Fiska med levand fisk som agn

#1 - 24 mars 2006 07:45
Jag hörde något på TV nu till morgon om att Djurskyddsmyndigheten förbjudit att fiska med levand fisk men uppfattade inte riktigt, någon som vet vad som sades.
#2 - 24 mars 2006 08:11
Jag hörde det på rapport kl 9 att det var kommunerna som ska se till att det inte fiskas med krok med levand fissk, då fisken känner smärta, men vem bryr sig.
http://www.edgeflyfishing.com/artiklar/praktiskt/p005/p005.html
#3 - 24 mars 2006 08:12
Så vitt jag vet kan man behandla fisk precis hur som helst om man är en privatperson eller fiskare, så det är nog snarast själva fiskemetoden som förbjudits (precis som harpunering & ljustring är förbjudet i sverige).
#4 - 24 mars 2006 08:16
Så är det kanske, men vem bryr sig om att en "vildfisk" plågas.
#5 - 24 mars 2006 08:22
Märkligt nog verkar det som om ingen bryr sig. Utom om det gäller forskning eller undervisning, då krävs helt plötsligt försöksdjurstillstånd för att göra nånting alls.
#6 - 24 mars 2006 08:35
Tycker kramfors då även att det är ok att plåga människor som inte är civiliserade? Det är ju precis samma tankegång tycker jag.
Varför skulle man bry sig mindre om en vild fisk än en sällskapsfisk?
Att utsätta en annan levande organism för totyr tycker jag är fullständigt åt helvete, om det sedan gäller människor eller djur har för mig ingen större betydelse.
#7 - 24 mars 2006 08:45
Så är det kanske, men vem bryr sig om att en "vildfisk" plågas.

Tycker kramfors då även att det är ok att plåga människor som inte är civiliserade? Det är ju precis samma tankegång tycker jag.

Vi tolkar Kramfors svar helt olika, jag tolkar hans svar, Så är det kanske, men vem i betydelsen folk i allmämhet.
Varför hela tiden dra paralleller med det mest extrema exemplen. Kramfors har alltid värnat om alla levande varelsers bästa. Allt från fisk till mäniskor.
#8 - 24 mars 2006 08:53
Ok, det var kanske jag som tolkade hans svar som något helt annat. Har också fått den uppfattningen av Kramfors tidigare. Ber om ursäkt för påhoppet, blir bara så irriterad när jag läser (eller missuppfattar ;)) om att det ska vara ok att plåga djur. I min uppväxt var det vanligt med "kompisar" som skröt om att de skjutit fåglar med luftgevär, eller jagat och kört över harar med fyrhjulingar.. etc, etc..

Anledningen till att jag ofta (alltid?) drar paralleller mot det extrema är för att få folk att tänka efter lite.
#9 - 24 mars 2006 08:54
Men det ger helt klart ett intryck av att han inte bryr sig ett skit om man plågar vildfisk. Jag tolkade precis som y0da
#10 - 24 mars 2006 09:13
[quote=greken]Men det ger helt klart ett intryck av att han inte bryr sig ett skit om man plågar vildfisk. Jag tolkade precis som y0da[/quote]

Man får vara noga med sina smilisar om man är ironisk! ;)

Men jag uppfattade ändå Kramfors inlägg som uppgivet och lite ironiskt.
#11 - 24 mars 2006 09:36
[QUOTE=Kramfors]Jag hörde det på rapport kl 9 att det var kommunerna som ska se till att det inte fiskas med krok med levand fisk, då fisken känner smärta, men vem bryr sig.
http://www.edgeflyfishing.com/artiklar/praktiskt/p005/p005.html[/QUOTE]
Jag tror inte att alla ni som läst på den här tråden har orkat läst länken jag hänvisar till, vilket visar att "vem bryr sig".

