Fisk till 25 L?

#1 - 29 augusti 2004 20:52
Hej! =D

Som några här vet så har jag ju fått ett nytt (större) akvarium.
<u>men</u>Jag får ha igång mitt gamla 25 liters [:-68]!
så jag undrar om ni har nåt förslag på vilken fisk som ev. trivs i det lilla..förutom guppy.Skulle vara kul me nån annan liten fisk =)
#2 - 29 augusti 2004 20:55
Vilka fiskar har du i det stora, ska du ha levandefödande eller produktiva äggläggare så är ju frågan självklar (yngelakvarium)
Annars kan du ju ha ett art-akvarium, kanske ett gäng kilfläcksrasborer, små sådana, vill själv ha sånna. Deras lek ska vara väldigt underhållande :P
#3 - 29 augusti 2004 21:04
en kampfisk skulle funka att ha i det karet.

/Glenn
#4 - 29 augusti 2004 21:28
skulle man kunna ha 2 kampfiskar? Funderar över att skaffa ett "litet" akvarium för 2 kampfiskar 1 Hona 1 Hane räcker 25l för det? Hade varit kul om dem hade lagt ägg och trivts!
#5 - 29 augusti 2004 21:38
om man ska ha honor till sin kampfisk så ska man helst ha flera stycken så han inte stressar ihjäl någon.

/Glenn
#6 - 29 augusti 2004 22:16
Har själv ett artakvarium med neontetror + några små malar i mitt 25L. Har inrett med svart sand, rätt många växter (dock är de flesta av plast) och har en lysrörskombination med Marine-Glo och Aqua-Glo. Detta ger ett härligt blått sken som tillsammans med den svarta sanden verkligen färgar ut tetrornas neonfärg. Rekommenderas! Dock får man ta i beräkning att neontetror ofta kan vara känsliga och dör av transportstressen och miljöomställningen några dagar efter inköpet, men detta varierar med vart dom har odlats och hur hårt odlade dom är. Och givetvis hur man själv hanterar dom. Hade förut ett gäng guppys i detta akvarium men dom verkar behöva större akvarier för att trivas. Skriv gärna ett inlägg vad du har bestämt dig för senare, alltid kul att veta hur det blev liksom!
#7 - 29 augusti 2004 22:29
Ursprungligen skickat av Glenn

om man ska ha honor till sin kampfisk så ska man helst ha flera stycken så han inte stressar ihjäl någon.

/Glenn

Mina honor, speciellt en av dom, har jagat livet ur 2 fullvuxna kampfiskhanar i följd... Fick tyvärr avliva henne för hon gav sig även på min lilla schackbrädesmal ;-(. De två andra (lite lugnare) honorna gick till min stora sorg bort i en nitrittopp i våras, så nu simmar det bara omkring en liten hane (ca. 3 cm) som jag vill föda upp till full storlek. Så ungkarslivet är nog det bästa, både för män och kampfiskhanar... ;-)!
#8 - 29 augusti 2004 23:45
Mina honor, speciellt en av dom, har jagat livet ur 2 fullvuxna kampfiskhanar i följd

Säker på att den honan inte var en hane isf?

/Glenn
#9 - 30 augusti 2004 00:02
Ursprungligen skickat av Glenn

[quote]Mina honor, speciellt en av dom, har jagat livet ur 2 fullvuxna kampfiskhanar i följd

Säker på att den honan inte var en hane isf?

/Glenn
[/quote]

Ja, det var en fullvuxen hona utan slöjfena lustigt nog. Kanske en ultraradikal feminist månne... ;-)!
#10 - 30 augusti 2004 00:12
oki. Frågade bara för att jag aldrig hade hört talas om det förut plus att det aldrig har hänt mig...

/Glenn
#11 - 30 augusti 2004 00:36
Hej
Jag har upplevt samma sak... Hade en hanne tillsammans med två honor (definitivt honor, ingen tvekan om saken)... gick hur bra som helst. visseligen var honorna lite bitchiga och jagade hanen lite men de var aldrig "på" honom... Sen förlorade jag tyvärr hanen när jag var på semester. =( Iallafall så skaffade jag en ny hanne, den tuffaste jag kunde hitta, men honom gick de på... så jag skaffade dem ett eget kar där de får samsas med ett par kuhliålar istället... så nu har hannen 4 räkor o 4 indiska glasmalar hos sig istället... Han trivdes genast mycket bättre... Snyggt blev det oxå - kamphannen som enda färgklick eftersom de andra 8 är genomskinliga
#12 - 30 augusti 2004 14:33
oj va månge svar det kommit 8-) nja,vet inte om jag är så mkt för det där med odlingsakvarium..men kampfisk skulle nog vara rätt kul :) och kilfläcksrasboran var ju oxå fin.. då :D ska se hur det blir..Måste bara tillägga att min guppyhona oxå ska styra och grejja över akvariet..men det kanske blir bättre med det när hon flyttats till det större (?) hehe... tack så mkt för svaren!
#13 - 30 augusti 2004 14:41
Om du ska ha fler än 1 kampfisk så var beredd på att ha fler kar tillgängliga.
#14 - 30 augusti 2004 15:05
hehe jo det kan jag tänka mej..men kampfiskar..trivs dom ensamma? kan man ha neontetros oxå då eller blir det för trångt?
#15 - 30 augusti 2004 16:14
Det blir lite för varmt och lite för trångt för det är ju bra om man har 10st neontetror. Men du kan nog ha tex. platy eller nåt.
#16 - 30 augusti 2004 17:01
Okej,hur många platys kan jag ha då? hehe månge frågor.. 8-)
#17 - 30 augusti 2004 17:37
1 hane och 2 honor. Nackdelen är att de blir många fler i det lilla akvariet. Och att man måste sköta vattenbyten och sådant mycket bra med så lite vatten. Jag skulle nog hellre satsa på ett gäng små neoner, eller att ha någon eller några kul små räkor i karet. (Fortfarande måste man sköta vattnet).
#18 - 30 augusti 2004 17:39
okej tack så mkt för svaren
#19 - 30 augusti 2004 17:51
Om du inte tänkt odla kampfiskar då tycker jag också att du ska skaffa neontetror. Fast problemet är att karet är för litet för minst 10st neontetror. Gör det till ett litet växtkar med kampfiskar det blir nog rätt snyggt.
#20 - 30 augusti 2004 18:01
Håller nog med shpend om att kampfisk eller annan mindre labyrintfisk nog är bäst i ett så litet kar. Jag har haft neoner i mitt så lilla och det gick bra med överlevnaden, MEN de är ganska aktiva så det kändes lite fel... (men jag var mycket ung och blåögd då). Eller några små räkor i karet kanske? ;D (tjatar, lite)
#21 - 30 augusti 2004 18:08
mjo en kampfisk skulle inte vara dåligt :D dom är ju s¨å fina..sen KAN dom väl leva ensamma utan nån annan fiskart oxå då eller? lite trög av mej :]
#22 - 30 augusti 2004 19:03
Ja, det kan dom men om du tycker synd om den så kan du lägga i 1-2 honor. Men då kanske honorna blir skadade eller så skadar dom hanen. Jag tycker att du borde fixa ett växtkar som du lägger in en kamphane i för att få lite mer liv i burken [:-94]
#23 - 30 augusti 2004 19:22
okej tack så mkt...igen :)

Annons