Fisk namn ?

#1 - 21 februari 2007 08:48
[COLOR=green]Hejsan ![/COLOR]
[COLOR=#008000][/COLOR]
[COLOR=#008000]jag skall köpa en [COLOR=darkorange]kampfisk[/COLOR] nästa tisdag.. &ja undrar om ni har några roliga/vackra/fina namn att dela med er ??[/COLOR]
[COLOR=#008000][/COLOR]
[COLOR=#008000]alla namn förslag är välkommna, skriv gärna vad era egna fiskar heter oxå det vore [/COLOR][COLOR=darkorange]roligt:) [/COLOR]
[COLOR=#ff8c00][/COLOR]
[COLOR=#ff8c00][/COLOR]
[COLOR=#ff8c00][COLOR=green]-------------------------[/COLOR]skriv på !!![/COLOR][COLOR=green]-------------------------------------[/COLOR]
#2 - 21 februari 2007 08:48
Men 22.5 liters skål är juu för litet
#3 - 21 februari 2007 08:50
men man kan väll köpa akvarie !!! =S
#4 - 21 februari 2007 08:51
men då ska du vänta med att köpa fisk
#5 - 21 februari 2007 08:52
om jag köper ett akvarie idag !? gah ni människor är så jobbiga, (:
#6 - 21 februari 2007 08:53
Richard de fungerar att tag. men var noga med vattenbyte 10 %vatten byte varje dag.skaffa en lite pump men de behövs ientligen inte.
#7 - 21 februari 2007 08:54
ne jusste !! dessutom skall ja ha pump & reningsverk ! & en expert på zoo butiken sa att det va okej !!!
#8 - 21 februari 2007 08:56
Jo men om den ska trivas bäst så behövs runt 50 L liksom har du läst beskrivningen om fisken?... okej Experter brukar det aldrig finnas i en vanlig zoo afärr egentligen så ska inte en expert säga att du kan ha en fisk i en skål..
#9 - 21 februari 2007 09:01
vad hittar man fiskens beskrivning då? & den djuraffären är VÄLLDIGT seriös så du vet =S
#10 - 21 februari 2007 09:02
OKej ja kan länka dig beskrivingen åt dig:D
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233
(läs där innan du skaffar den)
#11 - 21 februari 2007 09:07
har döpt alla mina fiskar till ett samlingsnamn. "Fiskarna".
Så på morgonen heter det "Hej Fiskarna!!!!" på kvällen "godnatt Fiskarna"
#12 - 21 februari 2007 09:11
hm..
#13 - 21 februari 2007 09:18
Det har jag också gjort Stew :P
#14 - 21 februari 2007 09:20
En kampfisk måste ha något tufft namn som: Brutus, Killer, Naffsen eller Sluggo.. :)
#15 - 21 februari 2007 09:21
Richard.R skrev:
Det har jag också gjort Stew :P

:P
Det är så funkionellt! Ibland kan jag ge fiskarna unika namn med. Då heter de "Fisken".
Som "Fisken ser ut att tugga" eller "skit, idag dog Fisken" :)
#16 - 21 februari 2007 09:21
Piscator skrev:
En kampfisk måste ha något tufft namn som: Brutus, Killer, Naffsen eller Sluggo.. :)

Sluggo :P Fräckt namn!
#17 - 21 februari 2007 09:23
MIna fiskar heter fiskarna och ibland heter en fisken om den t.ex har dött men min röda kampfisk heter faktiskt Devil :P Han är röd och arg som en djävul så :P
#18 - 21 februari 2007 09:27
Vi har två fiskar som har namn och de har vi inte döpt (nja henne har vi döpt). Det är våra frontosor Putte och putteflicka/putta
#19 - 21 februari 2007 22:06
du borde ha ett namn som ingen direkt förväntar sig, typ "gunn-britt" eller något sådant ;)
#20 - 21 februari 2007 22:24
Piscator skrev:

Min katt heter Sluggo:D

Namnförslag: Skulle den vara elak av sig och om det är en hane så är Hitler klockrent eller diktatorn:p
#21 - 21 februari 2007 22:29
vi fick hem en kampfisk idag som isak döpte till Albert. :)

annars heter platymamman Masarin och våra ancistrusmalar heter Efraim och Piggelin.

och dvärgklogrodan Kitty...
#22 - 21 februari 2007 23:33
Ahh,piggelin,vackert namn! det hette en scalar jag hade engång:) ..Frans hette min fina kampfisk som dog av bukvattensot :(
#23 - 22 februari 2007 09:17
[COLOR=green]Hejsan ![/COLOR]

[COLOR=#008000]jag skall köpa en [COLOR=darkorange]kampfisk[/COLOR] nästa tisdag.. &ja undrar om ni har några roliga/vackra/fina namn att dela med er ??[/COLOR]

