Fiskar dör på löpande band

#1 - 21 oktober 2004 17:42
Hjälp, mina neontetror dör på löpande band. Idag har ungefär tio stycken dött. Jag har haft dem i ungefär tre veckor, första dagen dog en, sedan dog ytterligare en i veckan och idag så har fler dött.
Nu har jag inga tester att testa vattnet med, som den amatör jag är. Dessutom har jag haft problem med grumligt vatten ända sedan jag startade detta akvarium (sexkantigt, 50 liter). Innan hade jag en stor skål med filter och pump, med endast några kampfiskar och en pansarmal utan några som helst problem. (Vilket jag knappt vågar nämna efter att ha läst alla inlägg om skålar). Nu är jag lite orolig för mina platys och min kampfisk, för de verkar inte riktigt pigga heller. Jag håller på att byta vatten, men blir de inte stressade av det också?

//Susanne
#2 - 21 oktober 2004 17:48
Köp tester, speciellt nitrit.
I övrigt, vad har du för filtrering?
Hur länge har akvariet varit igång?
Ser du några symptom på fiskarna efter död?
#3 - 21 oktober 2004 18:05
Filter, jag har ett Fluval 2+ och akvariet har varit igång i 3½ vecka, var tvungen att starta upp det med befintliga fiskar då jag tappade skålen i golvet vid rengöring. Neontetrorna ser bleka ut, några andra tecken/sympton syns inte.

Nitrittest, spelar det någon roll vilket? Det finns ju synpunkter på de flesta märken här i forumet, så det är svårt att veta vilket jag skall köpa.
#4 - 21 oktober 2004 18:08
Ursprungligen skickat av susannew

Nitrittest, spelar det någon roll vilket? Det finns ju synpunkter på de flesta märken här i forumet, så det är svårt att veta vilket jag skall köpa.

Personligen tycker jag JBL är bra, men nitrit "kan inte visa fel" generellt sett eftersom allt över noll är dåligt...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 oktober 2004 18:28
Andas fiskarna häftigt och står vid ytan är det sannolikt syrebrist.
Andas fiskarna häftigt men inte står vid ytan är det sannolikt nitrit. Nitrit brukar också komma 3-5 veckor efter starten.
När neontetror bleknar så kan det mycket väl också handla om neonsjukan - Zoopetavdelningen om sjukdomar http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=212
#6 - 21 oktober 2004 18:38
Fiskarna ligger på botten och flämtar, är långsamma och slöa, det gäller även platys. Hur kampfiskhonan mår är svårt att säga då hon oftast har varit på botten innan också
#7 - 21 oktober 2004 18:41
Mitt personliga råd:
Byt 30-50% vatten snarast. Köp nitrit-test. Köp Sera Nitrivec.
#8 - 21 oktober 2004 18:50
Ok,det skall jag göra, tack så mycket!
Neontetrorna verkar dessutom få problem med ögonen, den som dog senast hade bara ett kvar.

Annons