Fiskar eller fotboll?

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 11 juni 2004 19:50
För mig blir det nu fotboll en tid framöver (även om jag för den skull inte glönmmer att mata fiskarna och byta vatten).

Så här kommer det att gå (tror jag[:-17])

I grupp 1 går Spanien och Portugal vidare.
I grupp 2 Frankrike och England går vidare även om Kroatien kan överraska.
I grupp 3 som är den svagaste gruppen går Italien och förhoppninsvis Sverige vidare (vore dåligt annars eftersom det är den sämsta gruppen).
Grupp 4 blir tuff - 3 riktigt bra lag - Tjeckien med de bästa resultaten bakom sig de senaste åren, Tyskland som alltid går långt i turneringar och Holland som har ett mycket bra lag. Mitt tips blir Tjeckien och Tyskland fast jag hoppas det blir Thjeckien och Holland.

Kvartsfinal 1 - Frankrike mot Portugal. Tufft för Frankrike att möta hemmalaget men de vinner nog.
Kvartsfinal 2 - England mot Spanien. Svårt igen, men Spanien brukar ju ofta klappa ihop mot slutet av turneringarna så jag tror England vinner.
Kvartsfinal 3 - Italien mot Tyskland. Inte mina favoritlag direkt Tyskland tråkigt och Italien filmar). Motsättningar som vanligt i Italiens lag och de skyller alla motgångar på domarn. Tyskland har två alternativa målvakter (Kahn och Lehmann) som bägge är säkerhetsrisker och den som får stå kommer säkert att schabbla in ett mål. Tror dock att Tyskland vinner.
Kvartsfinal 4 - Sverige mot Tjeckien. Tjeckien är bästa laget, men Sveriges chans ligger i att Tjeckien inte har någon erfarenhet av stora turneringar. Tror dock tyvärr att Tjeckien vinner.

Semifinal 1 - Frankrike mot England. Frankrike vinner och Svennis "avrättas" eftersom ju England är världsbäst (i England i alla fall). Någon Sir Svennis lär han aldrig bli.
Semifinal 2 - Tjeckien mot Tyskland. Håller på Tjeckien men tror att rutinen vinner över kvalitet och Tyskland vinner.

Final - Frankrike mot Tyskland. Frankrike vinner och Henry gör segermålet när det är en kvart kvar geonom en tåfjutt som Kahn schabblar in mellan benen.

Genom att läsa detta inlägg så har ni nu fått reda på hur det kommer att gå så behöver ni inte kolla på fotbollen - men eftersom jag inte litar ett dyft på mig själv så kollar jag i alla fall[:o)]
#2 - 11 juni 2004 19:52
Kjell, du kan mycket om akvarium men nu har du även bevisat att du kan fotboll. Har igår satt en 500:- på Frankrike-Tyskland i final med Frankrike som vinnare. Bra jobbat.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 11 juni 2004 20:01
Har igår satt en 500:- på Frankrike-Tyskland i final med Frankrike som vinnare.

Då var det ju tur för dig att jag inte avslöjade hur det skulle gå innan du satsade dina pengar, för nu kommer ju oddset att rasa[8)]
#4 - 11 juni 2004 20:02
Kjell, har du tippat något inför Em?[;)]
#5 - 11 juni 2004 20:06

Det bästa med fotbolls-EM är att det blir hyggligt lugnt på golfbanorna när "viktiga" matcher spelas :)
#6 - 11 juni 2004 20:33
<font color="red">Frankrike - Italien i finalen. Hur kan du tro Tyskland [:P]?
Sverige kommer gå långt. Zlatan har visat att han är på riktigt spelhumör, och istället för att stå och titta på bollen och vänta på pass, så har han börjat kämpa för att erövra den. Ytterbacken Edman har också visat kämparglöd och gör långa rushningar på kanten med inlägg. *Hoppas verkligen* att de har Källström på mittfältet istället för Svensson... usch [;)].

Men som Thomas Wernerson så verkar allt stämma för bra, inga vidare skador, inga slagsmål (som i WM 2002). Stämmingen är bra. Men var är haken?

Själv är jag optimistisk och tror att Sverige går till Semifinal eller Final. Om de vinner eller inte får vi se. Imorrn ska jag i alla fall se inledningsmatchen ombord på Cinderella (Ålands kryssning). Heja Sverige! </font id="red">
#7 - 11 juni 2004 20:52
Tjeckien vinner. Holland och Tyskland kommer inte gå långt.
#8 - 11 juni 2004 21:09
Sluta drömma grabbar , Kjell har rätt . Punkt slut !!!!

Mina 5000:- kommer att sitta som en smäck hos någon zoo handlare :-)

10 grabbar som satsat vars 500 vinnaren tar allt.

kommer att bli en ny pump till 540 karet samt eventuellt VF Diskus till 720 karet....., om man vågar ???
#9 - 11 juni 2004 21:48
Mitt tips är att Holland vinner finalen efter att Frankrikes Barthez gör nåt råidiotiskt i finalen... Van Nistelrooy avgör med ett 2-1 nickmål i 84:e minuten, (Sverige får spela bronsmatch där italien vinner på straffar efter 1-1 i matchen)
#10 - 11 juni 2004 21:58
Å jag tror att pappa (läs min man) kommer sitta klistrad framför TV:n medans mamma (läs jag) kommer ha fullt sjå med att mata ungar, mata fiskar, byta blöjor, byta vatten, städa rum och ansa akvarier!!!

ÄNTLIGEN FÅR JAG SKÖTA FISKARNA SJÄLV!!!!!!!!!!!!!

Mamma Jenny
#11 - 11 juni 2004 22:58
Hmm.. Sverige kommer gå till final faktiskt... Oväntat men sant.. England klarar sig inte ur gruppspelet och inte Tyskland heller. Kahn gör som Seaman gjorde 2002 - en jättetavla och visar att man kan vara för gammal som målvakt..

Spanien gör som vanligt - går till kvarten men inte längre... Italien kommer vinna mot Bulgarien och Danmark med 1-0 och spela 1-1 mot Sverige..

Chippen kommer göra ett avgörande mål för Sverige och Källström kommer att dundra in en sjuhelsikes frispark.. Zlatan gör som han gjorde mot Finland senast - dribbla bort fyra försvarare samtidigt och Henke Larsson gör 4 mål totalt..

Så kommer det att bli..
#12 - 13 juni 2004 14:29
Fotboll?? Bah... en sport för veklingar! SM i knyppling hade varit mer intressant. Nej, ge dem var sin boll istället så de slipper gnabbas om en enda eftersom de ändå inte får slåss om den!
/J
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 13 juni 2004 14:37
Fotboll?? Bah... en sport för veklingar!

Sorry men vi som skriver här kommer inte att spela utan vi tittar på SAMTIDIGT som vi knypplar eller vad vi nu gör.
#14 - 13 juni 2004 15:21
Det kommer bli en härlig tid, med uppstart av 150 l, samtidigt som TVn står på i bakgrunden.

Zlatan bli hjälte och Sverige går vidare från gruppen tillsammans med Italien, men åker ut direkt sen. Tyvärr. Italien vinner.

#15 - 13 juni 2004 15:27
För mig blir det både och eftersom mina kar står i tv-rummet. Själv tror jag attt Frankrike tar hem det hela. Dom har ett komplett lag med gott om spelare som kan avgöra på egen hand!
#16 - 13 juni 2004 15:43
<font color="red">Skall snart se Kroatien - Schweiz, två spännande lag. Men 20:45 brakar det loss på allvar, England - Frankrike! Vad tippar ni i den matchen? Själv satte jag en tia på 3-3. Oddset var 48 ggr pengarna. </font id="red">
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 13 juni 2004 16:53
England - Frankrike! Vad tippar ni i den matchen?

1-1
#18 - 13 juni 2004 17:19
2-1 Frankrike, som kommer att möta Italien i final. Tyvärr går Sverige inte vidare från gruppen.....
#19 - 13 juni 2004 17:20
2 - 0 till Franrike... Även om Svennis är en bra tränare så hjälper det inte om man har ett inkomplett lag..
#20 - 13 juni 2004 17:46
jag föredrar både och men jag har ju skaffat troffar nu så det e skojjigt :D sorry om jag drar upp det här igen men det där du sa en annan gång kjell när du sa att dina frontosor äter upp din troffar det gör inte frontosor om dom inte får mat och du har antagligen inte matat din frontosor! :P
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 13 juni 2004 18:21
det där du sa en annan gång kjell när du sa att dina frontosor äter upp din troffar det gör inte frontosor om dom inte får mat och du har antagligen inte matat din frontosor!

Då får dom inte mat i sjön heller eftersom fiskar är deras naturliga föda där.
Apropå det[8D] - hoppas verkligen att matchen mellan England och Frankrike blir bättre än den jag just sett[:-89]
#22 - 13 juni 2004 18:41
Jag och Lillebror tror att det blir Frankrike och Italien som kommer slåss om guldet. Även guldisarna/slöjisarna Nico, Nemo, Fleppe, Birger Brosa och Bullen är inne på det spåret. Iaf Nico, Nemo och Fleppe för eftersom deras akvarie står nära tv'n så de har möjlighet att se matcherna och bilda sig en uppfattning :o)

Så här ser Nemo, Nico och Fleppe ut (nemo i mitten)

http://www.zoonen.com/res/user/213689/213818/fisk3_orig_SE.jpg

Så här ser Nemo ut när det blir måååååål för favoritlaget:

http://www.zoonen.com/res/user/213689/galleri/213829/fisk5_orig_SE.jpg
#23 - 13 juni 2004 18:44
L0L det är ju såklart att dom äter fisk isjön men inte i fångenskap om du ger dom mat!
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 13 juni 2004 19:38
L0L det är ju såklart att dom äter fisk isjön men inte i fångenskap om du ger dom mat!

Varför det - en rovfisk i naturen är en rovfisk också i akvarium förutsatt att man inte matar dom för mycket så de blir stora feta slöa kolosser - tyvärr behandlar en del sina fiskar på detta sätt - bedrövligt[:(!]
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 13 juni 2004 20:39
citat:

---------------------------------------------------------------

England - Frankrike! Vad tippar ni i den matchen?

