Det finns nu flera ämnen/trådar i forumet som handlar om samma sak... snäckor eller som många säger "sniglar", och vilka fiskar som kan tänkas äta sådana.
Just det, botior käkar med gladhet upp snäckorna, och Praktbotian är väl den som är bäst på detta, Troligtvis är det denna som Emelie avser, då den är orange med svarta ränder.
Sammy som istället vill ha snäckor skall bege sig till någon inte alltför nogräknad zoo-butik, gärna en sådan som mest säljer kattleksaker, hundkoppel, kaniner, undulater och kattsand...
De snäckor vi vanligen har i våra akvarier är tvåkönade, alltså hemafroditer, och kan initialt föröka sig på egen hand (fast det behövs egentligen två snäckor för att det skall bli en befruktning).
Har man bara två i ett akvarium med litet foderrester och rätt temperatur så förökar sig snäckorna rekordfort. Litet kalktillskott i vattnet (behövs ej på Gotland och vissa ställen i Närke och Skåne) så är lyckan gjord, för snäckorna alltså...
Jag hade en sådan snäckodling en gång i ett par stora syltburkar, ja jättestora borkar som kanske rymmde ungefär fem liter styck.
Jag vill minnas att det finns någon slags fisk som till det yttre är ganska lik kuhlii-ålen som också äter sniglar. Denna fisk är också från Vietnamn eller däromkring, men är betydligt större än kuhliin, och gräver ned sig i sanden, denna var vanlig i zoo-affärerna på åttiotalet och jag har inte sett den sedan dess.
Kolla där i växtakvarierna, där brukar det finnas snäckor i större mängd, fråga om du får hjälpa till att eliminiera snäckorna ur dessa akvarier, eller köp någon billig akvarieväxt, sätt denna i något litet akvarium eller större syltburk och skörda snäckor efter hand.