fiskar dog under transport

#1 - 27 april 2005 08:39
Hej

jag var i veckan i väg och handlade 2 små ancistrus och 4platy.
jag fick dem i en plastpåse med mycket luft i och säljaren la i en syretablett.

När jag var nästan hemma efter 1,5h så hade båda malarna dött:confused:.

Men varför?
#2 - 27 april 2005 08:55
Svårt att säga, men...
Syretabletter innehåller medel som är giftiga för vissa fiskar (och för t.ex. räkor), det kan ha varit det som dödade malarna. Generellt sett finns det ingen anledning att nånsin använda syretabletter enligt min mening.
Det är också tänkbart påsen blev för varm eller för kall, platys är sannolikt mer motståndskraftiga mot både kyla och värme än ancistrusar.
Slutligen kan ancistrusarna ha varit i dåligt skick redan innan de hamnade i påsen, och stressen blev sista droppen för dem.
#3 - 27 april 2005 09:36
Små ancistrusar väl också betydligt känsligare än de lite mer utvuxna?
#4 - 27 april 2005 11:04
Malar får aldrig syrgasas i påsen! Har du en tredjedel vatten och resten luft i påsen klarar sig fisken flera timmar. Tag med en kylväska nästa gång för att hålla jämnare temp.
#5 - 27 april 2005 14:45
Ok

Då skall jag ta med kylväskan och handla ett par nya i helgen av storlek större.
Har fått lite alger, äter pansarmalar de bra? Eller är ancsistrus effektivare?
#6 - 27 april 2005 14:52
Ancistrus är effektivare. Inget extra i påsen denna gång.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 april 2005 14:52
Som du kan läsa i artbeskrivningarna så är inte pansarmalar algätande.
#8 - 27 april 2005 15:52
Men visst äter väll Pansarmalar alger? Mina är som tokiga när jag kastar i Algewaffers. :).Fast dom glider väll inte direkt runt och gnuggar rutorna
#9 - 27 april 2005 16:17
[QUOTE=Håven]Malar får aldrig syrgasas i påsen![/QUOTE] Finns det info om det? Isåfall kanske kan Math får två nya fiskar utan att betala engång till. Om det är nu så att experterna på zoo-affären borde veta detta... bara en tanke...

Hejhopp. ralp
#10 - 27 april 2005 19:55
[QUOTE=Kjell Fohrman]Som du kan läsa i artbeskrivningarna så är inte pansarmalar algätande.[/QUOTE]

Math är inte Goldmedlem.

Du måste vara Goldmedlem för att kunna se denna artbeskrivning.
#11 - 27 april 2005 20:00
Ursäkta om jag lägger mig i, men man kan se artbeskrivningarna av rätt många Corydorasarter utan att vara goldmedlem. Och de kan inte leva på alger, däremot äter de av algtabletterna ibland. De behöver mer protein än så.
#12 - 27 april 2005 20:07
"Men visst äter väll Pansarmalar alger? Mina är som tokiga när jag kastar i Algewaffers. :) .Fast dom glider väll inte direkt runt och gnuggar rutorna"

Har du läst på innehållsdeklarationerna vad "algtabletterna" innehåller?
Godis för de flesta fiskar ;)
#13 - 29 april 2005 16:58
Håller mad Karon! När jag läggar ner algtabletter i akvariet är det oftare cikliderna som äter upp dom än att det är malarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 29 april 2005 17:08
[QUOTE=Håven][QUOTE=Kjell Fohrman]Som du kan läsa i artbeskrivningarna så är inte pansarmalar algätande.[/QUOTE]

Math är inte Goldmedlem.

Du måste vara Goldmedlem för att kunna se denna artbeskrivning.[/QUOTE]
Som aqua J skriver så finns det åtskilliga (19 st) artbeskrivningar på Corydoras som man inte behöver vara Gold-medlem för att kunna läsa.
Dessutom finns ju den allmänna beskrivningen av den fiskgrupp som den tillhör.

Men visst äter väll Pansarmalar alger? Mina är som tokiga när jag kastar i Algewaffers

Att en fisk gillar ett foder innebär inte att det är ett bra foder för arten ifråga lika lite som den mat vi människor gillar bäst inte automatiskt innebär att det är den hälsosammaste för oss. Fiskar är inte intelligentare än människor.

Annons