----------------------------------------------------------------

1-1

ja, ja nära i alla fall - tipset sprack när det var 10 sekunder kvar av matchen, men nära skjuter ingen hare[:o)]
Inte illa tippat matnil - hoppas åtminstone att du får fel när du tippar att Sverige inte går vidare från gruppen
#26 - 13 juni 2004 20:40
frankrike 2-1 england Nemo är ledsen
#27 - 13 juni 2004 20:54
England - Frankrike 1-2...pga Liverpool!!

Om man skall vara helt ärlig så vann fotbollen ikväll...men jag är grymt irriterad på klantigheterna som Liverpoolspelarna stod för i slutet. Men om man spelar med handbollsförsvar och destruktivt spel så borde man av historia förstå att det aldrig håller...mot ett lag som Frankrike.
#28 - 13 juni 2004 21:21

Är bara så att England hade varit värda segrare allt faller när beckham missar straff men tyvärr så är fotbollen.

Själv tycker jag det är konstigt att ingen nämner Danmark som jag tror har bra chans tror dom kan gå hela vägen såvida inte sverige kniper deras plats det roligaste hade varit sverige och danmark vidare från våran grupp.

Sen vad gällande frontosorna så kan dom mycket väl äta fiskar även om det betendet har minskat med takt med odlingen däremot kan vildfångade exemplar sluka både en och annan fisk.

Om det händer bli inte förvånad du har blivit varnad.

Däremot har jag haft både mindre malawiciklider tillsammans med frontosor jag har prinsessor och jullar med frontosor och även yngel från frontosorna själva utan att några fiskar har blivit uppätna men risken fins och den skall man vara medveten om.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 14 juni 2004 06:20
DEt är ikväll det gäller - Sverige ställer väl som vanligt uppp med ett lite fegt lag med Nilsson istället för Chippen och Källström istället för Svensson - men å andra sidan är det väl just pga alla dessa defensiva laguttagningar som Sverige brukar prestera mer än vad man kan "begära" utifrån förutsättningarna. Men nog hade det varit kul med ett mittfält bestående av Chippen, Ljungberg, Källström och Svensson, men det lär vi aldrig få se.
Ikväll är det väl också upp till bevis för våra "superstjärnor" - Henke, Ljungberg och Zlatan - ingen av dem har väl direkt tidigare på något sätt motsvarat sin stjärnstatus i landslaget.
Nu håller vi tummarna.
#30 - 14 juni 2004 06:29
Hej.
Om ni inte har något att göra mellan matcherna kan ni kolla veckansspel på svt.
/Andreas
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 14 juni 2004 06:50
Om ni inte har något att göra mellan matcherna kan ni kolla veckansspel på svt.

Det är då vi sköter våra fiskar. Tippar för övrigt att både Sverige och Italien vinner med 2-1 ikväll.
#32 - 14 juni 2004 07:14
Har någon här gjort en drömelva på aftonbladet?

Isåfall kunde det varit kul att fixa en liga för zoopettare

Jag har ett lag.
#33 - 14 juni 2004 07:17
Jo men det här har med fotboll o göra..:)
#34 - 14 juni 2004 07:26
har tippat en del olika sprack på potogal-grekland 3-0 och spanien-ryssland x de var nära.
#35 - 14 juni 2004 07:37
Jag tror Sverige kommer vinna rätt klart idag.. 3-0... Sveriges defensiv är väldigt bra och med Andreas "Bläckfisken" Isaksson i mål så blir det svårt för ett ostrukturerat Bulgarien...
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 14 juni 2004 07:47
Vilka fotbollsspelare har fisknamn - i hastigheten kommer jag bara på två stycken i engelska ligan - Steve Guppy och Mark Fish (tror jag dom heter).
#37 - 14 juni 2004 08:08
Jag kommer inte på någon som har bara ett fisknamn som namn men däremot väldigt många där fiskarter ingår: Mi<font color="red">haj</font id="red">lo Pjanovic i Spartak Moskva t.ex.
#38 - 14 juni 2004 08:35
Mcoist: Sök på Tricella på drömelvan...[:D]
#39 - 14 juni 2004 08:40
själv ska man till portugal i veckan o kolla på sverige - italien samt en annan match
#40 - 14 juni 2004 08:41
Ursprungligen skickat av phat

själv ska man till portugal i veckan o kolla på sverige - italien samt en annan match

Men va bra, då gömmer jag mig i din väska och åker med... =)
#41 - 14 juni 2004 18:35
Kom igen nu sverige! Krossa bulgarerna!
[:-97][:-76]
#42 - 14 juni 2004 19:20
Ursprungligen skickat av Robot

[quote]Ursprungligen skickat av phat

Men va bra, då gömmer jag mig i din väska och åker med... =)
[/quote]

hehe äår helt ointresserad av fotboll så det lär bli tråkigt [:-48]
#43 - 14 juni 2004 20:41

Jag tror Sverige kommer vinna rätt klart idag.. 3-0... Sveriges defensiv är väldigt bra och med Andreas "Bläckfisken" Isaksson i mål så blir det svårt för ett ostrukturerat Bulgarien...

Jag som trodde på 3-0... Det hade varit ett bra resultat.. men nu, 5-0!! Vilken tur att Lucic fick ont i revbenen så det blev åka av på högerkanten oxå...
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 14 juni 2004 20:50
Fantastiskt - lite tur och mycket skicklighet - det blir 5-0.
Usla kommenataror dock som inte ens såg skillnad mellan Svensson och Linderoth och flera gånger sa fel.
Ingen märkte heller att Sverige spelade med en helt annan taktik med BÅDE Svensson och Linderoth som defensiva mittfältare som omväxlande gick fram (Linderoth oftare än Svensson).
Henke var mer defensiv och var väl egentligen inte så bra men två kanonmål efter inlägg från Edman resp. Svensson säger väl ändp allt.
Zlatan utmärkte sig främst genom mycket fina passningar (han som inte kan passa!!!!).
Ljungberg bäst på plan genom att springa, kämpa och ta massor av stryk.
#45 - 14 juni 2004 20:53
Oj oj oj!!! 5-0 till Sverige mot Bulgarien...vilka enorma killar vi har egentligen!

Nu snurrar jag av glädje...

Och Aston Villa spelare glänste idag...först Danmark genom Sörensen och Laursen...sedan Kung Mellberg och Allbäck i Sverige!!

Måste också ge ett beröm till Lasse & Tommy...bra taktik och rätt uppställning (jag blev överbevisad).
#46 - 14 juni 2004 21:20
Man blir ju lite smusugen på att sjukskriva sig coh åka ner till Portugal!
#47 - 14 juni 2004 21:34
JAAAAAAAAAAAA!!!! hörde jag stup i ett från teverummet och hoppades att karlarna i huset sett yngel av praktbotia eller siamensis svischa förbi framrutan - men icke - det var bara Sverige som gjorde mål... ;)
#48 - 14 juni 2004 22:21

Ok hittade dig men det gick inte att skapa kompis liga just nu skulle komma upp lite senare.

Hmm ingen mer än vi här som har ett EM-Drömelva lag hade varit roligt om det hade varit fler som hakat på sen när det går att fixa kompis liga.
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 15 juni 2004 14:29
Ytterligare en intressant match idag - Holland mot Tyskland. Den kanske viktigaste personen på plan blir också en svensk - nämligen domaren.
Det är egentligen otroligt hur stor domarens betydelse är - ett litet misstag så förändras hela matchbilden.
Både Sverige och Bulgarien skulle haft en straff (förutom den Sverige fick) - tämligen klart men domaren missade.
Linderoth skulle egentligen haft ytterligare ett gult kort och skulle då ha blivit utvisad i början av andra halvlek.
Svenskarna trodde själva att Zlatan var offside vid sveriges första mål, men ingen avblåsning kom.
Allt detta är situationer där ett annorlunda domslut mycket väl helt hade kunnat förändra matchbilden.
Detta är ingen kritik av matchens domare, tvärtom han var mycket bra. Domaren har egentligen ett omöjligt uppdrag och är hopplöst underbetald - en domares årslön ligger långt under spelarnas "veckopeng" och ändå är han den viktigaste personen på planen.

Skönt att kvällens stora match går i SVT så man slipper titta på reklam i tid och otid och slipper höra på två inkompententa matchkommentatorer. Inte en enda matchanalys klarade de av - meningslösa kommentarer som "nu går kung Zlatan ut", nu är XXX skadad etc. etc. De flesta av oss som tittade på matchen är inte blinda och vi kan faktiskt själva räkna ut att en person är skadad som ligger ner och vrider sig etc. etc. Bisittarens uppgift borde i alla fall vara att ge en del analyser - nu upptäckte de t.ex. inte ens att Sverige helt bytte spelsystem när Lucic blev skadad.
Tacka vet jag Ralf Edström - nästa gång som en toppmatch sänds i TV4 så blir det till att leta fram transistorn och använda ljudet därifrån.
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 16 juni 2004 06:58
Gnällde ju i mitt förra inlägg på TV4-kommentatorerna - i gårdagens "TV4-match" (Tjeckien-Lettland) så tyckte jag dock att kommentatorerna där (bl.a. Martin Dahlin) skötte sig på ett bra sätt.

Annars var väl gårdagens höjdpunkt Holland-Tyskland som blev en riktig kämpamatch. Tyskland var väl det bättre laget men oavgjort var ändå rättvist tycker jag.
Ikväll ser jag främst matchen Portugal-Ryssland som Portugal (även Ryssland för den delen) bara måste vinna annars är det kört - vore tråkigt om Portugal försvann redan nu när de har hemmaplan.
#51 - 16 juni 2004 11:10
Är egentligen rätt så ointresserad av fotboll men oj så skoj det var att sitta på en bar i Bulgarien när Sverige-Bulgarien spelade... De stackars servitörerna hade det inte lätt. Tänk att behöva servera en massa glada svenskar en sådan svår stund... De blev allt otrevligare ju längre in i matchen vi kom, och vi tyckte så klart bara de var jätteroliga att studera..
#52 - 16 juni 2004 11:21
Portugal vinner idag. Superdivan Rui Costa (som var världsspelare förr) får stå över till förmån av Deco, den nya superstjärnan i Portugal. Luis Figo behöver ha en brännare i röven så han kommer igång ordentligt.

