Fisk transport?

#1 - 4 januari 2005 23:58
Jag undrar hur ni gör, när ni transporterar era fiskar? Jag har läst att några har köpt fisk i Tyskland,Danmark eller längre streckor inom Sverige. Jag är sugen på att skaffa diskusar, men det finns inte så många som säljer här i Kalmar Län. Hoppas att jag får något svar. :) (varning för felstavat)
#2 - 5 januari 2005 00:02
Under vinterhalvåret så brukar jag be att dem slår in påsarna i tidningspapper och så brukar jag lägga dem i en väska med en handduk runt. Är det längre sträckor som ja ska åka så brukar jag be dem ha i syrgas i påsen och då så klarar sig fiskarna utmärkt.

/Glenn
#3 - 5 januari 2005 00:07
Vad är den längsta streckan du har åkt med fiskar.
#4 - 5 januari 2005 00:15
Hur länge klarar sig fiskarna då?
Finns det några fler alternativ?
#5 - 5 januari 2005 00:20
med syrgas "ska" fisk stackarna klara sig nån dag i alla fall, vet inte om jag skulle vilja testa, jaghandlar dock aldrig så exotiskt fisk att jag inte kan få tag på den inom 10-12 timmars resa, och då funkar en hink bra... känner man sig orolig, av med locket lite försiktigt, o fläkta ner friskluft, på med det igen.. Men här i sydsverige e det ju inte SÅ långt till tyskland, så det kanske förklarar saken...

B!
#6 - 5 januari 2005 00:32
Jag hadde tänkt mig inom Sverige. Tyskland är lite förlångt att åka med fiskar.
För jag blev lite fundersamt hur fiskarna klarar sig. när andra har åkt långt för att hämta diskusar.
Men tack så mycket Mr B och Glenn.

Om ni har fler tipps där ute, så skriv gärna :)
#7 - 5 januari 2005 07:36
kylväska

Tipset jag fått av min arbetskamrat som haft fiskar i över 20 år och flyttat mycket i Sverige och i Norge med sina fiskar är att ha dem i kylväska. Detta gör att vattnet håller samma temperatur och att de kan ha mycket vatten att röra sig i. Tänk bara på att öppna locket då och då för att släppa in ny luft. :-)
#8 - 5 januari 2005 07:47
diskus

Välkomna till discusfish.nu

hej gå in på denna hemsida och prata med honom han har även en diskuscd som är väldigt lärorik.jag har själv tagit hem den. mvh diskustobbe
#9 - 5 januari 2005 10:38
hejsan ¨

Kan holla med om att detta med kylväska funkar jätte bra holler värmen bra och så blir det mörkt vilket gör fiskarna lungnare under transporten. är det ingen som vet hur dom transporterar viltfångande fiskar?? mvh Kim .T
#10 - 5 januari 2005 13:17
[QUOTE=geromi]hejsan ¨

Är det ingen som vet hur dom transporterar viltfångande fiskar?? [/QUOTE]

Dem kommer i påsar som ligger i frigolitlådor. Fast jag vet inte om man har i syrgas i påsarna eller ej.

/Glenn
#11 - 5 januari 2005 13:57
Det finns påsar som "andas". Läste om detta i Ciklidbladet nr 2004. Han hade testat på mörtar och efter 4 veckor simmade de fortfarande runt i påsen....
#12 - 6 januari 2005 18:14
Numer finns det även påsar som håller värmen i vattnet.

Annons