Fiskar

#1 - 1 december 2004 12:32
Hej! jag har en påfågelciklid , ca 15-20 cm stor. två st fengäddor ( polypterus senegalus) , en stor guldfisk och några malar. vad för fiskar passar med dessa? jag har tänkt att införskaffa lite mer fiskar till mitt akvarie. akvariet är på 160 liter, men det ser ut att vara lite fiskar i det. jag har nyligen medicinerat med bactopur direkt , eftersom att vi har haf ten bakteriell sjukdom i karet. när kan jag köpa de nya fiskarna ?
#2 - 1 december 2004 12:40
om ditt akvarium bara är på 160L så har du redan påtok för mycket fisk och för stora fiskar.
#3 - 1 december 2004 12:42
jag har funderat på det , att sälja min påfågelciklid , och ev min stora guldfisk , så att jag bara har kvar mina två fengäddor och guramisarna ( 2 st ) och dom små malarna. vad för fiskar kan man ha med dessa ? altså:

en guldfisk
2 gurami
2 fengäddor
ett par malar
#4 - 1 december 2004 12:57
Jag skulle vilja säga som så att det är knökfullt även om du gör dig av med guldfisken. Och kommer inte fengäddorna att käka guramisarna?
#5 - 1 december 2004 13:00
NEJ NEJ NEJ ! jag har ju redan fengäddor tsm med guramisarna ! jag ska sälja den stora påfågelcikliden , OCH den stora guldfisken. och bara ha kvar:

2 fengäddor
2 gurami
några malar
#6 - 1 december 2004 13:02
Är det inte bättre att också göra dig av med fengäddorna så kan du skaffa fler fiskar (som inte blir lika stora), för det var väl det du ville ha (fler fiskar)?
#7 - 1 december 2004 13:24
jo , det är det. men äter fengäddorna upp platy ?
#8 - 2 december 2004 20:20
Tycker nog att karet är förlitet för fengäddorna också, vad e det för malar?, är det ett gäng gibbiceps så måste du köpa större kar till dom tillslut.
Köp istället ett 500l kar där alla fiskarna kommer kunna växa och må bra.

Mvh Michael
#9 - 2 december 2004 20:58
Ursprungligen skickat av MichaelE

Tycker nog att karet är förlitet för fengäddorna också, vad e det för malar?, är det ett gäng gibbiceps så måste du köpa större kar till dom tillslut.

Köp istället ett 500l kar där alla fiskarna kommer kunna växa och må bra.

Mvh Michael

Det är väl ingen speciellt bra lösning, karet kostar pengar och tar upp mycket mer plats..
#10 - 3 december 2004 07:49
Jaha, och?
När man köper på sig fiskar så ska man se till så att dom kan leva hela sina liv i karet man har eller om man har planerat att flytta över dom till ett större kar när dom växer ur det gamla så e det ju också ok.
Jag kan nästan slå vad om att dom här fiskarna är rena impulsköp och att ägaren inte visste nått om dom när han/hon köpte dom.
Håller du inte med?

Mvh Michael

Annons