Ryssland har förlorat mycket på att de skickade hem "ikonen" Mostovoi...det blir oerhört svårt för Ryssland om de får ett mål i baken tidigt. Man får inte glömma hur viktig Mostovoi är för Rysslands landslag...men tyvärr så glappa käften för mycket och det tålde inte ledningen (helt förklarligt).

Jag tippar på att Portugal slår Ryssland med 3-1 och mål av Deco, Gomes och Figo.

Spanien vinner mot Grekland. Matchvinnare blir Fernando Torres![:D]
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 16 juni 2004 12:29
vi tyckte så klart bara de var jätteroliga att studera..

Det förstår jag[}:)]
#54 - 16 juni 2004 20:45

HEHE tricella jag leder över dig i drömelvan.

Jag har 92 poäng

Sök mig som Mcoist eller Mcoistboys
#55 - 16 juni 2004 21:23
Hehehe...det är inte färdigt än!![:-5]
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 17 juni 2004 08:27
Det vill nu mycket till för att mitt tips om hur det skall gå kommer att spricka redan i första gruppen. Jag tippade att Spanien och Portugal skulle gå vidare och för att det skall bli så så krävs
1/ att Portugal slår Spanien i nästa omgång
2/ att Ryssland slår Grekland i nästa omgång
3/ att Rysslands seger måste vara större än Portugals
Inte mycket till chans eftersom dels Spanien hitintills dels varit det bästa laget och att Ryssland har flera spelare avstängda i nästa match (bl.a. deras särklassigt bäste försvarare - bäst på plan igår).
Synd också på domartabben igår (utvisningen av målvakten).

Fast å andra sidan behöver vi kanske inte vänta till nästa omgång innan mitt tips spricker - om England åker på däng ikväll så är det kört.
Skall bli kul att se engelska kämpatakter ikväll - bedrövligt annars att se portugisiska skådespelartalanger igår kväll. En ryss sparkade efter avbläsningen en lös boll på en halvliggande Maniche (eller om det nu var någon annan portugis) - bollen tog löst på armen, men portugisen slängde sig handlöst bakåt och tog sig för ansiktet[V]. Med sådana spelare i laget hoppas jag att mitt tips spricker och att Portugal åker ut i gruppspelet även om det självklart är tråkigt för befolkningen i värdlandet och för fotbolls-EM som fest.

Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 18 juni 2004 08:40
England vann i alla fall så mitt tips har inte spruckit ännu i all fall.
Nära också att Kroatien slog Frankrike - hur kunde kroaten skjuta över från 3 meters håll när det bara var några sekunder kvar av matchen.
Frankrike fick också ett mål felaktigt godkänt trots att det var tydlig hands på målgöraren strax innan. Kanske en liten kompensation från domarens sida eftersom Kroatien mycket lättvindigt hade fått en straff som de gjorde mål på.

Men nu ser vi fram emot kvällens match - det är då Sverige verkligen sätts på prov. Bulgarien (tillsammans med Lettland) sågs ju ändå i förväg som turneringens sämsta lag, nu möter vi den klara gruppfavoriten. Jag hoppas på oavgjort, men men.....
#58 - 18 juni 2004 17:31
Drygt en timma kvar.... börjar bli lite nervöst nu. [:-84]

Tippar med hjärtat 2-0 till Sverige!
#59 - 18 juni 2004 17:48
Är det fotboll ikväll IGEN? Äh, det spelar ingen roll, firrarna är mer intressanta ;-)
#60 - 18 juni 2004 20:32
Uahhh! Till och med jag tycker det är en rysare just nu med 1-1...
#61 - 18 juni 2004 20:38
YESSSS fan va fint mål av zlatan
#62 - 18 juni 2004 20:48
Ojojoj.....det var en riktig nervpärs och med tanke på hur matchbilden var så känns 1-1 som en liten vinst.
#63 - 18 juni 2004 20:49
Zlatan zlår zom zanligt zill izen... Gött!
#64 - 18 juni 2004 20:52

Zlatan zlår zom zanligt zill izen... Gött!

Zu zenar zäl Zött?
#65 - 18 juni 2004 21:02
Sverige[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 19 juni 2004 10:34
Skönt men än är inte pärsen över. Nog skulle det sitta fint med 2-2 mot Danmark - i så fall är både Danmark och Sverige vidare.
Annars måste jag säga att jag tyckte att italienarna uppträdde mycket bra - definitivt inga primadonnafasoner som de så ofta (med rätta) blir beskyllda för.
Vi får ju faktiskt erkänna att Italien var bättre än Sverige, men de "föll" på eget grepp när de redan från starten i andra halvlek började spela defensivt (eller om skall se det positivt ur svensk synvinkel så orkade de inte längre spela så offensivt). När sedan Zlatan gjort drömmålet så tog de totalt över igen och spelade ut Sverige.
Beröm till de svenska förbundskaptenerna som verkligen satsade offensivt i andra halvlek (plockade ut en back till förmån för en forward).
Gnälla vill jag göra på Tomas Wernersson som likt en papegoja hela turneringen och även innan tjatat om att Kim Källström skall in och Anders Svensson ut, när det var VM så tjatade han likt en papegoja hela tiden om att Anders Svensson skulle in. Se till att analysera matchen istället. Nu går hans analys enbart ut på att bevisa att han har rätt som att påstå att "matchen vände" när Källström kom in. Matchen vände ju i själva verket när domaren blåste igång andra halvlek då Italien började spela defensivt och de sedan vid varje byte ersatte en offensiv spelare med en defensiv och Sverige gjorde tvärtom.

Ett plus dock till Glenn Strömberg som utan tvekan är den den särklassigt bäste av de 4 bisittarna till huvudkommentatorerna.

I matchen tyckte jag väl att de stora besvikelserna var Ljungberg och Larsson, men utan tvekan så var de mycket hårt bevakade så man kan kanske inte begära mer, trots allt mötte vi ju ett bättre lag.
Bäst var självklart Isaksson och Zlatan.

Högersidan (Nilsson och Wilhelmsson) fick mycket kritik, men det var kanske inte så konstigt eftersom Italien bästa spelare satsade på den kanten.
Detta till trots så kom faktiskt Italien igenom nästan lika många gånger på vänstersidan (Edman och Ljungberg) och var dessutom därifrån inlägget till Italiens mål kom.

Summering:
Hela Sveriges lag gjorde en kämpainsats som aldrig gav upp trots att de mötte ett bättre lag.

Sanningen:
Ingen är bättre än sin sista match. Förlorar vi mot Danmark ja då är 5-0 mot Bulgarien och 1-1 mot Italien inget värt.
Så nu laddar vi om.

Ikväll ser jag fram emot Holland mot Tjeckien.
#67 - 19 juni 2004 10:44
<font color="red">Precis som de i stuidon sa, så borde inte Isaksson skrivt på sitt kontrakt med Rennes. Efter denna match lär han bli efterfrågad av storklubbar. Matchens bästa spelar helt klart Isaksson, därefter Zlatan! </font id="red">
#68 - 19 juni 2004 11:08
Ett plus dock till Glenn Strömberg som utan tvekan är den den särklassigt bäste av de 4 bisittarna till huvudkommentatorerna.

Jag håller helt med dig här. Glenn Strömberg är strålande på att förklara fotboll och det märks att han är italien influerad då dessa människor är galna i fotbollens magi.
Jag gillar även Rit-Ola som förklarar spelsystem på ett väldigt ingående och fyndigt sätt! De lyfter programmen med sina analyser...
#69 - 19 juni 2004 11:22
Precis som de i stuidon sa, så borde inte Isaksson skrivt på sitt kontrakt med Rennes. Efter denna match lär han bli efterfrågad av storklubbar.

Kanske för Djurgården som förlorar en hel del pengar, men det är nog bättre att gå till en klubb där man inte riskerar att få sitta på bänken.

Guy
#70 - 19 juni 2004 12:10
Kanske för Djurgården som förlorar en hel del pengar, men det är nog bättre att gå till en klubb där man inte riskerar att få sitta på bänken.

<font color="red">Isaksson har spelat i Juventus en tid förut, och han har en del rutin nu. Jag tror att han kunnat komma i en riktigt storklubb.

Glenn Strömberg bor ju i Italien och kan det mesta om det italienska spelet. Staffan Lindeborg, Glenn Strömberg - EM's bästa kommentatorer. Gillar också Chris Härenstam.</font id="red">
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 19 juni 2004 12:17

Håller helt med - bättre att utvecklas i en lite "sämre" klubb än sitta på bänken i en storklubb.

Jag gillar även Rit-Ola som förklarar spelsystem på ett väldigt ingående och fyndigt sätt!

Håller helt med där också.
#72 - 19 juni 2004 12:41
Om affären hade varit klar som Rennes säger finns det absolut ingen anledning för DIF att vänta med att gå ut med det. Isaksson själv ger heller inga kommentarer om att det är klart. Alltså är affären inte klar! Förmodligen förhandlar klubbarna med varandra och det ser bra ut (rennes synvinkel) för en försäljning, men som sagt. Nya infall och händelser (Ex.italienmatchen) kan förändra förhandlingsbilden...
#73 - 19 juni 2004 13:11
<font color="red">Enligt franska källor är affären redan klar. Men som du säger så har ej Isaksson bekräftat.</font id="red">
#74 - 19 juni 2004 13:51
Det här kommer från dif.se

En eventuell affär meddelas omedelbart på vår hemsida.

Uppgifterna och ryktena om att Andreas Isaksson skulle var klar för Rennes fortsätter i en strid ström. Inget av detta är dock sant. I dagsläget har Djurgården inte ens fått något nytt bud från Rennes att ta ställning till utan bollen ligger just nu hos Rennes.

