Ok. Aldrig riktigt låtit bli att svälta fiskarna en vecka, brukar låta dem vara utan krubb en dag för att de ska vänja sig en aning och sedan matar jag som vanligt. Kan veckan ha att göra med att inte nitrifiera vattnet? Men om jag förstod det rätt så har du en damm på några tusen liter så det skulle vara omöjligt för dina 3 guldfiskar att nitrifiera vattnet på någon dag och dina bakterier hinner säkert bygga upp sig själva innan det sker något hemskt däri. Om du är orolig häll i en baktieriekultur under några soliga dagar då tempen ligger runt 20 grader i vattnet . Testa med att ge dem mat och se efter om de poppar upp efter det och ge dem en stund att uppfatta att det finns mat. Förslag, räkor :P Mina guldisar älskar räkor både de normal räkorna som vi vanliga dödliga äter och körsbärsräkor.
Dina guldfiskar är antingen:
A) Skygga, botas med att de upptäcker att en snäll farbror av någon anledning ger dem mat med jämna mellanrum. Guldfiska är relativt smarta och inser ganska snart vad skuggan innebär.. krubbdags.
B) De är sjuka, plocka upp en av dem och se efter om den lider av något t.ex svampinfektion.
C) De diggar din botten för det är kyligare och det är för varmt i din damm (vilket jag tror inte gäller om den andra tråden med 5000 liter vatten stämmer).