Fiskar dör vid vatten byte

#1 - 17 oktober 2005 07:21
hejsan

jag har ett akvarium på 608 liter som jag har haft väldiga problem med.
vid nästan varje vattenbyte dör ibland ALLA fiskarna oftast ca 90% av fiskarna.

akvariet består av grus växter doppvärmare en pump (powerhead) med ett filter
samt ett biologiskt grusfilter som vattnet passerar igenom.

när jag bytar vatten bytar jag ungerför 20% av vattnet fösöker göra vatten byten 1 i veckan, första vatten bytet med dödlig utgång dog det en hel del Malawi ca 20 st ancistrusar o pleco överlever.

provade igen med några nya malavi köpte 8 st dom dog vid nästa vatten byte.
köpte då helt enkelt lite zebraciklider o pallettciklider, som inte heller överlevde vatten bytet. tröttnade helt enkelt på detta köpte några guppisar o svärdbärare dom klarade inte heller något vatten byte.

när jag bytar vatten suger jag ut ca 20% med hävert o sedan fyller jag på mycket mycket sakta med kallvatten i omgångar så det inte ska bli några temperaturskillnadet.

har tagit vatten prover o lämnat in i en zoobutik o dom säger att värdena är precis som dom skall vara, (jag kan inte göra det själv är färgblind)
har även lämnat in vatten prover på mitt kranvatten till zoobutiken o dom hittar inget fel på det heller.

har komunalt vatten, pratat med komunen o dom säger att dom inte tillsätter något när dom renar vattnet.

finns det någon lösning på detta eller blir jag tvungen att sälja mitt fina Måttbeställda akvarium??????

tacksam för alla svar just nu står det ett akvarium med vatten och grus o samt pump. ser lite tomt ut.

mvh Ruben
#2 - 17 oktober 2005 07:46
Har du tillräckligt med salt i? Om värdena är ok så behöver du inte bekymmra dig om dessa. Ciklider vill ju ha rätt salt vatten så det är kanske därför malarna har överlevt eftersom de inte behvöver det. Tempererar du vattnet i kranen innan du har i det i akvariet? Om du bara tar kallvatten och har i så kan det göra en stor skada då oftast kallvattnet ligger runt 4 grader. Det blir en otrolig tempskillnad i så fall.

//Camilla
#3 - 17 oktober 2005 08:15
salt har jag i o det är inte bara cikliderna som dör utan vanliga sällskapsfiskar oxå.

jag har provat med tempererat vatten oxå nu sist gång då alla guppisar o svärdbärare samt silver hajjar dog.

har även provat med kalvatten får exakt samma resultat.

dom började dö ca 4-5 timmar efter vatten bytet o så höll dom på att dö fisk för fisk i 4 timmar framåt.

några guppisar som några svärdbärare överlevde denna omgång.
dom har jag nu gett bort till en kompis.
#4 - 17 oktober 2005 08:22
Låter lite skumt tycker jag.. Kollade affären alla värdena? Nitrit, nitrat, pH, KH och GH? Du kanske har hårt vatten? Har du ytterfilter med aktivt kol i? Tillsätter du tex. Aquasafe (binder tungmetaller m.m)? Vilken temp har du?

//Camilla
#5 - 17 oktober 2005 08:31
affären kollade ph och hårhet o efter nitrit o nitrat o amonium o alla värden var bra
jag kommer inte ihåg värdena tyvär.

temperaturen i karet med malawi låg ca på 25-26 grader
med sällskapsfiskar ca 22-24 det varierar ju någon grad då o då beroende på rummstemperaturen. värmaren är en jäger 300W.

har inte haft något aquasafe (tungmetaller ??) har haft många många akvarier men aldrig haft problem förut så är nybörjare på problem kan man säga.

det tråkiga är att problemet började så klart när man väl köpt eget hus o tänkte bo
där med stora fina akvarium.
#6 - 17 oktober 2005 08:49
Jo, det där med flytt osv kan ju vara knepigt. Hade du aktivt kol i filtret? I såfall kan det vara förbrukat och släpper ut skiten i högre dos. Aquasafe kan vara bra att ha i vattnet då de stabilierar tex järn och andra ev. höga värden. Man behöver dock inte ha i det varje gång vid vattenbytet. Jag vet att det har vart mycket diskutioner om hur vida man vill använda dessa medel eller inte och till vilken nytta. Men jag har alltid gjort det. Jag har egen brunn med väldigt kalkrikt vatten.