Om en eventuell affär med Isaksson och Renne, eller någon anna klubb, skulle bli av kommer vi omedelbart att meddela detta här på dif.se, så länge det inte står här är det just bara rykten och spekulationer.

#75 - 19 juni 2004 23:03
Jaha, så har man då fallit för grupptrycket och sett sin första fotbollsmatch! Sambon är glad och vi hade riktigt trevligt med popcorn och öl framför Tjeckoslovakien-Holland. Det blir nog ingen vana och ni kan definitivt inte förvänta er några intelligenta inlägg om spelarköp från min sida, men nu har jag försökt iallafall ;)
#76 - 20 juni 2004 07:28
Här är ett troligt scenario för det fortsatte mästerskapet.

Grupp A:
Grekland slå ett omotiverat Ryssland och Spanien klarar lika mot Portugal.
1. Grekland
2. Spanien

Grupp B:
Frankrike slår Schweiz och England klarar minst 1 pinne mot Kroatien.
1. Frankrike
2. England

Grupp C:
Sverige spelar 1-1 mot Danmark och Italien vinner enkelt.
1. Sverige
2. Italien

Grupp D:
Tjeckien klara gruppsegrare, Tyskland vinner på ren motivation och tar andraplatsen för Holland som förgäves slår Lettland.
1. Tjeckien
2. Tyskland

Alltså kvarten:

Grekland - England
Frankrike - Spanien
Sverige - Tyskland
Tjeckien - Italien

I semi får Sverige möta Grekland eller England. Känns som en okej lottning.
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 20 juni 2004 09:17
Svar till Lenita:
Hemma hos oss är nog hela familjen lika intresserade av fotboll - det kanske t.o.m. är så att min fru är ännu mer intresserad än vad jag är och att min dotter är ännu mer intresserad än min son är.

Svar till tälje:
Är det inte lite sent att komma med ett tips om hur det går i gruppspelet nu - två av tre omgångar har ju spelat. Varför fegspelade du inte ännu mer och väntade till efter nästa omgång också[;)]
Om du skulle få rätt så hade jag i alla fall rätt i sju av åtta kvartsfinalister - inte så illa eftersom jag tippade inan fösrta matchen var spelad.

Skoj att Lettland igår lyckades knapra åt sig en poäng av Tyskland.
Igår spelades också EMs hittintills bästa match mellan Tjeckien och Holland. Tyvärr spelade två "domarmisstag" en avgörande betydelse - Holland fick en spelare felaktigt utvisad och ett mål felaktigt godkänt. Det är inte lätt att var domare inte.

Ikväll dömer Anders Frisk den avgörande matchen mellan Spanien och Portugal - ingen lätt uppgift inte.
Matchen i sig skall dock bli mycket intressant.

Tråkigt dock att bägge matcherna ikväll spelas samtidigt - då får man ju bara se en match idag[:(]
#78 - 20 juni 2004 09:52
Kjell: Menade inte att kvinnor inte är lika intresserade av sport som män. Kommer från en speltokig familj där alla systrarna skrek som galna på Ralf Edström, Stenmark m.fl. Spelade själv fotboll tills jag var 14 (i damlaget från jag var 7 år - svårt med spelare ute på landet vet du;) Men tappade intresset och ägnar mig numera åt rodd och filosofi. Jag kommer givetvis att se en eventuell finalmatch med Sverige!
#79 - 20 juni 2004 10:00
elvan mot Danmark bör nog inte innehålla Mjällby
skulle nog vilja se Kim på den def mittf platsen.
Han har ju ändå hyfsade defensiva egenskaper och sen kan han ju bygga upp spelet på ett enormt mycket bättre sätt än träben Mjällby.
Sen är ju han i form och får spela i klubblaget,
ytterliggare har Mjällby just kommit tillbax från en lång skade period, han borde vara helt utesluten,,,,
skulle tillochmed hellre spela allbäck där :),,,

och in med nån som har vanan att spela högerback,, tycker synd om Micke Nilsson som inte alls kunde hitta sina possitioner mot Italien...

Svar till kjell:

jag har Tjeckien tillsamans med England som finallag

När det gäller Anders Frisk:

han är inte bra i Sverige. när han dömer andra matcher ute i europa så har han många gånger gjort bra matcher. betydligt mer än i Sverige. men det är alltid så me domare som har blivit stora i Europa.

Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 20 juni 2004 20:50
De två första kvartsfinallagen klara - lite överraskande Portugal och Grekland och direkt spricker mitt ursprungstips (Portugal + Spanien) även om det hade räckt med att ryssarna hade satt sitt friläge när det var 5 minuter kvar för att det skulle ha slagit in, men nära skjuter ingen hare[:-18]
Kollade ikväll mest på Spanien och Portugal (även om det blev en del zappande mellan kanalerna) och matchen blev mycket spännande.
Den svenska domartrion gjorde en mycket bra match.
#81 - 21 juni 2004 01:30

Oki

ikväll:

Kroatien - England 2-2 (1-2)
Schweiz - Frankrike 1-3 (1-0)

Tisdag:

Italien - Bulgarien 3-1 (1-0)
Danmark - Sverige 3-3 (2-1)

Onsdag:

Holland - Lettland 4-0 (1-0)
Tyskland - Tjeckien 1-3 (0-1)

Mina "vilda" Spekulationer!

#82 - 21 juni 2004 05:18
Sammy så här går det

ikväll

Kroatien-England 1-2 (0-1)
Schweiz-Frankrike 0-2 (0-0)

Tisdag:

Danmark-sverige 2-2 (1-1)
Italien-Bulgarien 5-0 (3-0)

Onsdag

Tyskland-Tjeckien 2-1 (0-0)
Holland-Lettland 3-0 (1-0)

#83 - 21 juni 2004 05:39
Fotbolls-EM angår alla! Nu har till och med min mor som aldrig tidigare sett en match engagerat sig i Sveriges framfart i EM-fotbollen. Hon tippar 2-1 till Sverige mot Danmark. Själv tror jag på en 2-0 seger och det avgörande målet av Henke! Kul för turneringen att Portugal gick vidare. Sen hoppas jag att Frankrike och England också går vidare, det vore bra för mästerskapet.
#84 - 21 juni 2004 08:08
Så här går det.
ikväll:

Kroatien - England 2-1 (1-0)
Schweiz - Frankrike 1-4 (0-2)

Tisdag:

Italien - Bulgarien 4-0 (2-0)
Danmark - Sverige 1-3 (1-1)

Onsdag:

Holland - Lettland 4-0 (2-0)
Tyskland - Tjeckien 1-3 (0-1)

Kvartsfinal:
1,Portugal-Kroatien:2-0
2,Frankrike-grekland:3-1
3,Sverige-Holland:2-1
4,Tjeckien-Italien:2-1

Semifinal:
1,Portugal-Sverige:1-2
2,Frankrike-tjeckien:1-2

Final:
Sverige-Tjeckien:1-3

Vinnare av 2004 års EM-slutspel blev
[:-58][:-61]<font size="6">Tjeckien</font id="size6">[:-58][:-61]
Tjeckien är oslagbara genom turneringen.

Så nu har jag gjort en Kjell[;)].
Så ingen behöver ju se nått mer nu[;)].

#85 - 21 juni 2004 11:32
tälje o sippe - Vi får se (sa blinda Sara) vem som har rätt!
#86 - 21 juni 2004 16:13
Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om fotboll, men insåg charmen på hultsfredsfestivalen i fredags då sverige-italien visades på storbildskärm. Vilken känsla det var när 20 000 personer hejar på sverige vid hulingens strand! Leran, den råa fish'n chipsen och de stinkande bajamajorna spelade plötsligt ingen roll längre...precis som på morriseyspelningen!
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 22 juni 2004 07:52
Två väntade fullt rättvisa arbetssegrar för England och Frankrike igår. Än så länge har jag prickat in 3 av 4 kvartsfinallag från det tips jag skrev ner i denna tråd innan EM startade.
Men det är ju nu ikväll som det riktigt roliga börjar - hoppas jag. I värsta fall får man väl annars hålla på Danmark i fortsättningen.
#88 - 22 juni 2004 08:00
Bra kjell, mitt tips sprack ju direkt men jag tror att england åker ut mot portugal. Men vi såg ju igår att Wayne Rooney är en super tillgång får england så det kan väll gå lite hur som helst egentligen.
#89 - 22 juni 2004 08:01
Med tanke på Tottis agerande (med spottloskor och stämningar) så hoppa jag att kvällens match slutar:
<center><font size="6"><font color="blue">2</font id="blue"> - <font color="red">2</font id="red"></font id="size6"></center>
#90 - 22 juni 2004 08:17
Har ni hört den här? Om man frågar en Italienare vart Sverige ligger vad svarar han då????? På spott avstånd från Danmark.
Hörde den på nått eftersnack på nån kanal
#91 - 22 juni 2004 08:51
<font color="red">Linderoths ersättare blev tydligen Anders Andersson. [:O]
Källstöm startar från börjar, och Mattias Jonsson startar istället för Chippen. Kom igen nu Sverige! 2 - 2!!!</font id="red">
#92 - 22 juni 2004 08:58
Dagens spel - Spotta med Totti !

http://www.theregister.co.uk/2004/06/21/spit_with_totti/
#93 - 22 juni 2004 09:33
Heja Sverige! Ikväll skall vi visa vilka som är bäst i Skandinavien! Jag tror på en 2-1-seger. Mål av Henke och Zlatan!
#94 - 22 juni 2004 13:00
Man kan ju alltid hoppas att Bulgarien överraskar! De borde ha hyfsad motivation att ta till fast de inte kan gå vidare. Drömmen vore en riktig kampmatch mellan Sverige och Danmark som avgörs på något av hållen till 3-2 på tilläggstid en halv minut innan Bulgarien trycker in 1-1.
Kjell Fohrman
Administrator
#95 - 22 juni 2004 19:38
Spänningen skruvas upp 0-1 i halvtid, men Italien ligger också under med 0-1. Allt kan hända.
Kjell Fohrman
Administrator
#96 - 22 juni 2004 20:48
Skönt - Sverige vidare.
Men visst 2-2 och Italien fick rätt[;)]
Uppriktigt sagt så gjorde Sverige en urusel match (sin sämsta hitintills) och Danmark var bättre även om det också var deras sämsta match. Bra var Isaksson, Mellberg, Ljungberg och Jonsson men de övriga behöver höja sig flera snäpp om vi skall ha skuggan av en chans i kvartsfinalen.
Visst mitt tips sprack om att Sverige och Italien skulle gå vidare från gruppen, men av någon anledning är jag inte alltför ledsen över det[:I]
#97 - 22 juni 2004 20:51
Något av en rysare ändå med ett stelfruset svenskt lag ett tag...
Till och med jag var tvungen att kolla ;)
Vicken flax att Jonson var med på tjippens retur!!!
#98 - 22 juni 2004 20:54
Fantastiskt med 2-2 mellan Sverige och Danmark!!!
2-1 Italien och Bulgarien var ju helt klart väntat.

