Fiskar är sjuka och dör :(

#1 - 7 mars 2007 16:15
Hej!
Mina fiskar är sjuka och fick precis ta bort en som flöt omkring i karet. Häromdagen dog en likadan, men då var det "platt fall" strax efter att vi hade gjort ett vattenbyte. Alla demasoni har gått bort en efter en så nu har vi inga kvar...men de har heller inte visat några symtom på att vara sjuka utan dör bara. Fifogar bilder på den jag tog bort nu så kan ni kanske hjälpa mig med vad det är för någon sjukdom och vad jag ska behandla med. Så himla trist när de blir dåliga och man inte vet vad man ska göra =(
Upptäckte nu att våra yellowtop är lite "svampiga" på sidorna men äter som de ska och ser ut att må bra.

Lite fakta om akvariet: (kanske underlättar och något vi gör kanske har en bidragande orsak till att de blir dåliga)
240 l
byter vatten var 14:e dag, brukar ta ungefär 80 l. tvättar filtrerna i gamla akvarievattnet då.
vi har ca 30 st olika ciklider i karet.
matar med räkmix (ger ungefär en 5-krona i storlek) och ibland får de pellets för ciklider, märket på maten heter hikari som variation. vi brukar ha en matfri dag i veckan. Vi har lyset tänt från kl 11-22 varje dag.

Nu kommer jag inte på så mycket mer. gjorde vattenbyte häromdagen och allt såg bra ut.

Här är bilderna på den som jag tog bort idag:

http://img.photobucket.com/albums/v253/pg_luttan/Fiskarna/100_0949.jpg
inte så bra bild kanske men tittar man noga ser man att han är lite fjällig på sidan, samt har uppsvullen buk.

http://img.photobucket.com/albums/v253/pg_luttan/Fiskarna/100_0950.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v253/pg_luttan/Fiskarna/100_0954.jpg

Vore oerhört tacksam för svar så mina sötnosar slipper må dåligt.

/ Emelie
#2 - 7 mars 2007 16:33
Jag skulle byta vatten dubbelt så ofta och göra rent filtret hälften så ofta.
#3 - 7 mars 2007 16:40
Ok, den info jag har fått är att vi inte ska byta vatten varje vecka utan att det räcker med var 14:e dag. Får börja byta varje vecka istället :)
#4 - 7 mars 2007 17:20
Ingen som vet vad det kan bero på?
#5 - 7 mars 2007 17:26
finns ngn fisksjuka där dom blir uppsvällda och fjällen står ut......
buk, sot äääää kommer inte på det anyway, beskriv fisken för en akvariebutik alt ta med fisken in till butiken så kanse dom kan avgöra vad du ska göra.
#6 - 7 mars 2007 17:51
Jag ringde till djuraffären där vi har köpt just de fiskarna som har blivit sjuka. De trodde också på bukvattensot och att jag skulle ta med lite vatten in för att börja i den änden.. så får vi se. Hoppas inte alla stryker med nu bara. Då åker det in i förrådet igen! :(
#7 - 7 mars 2007 19:18
dina vattenbyten är det inget fel på direkt.
därimot rengör du filtret för ofta.

samt vad har du för ph ... blir den slemmig o svampig kan det bero på för lågt ph .
Tillsätt bikarbonat 1tsk bikarbonat till varje vattenbyte på 80l borde va lagom .
jag kör 2tsk till 100l utbytt vatten men börja långsamt med bikarbonaten ha inte i allt direkt för då kanske ph går upp för snabt och dom hinner inte ställa om sig ...
#8 - 7 mars 2007 20:08
Vore jag som du skulle jag byta vatten varje vecka eftersom du har så pass mycket fisk och inte rengöra filtret överhuvudtaget om inte flödet börjar bli dåligt och då som du gör nu i akvarievatten.

Nu vet jag inte vad du har för filter men har du bara ett är det inte fel att sätta in ett extrafilter och då inte rengöra dessa samtidigt.
#9 - 8 mars 2007 10:08
Tack för svaren!

Det är juwels originalfilter som sitter i med fyra stora filter.
Just nu ligger ph:t på 7.5, det ska väl ligga runt 7.5-8 för våra fiskar väl?
Vi brukar ha i bikarbonat vid vattenbyte, men det var slut när vi bytte i fredags så då fick de inget. Men det verkar vara stabilt nu även att vi inte har haft i något. I fortsättningen ska jag inte tvätta filtrena utan bara när jag märker att det börjar bli stopp. :)

Algjohn: Vad menar du med extrafilter? Kan man sätta in det utan att ha en extra pump..? Jag hänger inte med riktigt =)

Vi ger inte för mycket mat?
Växterna ser även lite hängiga ut. Det har bildats alger på dom och de börjar "tråda" sig.. nu har jag ingen koll på vad de heter, ett par liknar gräs och de andra är "omburkevariant" :P.

Ska strax åka till djuraffären med vattnet och ta reda på ifall de behöver medicinering.
#10 - 8 mars 2007 10:15
Har du bra cirkulation/syresättning i akvariet?

Tätare vattenbyten och mindre filterstök har ju redan nämnts [:o]
Jag fick en släng av bukvattensot när jag troligtvis hade för dålig cirkulation lite för länge. Märkte tyvärr inte det i tid...