Om du köper en röd så skulle den kunna heta Campari. :D

Mvh
Mattias
#24 - 22 februari 2007 12:40
Jag hade antagligen döpt den till Kampfisken.
I dag heter fiskarna : Fiskarna,
fjärilsciklidparet : Fjärilsparet,
kakaduaciklidparet : Kakaduaciklidparet,
den största malen heter StorMalen osv osv osv
antagligen hade kampfisken fått heta Kampfisken.
#25 - 22 februari 2007 21:59
Min lilla Gibbiceps heter minimal.........
#26 - 23 februari 2007 00:46
Mina palettciklider heter Gunnar & Greta, och deras son heter Sixten :p
#27 - 23 februari 2007 10:02
Jag hade en gång en ganska smart Kampfiskhane som hette Kamprad då han bodde i ett möbelakvarium.

Mvh
Mattias
#28 - 23 februari 2007 10:17
Fisk-namn är jättekul :) Har namn på alla mina fiskar - samlings/gruppnamn på stimfiskar som ej går att skilja på :D

I platyburken bor platyhönorna som heter Snövit, Sunny, Dottie & Ruby.
Deras halvstora yngel heter Godzilla, Dido, Tiger, Tuttan, Snuttan Och lilla Fjant :D

I kampfiskburken bor Kampfisken Nemo med sin ancistruskompis Rune (som snart ska flytta).

I bus - burken (115 - liter) har vi Harry Potter tema:D
Eldstjärten Voldemort ("Voldis"), Ancistrusarna Harry och RONja (det var visst en liten tjej:D :p ) och neontetrastimmet är "dödsätarna". Jag har några fembandsbarber också - Dumbledores arme' ... som Voldis jagat ut ur burken. De kommer snart bo med platyhönorna :D

Vänta med att döpa kampfisken tills du ser vad den har för personlighet.
#29 - 23 februari 2007 12:10
Healena skrev:
Fisk-namn är jättekul :) Har namn på alla mina fiskar - samlings/gruppnamn på stimfiskar som ej går att skilja på :D

I platyburken bor platyhönorna som heter Snövit, Sunny, Dottie & Ruby.

Deras halvstora yngel heter Godzilla, Dido, Tiger, Tuttan, Snuttan Och lilla Fjant :D

I kampfiskburken bor Kampfisken Nemo med sin ancistruskompis Rune (som snart ska flytta).

I bus - burken (115 - liter) har vi Harry Potter tema:D

Eldstjärten Voldemort ("Voldis"), Ancistrusarna Harry och RONja (det var visst en liten tjej:D :p ) och neontetrastimmet är "dödsätarna". Jag har några fembandsbarber också - Dumbledores arme' ... som Voldis jagat ut ur burken. De kommer snart bo med platyhönorna :D

Vänta med att döpa kampfisken tills du ser vad den har för personlighet.

Platyhönorna! Hahaha! platyhönorna! Det var det roligaste jag hört!! :D :D
#30 - 23 februari 2007 12:17
Jag älskar islänska namn då de har en betydelse.
#31 - 23 februari 2007 13:19
figo skrev:
Platyhönorna! Hahaha! platyhönorna! Det var det roligaste jag hört!! :D :D

- De är och bete'r sig PRECIIIS som virriga hönor!! Och är honor!
Alltså är saken biff & banan - Platyhönor :p
#32 - 23 februari 2007 18:55
Hade jag köpt en kampfiskhane hade jag stenhårt döpt honom till Stalin :D

Mina guppysar heter Kaprifol, Korall, Linus och Pim :)
#33 - 23 februari 2007 19:00
Jag har bara en fisk som är döpt nu tror jag och det är Laxen, en guldancistrus hona. Hon var snyggt laxfärgad när hon var liten.. :D
#34 - 27 februari 2007 07:42
Jag och sambon döpte alla fiskarna när vi startade upp första tanken ihop, men nu är det bara två fiskar som är kvar sen dess och det är eldålen Siri och skäggmalen Bertil.
#35 - 27 februari 2007 17:33
Kasper, jesper och jonathan skriker min söta lilla lisa :)
#36 - 27 februari 2007 18:05
Jag skulle döpt min Ancistrus till Sven men det visa sig att min brors Ancistrus blev en hane så han döpte den efter sig själv påhittit va:p
Så nu får jag hoppas att min andra Ancistrus blir en Hane isåfall ska han heta Sven och ungarna efter han ska heta svennes strumpor.
#37 - 28 februari 2007 10:57
vi har döpt våra malar till: pyton, äpple, melon, laban, bror, sherikan :P
#38 - 28 februari 2007 19:47
Klotte skrev:
Jag och sambon döpte alla fiskarna när vi startade upp första tanken ihop, men nu är det bara två fiskar som är kvar sen dess och det är eldålen Siri och skäggmalen Bertil.