//Camilla
#7 - 17 oktober 2005 09:02
har precis pratat med komunen om mitt vatten. dom säger att det är lite ganska mycket järn i det men inte i någon skadlig mängd. dock sa han jag pratade med att vattnet är VÄLDIGT syrefattigt då det är grundvatten i våran kran. så han menade att fiskarana kunde dö av syrebrist när jag bytade vatten så han tyckte jag skulle syresätta vattnet innan jag hållade det i karet hur gör man det ???

har inget aktivt kol i mitt filter.

har ett skröpfilter på ett powerhead 800 modell pumpar på riktigt bra.
har sedan en behålare med grus som vattnet passerar igenom som fungerar som
ett biologiskt filter. kan syreteorin stämma ??? när jag tänker efter så ser det ut som fiskarna får problem med att andas vid vatten bytena simmar högt uppe vid ytan.
kan det oxå vara dörfär malarna överlever ??
#8 - 17 oktober 2005 09:10
Du kan ju alltid kompletera med att köpa en syresten och luftpump till stenen. De är inte så dyra heller. Jag fick köpa det till mitt 200L kar med malar när vi flyttade hit och har då ett fluval 304 som skall vara tillräckligt till det akvariet. Det är ant. syrebrist du har!

//Camilla
#9 - 17 oktober 2005 09:19
Hur byter du? Använder man trädgårdsslang till att fylla på nytt vatten med, så kan dessa vara antimögelbehandlade, rent gift alltså att stoppa ner i akvariet.
#10 - 17 oktober 2005 09:32
jag använder trädgårdsslang tyvär, kankse skulle springa iväg o köpa mig en annan slang i en akvariebutik då.

ska iväg nu till en zoohandlare o diskutera lite med honom o se vad vi kommer fram till.
blir inga fiskar på ett tag utan gör en rengöring i karet nu när det ändå är tomt för fiskar o växter. o sedan gör ett litet försök till o börjar om.
#11 - 17 oktober 2005 09:38
fiskarna som klarar sig i dom första 10 timmarna eller så överlever oftast helt.

det verkar som om dödligheten i mitt kar i störst under tiden jag fyller på vattnet o medsamm efteråt, sedan verkar det som om den avtar ju längre tiden fortlöper.

då borde det väll inte vara någon förgiftning för giftet kan väll inte försvinna ut karet
helt själv ??
#12 - 17 oktober 2005 09:45
Fyll på vattnet via ett duschmunstycke, så blir du dels av med klor, och dels främjer syresättningen.

Sen är det frågan, behöver du verkligen tillsätta salt?

Det låter ju onekligen som om nånting förgiftar dina fiskar. Prova spola vatten i 5-10 minuter innan du tankar i akvariet?

Några andra direkta ideer har inte jag i alla fall. Lycka till.
B!
#13 - 17 oktober 2005 09:49
Jag hade satsat på en annan slang. Till att starta med.

Eftersom dödligheten är störst i början så tyder det på förgiftning, sen är det möjligt att bakterier i filter o botten lyckas bryta ner de giftiga ämnena.
#14 - 17 oktober 2005 10:00
tackar så mycket för alla snabba svar får se om vi kommer fram till en lösning som fungerar bra.
#15 - 17 oktober 2005 10:29
[QUOTE=Ruben77]han jag pratade med att vattnet är VÄLDIGT syrefattigt då det är grundvatten i våran kran. så han menade att fiskarana kunde dö av syrebrist när jag bytade vatten så han tyckte jag skulle syresätta vattnet innan jag hållade det i karet hur gör man det ???[/QUOTE]Precis vad jag satt och funderade på - om det var syrefritt brunnsvatten.

Om du byter med hink, tappa upp vattnet med dushen. Om du byter med slang, kläm ihop mynningen på slangen så det blir tryck, och blåser ner bubblor i vattnet. En luftpump eller att sätta filtret så det blåser mot ytan kan också hjälpa. Vattnet måste "luftas". Ytterligare en möjlighet är att köpa en diffusor och sätta på slangen.

Jag skulle sluta använda salt om jag var du. Skillnader i salthalt kan döda fisk, det är en definitiv möjlighet.