Jag miste 3 fiskar innan jag tog bort en nylonstrumpa (som jag hade för platyyngels skull) gjorde rent filtret och även pumpen (hade ej gjort detta på länge). Efter detta - full fräs på pumpen i karet och då även fullt med bubbel vilket tydligen är ett bra tecken på att även växterna trivs. Gjorde även tätare vattenbyten ett tag.. Inga sjukdoms/dödsfall efter detta och jag behövde ej medicinera.

Jag har ett innefilter, och har riktat utblåset mot bakre akvarieväggen för att det ej ska bli för strömt för fiskarna. Jag kör pumpen på fullt utblås.
#11 - 8 mars 2007 11:46
dålig vattenkvalite? överbelastat akvarie? bukvattensot och utstående fjäll (tyckte det såg ut så) kan vara resultat av dålig vattenkvalite..
#12 - 8 mars 2007 16:02
Tog med vatten till djuraffären.. de som har hand om fisken var inte inne och har inte fått svar på något eller nån info om jag behöver medicinera. Men enligt deras tester har vi nitrit på 20 enligt deras sticka. Våra har inte gjort något utslag alls på nitrit! Suck. Det måste vara något fel på våra. :(

Nu blir det ett rejält vattenbyte och så får jag förhoppningsvis svar från killen som ringer ang ev medicinering idag eller imorgon.

Vad ska nitriten ligga på för att det ska vara normalt och ej skadligt för fiskarna?

När jag byter vatten idag, ska jag göra rent filtrerna då eller låta den vara? Tänkte på för att ta bort så mycket nitrit som möjligt.
Ska jag ha i salt och bikarbonat? Sen blir det fullt utblås med bubblor så får vi se. De verkar må bra nu iaf.
#13 - 8 mars 2007 21:16
vad är det för tester ni har? såna där multisticks hävdar många är dåliga.. jag använder mig av JBLs dropptest, har bara en test och det är just jbls nitrit-test. Rekommenderas!
Nitriten ska vara så låg som möjligt. Man brukar räkna med 1 cm fisk tar 1 l vatten.. vet inte hur stora dina fiskar är, men du kan ju pröva och räkna så för att se hur mycket vatten de bör ha. Om akvariet är överbelastat blir det lättare dåligt vatten = sjuka fiskar.
Gör inte rent filtret föränn du ser att det börjar bli dålig fart på vattnet. Jag byter 1/3 vatten per vecka, tycker du kan pröva göra det.

just ja: om det nu är dålig vattenkvalité som gör fiskarna sjuka blir de inte friska föränn kvaliten är bra! Utstående fjäll tyder på en bakteriell infektion som kan orsakas av dålig vatten, har själv varit med om det! Mina fiskar såg ut som dina, utstående fjäll. Fick byta vattten oftare och sen blev det bra.
Lena-Maria
#14 - 8 mars 2007 21:53
Ja, det är just multitester vi har. Uppenbarligen riktigt skit också.. hade man vetat att nitriten var hög i tid så hade kanske 8 fiskar överlevt. :( Är 6 demasoni som gått bort samt 2 magunga. Jag ska köpa tester där det bara är just ett test i fortsättningen. Vi har ett permanent test i akvariet som mäter syret och ph:t. Räcker med att köpa till nitrit och nitrat då.

Storleken på fiskarna varierar, från 5 cm-10cm. Vi har ca 25 fiskar. Kanske är på gränsen till överbelastning då? (Vad bra, då kan jag tjata för sambon att vi ska skaffa ett på minst 400 l :P)

Vi får hoppas att det är dålig vattenkvalité och inget annat.. då känns det iaf som att vi kan få ordning på det. Men usch vilket dåligt samvete jag har! Att en sån "enkel" sak kan förstöra så mycket.
#15 - 9 mars 2007 11:45
Nu pratade jag med en i norrköping istället eftersom att de jag gick till igår inte har hört av sig alls. Han sa att det inte finns något värde där nitriten kan ligga på 20, att de måste ha kollat fel och att det är nitraten som hade det värdet. Våra stickor har ju inte gjort något utslag alls på nitrit. (:confused: [:(!] :mad:)

Sen sa han att demasonin är väldigt svåra att ha och att det är väldigt vanligt att ciklider avlider pga bukvattensot. Men han tyckte inte att vi skulle behandla emot det nu eftersom det inte är några som verkar ha några symtom, de håller ihop med varandra och ser friska ut. Däremot tyckte han att vi skulle behandla yellowtopens "knottror" med något som heter ESHA 2000. Vet ju att det har varit lite tjaffs mellan dom ibland och han trodde att det har uppstått pga det. Så jag ska ge mig ut sen och hoppas på att jag hittar det. Nu hann jag inte med det stora vattenbytet igår, eftersom sambon jobbar natt, vilket var tur eftersom det inte behövs.
Ringer den andra butiken upp mig ska de få höra...
#16 - 9 mars 2007 12:23
Om du har hög nitrat har du troligtvis haft hög nitrit för nitrit omvandlas till nitrat.
#17 - 9 mars 2007 13:03
Nitratet ligger på 20 nu, vilket står som normalt i skalan på testet och han i norrköping sa att det är ett bra värde. Tycker det är konstigt för jag gör tester med jämna mellanrum och har bytt vatten var 14:e dag innan just för att det har visat bra värden och då har vi tyckt att det inte har varit nödvändigt att byta vatten en gång/vecka.

Annons