fiskar bakom filtret

#1 - 8 juli 2006 14:11
Just nu bor de 5 Neontetror i mitt lilla akvarium och jag har precis kommit på att de är ganska dumma fiskar. En av dem simmade in bakom filtret (som sitter på glaset med sugproppar) och fastnade. Det var rena turen att vi såg "honom" (hur ser man kön på neontetror) och kunde hjälpa loss honom innan han dog. Han var iaf ganska stressad av situationen. Men verkar må bra nu. [:-142]

Iaf så lär ju jag behöva fixa på nått sätt att inte fler fiskar simmar in bakom. Nån som har nått tips. Det är ett Elite Stingray filter.

Eller har fiskar minne så de fattar att de inte ska simma dit?

Förövrigt, blir fiskarna lessna/stressade om små 1½ åringa slår och kramar akvariet?
#2 - 8 juli 2006 14:57
[quote=Suskiv]Förövrigt, blir fiskarna lessna/stressade om små 1½ åringa slår och kramar akvariet?[/quote]
Jag har sett relativt få böcker som rekomenderar slag mot rutan i hopp om ökad trivsel, faktiskt... ;)

Tycker det säger sig självt; lika lite som katten skulle gillat att jag börjar hoppa i sängen medans han ligger där och sover, lika lite uppskattar nog en akvariefisk knackande på glaset. [B)]
#3 - 8 juli 2006 16:14
Lägg lite filtervadd bakom pumpen så kommer inte fiskarna in där. Kom bara ihåg att byta/tvätta ur den.
Är neontetrorna små ännu, så kanske de inte kommer in där när de växt till sig.
#4 - 8 juli 2006 16:18
Hej!
Prova med en bit liggunderlag som du lägger på sidorna bakom pumpen. Blir inte lika smetigt som filtervadd, men det fungerar ju också förstås! :)

MVH: Scalara
#5 - 8 juli 2006 17:20
Ja de är ganska små och den var den minsta som tog sig in.
#6 - 8 juli 2006 22:58
[quote=TheHaunted]; lika lite som katten skulle gillat att jag börjar hoppa i sängen medans han ligger där och sover, lika lite uppskattar nog en akvariefisk knackande på glaset. [B)][/quote]

nja nu kan ju katten gå därifrån till skillnad från en fisk ;)

själv tryckte ja ner lite blått filtermatrial som ja sen tryckte in lite mossa i och nu när mossan har växt hittar jag inte pumpen, bara en sladd som går ner :rolleyes:
#7 - 9 juli 2006 22:05
...Eller lär ungarna att slå och knacka på akvariet är aj aj!! ;)
#8 - 9 juli 2006 23:43
jag hade enontetror när jag var yngre och de var också väldigt bra på att fastna bakom/i saker. Jag hade en termometer som satt fast med sugpropp på insidan och fick ta bort den för de satt fast där stup i kvarten.
#9 - 15 juli 2006 20:46
Honorna är rundare om buken medan hanarna lånsmala om k.......

Att du har ett barn är väl fint men frågan om det ska få slå sådär mot rutan. Tänk om 25 - 30 år när barnet blivit vuxen, kanske glaset inte längre orkar och vattnet flödar på såsom Ni än en gång gjort och frammanat storka.

Annons