Lellel2 skrev:What :O du måste ju ha missuppfattat det, det måste ju ha varit 10 st för 295? eller är det möjligt att dom får till sånna priser? För dom där funkar det väl inte att bara köpa några få st, dålig utdelning för fötterna och ensamma fiskar. och i övrigt verkar ju fisken inte vara något estetiskt mirakel. Du är inte sugen på att köpa något 100 tal och gå till butiken och sälja för en 100-lapp styck? bra profit för alla inblandade ;)
Trevliga bilder du hade ansjo, ser ut att vara ett riktigt drömställe att åka till. Fanns massor av filmer på youtube också såg jag.
Lellel2 skrev:Det är vad som står i blocket annonsen också :D kanske skulle slå till på ett gäng och öppna beauty salong? Undra om dom är knepiga att odla på? ingen som har gjort det eller har en kompis eller kompiskompis som gjort det?
Ifs så skiter jag fullständigt i om det är äkta eller låtsas fiskar som tuggar på mina tår, bara det inte är något som tar sig in i huden..
Kjell Fohrman skrev:Jag tror uppriktigt sagt att psoriasisvård enligt detta koncept inte är tillåtet i Sverige. Att låta fiskar sköta vården lär nog bryta mot diverse lagar.
Garra rufa såldes det en del av i Sverige för 5-6 år sedan när de först blev aktuella, men intresset verkar ha ebbat ut för dom är inte så vanliga längre.
endymion skrev:Det har väl fullkomligt exploderat med liknande anläggningar de senste två åren i Sverige vissa kör med de riktiga andra importerar tilapia själva.
Kjell Fohrman skrev:Det är möjligt - men frågan är fortfarande om de har tillstånd för detta. Jag tror inte den typen av verksamhet har en tanke på att det kan behövas och myndigheterna bryr sig sällan innan det blir ett problem.
endymion skrev:Myndigheterna har dem under observation.
Lellel2 skrev:Varför "krävs" det myndighetsinblandning i detta? Sjukdomar? allmänt när det gäller hälsovård? Djurplågeriaspekt?
Lellel2 skrev:Okej, det låter ju ganska vettigt. Att bedriva avel och uppfödning av fiskar, är det kommersiellt? vart går gränsen för när man behöver utbildning, finns det någon riktlinje uppdragen? Ursäkta OT
Bygert skrev:Det finns regler för sällskapsdjur, cirkus, djurförsök, pälsproduktion... och ett antal användningsområden för djur ytterligare. Den här användningen av djur passar inte in i något av det som det finns regler för, det är helt oreglerat område. Det finns inget tillståndskrav som är aktuellt och det finns inga särskilda djurskyddsregler. Det enda jag kan se att man kan göra åt saken med dagens regler är om man kan visa att djuren lider och åtala för djurplågeri.
Det var djurskyddssidan, det finns ju också en medicinsk sida av saken. Djur används på annat sätt i behandlingar, blodiglar för att behandla kroppsdelar som sytts tillbaka, fluglarver för att rensa upp i sår. Det ser inte ut att vara mycket regler när det gäller sånt heller, det finns till och med folk som ger kurser till vem som vill i behandling med blodiglar.
Så länge man aktar sig för att åka dit för kvacksalveri genom att prata för högt om medicinska effekter av de där fiskarna utan mer marknadsför det som något i stil med skönhetsbehandling så tvivlar jag på att man kommer åt det den vägen heller. Gillar man inte det här eller tycker att det behövs nån slags reglering så blir det till att skriva ihop nåt nytt, den här verksamheten ramlar rakt igenom det som finns idag.
endymion skrev:Det är bara ryggradsdjur som kräver tillstånd. Allt annat kan man göra nästan vad man vill med.
Om jag inte minns fel finns det en bevisad effekt av att just Garra rufa lindrar psoriasis. Pga att den har en enzym i salivet och jag tror att detta enzym ingår i psoriasismedicin.
endymion skrev:Det är bara ryggradsdjur som kräver tillstånd. Allt annat kan man göra nästan vad man vill med.
endymion skrev:Om jag inte minns fel finns det en bevisad effekt av att just Garra rufa lindrar psoriasis. Pga att den har en enzym i salivet och jag tror att detta enzym ingår i psoriasismedicin.