<b><font size="5"><font color="blue">HEJA SVERIGE!!!</font id="blue"></font id="size5"></b>
#99 - 22 juni 2004 21:04
Lustigt att _alla_ hade tippat just 2-2, duktigt.. Heja,heja Sverige!!!

//Jenny (just nu ett nervvrak under återhämtning [;)])
#100 - 22 juni 2004 21:51
<font color="red">*Segern e vår, vi har vunnit (gjort oavgjort), segern e vår!*

Grymt härligt, det gladde mig när jag fick se de italienska fotbollsspelarna rusa ut till tränaren efter deras 2 - 1 mål och såg så glada ut, 10 sekunder senare så grät dom. [:-30]

En sak till, Kjell, ska du inte döpa om tråden till 'Fotbolls EM 2004'?
</font id="red">
#101 - 22 juni 2004 21:55
Sverige vidare. phu.

Utan Andreas Isaksson hade vi lika bra kunnat stanna i Sverige.

För övrigt förespråkar jag plantering av träd eller något annat stabilt på högerkanten, det blir svårare att runda än Mikael Nilsson idag.

Hoppas inte fiskarna skrämdes av mina vrål.

mvh
#102 - 22 juni 2004 21:59
jag är bara såååå glad nu!! hoppas vi får möta Lettland, men det lär vi väl inte göra...
#103 - 23 juni 2004 07:30
Får man vara hur dum i huvudet som helst? Buffon gick, utan att ens ha sett matchen, ut tvärsäkert och kallade det en skam för fotbollen och anklagade Sverige och Danmark för fusk. SvFF borde stämma fanskapet för förtal. För övrigt unnar jag inte Danmark ett skit. Grönkjaer sprang och gnällde på domaren tills Edman fick gult, och missade nån hur han när bollen inte ens var i närheten VRÄKTE omkull Edman? Tomasson tycker inte att Sverige borde ha gått vidare och såg ni hans hånfulla finger mot munnen i hyjs-gesten mot den svenska klacken efter 2-1? Hade jag fått bestämma hade bara Sverige gått vidare från gruppen. DANSK-JÄVLAR!
#104 - 23 juni 2004 07:41
Men uppriktigt sagt verkar det här lite som vid eurovisions-schlagerfestivalen. Grannarna hjälper varandra.

På något sätt blev det 2-2 ett resultat som de flesta redan förutspått både söderöver och här i Norden...

Det kanske inte skett fullt ut som en medveten överenskommelse. Men det finns nog mycket som sker i det undermedvetna även bland fotbollspelare... Och de flesta danskar och svenskar förefaller mycket nöjda med resultatet...
Kjell Fohrman
Administrator
#105 - 23 juni 2004 07:52
Får man vara hur dum i huvudet som helst?

Det måste i alla fall underlätta när man skriver sådana onyanserade inlägg som du[;)]

Nåväl nu är denna match historia och är snart bortglömd utom i Italien och det kan man ju leva med.
Både Sverige och Danmark spelade dock dåligt igår (som jag skrev ovan) även om Danmark spelade minst dåligt. Sverige hade flyt med domsluten - visst fick Edman ett felaktigt gult kort, men det gula kortet hade han tjänat ihop till tidigare så det är inte så mycket att gnälla om. Istället fick Sverige frisparkarna med sig och fick dessutom en oerhört billig straff - det nadra målet bjöds vi på av den danske målvakten som inte fick undan bollen på Chippens inlägg, men vi tackar och tar emot[:-34].

Nu gäller det att se framåt.
Ikväll skall det bli intressant att få se vilket lag som Sverige får möta i kvartsfinalen, men oavsett vilket lag det blir så kommer det att bli tufft - speciellt om man har gårdagens Sverige-match i åtanke.
På bägge backsidorna finns det problem och även på mittfältet. Undrar förresten vad "papegojan" Wernersson skall börja tjata om nu när väl Källström kom med istället för Svensson från start och inte heller lyckades.
Problemet är ju att den svenske defensive mittfältaren sjunker för långt ner och sedan blir den svenske offensive ofta ensam mot flera motståndare. Detta klarar varken Svensson eller Källström av (sannolikt gör inte någon det) utan tappar boll och detta upptäcker försvararna och därför tjongas istället alla bollar upp direkt från försvaret till anfallet. Då kommer den offensive mittfältaren överhuvudtaget inte med i spelet. Svensson löste problemet i den första matchen genom att backa ner bredvid den defensive mittfältaren och sedan gick dessa omväxlande framåt och dessutom skedde anfallen nästan bara på kanterna.
I matchen mot Danmark hade Källström säkert fått direktiv om att inte backa ner och då trampade han luft hela tiden och fick inte ut något.
Så att skylla det dåliga spelet på Källström/Svensson är meningslöst - bägge gör en bra insats utifrån förutsättningarna.
Antingen måste Sverige börja spela upp efter marken eller gå över till den taktik som var så framgångsrik i den första matchen - dvs ge upp den offensiva mittfältsrollen och satsa på att anfalla på kanterna. Jag tror mer på det sistnämnnda eftersom vi i fortsättningen enbart kommer att möta mycket svåra motståndare.
#106 - 23 juni 2004 08:14
Det såg lite lömskt ut på Sörensens straff hade han knytigt näven hade han fåt mer kraft och antagligen fåt bollen längre ut, Jag tycker det värkar lömskt.

#107 - 23 juni 2004 08:25
Jag bryr mig inte hur det gick till, Sverige är vidare...Italien är det inte...resultatet blev 2-2 och mina 20 kronor förvandlades till
130...
Nu är det bara att hoppas på det bästa =)
#108 - 23 juni 2004 09:41
fattar verkligen inte italinarna (såväl spelare som fans) att de gör sig till åtlöje i hela fotbollseuropa när de skyller på Sverige och Danmark att de inte gick vidare? Har aldrig varit maken till avsaknad av självkritik.
Kjell Fohrman
Administrator
#109 - 23 juni 2004 09:59
Sorry men övriga Europa bryr sig inte - visst så nämns det på någon undanskymd plats i förbifarten i en del europeiska tidningar. De flesta tror inte att matchen var uppgjord, men några tror att det ligger nåt i det men att Italien har sig själva att skylla.
Imorgon kommer ingen tidning (förutom kanske i Italien, Sverige och Danmark) att ens komma ihåg matchen. Redan nu är förövrigt intresset riktat mot att Tjeckien i kvällens match ställer över sina stjärnor i matchen mot Tyskland.
Självklart vilar de sina spelare inför viktigare matcher om de inte är korkade. Igår var inte Sverige och Danmark korkade utan resultatet blev 2-2. Med detta självklart inte sagt att vare sig Tjeckien, Danmark eller Sverige spelar uppgjorda matcher - de anpassar sig bara till situationen. Det hade såväl Italien som Holland (de drabbade) också gjort om de varit i den situationen.
#110 - 23 juni 2004 10:23
Till Kjell:

jag håller med dig till en viss del när det gäller kim men det är inte lätt att spela när man bara får långbollar att jobba på.
Sverige spelade med bara långbollar mot Danmark, det är inte roligt för varken publik eller spelare
#111 - 23 juni 2004 11:12
Det hade såväl Italien som Holland (de drabbade) också gjort om de varit i den situationen.

Man kan nog tillochmed misstänka att anledningen till att italienarna är så säkra på att det var en läggmatch är att det är precis vad de själva hade gjort i samma situation...
Italienarna verkar heller inte särskilt upprörda, utom över sin egen insats.

Var det en läggmatch? Min gissning är att det antagligen var det, och att det bara är att gratulera det svenska och danska lagen till att ha spelat smart.
Kjell Fohrman
Administrator
#112 - 23 juni 2004 12:21
jag håller med dig till en viss del när det gäller kim men det är inte lätt att spela när man bara får långbollar att jobba på.

Det var väl ungefär det jag skrev också - man kan absolut inte skylla på varken Källström eller Svensson eftersom de har en omöjlig uppgift så som Sveriges spelsystem är.
Tycker det är jättetråkigt att Källström får "plikta" för detta genom att få betyget 1 i tidningarna och bara ett snitt på 1.17 i Expressen/GT gallupen.
Kjell Fohrman
Administrator
#113 - 23 juni 2004 20:44
Visserligen sprack mitt tips men kul att Holland gick vidare. Det blir mycket tufft för Sverige.
Tycker dock att domaren i matchen inte riktigt höll måttet - två klara tyska straffar som han missade. Det var ju för övrigt samme domare som helt felaktigt visade ut den ryske målvakten.

Imorgon så är det dags för första kvartsfinalen - Portugal mot England. Jag tippar 2-1 till England.
#114 - 23 juni 2004 20:56
Sverige vinner allt! DEt tror jag :P
Kjell Fohrman
Administrator
#115 - 24 juni 2004 08:03
Jag tar tillbaka mitt tips på 2-1 till England ikväll pga att "papegojan" Wernersson också trodde att det skulle bli det resultatet[:O]
Istället tippar jag 2-2 men att England går vidare efter förlängning.

