Fiska upp filtermatta

#1 - 21 april 2005 20:17
Har en filtermatta (grov, 5 cm tjock, ca 2.1 liter) som förfilter till mitt ytterfilter och jag behöver ta upp det för en rengöring. Senast jag tog upp det, var inte så länge sen, gick det inte så bra... en hel del skit lossnade när jag drog upp filtermattan så strax hela halvan av karet blev brunt av all "kaffesumpen" som lossnade. Skiten försvann rätt så fort när jag hade rengjort filtermattan och satt i den igen, men å andra sidan så har detta resulterat i att mattan är i behov av rengöring igen.

Så då är frågan, hur är det bästa sättet att ta upp mattan, utan att riskera att allt skit lossnar och brunfärgar akvariet? Trä över en plastpåse innan jag drar loss den är väl det bästa jag kan komma på, eller finns det något bättre alternativ (som inte är alltför meckigt heller)?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 april 2005 20:26
En plaståse som du skriver är nog det bästa alternativet
#3 - 21 april 2005 21:36
Gör rent oftare så slipper du det bruna.
MVH Richard
#4 - 21 april 2005 23:31
har du möjlighet att kanske få bort en del med slang vid vattenbyte ?
#5 - 22 april 2005 02:52
häv ner en spann/hink i karet, flytta över mattan i den och dra upp allting samtidigt.
#6 - 22 april 2005 04:19
En plastpåse är det enklaste, om man nödvändigtvis måste få bort allt. Personligen tycker jag att det blir för mycket jobb. Va bara försiktig med filtermattan så länge som du är under vattnet och sedan ett snabbt lyfft med mattan ur akvariet och ner i en hink, då hinner det inte lossna några stora mängder skit.

/hansh
#7 - 22 april 2005 06:35
Påse it is then!

hansh: Gjorde så förra gången, så fort suget försvann lossnade allt. Innan jag knappt hann ta på mattan.
Raven: Har provat, lossnar bara på ytan.
MagicFingers: Låter lättare med påse. :)
gigardt: Har inte den tiden det hade krävts för att hålla filtermattan ren genom vattenbyten. Grisar jag har i karet ju. :p
#8 - 22 april 2005 06:49
Måste du göra vattenbyte för att göra rent filtermattan då.
MVH Richard
#9 - 22 april 2005 07:50
Hur menar du då?

Annons