Skölj ur slangen innan du använder den. Den kan innehålla anti-mögelmedel så första "puffen" ur slangen ner i akvariet är giftig. Eller byt slang helt och hållet.

Ytterligare en möjlighet är att du har mängder av ammonium i ditt akvarium, som blir ammoniak när du byter med vatten med högre pH, men det känns som en rätt avlägsen möjlighet eftersom du testat vattnet.

Troligast är nog syrebrist och/eller övermättnad av koldioxid.
#16 - 17 oktober 2005 12:17
Det står att han har kommunalt vatten, och just när man byter vatten så trycker man ju i mer syre (alla växtakvarister vet det, man får fint bubbel), och varför skulle syreproblemet försvinna senare? Dessutom handlar det om 20 %.

Nä, jag är inne på gift i slangen.
#17 - 17 oktober 2005 13:59
Har du testat koppar i vattnet.
#18 - 17 oktober 2005 14:15
jag har använt otaliga slangsorter i mitt akvarie liv men ingafiskar har dött pga av slangarna jag har använt nya gamla sånna som legat ute osv men ingen död fisk pga av detta...
#19 - 17 oktober 2005 15:02
Azur skriver övermättnad av koldioxid då borde pH sjunka väldigt mycket och snabbt och vid ett överskott av koldioxid blir det samma symtom som syrebrist.
#20 - 17 oktober 2005 16:38
har varit o diskuterat med min zoohandlare idag han trodde med säkerhet att
det berodde på kopparförgiftning. skall försöka få tag på något att mäta det med, fanns inte i zoobutiken.

anledningen till att han trodde det var att jag har nyligen bytat ut hela mitt vatten system i huset alla rör är helt nya kopparrör.

låter det troligt eller ska jag satsa på att det är syrebrist.

PH värdet ligger mellan 6,7 -7,0 i kranen samt i karet.

har köpt mede lsom skall ta bort kopparn ur vattnet.
#21 - 17 oktober 2005 16:50
Koppar låter troligt men spolar du vatten så det som var i rören är borta så ska det inte finnas koppar i vattnet.
När jag installerade en värmepump så blev det en med rostfri varmvattenberedare och rör för varmvattnet.
Det finns en hake med den teorin och det är att kopparen försvinner inte efter x antal tim, vilket innebär att alla fiskar borde dö.

Är det bara fiskar av en art som dör då kan den vara mer känslig för koppar.

2,5 mg/l CU är dödligt giftigt, redan vid 0,5 mg/l är CU skadlig, vid behandling med medicin eller vatten preparat som innehåller CU är max värdet 0,3 mg/l.

Ditt pH är aningen lågt.
Dricksvatten i kommunala nät ska enligt livsmedelsverket ha ett pH-värde mellan 7,5 och 9, främst för att undvika korrosion i ledningarna.
#22 - 17 oktober 2005 17:13
håller med att alla fiskar borde dö om det var koppar.

tex jag hade 6 scalarer men bara 5 dog. av 5 svärdbärare dog 1.

så dödsiffrorna är lite varierande.

har bytat ut vattnet i karet idag spolade länge innan jag började fylla akvariet för att rensa ledningar mm.

just nu är det helt tomt för fiskar, skall jag instalera några fiskar ganska snart eller hur bör man göra ?? dom brukar ju överleva ända tills vattenbytet så borde kunna köpa mig några fiskar att stoppa ner i karet ni o sedan spola länge innan nöästa vatten byte samt att ha en duschmunstycke på slangen så det rörom ordentligt i vattnet ifall det är syrebrist.

det jag inte förstår med syrebristen om det skulle vara det, det är att vart tar syret vägen som är kvar i akvariet ??? jag bytar ju bara ca 20% av vattnet då borde det ju vara 80% vatten kvar som är syrerikt ??? eller har jag fel ??
#23 - 17 oktober 2005 17:57
Alla borde dö om det är förgiftning om alla fiskar är i samma kondition, försvagade fiskar tål mindre.
Det du beskriver ska i teorin inte vara möjligt.
Om ditt vatten innehåller mycket klor så kan fiskar dö, och kloren kan luftas ut på några timmar om om du har en kraftig luftpump eller en pump som plaskar, men det är långsökt.
Då har vattenverket överskridit gränsvärdet för klor mycket.
Här kan du läsa om syre http://www.vcnet.com/koi_net/do.html
#24 - 17 oktober 2005 18:04
enligt komunen skall det inte finnas något klor alls i vårat vatten.