Från början tippade jag ju att England, Frankrike och Tjeckien (tippade även Tyskland men de har ju försvunnit) skulle gå vidare till semifinal så det står jag fast vid.
Sedan tror jag tyvärr att Holland blir det fjärde semifinallaget - tror att vi hade haft något större chans mot Tyskland.

I semifinal ett möts då Frankrike och Tjeckien och där tror jag att Frankrike vinner.
I semifinal två möts Holland och England och den matchen kommer att avgöras på straffar. Tror nog att England drar det längsta strået.

I finalen vinner sedan Frankrike.

Så nu vet ni i alla fall hur det INTE kommer att gå[;)]
#116 - 24 juni 2004 08:40
FEL FEL Kjell så här går det:

i semifinal ett möts Frankrike mot Tjeckien där går Tjeckien vidare efter 3-0 seger.

I semifinal två möts Holland mot England där England går vidare
efter 2-2 efter fulltid och efter straffar 5-3 till England.

I finalen vinner Tjeckien....
#117 - 24 juni 2004 09:59
NU ÄR DET KLART.

Efter en längre tids spekulationer är de sista utestående frågorna nu lösta och ett transferavtal har tecknats med Rennes, vilket innebär att Andreas lämnar Djurgården för spel i Rennes.

Andreas kommer att vara spelklar för Rennes den 10 juli, om han spelar någon mer match för Djurgården är i nuläget inte helt klart.

Affären innebär att Rennes betalar en övergångssumma på 1,7 miljoner euro, ca 15, 5 MSEK, samt att en ersättning vid en eventuell vidareförsäljning från Rennes utgår med 20% på mellanskillnaden mellan den framtida försäljningssumman och 1,520 miljoner euro.
#118 - 24 juni 2004 17:06
Så här "Blir" det:

Portugal - England 3-2
Frankrike - Grekland 2-1
SVERIGE - HOLLAND 1-2 (men hjärtat säger 2-1)
Tjeckien - Danmark 2-1

Portugal - Holland 1-2
Frankrike - Tjeckien 3-1

Holland - Frankrike 2-1 (2-1 av Van Nistelroooooooooj som jag skrev tidigare)

Tråkigt men sannolikt... Buuh :(
Kjell Fohrman
Administrator
#119 - 25 juni 2004 08:54
Istället tippar jag 2-2 men att England går vidare efter förlängning

Ja mitt tips sprack ju direkt även om det inte var alltför långt borta att det hade stämt.
Lite tråkigt att England är borta och nog var deras bortdömda mål en domartabbe och de hade otur då deras tidigare bäste spelare bröt benet och fick utgå, men det är ingen tvekan om att portugiserna var det bättre laget och välförtjänt gick vidare.
Ikväll är det dags för nästa kvartsfinal Frankrike mot Grekland och här vore det en stor sensation om inte Frankrike vinner. Jag tippar 3-1 till Frankrike.
#120 - 25 juni 2004 10:10
Jag tror och hoppas:)att fransmännen underskattar grekerna, så jag tippar 1-0 till grekerna.
Kjell Fohrman
Administrator
#121 - 26 juni 2004 07:40
Det ser väldigt bra ut för Sverige ikväll - jag har ju tippat att Holland skall vinna med 3-1 och det har ju visat sig att det blir tvärtom mot vad jag tippar. Portugal vann över England och Grekland över Frankrike dvs tvärtemot mitt tips.
Gårdagens match var en stor överraskning och kul att grekerna fick en framgång - dock kanske inte riktigt lika kul för den som gillar bra fotboll. Men det är självklart målen som räknas och ingen kan ju heller påstå att grekerna vann oförtjänt.
#122 - 26 juni 2004 08:39
kjell du har åt helvette fel ...
#123 - 26 juni 2004 08:42
Kul att grekerna slog ut fransmännen så illa som de spela. Frankrikes tur tog slut!
#124 - 26 juni 2004 08:45
Kjell hur kan du tycka att Frankrike spelar en bra fotboll. dom spelar ju gå fotboll
Kjell Fohrman
Administrator
#125 - 26 juni 2004 09:28
kjell du har åt helvette fel ...

Ja som jag skrev jag hoppas det för då vinner Sverige ikväll och Danmark imorgon[;)]

Kjell hur kan du tycka att Frankrike spelar en bra fotboll. dom spelar ju gå fotboll

Igår spelade Frankrike uselt men de var ändå ROLIGARE att titta på än Grekland med sitt igelkottspel. För min del så tittar jag i huvudsak på fotboll för att se rolig fotboll.

#126 - 26 juni 2004 10:32
Håller med dig att Grekland inte spelar en rolig fotboll men Frankrike har inte spelat bra under EM, dom hadde mycket tur mot England i gruppspelet.
#127 - 26 juni 2004 10:47
Heja Sverige ikväll! Dom behöver allt stöd dom kan få. Det blir en mycket svår match ikväll. Men jag är optimist och tror på Svensk seger med 2-1!
#128 - 26 juni 2004 11:02
Kul att se att det är en del här som tycker som jag...(läst tråden).

Sedan måste jag påpeka att Zone tippade duktigt rätt!

Ikväll får vi nog tyvärr se Sverige lunka ut ur turneringen. Ett Holland som halkat in på bananskal och säkerligen genom detta fått en positiv knuff på självförtroendet. Sedan är det ju en enorm motivation att Spanien, Italien, Tyskland, England och Frankrike åkt ut! Ganska ofattbart egentligen...

Jag tippar 3-1 till Holland (mot mitt hjärta).

Imorgon möts de sista i kvarten, Tjeckien - Danmark...jag tippar 2-0.
#129 - 26 juni 2004 21:32
Hur i hela h-e kan de låta Linderoth lulla rundor i 120 minuter. Han presterade en nick ensam på mittplan, ett (felaktigt) gult kort, en brytning och en onödig frispark i farligt läge! Var fanns Allbäck!!! Finns det någon som helst anledning att inte sätta in honom och köra med både Henke och Ljungberg som offensiva mittfältare?
Kjell Fohrman
Administrator
#130 - 26 juni 2004 21:32
Grattis Holland och Grattis Sverige ni kämpade hela vägen in i kaklet även om det denna gången inte räckte ända fram.
Linderoth och alla andra gjorde en kanonmatch.
#131 - 26 juni 2004 21:34
fan synn sverige men blir lite tårögd
#132 - 26 juni 2004 21:42
Tyvärr hade inte Sverige den där extra turen med sig...det var nära.

Något som slår som en käftsmäll i ansiktet är att Mellberg missade i precis samma läge som Vassell missade för England. Båda kommer som "kanske" bekant från Aston Villa...det är grymt!

Sverige gjorde en bra turnering och förbundskaptenerna var ofta taktiskt rätt ute. En eloge till hela Svenska Landslaget!

Klara för Semifinal är nu:

Portugal
Grekland
Holland
Och troligtvis även Tjeckien imorgon.

Av dessa håller jag Tjeckien som stor favorit då de egentligen är de enda som haft hög klass på spelet igenom turneringen.

EM är underbart spännande...
#133 - 26 juni 2004 21:44
<font color="red">Linderoth var ju en utav matchens spelare för sjutton!

En grej som jag inte fattade... varför var Zlatan kvar? Han var passiv hela matchen, jag skulle bytt honom i slutet på förlängningen och satt in Allbäck som alltid sätter straffarna. Zlatan såg osäker ut och såg rädd ut för den Holländska publiken bakom målet...

Synd Sverige...!</font id="red">
Kjell Fohrman
Administrator
#134 - 26 juni 2004 21:53
Nu ser vi fram emot matchen imorgon och hejar på Danmark även om Tjeckien också är en av mina favoriter.
#135 - 26 juni 2004 22:00
<font color="red">Du har rätt Kjell, man får helt enkelt acceptera förlusten och gå vidare.

Heja... TJECKIEN!
Vill i och för sig att båda lagen ska vidare, men det går ju inte! </font id="red">
#136 - 26 juni 2004 22:03
Nu kan dom väl sluta sända matcherna på så bra sändningstid?
Sverige är ute, då räcker det väl med repriser för de som är intresserade? [;)]
#137 - 26 juni 2004 22:26
Hur i hela h-e kan de låta Linderoth lulla rundor i 120 minuter.

vilken match såg du? han var ju en av de bästa spelarna i sverige i kväll..

en som jag däremot skulle vilja ge en käftsmäll är ruud van nistelrooy. visst mål kan han göra men jag gillar inte hur lätt han faller inom målområdet...

ikväll är det landsorg o imorrn hejar vi på de röde o de vide
#138 - 26 juni 2004 22:42
visst mål kan han göra men jag gillar inte hur lätt han faller inom målområdet...

Detta har jag diskuterat förut och det är ju så de "stora" spelarna gör (inte alla, men för många). Det förstör för fotbollen om domarna inte ser till att hissa gula kort mot varje fuskare.

När Van Nistelrooy inte fick straff pga att domaren såg att han dök så ska domaren automatiskt hiva upp gult på Van Nistelrooy. Det måste bli så annars vinner alltid fuskarna. Idag var det inte mycket av det även om han försökte...

Linderoth slet som djuret och gjorde några väl valda stenhårda tacklingar som gav Holland lite problem på mitten. En som annars var ganska osynlig längre stunder och ibland även seg och ovän med bollen var A.Svensson. Han är duktig när han kommer rättvänd med driv, men överdrev dribblandet ikväll.

Försvaret var rejält på hugget idag och alla imponerade, Isaksson briljant! Det är på mitten som Sverige saknar den där spelaren som håller i bollen med pondus och agerar spelfördelare...Svensson och Källström har inte det än. Jag tror att Källström kommer vara fullständigt strålande om en eller ett par säsonger ute i Europa.
Kjell Fohrman
Administrator
#139 - 27 juni 2004 08:48
en som jag däremot skulle vilja ge en käftsmäll är ruud van nistelrooy. visst mål kan han göra men jag gillar inte hur lätt han faller inom målområdet...

