hejsan
jag har ett akvarium på 608 liter som jag har haft väldiga problem med.
vid nästan varje vattenbyte dör ibland ALLA fiskarna oftast ca 90% av fiskarna.
akvariet består av grus växter doppvärmare en pump (powerhead) med ett filter
samt ett biologiskt grusfilter som vattnet passerar igenom.
när jag bytar vatten bytar jag ungerför 20% av vattnet fösöker göra vatten byten 1 i veckan, första vatten bytet med dödlig utgång dog det en hel del Malawi ca 20 st ancistrusar o pleco överlever.
provade igen med några nya malavi köpte 8 st dom dog vid nästa vatten byte.
köpte då helt enkelt lite zebraciklider o pallettciklider, som inte heller överlevde vatten bytet. tröttnade helt enkelt på detta köpte några guppisar o svärdbärare dom klarade inte heller något vatten byte.
när jag bytar vatten suger jag ut ca 20% med hävert o sedan fyller jag på mycket mycket sakta med kallvatten i omgångar så det inte ska bli några temperaturskillnadet.
har tagit vatten prover o lämnat in i en zoobutik o dom säger att värdena är precis som dom skall vara, (jag kan inte göra det själv är färgblind)
har även lämnat in vatten prover på mitt kranvatten till zoobutiken o dom hittar inget fel på det heller.
har komunalt vatten, pratat med komunen o dom säger att dom inte tillsätter något när dom renar vattnet.
finns det någon lösning på detta eller blir jag tvungen att sälja mitt fina Måttbeställda akvarium??????
tacksam för alla svar just nu står det ett akvarium med vatten och grus o samt pump. ser lite tomt ut.
mvh Ruben