters istället. Dock med samma fiskar :)

Annons