Fisk till 54L?

#1 - 26 juni 2008 19:16
Jag har ett 54 L med 5 corydoras panda och 4 platy. Jag funderar på att byta bort platysarna och skaffa något annat men jag vet inte riktigt vad.

Funderade lite på kampfisk, har aldrig haft någon tidigare. Kan man ha bara en hane? eller måste man ha honor till honom?
Skulle en ensam hane kunna gå i mitt kar även om jag har kvar platysarna? Eller blir det för mycket?

Finns det annars någon annan snygg fisk till mitt 54L om jag tar bort platysarna helt?

Tack på för hand:)
#2 - 26 juni 2008 19:32
En kamphane får plats i ett 54l, sen är frågan hurvida den kommer fungera ihop med platysarna. Själv har jag ett kampfiskpar och platysar tillsammans i ett större kar, och där är det en anpassningsfråga.
#3 - 26 juni 2008 20:12
oki..tack för svaret:)
#4 - 26 juni 2008 21:13
va sägs om ett guppyharem?
#5 - 27 juni 2008 08:07
Om du inte ska ha kvar platysarna så kan du ju lugnt införskaffa en kampfisk. Jag tror inte att han skulle göra så mycket mot dem, men de kan vara illvilliga små fenbitare själva.

Kampfiskhanen vill nog vara utan fruar. Han kommer antagligen jaga dem och nafsa på dem, och i 54 l finns det inte så mycket utrymme.
Sedan kan honorna hacka på varandra också, och det är inte roligt när man märker att en fisk far illa. Har man ett större kar som Aquario skriver så är det lite lätttare.
För vissa fungerar det, men för mig har det i bästa fall rått terrorbalans. Enda gången kampfiskar är intresserade av varandra är när skumboet är färdigbyggt och det är dags för parning, annars är de revirhävdande ensamfiskar.

Sedan tycker jag att en hona är nog så snygg som en hane. Hon är också inte lika utsatt för angrepp och inte lika aggressiv som en hane, och en väldigt nyfiken och personlig fisk, till skillnad från t. ex. platy. Hon ändrar färg och teckning kraftigt efter humör också! Två honor kan det bli konflikt med också, det är en chansning med dessa fiskar.

Eftersom du har fredliga fiskar så kunde du ju pröva med någon liten, rolig stimmfisk. Det finns ju massor att välja på. Eller endlers om du inte vill ha vanliga guppies.
#6 - 27 juni 2008 08:52
Tack så mycket för svaret :) Ja jag misstänkte att platysarna kunde vara fenbitare men jag ville fråga för att kolla om de kunde gå.

Anledningen till att jag vill byta bort platysarna är att jag har haft sådan väldigt mycket och även guppies dock inte endlers, men jag kände nu att jag var lite sugen på något annat.

Vill har lite mer personlighet i akvariumet och som kan gå tillsammans med mina corydoras panda.

Annons