Fisk med posten...

#1 - 13 juni 2004 22:48
<font color="blue"><font face="Verdana">Hej alla kära likasinnade,

Jag har på gång ett köp av ett gäng kardinaler för en billig peng, men problemet är att detta isf ska skickas med posten.
Jag har aldrig gjort detta förr så kom med generella riktlinjer för hur man lyckas bäst med en sådan sändelse...
Ex: Hur mycket fisk/liter påse???
Man får räkna med att det tar ett dygn...

</font id="Verdana"></font id="blue">
#2 - 13 juni 2004 23:31
Ingen med lite erfarenhet på området???
#3 - 13 juni 2004 23:54
Spontant tror jag inte jag skulle skicka nåt med Posten som inte tål att man släpper det i asfalten från fem meters höjd. Upprepade gånger.
Om paketet gick med nån annan firma, t.ex. bussfrakt, då kanske, men posten... de lyckades tillochmed krossa en lampa som var skyddad av 3 millimeter tjock stålplåt...
#4 - 14 juni 2004 08:01
Använd dig inte av posten.Maken till klåpar firma finns nog inte.Här lyckades dom tom knäcka ett datorchassi i aluminium så det såg ut som en banan och sen vägrade dom att ta ansvaret...Vi såg tom att dom hade bytt ut kartongen....Leverantören som hade skickat lådan använder alltid sin firma tejp på alla paket men det här kom med vanlig bruntejp....Kolla vad DHL och UPS tar för frakten.
Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 juni 2004 08:31
Det är inte tillåtet att skicka levande djur med posten. Dessutom om de skulle hantera sändningen så dåligt att fiskpåsen går sönder och vattnet rinner ut och förstör annan post så blir du skadeståndsskyldig.
#6 - 14 juni 2004 08:50
Med buss istället? Bussgods: http://www.bussgods.se
Smartpak: http://www.smartpak.nu Har någon erfarenheter?
mvh/harbard
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 14 juni 2004 09:04
Bussgods brukar funka bra och vara relativt billigt. Kolla dock så att turerna stämmer.
#8 - 14 juni 2004 10:21
Kostnadsmässigt så är bussgods enda alternativ i Sverige för att skicka fisk...

SJ är dyra som f*n...och Posten vill inte sända dina djur.

Tänk på att Bussgods mäter storleken på kartongen och vikten som du skall skicka och därefter tar fram priset. Försök skaffa kartong att skicka med som inte är överdrivet stor...
#9 - 15 juni 2004 17:25

Det kanske ändå blir billigare att köpa i en zoo affär nära dig.
Kardinal ?tetror? hör ju inte heller till de "tåligaste" fiskarna, att transportera.

#10 - 15 juni 2004 17:29
Fast Kardinalfiskar är betydligt robustare. De tål dessutom lägre temperaturer...
#11 - 15 juni 2004 18:16
Varför har du två olika användarnamn egentligen? Zappie och Zapman...

Annons