Fisk och naturväligaste Ph sänkning

#1 - 16 mars 2006 11:06
HEJ.
Har letat och sök lite varstans om den vänligaste och skonsamaste Ph sänknigen av vattnet med olika syror och har ej kommit fram till den bästa metoden av dessa (räknar ej med köpta typ sera minus eller liknande).Jag vill använda direkt mina akvarium när det behövs sänka fort tillex.när man måste göra ett snabbt vattenbyte.
Saltsyra
fosforsyra
askorbinsyra
citronsyra
MVH Mats
#2 - 16 mars 2006 11:14
varför måste du sänka de snabbt? fiskarna mår inte så bra av att ph värdet går upp och ner som en jojo.
sen är väl inga av dom där syrorna vidare naturliga.
torv finns ju alltid
#3 - 16 mars 2006 11:34
Ekextrat har förordats här på zoopet tidigare som en bra ph-sänkare (har själv aldrig provat). CO2 är bäst säger en del.
Ja använder fosforsyra i mitt SA-kar utan problem. En del säger att Fosfor ger alger men det har jag aldrig noterat.
Fosforsyra är billigt på apoteket.
#4 - 16 mars 2006 11:35
är det verkligen nyttigt o hälla i massa syror i akvariet? eller hur mycket rör det sig om?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 mars 2006 11:39
Jag använder själv ekextrakt och det borde ju vara naturvänligt eftersom det är en ren naturptrodukt. Larry nämner fosforsyra och jag hör till dem som fick algproblem med fosforsyra och sedan tycker jag att det också buffrar sämre

Sedan är det viktigt att poängtera att ett stabilt vatten är oerhört viktigt och att börja mixtra med olika pH-sänkande lösningar innebär också att man noggrant måste mäta och kontrollera vad som händer.
#6 - 16 mars 2006 11:43
hur fort sänker ekextrakt vattnet? sänker de vattnet så fort så att ph värdet inte hinner gå upp och ner vid vattenbyte?
vill ev sänka mitt lite nu när ja ska skaffa discus. har ju ett kranvatten på närmare ph 8. vet inte hur farligt det är om man håller de jämt men det skadar nog inte o sänka de lite
#7 - 16 mars 2006 11:44
[quote=mats m]HEJ.
Har letat och sök lite varstans om den vänligaste och skonsamaste Ph sänknigen av vattnet[/quote]Du behöver inte trixa med pH't om du inte tänker ODLA extrema svartvattensfiskar. Är det vad du tänker göra?
I alla andra fall är dina fiskar gladast om du kör med kranvattnet rakt av.

EDIT: såg nu att du tänkte hålla diskus. De klarar sig bara bra, och tillochmed leker problemfritt, i kranvatten med pH 8.
#8 - 16 mars 2006 11:51
[quote=Azur]Du behöver inte trixa med pH't om du inte tänker ODLA extrema svartvattensfiskar. Är det vad du tänker göra?
I alla andra fall är dina fiskar gladast om du kör med kranvattnet rakt av.

EDIT: såg nu att du tänkte hålla diskus. De klarar sig bara bra, och tillochmed leker problemfritt, i kranvatten med pH 8.[/quote]

de va ett bra svar. de va de ja ville höra :) tycker inte det verkar så lätt o hålla ett jämt ph värde om man ska tillsätta massa medel efter varje vattenbyte.
då har ja vattnet precis som det är istället :)

tackar för svar
#9 - 16 mars 2006 11:52
Hej.
När man har fiskar som jag med Ph ca.6 och under händer det ibland att man måste göra ett vattenbyte utöver det vanliga eller start upp ett nytt kar då kommer det att användas syra när den redan befinliga vattenberdningstunnan på 200L är använd.Det jag tänker på är vilket som är skonsamast för fiskens gällar och liknande.Skulle jag köpa färdiga blandingar skulle det bli för dyrt i längden.Har 11 st. kar som fodrar battenbyte.
MVH Mats
#10 - 16 mars 2006 11:54
Hej.
Kan säga att jag odlar svartvatten fisk annars hade jag ej ställt denna fråga.Diskus,scalare och apistogramma.
MVH Mats
#11 - 16 mars 2006 16:13
En femte syra som brukar användas är oxalsyra (finns färgbutiker):
http://www.aarhus-akvarieforening.dk/bldt_vand.htm
Annars är torvhinksmetoden vanlig bland diskusodlare:
http://www2.hemsida.net/jn4u/d032.aspx
Torv innehåller enligt många akvarister bra humusämnen som stimulera till lek,förhindrar sjukdomar med mera:
"Eftersom diskusfiskens vatten är mjukt och mineralfattigt, så är humusämnen i vattnen absolut nödvändigt för att upprätthålla en osmotisk balans mellan fisk och vatten. Man skiljer således mellan kristalloidosmotiskt tryck, som orsakas av saltjoner och kalk, samt kolloidosmotiskt tryck som orsakas av organiska (kolinnehållande) stora molekyler, t.ex. humus-ämnen.
Ett bra diskusvatten skall ha lågt kristalloidosmotiskt, men relativt högt kolloidosmotiskt tryck"
Citat från: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9401&LOPNR=7
<<<(^:>*
#12 - 18 mars 2006 09:01
Hej.
Finns det verkligen ingen som kan ge ett svar eller finns det inget?
MVH Mats
#13 - 19 mars 2006 01:39
varför inte använda torv ?

för att komma runt problemet med ojämnt ph kan du förbereda vattnet i en tunna/dunk och hälla ner i akvariet när vattnet håller bra ph.

då får du ju även mer svartvattensvatten
#14 - 19 mars 2006 10:32
mats m: du HAR fått svar. Det skonsammaste sättet att sänka pH är genom torvfiltrering, eller genom att tillsätta ekbarks/torvextrakt.
Näst skonsammast är någon kommersiell buffert, typ Bullseye 6.5.
Tredje skonsammast är CO2 tillsats (förutsatt att du inte har väldigt hårt vatten).

