Fisk köp tillsammans med uppstart?

#1 - 26 december 2008 14:02
Hej!

I morgon ska jag iväg till en grannstad (Ca 1 timme bort) Och köpa blästersand,växter, lite medel, dropptest, osv. dvs. starta upp akvairumet i morron.

Men nu är det så, att här i stan så har vi bara en djuraffär, och den har ganska dåligt utbud på ovanligare fiskar. Därför hade det varit bra om jag kunde köpa fiskarna också imorgon (Eftersom jag inte är i grannstaden mer än nån gång i halvåret), så jag kunde få tag på lite ovanligare fiskar utan att behöva beställa.

Tror ni att Badis badis skulle klara av att jag köper dem i morgon, åker hem och sätter igång karet (Med filter skit från andra karet) med lite varmare vatten (25 grader kanske), och sedan stoppar i dem en stund senare? Kan ju ta några timmar innan det är igång?

Kan detta funka? Problemen jag tänker är ju:
1. Hur länge de kan vara i påsen
2. Om det måste vara iskallt vatten man fyller upp akvariumet med första gången.
3. Om de är bra som start fiskar?
4. Och om de klarar så "nytt" vatten.

Tacksam för svar så fort som möjligt!

Mvh JojjeN
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 december 2008 15:02
JojjeN skrev:
Hej!

I morgon ska jag iväg till en grannstad (Ca 1 timme bort) Och köpa blästersand,växter, lite medel, dropptest, osv. dvs. starta upp akvairumet i morron.

Men nu är det så, att här i stan så har vi bara en djuraffär, och den har ganska dåligt utbud på ovanligare fiskar. Därför hade det varit bra om jag kunde köpa fiskarna också imorgon (Eftersom jag inte är i grannstaden mer än nån gång i halvåret), så jag kunde få tag på lite ovanligare fiskar utan att behöva beställa.

Tror ni att Badis badis skulle klara av att jag köper dem i morgon, åker hem och sätter igång karet (Med filter skit från andra karet) med lite varmare vatten (25 grader kanske), och sedan stoppar i dem en stund senare? Kan ju ta några timmar innan det är igång?

Kan detta funka? Problemen jag tänker är ju:

1. Hur länge de kan vara i påsen

2. Om det måste vara iskallt vatten man fyller upp akvariumet med första gången.

3. Om de är bra som start fiskar?

4. Och om de klarar så "nytt" vatten.

Tacksam för svar så fort som möjligt!

Mvh JojjeN

1/ Säkert 24 timmar
2/ Nej
3/ Nej
4/ kanske med vattenberedningspreparat - dock som sagt inte den lämpligaste som startfisk
Guest
#3 - 26 december 2008 15:06
3-4: Ja om du frågar mig.
#4 - 26 december 2008 17:58
Det finns ju bra djuraffärer på båda håll från dig som du kan besöka.Hoppas inte att du är"inlåst"i lillstaden 6månader i sträck.Vill du veta vilka så pm:a mig
#5 - 26 december 2008 18:22
Tja, det är inte ofta jag är i karlskrona, kristianstad, eller ronneby. Är jag iväg så är det flera gånger om året göteborg, kalmar, malmö, borgholm, och såna ställen som är långt hemifrån så jag inte kan ta fiskarna hela vägen.
#6 - 26 december 2008 19:42
Klart du kan köpa fisk i t.ex. Göteborg, Jojjen. Det är ju bara gå på affären på vägen hem, fiskarna klarar sig ju i runt 24 timmar som Kjell skrev.
#7 - 26 december 2008 19:44
Ja, iofs. ka tänka på det nästa gång vi är där, troligen till sommaren-

Annons