Fisk+Räkor=?

#1 - 21 januari 2007 18:42
Hej,

Jag undrar vilka fiskar man kan ha tillsammans med vilka räkor i 93liter?
Snälla behöver tips på räkor å fiskar men dem måste komma från samma biotop:D

mvh Kim
#2 - 21 januari 2007 19:09
Snälla nån som kan svara?:D
#3 - 21 januari 2007 20:12
Bestäm dig lite...

Du måste bestämma dig för en sort och så kan proffsen tala om vad du kan ha till... Förslagsvis kan du bestämma dig för räksorten eftersom det finns mycket mer att välja på i fiskväg... :p
Jag har småräkor och Crystal är mina favoriter... Jag tycker att det går jättebra med mindre och fredliga fiskar... tetror, guppy, endlers osv men de äter nog lite räkbebisar... Större räkor kan jag ingen om ;)
#4 - 21 januari 2007 20:28
Du skulle kunna ha ett gäng Boraras. Finns några olika som maculatus, brigittae, merah eller micros.
#5 - 22 januari 2007 05:55
Kan man ha ett gäng Crystal red och Amano ? Och vilken fisk till det?
#6 - 22 januari 2007 11:37
alla fiskar som har små munnar går oftast bra med räkor. det kan hända att fiskarna äter upp CR yngel, men med bra gömställen så klarar sig nog några st:)
#7 - 22 januari 2007 13:52
Kan man ha ett gäng Crystal red och Amano ? Och vilken fisk till det?

Ja du kan ha Crystal red och amano ihop.
#8 - 9 februari 2007 23:54
Iratherina werneri är en vacker trevlig liten regnbågsfisk som trivs med räkor och yngel utan att äta upp dem, inte vad jag märkt i alla fall....

Boraras är redan nämnda, men även Microrasbora, tror också att det finns en tetra som kallas "rubytetra" som inte blir stor, men har inte testat den.
#9 - 10 februari 2007 11:37
Jag har ett 60-literskar med körsbärsräkor (Red cherry) och prickiga blåögon (Pseudomugil gertrudae). Det funkar halvbra. Jag tror att blåögonen tar en del räkyngel, men dom håller inte alls på och trakasserar de som är större så de större räkorna är inte skygga utan visar sig mycket. Samtidigt så är körsbärsräkorna så bra på att föröka sig men fiskarna verkar hålla en balans på räkorna.
Fast då är räkorna ursprunglign från Kina och blåögonen från... Australien... eller precis i närheten.
#10 - 13 februari 2007 09:33
Sonja skrev:
Fast då är räkorna ursprunglign från Kina och blåögonen från... Australien... eller precis i närheten.

Jag tror inte fiskarna och räkorna är så noga, & rasister är de säkert inte...:D
#11 - 13 februari 2007 12:47
tummen skrev:
Jag tror inte fiskarna och räkorna är så noga, & rasister är de säkert inte...:D

Jo men snus_mumrik ville ju ha tips på fisk och räkor från samma biotop :)

Annons