Som Raven säger kan du lämpligen blanda till en större mängd vatten i en tunna el dyl så du har vid vattenbyten.

Om de alternative inte är möjliga för dig, skulle jag, om jag var du, fundera över om du verkligen a) skall odla svartvattenfisk, och b) om dina svartvattenfiskar verkligen kräver lågt pH för att leka. Dina diskus gör INTE det, t.ex.

All dosering av syror till vattnet är riskfyllt, och jag kan inte rekommendera det.

EDIT: Såg just Harbards citat ur ciklidbladet, och jag kan bara säga att vartenda ord är totalt, fullständigt, nonsens.
#15 - 20 mars 2006 15:08
Hej AZur.
Kallar du det svar.Torv ,Co 2 har jag ,nu gäller det frågan om ett snabbt få vatten till ett kar typ sjuk eller karantän och då har jag ej fått svar på min fråga utan bara sånt som jag redan vet.Ett som jag ej kan begripa är vad det är som är fel att eftersträva ett naturligt vatten,kan omtala att jag ej har några besvär med att odla i svartvatten utan att det gäller enbart vid kris typ när mitt svartvatten är slut på grund av vattenbyte.
MVH Mats
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 20 mars 2006 15:11
nu gäller det frågan om ett snabbt få vatten till ett kar typ sjuk eller karantän
*
Snabbare än med en syra av något slag går det väl inte att få det - det tar ju bara några sekunder.
#17 - 21 mars 2006 07:59
Varning: LÅÅÅNGT

[QUOTE=mats m]Hej AZur.
Kallar du det svar.Torv ,Co 2 har jag ,nu gäller det frågan om ett snabbt få vatten till ett kar typ sjuk eller karantän och då har jag ej fått svar på min fråga utan bara sånt som jag redan vet.Ett som jag ej kan begripa är vad det är som är fel att eftersträva ett naturligt vatten,kan omtala att jag ej har några besvär med att odla i svartvatten utan att det gäller enbart vid kris typ när mitt svartvatten är slut på grund av vattenbyte.
MVH Mats[/QUOTE]

Ok, jag tolkar din fråga så här. "Hur sänker man snabbast pHt i kran vatten _innan_ man häller det i karet".

Det beror på, jag har saltsyra till hands för att sänka pHt utan att skapa nånn buffringseffekt. Jag har dock bara använt det en gång. I mitt lilla kar har jag märkt att pH pendlingen knappt är märkbar efterssom mitt vatten är hårt buffrat och har CO2 i. pH 7.2 KH 10. När jag häller i kranvatten, ph c:a 8.5 KH 0, så stiger det bara lite grann. Gör jag ett vattenbyte på mer än 10% använder jag en luftslang för att hävera i vattnet. Då märks inte pHt överhuvudtaget, dvs när vattnet väl är blandat nog för att mäta det korrekt är det pH 7.2-7.4.

För ett helt nytt kar är det nog mening att ha i syra dock. Om man vill ha ett lågt pH med viss buffring är de organiska molekyler som man får på köpet vid torvfiltrering nog bra, har aldrig gjort det själv. Vill man inte ha någon buffring alls är rena syror bäst.

Kommerciella pH sänkare introducerar kemiska buffertar, vanligen med fosfat, men poängen är att man aldrig vet exakt vilka. Vilket jag, som vill ha koll på vad jag har i karet, tycker gör dem tämligen oanvändbara.

Det blev lite mer info än du ville ha där kanske. Men i ett svartvattenkar är det nog så att om du redan har svartvattten, skadar det inte att byta i vatten med rätt pH, mha syror, men "fel" oraganiska sammsättning. Jag saknar den ingående kemikunskapern för att säga att en syra är bättre än en annan. Jag har valt saltsyra för att den är den som är "minst" troligt att den hittar på nått fuffens. Syror som är vanligare i organiska föreningar kan hitta på skumma saker och har man väl startat tåget med en syra kan de vara svårt att korrigera tillbaka. Läs: Använd bara starka saker om du _verkligen_ behöver.

Definitivt bättre att hälla i syra-korrigerat vatten än kranvatten med pH 8+. Jag skulle nog hällre bygga en större svartvatten-tillverkningsanläggning dock.

edit: staving och en "än" för mycket :)
#18 - 21 mars 2006 08:03
[quote=mats m]Hej AZur.
Kallar du det svar.[/quote]
Ja det gör jag:
Som Raven säger kan du lämpligen blanda till en större mängd vatten i en tunna el dyl så du har vid vattenbyten.
#19 - 21 mars 2006 08:54
Jag har börjat anvanda Amtra Trop och tycker att det funkar bra. Vet tyvärr inte vad det är i det. Bara att det inte är fosfatbaserat.
#20 - 21 mars 2006 09:17
Hej Morphriz.
Tack för svaret,ungefär vad jag har tänkt,använder saltsyra plus torv i min beredningstunna sedan flera år.Sedan till Azur,läser du med flera ej alla inläg innan ni svarar utan bara tar rätt ut ur luften,själv läser jag frågan plus att om det är möjligt signaturen för att ta reda på på personen har för fiskar och dyligt.
MVH Mats

Annons