Svenskar är minst lika [:-29] som alla andra - vi är snabba att fördömma andra när de gör fel.
Heder åt de tidningar som vågade säga att det var tack vare Henkes filmning mot Danmark som vi gick vidare till kvartsfinal. I TV har man konsekvent hållit käft om detta och de visar heller inte heller några repriser i närbild på situationen när han ramlar. Hade det vare Nistelrooy eller Vieri så fallit på detta sätt så hade situationen vevats om och om igen i närbild och slow motion.
Den alldeles utmärkte TV-kommentatoren och en gång också bra fotbollsspelaren Glenn Strömberg är ju också "världskändis" för hur han en gång i en viktig match gjort den mest uppenbara filmning någonsin (1 meter till närmaste spelare) som gått hem.

Det är lite av samma dubbelmoral vi har t.ex. när det gäller doping - utländska dopare är för evigt fördömda. Svenskar som brottaren Tomas Johansson är det mest synd om och är välkomna tillbaka in i hjältekretsen igen.

Man ser gärna grandet (stickan) i grannens öga men inte bjälken i sitt eget som "ordspråket" säger[:I].

Håller inte heller alls med den "kritik" som Linderot och Svensson/Källström fått tidigare i tråden. Tyckte att det inre mittfältet var oerhört bra och kreativa och t.ex. klart överglänste det holländska som av många anses vara EMs bästa. De var oerhört starka defensivt, kämpade kopiöst (Svensson sprang mest av alla i matchen) och Svensson/Källström hängde även med bra framåt. Under matchens första 90 minuter så hade Sverige två skott på mål - bägge av Svensson. Visst de där genialiska framspelningarna såg vi inte till denna gång, men det beror ju också på att de i kedjan inte sprang i luckorna. Henke var mycket bra även denna gång men Zlatan gjorde sin klart sämsta match i turneringen - han vann visserligen närkamperna men verkade väldigt tvehågsen och trög när det gällde att gå framåt. Han var klart tyngd av stundens allvar men han har förhoppningsvis blivit en erfarenhet rikare och kommer att bli ännu bättre i framtiden.

Extra mycket beröm vill jag också ge till de bägge ytterbackarna Östlund (utan internationell erfarenhet) och Nilsson (fel och ny plats i laget) som bägge hade världsspelare mot sig och trots det löste situationen på ett mycket bra sätt.

Bäst i det svenska laget denna gång var Isaksson (trots schabbel vid två situationer som kunde gett ett baklängesmål) samt Ljungberg (synd att det inte blev stolpe in i slutet).

I det stora hela dock - Sveriges bästa match under hela turneringen och den enda match där samtliga spelare får godkänt (även om Zlatan var på gränsen).
#140 - 28 juni 2004 07:20
Det finns mycket positivt att ta sig med från den här turneringen. Först och främst att Lars-Tommy äntligen vågade satsa på offensiven och chansa i trängda lägen . Kommer aldrig att glömma bort Italienmatchen där vi avslutade med 4 anfallare på planen. Vidare har Isaksson gjort en kanonturnering i mål.

Summa sumarum ser det ljust ut för svensk landslagsfotboll. Zlatan kommer utvecklas mycket åren som kommer och Henke håller säkert över VM 2006 och F. Ljungberg är bara 27 år I Andreas Isaksson har vi en given förstemålvakt för många år framöver. Spelare som Kim mfl bör också utvecklas en hel del. Det finns goda förutsättningar att blågult kan ställa upp med ett riktigt bra lag i VM om två år. Först måste vi naturligtvis ta oss dit men det tror jag killarna fixar.
Kjell Fohrman
Administrator
#141 - 28 juni 2004 08:59
Tycker att det var en rätt tråkig match igår. Visst Tjeckien vann klart och rättvist men mest pga att Danmark var rätt dåliga (kanske pga skadeproblem). Över hela turneringen så är det dock Tjeckien som övertygat mest och får väl nu hållas som favoriter men det har ju varit överraskningar tidigare så det är långt ifrån avgjort.

Sedan instämmer jag i det tälje skriver att Sverige har ett utvecklingsbart lag som kan vara mycket bra i VM om två år. Problemet är väl bara att bredden inte finns där - ta bara Tjeckien som plockade in sitt "B-lag" och ändå slog Tyskland. Ändå är det i de "stora" länderna som den riktiga bredden finns.
Inför detta EM var det bara en svensk spelare som hade kommit med i truppen om han inte varit skadad - Michael Svensson. Under turneringen så drabbades inte någon av nyckelspelarna av någon skada. Sån "tur" kan man nog inte alltid räkna med.

Håller också med tälje om att det var klart positivt att förbundskaptenerna vågade satsa lite offensivt - t.ex. i Italien-matchen.
Ändå så var de lite "fega" i sista matchen och det <b>straffade</b>sig. Trots att matchen pågick i hela 120 minuter och värmen var tryckande så bytte Sverige bara in två spelare. Holland bytte in tre redan under ordinarie matchtid.
Självklart skulle Allbäck med friska ben ha kommit in i förlängningen och ersatt Zlatan som gjorde sin sämsta match och inte fick ut så mycket.
Men jag förstår också hur Lars-Tommy resonerade - "tänk om det går till straffar och då Allbäck missar sin straff. Då kommer vi att bli "hängda" i pressen för att vi tog ut den "säkre" straffläggaren Zlatan. Nej då är det bäst att låta bli".
Nåväl detta är historia nu - Sverige gjorde en kanonturnering och föll med flaggan i topp.

Jättetråkigt att vi nu har två dar utan fotboll - livet är hårt[:(]
#142 - 28 juni 2004 09:08
Tyskland försvann snabbt och snörpligt ur turneringen.Men hav förtröstan,alla anhängare av tysk Kraftfu&szlig;ball.En ny generation tyskat kommer;dubbelt så mycket muskler men mindre fett: http://snipurl.com/7di1 (Var det någon som sa Übermensch?)
mvh/harbard
#143 - 28 juni 2004 09:36
Kjell du säger att vi saknar bredden du glömmer några spelare vi har. Där finns så som Johan elmander, Babis stfanidis,Andreas johansson, Markus Rosnberg,Niklas skoog m m.
Kjell Fohrman
Administrator
#144 - 28 juni 2004 09:44
Kjell du säger att vi saknar bredden du glömmer några spelare vi har. Där finns så som Johan elmander, Babis stfanidis,Andreas johansson, Markus Rosnberg,Niklas skoog m m.

Jodå men i de stora länderna finns det av naturliga skäl mångdubbelt fler.
#145 - 28 juni 2004 11:14
Kjell visst dom stora länderna har en stor bredd men även dom har sina formkurvor som pekar ner se bara på Tyskland,Frankrike jag tycker att det finns många spelare i sverige som kommer att slåss om en plats till truppen till vm i tyskland om 2 år.
Kjell Fohrman
Administrator
#146 - 28 juni 2004 13:20
Det har talats en del i denna tråd på hur dåliga förlorare vissa sydeuropeer är - att dessa inte kan acceptera en förlust utan bara skyller ifrån sig.

Tyvärr är det dock så att vi själva tydligen inte är ett jota bättre.

Igår kunde vi med braskande rubriker i Expressen/GT/Kvällsposten (tror jag det var) om den "Psykterror" från holländarnas sida mot svenskarnas under matchen som gjorde att Sverige förlorade. Kommer dock inte ihåg vad det gick ut på - förutom att det var meningslösa undanflykter.

Idag så pryds hela Aftonbladets sida av texten -
<b>"Hollands straff-fusk. Läkare: Det här kan dölja doping. Bildbevis"</b>
Vad ligger bakom detta - jo en holländare gick i pausen mellan ordinarie tid och förlängningen ut för att pinka. Enligt Aftonbladet så var detta inte tillåtet utan domarens tillåtelse (enligt domarkommittens vice ordförande som är svensk är det dock tillåtet). Spelaren skulle alltså enligt Aftonbladet ha fått ett gult kort för sin "förseelse" och eftersom han senare fick ytterligare ett gult kort under förlängningen så skulle han då ha blivit utvisad och inte fått lägga den straff som han slog in.
Det där med dopning då - Jo Aftonbaldet skriver att om nu denna spelaren hade varit dopad så skulle toabesöket eventuellt ha kunnat lett till att urinen blivit utspädd och han hade kunnat klara ett dopningstest.
Det är så patetiskt löjligt och korkat så man blir förbannad. Undrar om de i normala fotbollshalvlekar har kameror på alla toaletter som kollar så ingen pinkar i halvlek.

Man skäms faktiskt för att vara svensk i sammanhang som detta - vi är oerhört duktiga på att klanka ner på andra när vi själva är minst lika goda kålsupare[:(!]

Även om Sverige gjorde en kanonmatch mot Holland så förlorade vi pga att vi inte hade tillräckligt med tur samt att Holland var något bättre.
#147 - 28 juni 2004 13:51
Kjell
Du behöver alls inte skämmas över att vara svensk. Kvällstidningar skriver allt på sina löpsedlar för att sälja lösnummer. Du har, till skillnad från italienarna, inte hört en enda ledare eller spelare som har kommit med någon anklagelse mot någon holländare.

Guy
Kjell Fohrman
Administrator
#148 - 28 juni 2004 14:15
Du behöver alls inte skämmas över att vara svensk. Kvällstidningar skriver allt på sina löpsedlar för att sälja lösnummer. Du har, till skillnad från italienarna, inte hört en enda ledare eller spelare som har kommit med någon anklagelse mot någon holländare.

Fel enligt kvällstidningarna så gick för några dagar sedan flera av de svenska spelarna (enligt kvällspressen) ut och fördömde holländsk fotboll för all dopning där - det talades i artikeln om att de var fuskare..

OK, vi pratar här om kvällstidningarna men det är ju också dom vi i huvudsak refererar till när det gäller italienska, spanska, portugiska etc. bortförklaringar - jo då är det kvällspressen i dessa länder som är "sanningsägare".

