fisk på akvarielagret

#1 - 9 mars 2010 19:00
Tjena!

Sist jag var på akvarielagret så hade dom (i akvariet som står på disken) en liten färgglad fisk som var typ 2 - 3 cm lång bara... och den var alltså J'vligt färglad... ringer det nån klocka hos någon? :)
#2 - 9 mars 2010 19:34
Killi
#3 - 9 mars 2010 19:38
copella skrev:
Killi
..
#4 - 9 mars 2010 19:46
Skicka ett mail till de och fråga :D
#5 - 9 mars 2010 20:08
Nubi skrev:
Skicka ett mail till de och fråga :D

Tror jag ska göra det :) Eller slå dom en signal imorn!

För någon killi var det då inte...
#6 - 9 mars 2010 20:10
Den var typ både gul, grön, lila, blå :) eller hade jag käkat nå konstigt innan jag gick in? :P
#7 - 9 mars 2010 20:10
det såg typ ut som en neontetra i formen fast med längra stjärtfena...
#8 - 9 mars 2010 20:13
haha! sorry att jag spammar lite men jag hittade nog på den nu :) Endlers guppy ;)
#9 - 9 mars 2010 20:15
Endlers guppy har de färgerna du pratade om OCH lång stjärtfena. Googla
#10 - 9 mars 2010 20:20
snooookade lite på google men bara massa utrikiska sidor :) Kan man ha bara ett gäng hanar? honorna är ju skitfula :)
#11 - 9 mars 2010 20:23
Kollat på BARA endlers, utan någon korsning m Guppy, de är snyggast!
Visst honorna är fula som stryk, och det finns en anledning til varför de kallas för miljonfisken ;)
Tror att bara hanar i ett kar skulle funka :)
#12 - 9 mars 2010 20:28
Nubi skrev:
Kollat på BARA endlers, utan någon korsning m Guppy, de är snyggast!

Visst honorna är fula som stryk, och det finns en anledning til varför de kallas för miljonfisken ;)

Tror att bara hanar i ett kar skulle funka :)

Det har jag inte gjort... tack för tipset :)

Miljonfisken? nu hänger jag inte med riktigt [:o]
#13 - 9 mars 2010 22:20
Vet inte om jag skulle kalla Endlershonor fula, de ser ut som naturen har bestämt, de har sin naturliga skönhet, och ser ut som de gör av en anledning, de framodlade guppyhonorna med färg i fenorna skulle nog inte klara sig så länge i naturen. Det är vanligt med honor som är färglösa, eftersom det är de som föder ungarna eller lägger äggen, och alltså måste skydda dem genom att skydda sig själva, och det gör de genom att inte synas. Om en gravid guppyhona syns lång väg är det ju inte bara hon som stryker med, utan även alla hennes ofödda yngel. Och utan de "fula" honorna blir det heller inga fler Endlers :)

Har förstått det som att det är rätt vanligt att de bland vissa regnbågsfiskar gallrar bort honorna, för att de inte är tillräckligt färggranna, men hur kul är det? Dels kan man inte få några yngel av dem, och inte se deras naturliga beteende lika bra. Dessutom är ju inte starka färger allt som gör en fisk (eller andra djur) intressant eller vacker.
#14 - 10 mars 2010 15:21
Miljonfisken DUPLICERAR sig. Kanske inte det men har man två blir det åtta, sexton, trettiotvå, sextiofyra osv.
Kapiche?
#15 - 10 mars 2010 15:51
Micke_A skrev:
Dessutom är ju inte starka färger allt som gör en fisk (eller andra djur) intressant eller vacker.

Håller med! Jag tycker att snorgärsen (Gymnocephalus cernuus) är en riktigt riktigt fin fisk!

http://www.hlasek.com/foto/gymnocephalus_cernuus_4200.jpg
#16 - 10 mars 2010 18:35
#15 Bra smak. Tycker inte heller att måste vara färgsprakande för att räknas som vacker.
#17 - 10 mars 2010 19:01
Sen finns det ju nåt som heter beteende. Har jag hört.

Annons