Fiskar dör fort

#1 - 13 maj 2007 15:12
:( Vet inte vad det kan vara, hoppas på eran hjälp.
I morse började ena fantomtetran betee sig väldigt märkligt, snurrade runt med fenen på ryggen.
När jag kom hem var det kaos i karet 2 små mini malar, kommer inte i håg vad de heter, var döende kippade efter luft.
Vi har 2 fiskar varav hanen har en jätte vacker fena i orange svart som han spänner upp vet att det är en ciklid men inte vilken. I allafall honan som var mindre var död.
Nu började min panik, ur med 50 % av vattnet och på med nytt, plockade bort de döda fiskarna och kollade runt. Vi har mkt växter i akvariet och en hade som ett slem vid roten (löken), kan det vara alg förgiftning?
De andra fiskarna är jätte slöa.
Sedan ändrade jag om i dotterns yngel akvarium, dvs startade upp 23 liters för hennes nykläckta yngel med 2 black mollysar lite större men inte fullvuxna.

har således flyttat över 2 dvärg gurami, 3 kampfiskar och hanen med den fina fenan, till dotterns 54 liters.

Nu vet jag inte vad jag ska göra kardinaltetrorna ser slöa ut liksom fantomtetrorna. Sedan har vi avlånga städfiskar som också ser jätte trötta ut. Vi har även en goobi som springer simmar längs med botten som är jätte pigg.

Men vad kan ha hänt?

Nu har jag 4 akvarium i gång i på 120 liters som fiskarna är sjuka i 2 st 54 liters och 1 23 liters.

!20 liters akvariumet har ett botten system som går upp i filermassan på toppen av akvariumet.
#2 - 13 maj 2007 15:18
Låter onekligen som någon form av förgiftning. Har du kollat vattnet? Nitrit m.m?
#3 - 13 maj 2007 15:25
nej jag har inga stickor hemma, men om det bara vore en förgiftning så bode de väl bli betydligt bättre efter 50 % byte av vatten? Funderar på giftalger? kan man mäta sådant?
#4 - 13 maj 2007 16:32
ett 50%vattenbyte avlägsnar bara hälften av alla gifter så du har halva problemet kvar.
gör du ett nytt 50% vattenbyte nu får du 25% kvar ...
dvs du får göra många vattenbyten nu under en längre tid.
Aktivt kol kan vara bra nu samt stark syresättning.
Luftbubbler som luftar ur vattnet kan va bra men tar även bort co2 för dina växter
#5 - 13 maj 2007 16:50
Nu efter en dag märker jag att vita prickar uppstår på vissa fiskar.
Visst kan det vara så att jag nu aktiverat vita pricksjukan? För vad jag förstått så kan den utlösas av stress eller är jag helt fel ute?
mvh Eva
#6 - 13 maj 2007 17:06
Det är helt riktigt. Skaffa medicin imorgon och behandla karet så löser sig den biten iaf.
#7 - 14 maj 2007 15:12
Testat nitrit

Hej!
Jag har nu testat med stickorna och ingen nitrit där
Däremot var samtliga rutor (GH) gröna och KD mörkgrönt att ph t är högt vet jag eftersom vi bor i ett kalkrikt område vad betyder dessa mätningar?
#8 - 14 maj 2007 15:14
Eva-72 skrev:
Hej!

Jag har nu testat med stickorna och ingen nitrit där

Däremot var samtliga rutor (GH) gröna och KD mörkgrönt att ph t är högt vet jag eftersom vi bor i ett kalkrikt område vad betyder dessa mätningar?

Du har väll en skala på teststickornas burk där du kan jämföra färgerna på stickan för att få värdet?