Vad häftigt!! Min syster har en vanlig pleco (tror jag) som heter Bertil, så alla vanliga plecos för mig är bertilfiskar och större bertilfiskar :)
Min skäggmal hette Stiv :)
#39 - 2 mars 2007 19:40
min kampfiskhane heter Gunilla :p
#40 - 7 mars 2007 12:31
woodo skrev:
vi har döpt våra malar till: pyton, äpple, melon, laban, bror, sherikan :P

HAHA min bästis heter Laban *ja det är en människa* x]
#41 - 4 april 2007 20:11
jag tycker att "konstapel barsk" är ett coolt namn!?!?!
#42 - 5 april 2007 14:51
Jag har en turkosfärgad kampfisk o han heter Rodriguez :D Mina scalarer heter Harald o Frey, pansarmalen Josefina, L-malen Bob, Black Molly paret Ragnar och Molly, och så guldbarberna heter "klumpen" :rolleyes:
#43 - 6 april 2007 08:56
Min arowana heter chefen, är bara den som fått någe namn av mig..
å ena praktbotian har blivit namngiven Doris av min sambo.
resten av firrarna är bara namnlösa prylar ;-)
#44 - 8 april 2007 23:55
Jag tycker inte att djur ska ha människonamn. Men det är ju bara min åsikt.
Mina fiskar är helt odöpta. Ibland kommer namn helt naturligt, då brukar de få heta det.. Tex om en fisk är mycket mindre är de andra kan den kallas "Lillen" men annars så engagerar jag mig inte.

Fast en vän hade en kampfisk som hette "Gypsy", det passade rätt bra tycker jag.
#45 - 9 april 2007 00:15
När jag köpte mitt första akvarium så tänkte jag faktiskt köpa ett 20 liters. Kom på bättre tankar och köpte ett 100liters istället. Annars har jag nog slutat med akvarium för länge sedan.
Det finns massor av fördelar med ett större akvarium.
Du kan ha många fler olika sorters fiskar. (Det kan ju faktiskt hända att du tröttnar och vill ha mer än en kampfisk däri.)
Ett större akvarium är betydligt lättare att sköta. Det är nästan omöjligt att få bra balans i ett litet akvarium. Det finns de som lyckas, men det kräver mycket mer skötsel än ett litet.
#46 - 10 april 2007 12:52
Vet ni några fina namn till två dvärgklogroder?
Ja har alltid sagt typ nä man ska inte döpa djur under vatten men nu vill aj döpa dem ja har haft dem i snart ett halv år och dem ser ut att må bra och dem är sociala så nu ska dem få varsit namn:D men vad? ja tror det är en Hane och Hona elr den ena vet ja att det är en hane men den andra är ja osäker på.. men kan nån tipsa mig om bra grodnamn?
#47 - 12 april 2007 11:55
Marcus.N skrev:

Ja har alltid sagt typ nä man ska inte döpa djur under vatten men nu vill aj döpa dem ja har haft dem i snart ett halv år och dem ser ut att må bra och dem är sociala så nu ska dem få varsit namn:D men vad? ja tror det är en Hane och Hona elr den ena vet ja att det är en hane men den andra är ja osäker på.. men kan nån tipsa mig om bra grodnamn?

Skulle kunna heta Grod-man och grod-Ann hehe:D

Jag har en Pakistanbotia som hetar Gäddan, ser ut som en
Rödklokrabban heter Krösus. Regnbågsräkan som har en eventuell parasit i sig heter naturligtvis Parasiten
#48 - 12 april 2007 12:04
Marcus.N skrev:

Kloddan och Groddan? :D

Själv har jag namngett nästan varenda fisk jag har. Min elakaste skalar heter Lucifer, min segelfenspleco heter Janne (the janitor), mina axolotler Axel & Axie, Black Ghosten Albus and so on... Alla fiskar/amfibier är namngivna pga deras latinska namn/handelsnamn, utseende, eller beteende ;D
#49 - 12 april 2007 12:15
Marcus.N skrev:

Jag älskar grodor & paddor och har så gjort sedan jag var liten :)
Mamma blev galen på mina grodyngeluppfödningar varje vår, och jag är nog skyldig till grod-invasionen som uppstod och fortfarande är - runt mitt föräldrahem ;)

Jag hade ett favorit - paddpar som bodde i vår sandlåda & under altanen.
De hette Doris och Bertil..det tycker jag är fina grodnamn *flin*

Apropå ingenting alls: Paddor säger inte alls kvack!
De låter som hundens pipleksaker "squeeksqueek"..
Värt att anteckna i boken för värdelöst vetande kanske? :D

Annons