Fisk till 20l akvarium?

#1 - 28 oktober 2009 22:36
Jag vill ha ett litet akvarium med många växter och lite fisk. Om jag frågar i affären säger alla att det går bra att ha fisk i ett 20l akvarium men läser jag här så måste jag ha minst 60l.
Några förslag på fiskar som skulle kunna trivas i 20l?
#2 - 28 oktober 2009 22:39
Räkor klarar sig bra i sådana små akvarier. Och det passar dessutom bra ihop med mycket växter.
#3 - 28 oktober 2009 22:40
Räkor går bra, det är faktiskt riktig kul figurer som ynglar av sig utan problem. De håller också rent från alger i hygglig utsträckning. Detta i kombination med en spännande inredning så blir det nog bra.
#4 - 28 oktober 2009 22:41
Ajdå, jag var visst trög :D
#5 - 28 oktober 2009 22:50
Hehe snarare förstärktes rekommendationen att köra med räkor när flera skriver samma sak :-)
#6 - 28 oktober 2009 22:52
tokajo skrev:
Jag vill ha ett litet akvarium med många växter och lite fisk. Om jag frågar i affären säger alla att det går bra att ha fisk i ett 20l akvarium men läser jag här så måste jag ha minst 60l.

Affärer vill sälja.

Tja, jag skulle vilja att du ställde dig frågan vilken fisk du själv skulle vilja vara för att trivas i ett 20 liters kar.;)

Jag själv har aldrig haft någon firre långvarigt i en så liten burk men väl tillfälligt i en 32 liters. Just nu har jag en otocinclus i mitt 32 liters tillsammans med körsbärsräkor för att beta av alger på rutorna. I ett par veckor hade jag även en cacaduahona där som hade till uppgift att beta av öveskottet av räklingarna. Nu går hon i ett 130 liters efter att ha väl utfört sitt uppdrag i 32 liters.
#7 - 29 oktober 2009 16:55
tokajo skrev:

Dario Dario :)
#8 - 29 oktober 2009 17:57
tokajo skrev:

Killis passar utmärkt i ett sånt kar, dom kan dock va väldigt svåra att få tag i och väldigt sällan nåt du hittar i en djuraffär, finns dock en egen grupp för dessa fiskar här på forumet så där kanske du kan hitta några frälsta som kan tipsa om var du kan få tag i några.
#9 - 29 oktober 2009 19:10
tokajo skrev:

Dvärgtandkarp, observera dock att de med tiden blir flera.
Tobbe
#10 - 29 oktober 2009 19:20
galaxy rasbora har jag i ett 20 liters på jobbet. några äppelsnäckor och växter är nöjd med sammansättningen
#11 - 30 oktober 2009 05:43
Tobbe R skrev:
Dvärgtandkarp, observera dock att de med tiden blir flera.

Tobbe

Jupp, en trevlig liten fisk

( jag undrar varför du rekommenderar dem :D ;))
#12 - 30 oktober 2009 05:45
karrokaja skrev:
galaxy rasbora har jag i ett 20 liters på jobbet. några äppelsnäckor och växter är nöjd med sammansättningen

Hade skippat äpplena.
Tycker att de blir för stora för ett 20-liters.

Annons