Så om vi accepterar att denna typ av press representerar sanningen i dessa länder får vi väl acceptera att andra länder har samma syn på oss.
Fick för övrigt mail från två holländska vänner idag som "skadeglatt" kommenterade hur urusla förlorare vi svenskar var.
#149 - 28 juni 2004 15:37
Tycker det är på tok fantasilöst att inte skriva om mycket annat än om huruvida Hollands gubbe pissade efter matchen och att 85% av artiklarna i dag handlar om straffarna..
Straffar är ju en femtiprocentar-indianpoker och det säger väl lite om hur begåvad just den journalistiken vore när spaltmeter efter spaltmetre vill sätta en stor kil i landslaget om vem som var feg eller inte..

Fan vi gjorde ju mandelmassa av deras offensiv, det finns massor att skriva om, inte minst framtiden och en kartläggning inför VMkvalet.
#150 - 28 juni 2004 17:03
All heder åt det Svenska landslaget! Dom har gjort en kanonturnering. Bara att gå till kvartsfinal är stort och att där hålla Holland i stången under 120 minuter är ännu större. Sverige har framtiden för sig. Om vi går till VM 2006 så kan det bli ett nytt 1994! Tack för en underbar underhållning Lars-Tommy och landslaget[:-94][:-94]
Kjell Fohrman
Administrator
#151 - 30 juni 2004 14:25
Ja så rullar det igång igen - ja fotbollen alltså.
Fast jag får erkänna att det inte är riktigt lika intressant längre.
Solen skiner och det är varmt och skönt ute.

Sverige, Danmark och England och vilka länder det nu än är man har hållit på är utslagna.

Och skam till sägandes de länder som jag gärna ser att de förlorar som Tyskland, Italien, Spanien och i viss mån Frankrike är också utslagna.
Ja ja jag vet att man inte skall hoppas att någon skall förlora men samtidigt är det alltid kul att se stormakterna åka på däng (jag vet England är kvar, men de har ju ändå en svensk tränare[:-29])

Kvar är fyra lag som inte bryr sig så mycket om - men man kan ju ändå kolla in hur det svenska domarteamet sköter sig ikväll.

Hur det går då? Ja jag har ju tippat fel tidigare så det kan jag ju fortsätta med[:-100].
Tror att Tjeckien slår Grekland samt att Holland vinner i förlängningen över Portugal.
#152 - 30 juni 2004 15:12
Har funderat på det här med tråkig och rolig fotboll.
Vissa lag kommer alltid hur dem än spelar att få ha tråkstämpeln.
Danmark till exempel som väl bara spelade riktigt roligt bitvis mot Sverige och mot Italien (där dem dock inte gjorde något mål) dem får alltid beröm för sitt roliga spel.
Fast vad är då roligt spel???, många klagar ju så mycket på sveriges långbollar men vinner man bara duellerna och får fast bollen skapar det ju faktiskt en hel del fart och målchanser.
Visst kan även jag tycka Sverige o tex England kunde variera lite mer.
Å andra sidan så tycker jag då personligen inte att långsamma sidledspassningar a la Portugal , Frankrike och Spanien är så väldigt mycket roligare att se på.
#153 - 1 juli 2004 07:17
Fick för övrigt mail från två holländska vänner idag som "skadeglatt" kommenterade hur urusla förlorare vi svenskar var.

Bra Kjell, nu får du chans att kontra. Läser i dag i Aftonbladet;
TV-bilderna visar att det var offside och helt rätt att döma bort målet och rätt dömt men Nistelrooy var ändå missnöjd.
- Han var en riktig hemmadomare, säger storstjärnan.
Medan många av spelarna efteråt i intervjuzonen sa att de tyckt att Anders Frisk gjort en bra match höll inte van Nistelrooy med.
Han störde sig på flera situationer och menade att Frisk i alla osäkra lägen dömt till hemmalandets, och värdnationens, favör.

Guy
Kjell Fohrman
Administrator
#154 - 1 juli 2004 08:33
Bra Kjell, nu får du chans att kontra.

Jepp det var det första jag gjorde imorse.

Tyckte för övrigt att Frisk etc. återigen gjorde en bra insats även om han gjorde några misstag denna gång (dock inte offside-situationen du nämnde).
Vad gäller resultatet så stämde ju i alla fall mitt tips om att mitt tips inte skulle slå in[:-68].
Matchen var under alla omständighter rätt bra och nu ser vi fram emot kvällens semifinal.

Apropå domarinsatser så måste jag också kommentera matchen mellan Malmö och ÖIS igår. Den ene linje domaren i den matchen gjorde faktiskt en urusel insats som också var helt matchavgörande.
Dels så blåstes Öisare som var helt ren med målvakten av för offisde trots att han var flera meter onside.
Sedan godkändes Malmös mål av samme linjedomare trots att vi som hade tillgång till repriser inte kunde avgöra om hela bollen var inne eller inte. Linjedomaren vinkade för mål trots att hela bollen för honom var skymd av en Öisare - mycket tveksamt.
#155 - 1 juli 2004 19:34
Fiskar eller fotboll...
Eller världen...
Jag är fortfarande mycket förvånad över att massdemonstrationerna för demokrati idag i Hongkong knappt noterats av svenska media.
Men Oriental Asia tycks alltid ligga för långt bort från Sverige (i alla fall sedan USA lämnade Vietnam till kommunisterna - eller hur Kjell?).
Förresten vad hände egentligen med de demokratiska val som FNL lovade genomföra? Jag fick missade tydligen valresultaten...
#156 - 1 juli 2004 21:00
<font color="red">Detta är helt osannoligt!</font id="red">
#157 - 1 juli 2004 23:10
Grekland tog chansen...om än turligt...men dock helt rättvist (de gjorde mål).

Portugal - Grekland...en sak är säker...i EM 2004 vinner ett lag som aldrig vunnit EM förut. Roligt då jag personligen gillar förändringar inom fotbollens hierarki.[;)]

Sicket hysteri det kommer bli på söndag med Galna Greker och Samba-Portugiser...härligt!!

Tips: Otto Rehhagel kommer skriva en ny bok..."My big fat greek championship".[:D]
#158 - 2 juli 2004 05:36
Är just nu mycket besviken på fotboll. Min dröm om sporten som fartfylld, positiv och glädjespridande har fått sig en rejäl törn. Hoppas och ber att Grekland INTE vinner EM, inte därför att jag på något sätt tycker illa om laget, men risken är att det skulle påverka fotbollsvärlden oerhört negativt (ur åskådarsynpunkt)...
#159 - 2 juli 2004 05:53
Grekland har på ett mycket föredömligt sätt visat att fotboll är en <b>lagsport</b>.Vilken lagmoral!All heder!

Man kan ha "stjärnor" som Beckham,Zidane,Totti och Nedved i ett lag,men spelar man inte som lag är det kört i alla fall.
Kjell Fohrman
Administrator
#160 - 4 juli 2004 16:27
Ja så är det snart slut. Ikväll är det dags för finalen - jag tror ingen före turneringens början hade gissat att dessa två lag (som möttes i fösrta matchen) skulle gå till final. Portugal är naturligtvis storfavorit, men favoriterna har ju tidigare förlorat på löpande band så det skulle ju inte förvåna mig det minsta om grekerna vinner.
Kommer ni förresten ihåg att Grekland i sista gruppspelsmatchen mötte Ryssland och att en ryss fri med målvakten sköt över från tre meters hål när det var några få minuter kvar. Hade han gjort mål hade inte ens Grekland gått vidare från gruppspelet så marginalerna är små ibland.
#161 - 4 juli 2004 17:20
Visst, man skall alltid hylla vinnaren - Grattis Grekland!

Men det finns onekligen ett antal olika sätt att utöva fotboll på och jag tror inte att fotbollspubliken uppskattar när merparten av fotbollslagen spelar som grekland gör.

Om lagen tar efter skulle sporten bli väldigt smal för publiken.

Vill aldrig komma tillbaka till fotbolls VM 90 perioden, där vår älskade sport var nere i brygga, pågrund utav ett utbrett destruktivt sätt att spela fotboll.

Blir nästan nedstämd när defensiv fotbollstaktik får framgång, mer än ngn enstaka match
Kjell Fohrman
Administrator
#162 - 4 juli 2004 20:49
Stort grattis till Grekland. Visst inte så rolig fotboll men fullt välförtjänt. En 100% väl genomförd taktisk match med en fruktansvärd effektiv defensiv smatidigt som de ändå var vassare framåt.
Kul också att ett lag utan jättestjärnor (fast nu är det väl det i Grekland i alla fall) kan slå ut lag efter lag som innehåll drösvis med superstjärnor.
#163 - 4 juli 2004 20:56
Grattis Grekland! En riktig EM-knall som dånar tungt i Europa...[:D]

Rätt taktik för att vinna...[;)]
#164 - 4 juli 2004 21:06
GRATTIS GREKLAND!!!
#165 - 5 juli 2004 05:56
Det finns inget positivt i att den Defensiva fotbollen segrade, precis inget alls, det sänder fel signaler till andra lag att ta efter.

Roligt för Grekland som nation, men tragiskt för fotbollen.

#166 - 5 juli 2004 06:15
Grattis Grekland
Angående täljes farhågor om fel signaler så kommer det samtidigt att sända signaler till tränarna med offensiv inriktning att analysera och hitta på motdrag. Finns alltid sätt att lösa upp ett försvar det gäller bara att hitta det.

Ps En 0 -0 match kan vara lika underhållande som en målrik match.

Guy
#167 - 5 juli 2004 07:14
Den som påstår att Greklands matcher har varit tråkiga att se, kan helt enkelt inte ha sett dem... Dessutom Skiljer sig strategin inte så mycket från sveriges... Att Sverige gör 4-5 mål mot Bulgarien lite då och då betyder inte så mycket. Men jag tycker att det e kul när Sverige spelar även om det bara blir 1-2 mål i mål i matchen mot "kvalificerat" motstånd (Holland och Italien tex.) och dessutom blir det mer spänning i matcher med "få" mål.

SÅ ALL HEDER TILL HELLAS! Hoppas de firar länge, för de kommer knappast att upprepa bedriften de närmaste 20 åren.

Annons