Jag har ingen hund, och har aldrig haft, men skulle gärna vilja ha en, så jag hoppas att det är ok att jag ställer en liten fråga i den här tråden, eftersom den handlar om raser? :)
Jag har som sagt ingen hund (men katt, fiskar, fåglar, ormar och gerbiler), men skulle gärna vilja ha tips på vad för ras som kan passa mig, om jag nå´n gång får råd att skaffa hund. Jag är en lugn person, och bör väl inte ha en hund som är väldigt aktiv, även om jag ju har ambitionen att komma ut och röra mer på mig. Och har aldrig haft hund, så det bör ju vara en som inte är för svår att få pli på. Ingen minihund, men heller ingen jätte, ingen konstig rasstandard som ger den problem med andning, ögon, och så vidare. Kompisen har två rottishanar, och både de två, och hans förra rottisar, tycks gilla mig, och tyr sig gärna till mig. Men Rottweiler är ingen nybörjarhund vad jag har hört, och är ju stora och starka, så de är väl bara att glömma.
Så, nå´n av er som kan ge ett tips på vilken hund som skulle kunna passa mig, så att jag kanske om ett tag förhoppningsvis verkligen kan höra hemma i den här tråden? :)
Jag skulle ju rekommendera en shitzu, kanske inte så lik en rottis ;) men de är fantastiska, föräldrarna mina har ju en och ifall du vill så kan vi ordna ett möte! Dom är lekfulla, aktiva men har inget emot att slappa heller, just Charlie som han heter är en pigg 11åring med så mycket personlighet att hälften skulle vara nog! Dom är relativt friska trots den lilla nosen och pälsen går ju att klippa eller raka ner om man inte orkar med den [Charlie är alltid nerklippt].
Dom brukar bli omkring 25-30 cm höga ["vanlig"] men det finns även en amerikans variant, som Charlie och han är 40 cm hög i manken. Dom är små men robusta och har ett stabilt psyke med massor av humor, däremot så kan dom vara envisa och svårlockade med godis när det gäller träning, men bara det är något tillräckligt gottigt så är dom idel öra.. typ leverpastej. ;)