//Camilla
#9 - 14 maj 2007 15:37
Fast jag vet eg inte mer än nitriten, vad det är man skall "akta" fiskarna för och vad värdena menar
mvh Eva
#10 - 14 maj 2007 16:53
Ph´t är bra att hålla koll på för högt kan fiskar dö och även för lågt. Normalt pH för de flesta fiskar ligger på 6-7,5.
Om vi säger så här, alla värden är bra att hålla koll på. Villket test har du?? Normalvärdena brukar färgerna ligga i mitten av färgskalan, förutom No2 och No3 som ligger längs till vänster=OK. Så är det på JBL´s 5i1 test stickor.
#11 - 14 maj 2007 17:05
Hej!
Jag har inhandlat JBL Easy test.
nitritet NO2 var helt vitt
NO3 var svagt rosa
Sedan så var samtliga GH gröna dvs till vänster
och KH till höger.
PH på 8,4 ngt mörkare men inte fullt så mörkt som 9 an
Vi bor på Gotland och vattnet här är väldigt kalkrikt, så fiskarna är väl vana med den kalkhalten?
#12 - 14 maj 2007 17:13
Det kan inte vara syrebrist? Att guramin klarar sig är för de tar luft från ytan och påverkas inte i lika hög grad som andra fiskar tex tetror.
Det brukar visa sig med att de står vid ytan och kippar samt flämtar snabbt med munnen.
Hur länge har karet varit igång? Är det mycket ruttnande växtdelar eller onormalt mycket skräp på botten?
#13 - 14 maj 2007 17:25
Nje.. affärerna brukar har akvarievänligt vatten. Det finns medel för att stabilisera värdena till mer fiskvänligt vatten. pH är lite högt...
No3 (Nitrat) kan du ha upp till ca 100mg/l utan att vara direkt skadligt. Alger trivs i nitratvatten.
No2 (Nitrit) är 0mg/l att rekomendera. Detta är gift och kännsliga fiskar dör rätt snabt av detta. Efterföljden av nitrit brukar vara högt nitrat.
GH är ca. <6¤d bra.
KH (hårdheten) runt 6-10¤d
pH 7-7,5
#14 - 14 maj 2007 17:28
Jag fick ju lite smått panik i går så jag flyttade över guramisarna till 45 liters då de var väldigt slöa och betedde sig konstigt, jag flyttade de fiskar som jag är extra rädd om.
Åkte idag in till min akvarie guru som lånade ut en pump för att få igång cirkulationen i karet med blås. Nu är ju karet ett botten filter system samt att vi har småbubblor bakom en sten.
Var väldigt tydlig när det gällde rengöringen av filtret. Så nu har jag gjort det där. Sitter här och funderar på vita prickarna och medicinering Ena platyns ena fena har gått sönder såg jag nu, och är prickig.
#15 - 14 maj 2007 17:31
karet har varit igång 1 månad så min första tanke var nitrit men så var inte fallet
#16 - 14 maj 2007 17:54
Lite mystiskt är det allt;). Men det är bara att brainstorma så kanske det kryper fram till slut.
Har du några rötter eller stenar som du plockat själv från naturen i ditt kar? Vad är det för sand och hur grov är den?
#17 - 14 maj 2007 18:10
Jag har inga själv plockade stenar eller grus. Jag har köpt dessa i affären.
det enda som jag gjort är att hälla i lite salt men det ska de ju tåla ca ½-1 dl blev det på 120 liter, vi har mycket växter av alla dess slag, vi köpte 1 ny förra veckan för 1 annan var uppäten men den såg bra ut.
Vi har inte ändrat ngt i karet.
#18 - 14 maj 2007 18:27
Om det är vita prick platyn fått så bör du medicinera. Det är en smittsam sjukdom.

Det finns ju även andra gifter som kan förekomma i akvariet. Ammonium är en av dem. Är det länge sedan du gjorde ett vattenbyte??

//Camilla
#19 - 14 maj 2007 18:33
Neontetrorna är också "frostiga" och prickiga så vita prick är jag nästan säker på att det är Ammonium vad är det?
Jag har gjort små byten kanske 10 % 1-2 ggr/ vecka, jag tyckte att allt gick så bra med det akvariet och hade kanske tankarna på dotterns nya 54 liters med byten av vatten m.m.
#20 - 14 maj 2007 18:48
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123
Kan du läsa om vita prick. Bör medicineras så fort som möjligt. Oftast dör neonerna snabt då de är väldigt kännsliga för det. Har en viss förmåga att dyka upp vid stress/ny akvariemiljö.

