Hej!
Som ni alla (kanske?) vet så har jag nyligen flyttat ifrån Värmland till hit, Skåne. Flytten gick bra,alla fiskar överlevde. Men nu en månad efteråt börjar fiskar dö. Så det jag undrar över är vad det kan bero på. För högt eller lågt ph (det skiftar, vilket jag inte alls är nöjd med) eller kanske för hög temperatur?

Ph går från ca 8, sen sjunker det. Jag byter vatten en gång i veckan.
Temp: 26-30grader. (Doppvärmarens verk, stänger jag av den så blir det istället 20 grader,vilket jag anser vara värre). Just nu är det 26 grader, har lyckats få doppvärmaren att fungera normalt. Men det har varit 30 grader i någon vecka. De fiskarna som dött är en platy, en guppy, 2 väderålar och en kuhliiål. Under sommaren har temp. varit runt 30 grader. (Platyn dog precis efter flytten, guppyn dog 2 veckor efter och ålarna precis nyligen).

Såg att en scalare hade 2 vita prickar, men eftersom det inte spridit sig kan det inte vara vita prick. (Prickarna är dessutom ganska stora och fisken mår inte dåligt).

Så, hur tycker ni att jag ska få balans på det hela? Visste att det skulle bli problem,men har ingen bra lösning :/

Alla platy och guppy yngel samt koppartetror och pygme corydoras mår bra, de är dock i 2 andra små akvarium.

Till en början bytte jag inte vatten eftersom bakteriekulturen skulle komma igång. Så jag antar att det kanske blivit en chock nu när ph ändras?
Hur hade ni gjort? Ska jag höja ph eller sänka? Eller låta det åka som en jojo?
Då mina tester inte är så exakta vet jag inte hur mycket ph skiftar.

Oj,vad rörigt det blev...
Någon som vill/kan hjälpa mig?