jag får helt enkelt prova mig fram lite som vanligt o se om jag hittar en lösning som fungerar.
#25 - 17 oktober 2005 20:13
har nu gjort mätning efter koppar i både akvariet och i mitt kranvatten o testet visade att det inte fanns någon skadlig mängd koppar i varken karet eller i kranen.

kan man mäta syrehalten i vattnet ?????

alla värdena är helt enkelt bra så vad kan vara fel ?????
finns det något annat fiskarna kan då av ??? vid vatten byte då det endast inträffar då.
#26 - 17 oktober 2005 20:19
Ett inpass bara...
Man kan inte utesluta förgiftning bara för att inte alla fiskarna dör.
Man kan ju ligga nära gränsen.
Man brukar ju ange giftighet som LD-50...
Dvs den dos när 50% av individerna dör...
#27 - 17 oktober 2005 20:20
Sera har O2 test.
Har något värde ändrats efter vattenbytet?
#28 - 17 oktober 2005 20:22
nej ala värdena är samma som förut ph ca 7, ingen amonium, ingen koppar har nu konstaterats, får skaffa mig en O2 test i morgon o testa både akvariet o kranvattnet.
#29 - 17 oktober 2005 20:32
Hur mycket salt har du i vattnet.
Hur mycket fyller du på efter vattenbytet.
Gör du det i samband med vattenbytet.
#30 - 17 oktober 2005 20:47
just nu har jag inget salt i alls
o har inte haft det senaste eller inte sedan jag började med sällskapsfiskar då jag tröttnade på att köpa dyra malawi o andra ciklider.

men när jag saltade hade jag som det stod på förpackningen.
så problemet finns både med och utan saltet.

min pump en powerhead 832 tror jag den hette pumpar 1500 liter i timmen
borde väll räcka för cirkulation till mitt kar (608) liter, eller behöver man någon bubblare för att få syre i karet ???
#31 - 17 oktober 2005 21:36
[QUOTE=mohlin]Det står att han har kommunalt vatten, och just när man byter vatten så trycker man ju i mer syre (alla växtakvarister vet det, man får fint bubbel), och varför skulle syreproblemet försvinna senare? Dessutom handlar det om 20 %.[/quote]
Mja... Kommunalt vatten är normalt sett övermättat med syre eftersom det luftas under tryck innan det kommer i kranen - det är övertrycket som ger bubblorna.
Nu hade ju hans kommunalkille sagt att vattnet i hans kran var syrefattigt grundvatten, och man får väl utgå från att han vet vad han säger. Allt kommunalt kranvatten är inte likadant.

20% är dock inte mycket, det håller jag med om.

Nä, jag är inne på gift i slangen.
Helt möjligt, slangar behandlas rätt ofta med anti-mögel medel.
Bilagor:
#32 - 17 oktober 2005 21:55
Borde inte giftet döda alla fiskar och vid varje vattenbyte öka halten av antimögelmedel.
#33 - 17 oktober 2005 22:08
kemiska gifter kan väl "luftas" ur ?
biologiska gifter bearbetas av filtret ?
vissa metaller bindas upp i bottenmaterialet ?

kan ha missat det Ruben77 men hur är det med ytcirkulation ?
där sker ju syreberikningen av vattnet.
#34 - 18 oktober 2005 07:55
när man tittar på ytan ser man verkligen hur vattnet cirkulerar, men det är inte så vattnet skvalpar eller rör sig typ som vågor eller så, men man ser ju små virvlar o det är verkligen fart på vattnet. ska jag köpa en luft pump o en syresten ???

ska kolla efter syretest idag.
#35 - 18 oktober 2005 08:15
"kemiska gifter" ????? Du kan väl inte mena att alla kemiska gifter kan vädras ur? Vad menar du med kemiska gifter?

När jag bodde i växjö så dog det många fiskar vid vattenbyte pga att vattenverket strulade med aluminium. Förutom aluminium så finns det väl ett 50 tal olika gifter som kan komma in via kranvattnet och skada fisken, varav väldigt få går att lufta ur.