Vår klubb har anmält ett flertal försäljare av dammfiskar för att de inte haft utbildning, godkända lokaler, misskötta fiskar till resp. kommuns miljö kontor som inte visat något intresse förrän efter flera påstötningar, trots besöket av inspektören har försäljningen fortsatt då kommunen inte har sagts sig inte ha tid till det.
Allt kan sammanfattas till "vem bryr sig om en fisk"
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=774
#12 - 24 mars 2006 09:52
[QUOTE=Birgitta W]Man får vara noga med sina smilisar om man är ironisk! ;)

Men jag uppfattade ändå Kramfors inlägg som uppgivet och lite ironiskt.[/QUOTE]

det gjorde jag också.
det är verkligen riktigt märkligt att tnka sig att medan vi pillar med salthalt och medeciner och i princip aldrig tar i fiskarna med händerna om det inte är absolut nödvändigt (och skulle vi göra det har vi ju alltid blöta händer, och inte skulle vi få för oss att lyfta en fisk i sjärten), allt för att minska fiskens lidande, Finns det folk som av "etiska" skäl släpper tillbaka en fisk efter att ha utsatt den för något som närmast kan liknas vid tortyr. Ska man nu tvunget fiska så håller jag med författaren av ovanstående artikel, dra upp fisken så snabbt så möjligt och slå sen ihjäl den illa kvickt (helst skulle ajg se att man högg av huvudet omedlebart, på samma sätt som man avlivar sjuk akvariefisk)
#13 - 24 mars 2006 09:57
Fattar inte det där med att fånga och släppa tillbaka fisken, som en sport!? :(

Om man nu verkligen är sån djur(fisk)vän så vore det ju humanast att inte fiska alls. Om man nu inte kan med att döda fisken snabbt och ha den till mat.
#14 - 24 mars 2006 11:14
[quote=Kramfors]Jag hörde något på TV nu till morgon om att Djurskyddsmyndigheten förbjudit att fiska med levand fisk men uppfattade inte riktigt, någon som vet vad som sades.[/quote]Är det så eller? Någon som fått nån klarhet i ämnet?
#15 - 24 mars 2006 11:24
Jag tycker det verkar mycket märkligt att förbjuda fiske med levande fisk som agn med argumentet att det är plågsamt och stressande för fisken. fiskarna som blir uppfiskade utsätts ju för precis samma sak, att simma omkring och käma emot med en krok i käften.
#16 - 24 mars 2006 11:46
Nu råkar det bara vara så at jag är utbildad som Sportfiske/vildmarksguide jag har även papper för att vara fisketillsynsman och utföra provfiske med el alternativt nät.
Skillnaden mellan fisk som tas upp och används som bete är att betet inte fästs i munnen utan oftast i sidan eller ryggen. Samt så får den fisken hänga kvar så länge den lever medans dom som fångas tas upp relativt snabbt.
Det har funnits ett regelverk för hantering av fisk men man har valt av någon orsak att inte tillämpa detta.

Nu är det ett tag sen jag läst på om alla regler och lagar så jag är rejält rostig.
Jag tänker inte försöka rättfärdiga eller förklara sportfiske då de känns lite somom man vore en darwinist i vatikanstaten;)
#17 - 24 mars 2006 12:03
[QUOTE=NiXoN]
Jag tänker inte försöka rättfärdiga eller förklara sportfiske då de känns lite somom man vore en darwinist i vatikanstaten;)[/QUOTE]

Eller en katolik på Lunds universitet :p
#19 - 24 mars 2006 23:12
idiotisk lag som inte har någon betydelse..
Tror inte någon sportfiskare (minst av allt jag) kommer bry sig.

Snart blir det väl olagligt att ha fiskar som inte är exakt lika stora i akvarium.
De mindre har ju ingenstans att fly och kan råka bli uppätna...

Men mask är ju fortfarande tillåtet..
För det är ju skillnad på liv och liv..
#20 - 25 mars 2006 07:52
[QUOTE=LinusF]...Snart blir det väl olagligt att ha fiskar som inte är exakt lika stora i akvarium...[/QUOTE]
Det är det redan...

DFS 2004:16 13 kap
1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till
deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet
med varandra så att aggressivitet och stress undviks.
#21 - 25 mars 2006 11:04
[QUOTE=LinusF]idiotisk lag som inte har någon betydelse..
Tror inte någon sportfiskare (minst av allt jag) kommer bry sig.

Snart blir det väl olagligt att ha fiskar som inte är exakt lika stora i akvarium.
De mindre har ju ingenstans att fly och kan råka bli uppätna...

Men mask är ju fortfarande tillåtet..
För det är ju skillnad på liv och liv..[/QUOTE]

Du sätter väl ändå inte krokar i dina akvariefiskar?
#22 - 25 mars 2006 12:27
Tror jag ska ut och meta gädda med guppyhanar....stora sådana :D

Dom borde kunna locka till sig en och annan monstergädda i löddeå :D

Annons