Om du har massor av avföring i akvariet eller riktigt skitigt filter kan du få ammonium i akvariet. Har för mig att det är ett ting mellan nitrit och nitrat. Finns test att köpa för att se om du har det i akvariet.

//Camilla
#21 - 18 maj 2007 06:12
Fortsätter på den här tråden. Nu har det börjat hända igen, fiskarna beter sig konstigt så jag misstänker syrebrist igen. Jag har inte gjort vattenbyte på några dagar just för att se om allt fungerar som det ska, men ngt vajsing är det. har nu satt i den enda extra pump jag har fluval 1 och det är ju ingenting i det stora hela. Men ska inte bottenfiltret funka? utan extra pump menar jag. Om det inte är filtret så funderar jag ju verkligen på vad det kan vara.
#22 - 18 maj 2007 09:25
Gör ett vattenbyte och se om det blir bättre. Det är inte säkert att du fått balans i karet ännu, och har lite dåligt med syre i vattnet som resultat.
Hur gick det med vita picken?
#23 - 18 maj 2007 09:54
Jag behandlar ännu samt ger dem en dos av ett medel som skall hjälpa till att skydda fenorna som fått sig en bra smäll av den senaste veckans händelser.
Men prickarna börjar bli svagare.

En liten fråga, när man häller i aqua safe är det för hela karets mängd eller endast för den delan som man byter ut?

nu har jag bytt ut ca 15-20%.

Får hoppas att det fixar sig snart, börjar bli en dyr hobby;)
#24 - 18 maj 2007 10:15
Det är för den mängden man byter ut.
Det är inte kul när det blir så här och jag förstår varför du tänker som du gör, men samtidigt lär du dig mycket av det så det är inte bortkastade "läropengar". Ge inte upp utan det här fixar du och förhoppningsvis kommer det att bli bättre inom en snar framtid.
Det kan ta tid innan du får ett stabilt kar och det är oftast i början som man får problem men att de ger med sig mer och mer.
Hur mycket växter har du nu och vilka fiskar går det där?
#25 - 18 maj 2007 10:24
2 blå dvärg gurami
2 platy
3 kampfiskar
3 städfiskar avlånga
5 fantomtetror
7 kardinaltetror
1 vacker ciklid av någon sort som fäller upp en orange svart fena.
1 goby
1dvärgklogroda

det är väldigt mkt växter så man ser inte alltid all fisk

Det verkar som de avlöser varandra problemen, då vi nu har 3 kar igång *ler* man blir biten. Man upptäcker att 54 liter är för litet, köper sedan ett 120 liters, sedan ett till 54 liters för yngl som blir.
Fråga mig inte var vi ska göra av alla yngel
#26 - 18 maj 2007 12:42
Jag gillade beskrivningen på cikliden;)!
Hur mycket av detta är det som går i problemkaret?
Om jag personligen skulle ha de problem som du har hade jag gjort dagliga vattenbyten så fort medicineringen är avslutad. Kanske 20% var dag i en vecka för att få upp kvalitén på vattnet om det är det som är problemet.
#27 - 18 maj 2007 13:25
Hela högen trivs i sin lilla tropiska undervattensdjungel.

Har nu snackat med min guru som sålt och hjälpt mig så många ggr, en seriös herre från utlandet, helt underbar, nåväl han trodde på samma som du, och att fiskarna mår lite sådär i fenor och liknande var han övertygad var pga vattenkvaliten samt vita prick.

han berättade också för en glömsk människa som jag att fisken hette dvärg ciklid en kakadua. Fin är fisken med sin orange svarta fena.
fast hans lilla fru strök med...

Annons