Jag hade nog investerat i ett kolfilter om jag hade haft dina bekymmer och kolat allt vatten innan byte, om fiskarna fortfarande dör så har du åtmistonde uteslutit fel på kranvattnet.

Trist läge i vilket fall.
MVH
Magnus
#36 - 18 oktober 2005 09:11
hur länge behöver jag vänta innan jag gör ett vattenbyte nu ???

vattnet är i rätt temperatur har gjort alla mätningar jag kan o dom ser bra ut.
köpte 4 guppisar som jag har släpt i karet, simmar omrking.

hade det varit gift i vattnet skulle väll fiskarna ha dött nu
för nu har jag bytat ut ALLT vatten i karet förutom dom sista 10 cm på botten.

blir lite förvirrad här nu med alla förslag o ideer.
men jag känner att hade det varit fel på vattnet så skulle fiskarna ha dött i mitt helt nyfyllda kar eller har jag fel ???
#37 - 18 oktober 2005 09:22
Det låter onekligen som att det inte är något fel på ditt kranvatten. Men för säkerhets skull kan du kolla med vattenverket om de har några värden som svänger mer än vanligt. Det kan ju vara så att något som är giftigt för fiskarna varierar mycket från dag till dag, men föga troligt. Känner du inte någon annan som har akvarium i dina hemtrakter? Någon som har samma kranvatten men inte samma problem? Hur är det med din lokala butik, har de haft problem på sistonde. Fel på vattnet borde vara väldigt lätt att utesluta.

Med så stort kar och endast 4 guppi däri kan du säkert vänta minst en månad innan nästa vattenbyte. Men mät nitrat för säkerhets skull. När det är dags för första vattenbytet så rapportera gärna i denna tråden igen.
MVH
Magnus
#38 - 18 oktober 2005 10:05
min tanke var att ju snabbare jag gör vattenbytet desta snabbare får jag reda på om fiskarna överlever eller inte.

fick en annan tanke ifall jag skulle hämta ett litet 74 liters akvarium som står hemma hos mina föräldrar o göra rent det o fylla det direkt med vatten o släppa i fisk i det o se vad som händer överlever dom det så är det garanterat inte fel på vattnet då jag inte har någon reningspump eller något tillkopplat där utan endast 1 syresten med luftpump.

det kan ju iallfall göra att man ser att det inte är vattnet.
#39 - 18 oktober 2005 10:19
[QUOTE=Ruben77]det kan ju iallfall göra att man ser att det inte är vattnet.[/QUOTE]

glöm inte koppa in dom ordentligt så ph skiftning utesluts ur en eventuell död
#40 - 18 oktober 2005 10:32
har samma ph i karet som jag har i kranen o hittade en värmare i källaren.
så nu mekar jag ihop det nya lilla karet o ser vad som händer.

kollar självklart alla värdena innan jag flyttar fisken, men om det skulle vara några gifter i vattnet så skall ju inte fisken överleva i det nya lilla karet eller hur.
#41 - 18 oktober 2005 11:58
nu har fisken simmar i det nya karet i över 1 timme och är hur pigg som helst.

kan man utesluta fel på vattnet med detta test ???

åker till zoobutiken idag o köper mig en akvarieslang till att fylla på vatten med så
skall det oxå vara åtgårdat.

hoppas att det kan ha varit slangen. kan inte komma på något annat då alla värdena
är bra.

är det någon som vet om det har varit antimögel medlet i slangen som varit orsaken,
kan det brytas ned i akvariet av filter eller så ??
eftersom dödligheten avtar ju längre tid det går.
#42 - 18 oktober 2005 13:49
jag tror fortfarande på förgiftning, men inte från din slang, har du nyligen byttat ut alla vattenrören mot nya färska koppar rör, så fäller de mer koppar till vattnet än äldre rör gör under en period... riktigt hur länge vet jag faktiskt inte, men jag tror det snarare är ditt problem, än slangen. Det är möjligt att de 20% vatten du tillsätter vid dina små vattenbyten är nog för att avliva dina polare genom kopparförgiftning, medans ett större vattenbyte kanske inte alls innehåller något gift, för att du kranat en del vatten innan akvariet fylls på.

