Fisk levde i ytterfiltret i 3 månader

#1 - 26 december 2006 19:05
Jag gjorde rent mitt ytterfilter igår (eheim 2226) och när jag tömde ur filtrer (i handfatet som tur var) hittade jag en levande neontetra som varit försvunnen sedan september. Han måste alltså ha levt i 3 månader i botten på mitt ytterfilter!!!!!
Jag lyckades hinna stänga utloppet i handfatet och håvade upp fisken till akvariet. Han såg helt pigg ut, dock lite blekare än de andra fiskarna!
Jag har utsuget till ytterfiltret bakom en BTN-modul som är öppen i toppen. Han måste ha hoppat över kanten till modulen och blivit uppsugen av filtret och sedan överlevt - jag tycker det är helt otroligt!
Vad skall man sätta för "överhoppningsskydd" i överkanten på modulen?
#2 - 26 december 2006 19:29
Vilken överlevare :)
#3 - 26 december 2006 20:40
filtermatta går väll bra som skydd?
smått otrolig historia vaffan har han ätit?!
#4 - 26 december 2006 20:58
Det finns väl en hel del ätbart i filtret.
En hel del sugs in där.
Fiskar kan troligen även äta av bakteriefilmen.
Å andra sidan klarar fisk fasta betydligt bättre än man tror...
#5 - 27 december 2006 01:42
Det var som fan!
Finns det ens nån plats för en neontetra i filtret? Den kan väl knappt ha kunnat röra sig.
Är du säker på att den var i filtret i tre månader och inte bakom bakgrunden i 2.5 månader eller så?
Hur som helst otroligt!
#6 - 27 december 2006 01:49
läste för några månader sedan att en neontetra hade överlevt fyra månader i ett tömt akvarium som stog i en källare det var ytterst lite vatten på botten av karet när dom gjorde allt bra för den stackars fisken med rätt temeratur och god mat så dog den
#7 - 27 december 2006 10:00
Plats i filtret finns det nog, det är ju ca 5 cm i vatten i botten av filtret innan filterkorgarna kommer. Men jag tycker det är ganska häftigt... Jag tror inte heller han varit bakom bakgrunden för där har jag tittat några gånger.
#8 - 27 december 2006 11:47
Ursäkta att jag snor tråden lite men jag har oxå haft ett gäng fiskar som inte bara levt i ytterfilterna utan oxå kläckts som ägg och sedan blitt yngel och när jag sedan rengjort ytterfiltret så har jag hittat allt från 14 dagars yngel till fullvuxna corydoras sterbai :)

Tyvärr så dog en massa sist jag kopplade ifrån ena ytterfiltret och hade inte tid att göra rent det på 2 dagar, när jag sen skulle rengöra det så hittade jag 24 st döda små söta pansarmalar.:(

Annons