Som sagt, använd ett duschmunstycke till att "strila" vattnet, så minimerar du risken för klorförgiftning, och syrefattigt vatten, spola vatten en stund innan du börjar fylla på akvariet, 5-10 minuter brukar räcka, men det väljer du själv, eftersom jag använder komunalt, tempererat vatten, låter jag kranen rinna i 15-20 minuter innan jag fyller på här, för att bli av med vatten som stått i rören i fastigheten, dels för att minimera risken för metalutfälningar, och dels för att få en jämnare temp på vattnet.

Lycka till.
B!
#43 - 18 oktober 2005 14:08
jag tror fortfarande på förgiftning, men inte från din slang, har du nyligen byttat ut alla vattenrören mot nya färska koppar rör, så fäller de mer koppar till vattnet än äldre rör gör under en period... riktigt hur länge vet jag faktiskt inte, men jag tror det snarare är ditt problem, än slangen. Det är möjligt att de 20% vatten du tillsätter vid dina små vattenbyten är nog för att avliva dina polare genom kopparförgiftning, medans ett större vattenbyte kanske inte alls innehåller något gift, för att du kranat en del vatten innan akvariet fylls på.

Sorry...Men jag missade logiken. Varför skulle man spola mer vatten innan ett större vattenbyte än innan ett mindre?
MVH
Magnus
#44 - 18 oktober 2005 18:10
[QUOTE=Mr B]jag tror fortfarande på förgiftning, men inte från din slang, har du nyligen byttat ut alla vattenrören mot nya färska koppar rör, så fäller de mer koppar till vattnet än äldre rör gör under en period... riktigt hur länge vet jag faktiskt inte, men jag tror det snarare är ditt problem, än slangen. Det är möjligt att de 20% vatten du tillsätter vid dina små vattenbyten är nog för att avliva dina polare genom kopparförgiftning, medans ett större vattenbyte kanske inte alls innehåller något gift, för att du kranat en del vatten innan akvariet fylls på.

Som sagt, använd ett duschmunstycke till att "strila" vattnet, så minimerar du risken för klorförgiftning, och syrefattigt vatten, spola vatten en stund innan du börjar fylla på akvariet, 5-10 minuter brukar räcka, men det väljer du själv, eftersom jag använder komunalt, tempererat vatten, låter jag kranen rinna i 15-20 minuter innan jag fyller på här, för att bli av med vatten som stått i rören i fastigheten, dels för att minimera risken för metalutfälningar, och dels för att få en jämnare temp på vattnet.

Lycka till.
B![/QUOTE]

har precis gjort mätningar o det visar att det inte var någon koppar i mitt kran vatten eller i mitt kar, o något klor tillsätter inte komunen.

prova att spola upp lite vatten i ett annat kar direkt från kranen, o den sedan släppte i en fisk där o den lever och frodas fortfarande.

så någon koppar eller klor förgiftning kan det inte vara då väl ??
#45 - 18 oktober 2005 18:44
kan det vara så att dom mätar vatten värde med stickor i affären.du kanske har mycket ammonium, när du bytar vatten höjar du ph så amonium ombildas till amoniak.

mvh janne
#46 - 18 oktober 2005 18:46
jag har inget amonium när jag mäter vattnet i mitt kar.

alla värdena är bra.
#47 - 18 oktober 2005 19:27
[QUOTE=Ruben77]jag har inget amonium när jag mäter vattnet i mitt kar.

alla värdena är bra.[/QUOTE]

Mäter du med stickor?
#48 - 18 oktober 2005 19:30
[QUOTE=Peppz][QUOTE=Ruben77]jag har inget amonium när jag mäter vattnet i mitt kar.

alla värdena är bra.[/QUOTE]

Mäter du med stickor?[/QUOTE]

jag mäter med stickor samt med sådant där test som man droppar i droppar i vattnet sedan har jag oxå lämnat in test i zoobutiken.
#49 - 21 oktober 2005 19:44
har idag gjort ett vatten byte utan att någon fisk avled.

spolade 5-10 minuter med vattnet innan jag fyllde karet, samt att jag har köpt mig en
spraypistol med dushmunstycke som jag hade när jag fyllde karet blev mycket luftigt vatten vill jag lova. så antagligen kan det ha varit slangen eller att det stått vatten o rören väldigt länge innnan mina vatten byten.

hoppas det går lika smidigt nästa byte.

Annons